Synology/Squeezebox een goede combinatie voor audio?

Pagina: 1
Acties:

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Ik ben op zoek naar een manier om audio vanaf mijn DS212j naar een versterker in de huiskamer af te kunnen spelen.
Op het moment doe ik dat via een "WDTV live" mediaspeler (die tevens video naar de televisie streamt) over het netwerk die met de DS audio app, bubble upnp of een willekeurige andere android app aan te sturen is.

Dit lijkt op zich goed te werken (ik heb het pas zo aangesloten) maar er zitten behoorlijke pauzes tussen de nummers in. Na het een en ander gelezen te hebben over alternatieven kwam ik uit bij de squeezebox (3/classic), welke wel "gapless" moet kunnen speler.

Ik vroeg me af of er mensen hier zijn die deze combinatie synology/squeezebox gebruiken en er iets over kunnen vertellen.
-Ik begrip dat ik verplicht "logitech media server" moet installeren op de synology, of voldoet een gewone "media server" ook?
-hoe bedien je de squeezebox via android, kan dat alleen via de logitech app of kun je daar ook andere apps voor gebruiken?
-hoe werkt dit gapless in de praktijk, ik begrijp dat dit alleen voor bepaalde bestandsformaten werkt?
-is het een gebruiksvriendelijk/prettig te bedienen combi?
-verder hoor ik graag nog algemene voor-/nadelen van de synology/squeezebox combinatie, en eventuele andere alternatieven.

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Grootste nadeel van een Squeezebox zal zijn dat deze producten al een tijd uit het assortiment van Logitech gehaald zijn waardoor er moeilijk aan te komen is. Op Marktplaats kun je misschien een gebruikt exemplaar voor zo'n beetje de nieuwprijs vinden.

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:31

kraats

Ik rol

Als je toch een Synology hebt, koop dan een USB geluidskaart en sluit die daar rechtstreeks op aan. Die kun je zonder problemen bedienen met Audio Station (DS Audio) en kan gapless afspelen. Is een erg goedkope oplossing

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

• ASW1
  • Nu online
Bouw je zo'n geluidskaart in, of sluit je die aan op een externe USB poort?
Sorry het is misschien een domme vraag maar ik zie niet helemaal voor me hou dat aangesloten wordt.
Ik heb twee USB poorten op de synology zitten en deze zijn beiden al in gebruik.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-12-2025
ASW1 schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 10:13:
Ik vroeg me af of er mensen hier zijn die deze combinatie synology/squeezebox gebruiken en er iets over kunnen vertellen.
QNAP in het verleden en nu Thecus.
-Ik begrip dat ik verplicht "logitech media server" moet installeren op de synology, of voldoet een gewone "media server" ook?
LMS is de beste oplossing hiervoor in combinatie met een Squeezebox device.
-hoe bedien je de squeezebox via android, kan dat alleen via de logitech app of kun je daar ook andere apps voor gebruiken?
Squeezer

Ik heb er twee (Classic's) en het werkt heerlijk.
Erg jammer dat ze deze lijn de nek omgedraaid hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door aZuL2001 op 09-10-2014 14:06 ]

Abort, Retry, Quake ???

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:24
Een echte Squeezebox kopen is zinloos.Een RPi aanschaffen met evt een Hifiberry kan ook dienst doen als een Squeezebox. LMS dien je te installeren op de NAS en de bediening verloopt via een app of via de ingebouwde webserver van LMS. Spotify is er ook mee te bedienen via de Triode Spotify plugin.

• ASW1
  • Nu online
mad-dog schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 14:07:
Een echte Squeezebox kopen is zinloos.
Kun je dat uitleggen, waarom zou die niet doen wat ik wil dan?

• mad-dog
ASW1 schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 14:14:
[...]

Kun je dat uitleggen, waarom zou die niet doen wat ik wil dan?
Omdat die uiteindelijk toch gewoon duurder zijn en moeilijker te krijgen. Daarnaast biedt een RPI ook nog iets meer mogelijkheden(bijvoorbeeld LMS ook op de RPi te zetten). Last but not least kun je een RPi gewoon voeden met micro-usb, in tegenstelling tot de altijd vervelende losse adapters die bij een apparaat als de Squeezebox geleverd worden

• ASW1
  • Nu online
Je zegt dus niet dat het zinloos is, maar dat er andere apparaten zijn die hetzelfde en evt. meer kunnen.
Speelt zo'n RPI ook gapless dan?

• mad-dog
Jup. Squeezelite doet aan gapless playback

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:52

Croga

The Unreasonable Man

mad-dog schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 14:19:Omdat die uiteindelijk toch gewoon duurder zijn en moeilijker te krijgen. Daarnaast biedt een RPI ook nog iets meer mogelijkheden(bijvoorbeeld LMS ook op de RPi te zetten). Last but not least kun je een RPi gewoon voeden met micro-usb, in tegenstelling tot de altijd vervelende losse adapters die bij een apparaat als de Squeezebox geleverd worden
Duurder is nog maar net de vraag.... Zo'n RPi kost veel meer moeite en tijd. Iets wat ik in ieder geval niet in overvloed beschikbaar heb (niet dat geld wél in overvloed beschikbaar is 8)7 )

• mad-dog
Croga schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 14:31:
[...]

Duurder is nog maar net de vraag.... Zo'n RPi kost veel meer moeite en tijd. Iets wat ik in ieder geval niet in overvloed beschikbaar heb (niet dat geld wél in overvloed beschikbaar is 8)7 )
Ligt eraan wat je onder veel meer moeite en tijd verstaat. Het klaarmaken van een RPi in een behuizing en imagen van de SD-kaart is iets wat je in een half uur gedaan hebt.
De overige handelingen zijn het hetzelfde als bij een gewone SB

• ASW1
  • Nu online
[b]mad-dog schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 14:32Het klaarmaken van een RPi in een behuizing en imagen van de SD-kaart is iets wat je in een half uur gedaan hebt.
Voor jou wellicht, maar voordat ik begrijp wat je daar überhaupt mee bedoelt ben ik denk ik al een dag kwijt om me in te lezen in de materie. ;(

Ik kwam bij die squeezebox uit omdat dat (hopelijk?) een simpel apparaat is dat gewoon werkt, heb geen behoefte aan nog een nieuwe hobby erbij.

• mad-dog
Het is maar net wat je bereid bent om te investeren qua tijd. Het inbouwen in de behuizing is een kwestie van klik en klaar(meer is het niet). Daarna alleen een kwestie van de de Squeezebox software(bv Picoreplayer) op SD kaartje zetten(5 minuten werk hooguit) en je bent al klaar.
Verdere installatie van de RPi zelf is niet nodig, alleen de stroom erop en klaar.

Voor de duidelijkheid:
Ik heb zelf een Squeezebox Duet gehad, maar deze de deur uit gedaan en de RPi hiervoor in de plaats genomen

[ Voor 15% gewijzigd door mad-dog op 09-10-2014 14:48 ]

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:16
ASW1 schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 14:39:
[...]

Voor jou wellicht, maar voordat ik begrijp wat je daar überhaupt mee bedoelt ben ik denk ik al een dag kwijt om me in te lezen in de materie. ;(

Ik kwam bij die squeezebox uit omdat dat (hopelijk?) een simpel apparaat is dat gewoon werkt, heb geen behoefte aan nog een nieuwe hobby erbij.
Ik heb zelf ook een squeezebox met een Synology NAS. Werkt uitstekend en inderdaad out of the box werken.
Zoek wel een classic, die is super stabiel.

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-01 23:55
ook de squeezebox touch werkt prima met een synology, die combinatie heb ik

• Zalmanman
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15:37

Zalmanman

So long,

utbone schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 14:46:
[...]

Ik heb zelf ook een squeezebox met een Synology NAS. Werkt uitstekend en inderdaad out of the box werken.
Zoek wel een classic, die is super stabiel.
Hier hebben we ook een Duet draaien naast de Classic en dat gaat super. Alleen die verrekte afstandsbediening van de Duet... Ik heb de Squeezer app op m'n Android telefoon draaien en die heeft die taak overgenomen. Prima ding en staat niet in de weg.

and thanks for all the fish.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:52

Croga

The Unreasonable Man

mad-dog schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 14:45:
Het is maar net wat je bereid bent om te investeren qua tijd. Het inbouwen in de behuizing is een kwestie van klik en klaar(meer is het niet). Daarna alleen een kwestie van de de Squeezebox software(bv Picoreplayer) op SD kaartje zetten(5 minuten werk hooguit) en je bent al klaar.
Verdere installatie van de RPi zelf is niet nodig, alleen de stroom erop en klaar
Je slaat een hele stapel stappen over.....
- Snappen welke software nodig is (hoeft niet bij een Squeezebox)
- Vinden van die software
- Downloaden van die software

Daarnaast heeft een RPi geen speakers. Je mist dus ook nog hardware om een Squeezebox na te doen. Die hardware moet je ook uitzoeken, kopen, etc.

Nee, het is op geen enkele manier hetzelfde, noch "alleen maar RPI in elkaar bouwen en imagen". Er is veel meer voor nodig om een vergelijkbare setup te krijgen.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:38

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Komt dat even goed uit :)
V&A aangeboden: Logitech Squeezebox Classic (zwart)
Croga schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 14:48:
Daarnaast heeft een RPi geen speakers. Je mist dus ook nog hardware om een Squeezebox na te doen. Die hardware moet je ook uitzoeken, kopen, etc.

Nee, het is op geen enkele manier hetzelfde, noch "alleen maar RPI in elkaar bouwen en imagen". Er is veel meer voor nodig om een vergelijkbare setup te krijgen.
Denk inderdaad dat dat stukje mist, afaik is die picoreplayer enkel een remote als Squeeze Remote (WP), maar is het geen dedicated player zoals bv SqueezeSlave (Windows). Kan ik mis hebben, keen heel die RPi software niet.

Ik heb zelf alles software matig (wel met LMS), wat nog steeds goed werkt. Alleen door het lage aanbod in WP voor remotes en niet werkende 'mini router', ben ik weer overstapt op Music van Windows.

[ Voor 72% gewijzigd door SinergyX op 09-10-2014 14:52 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• mad-dog
Croga schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 14:48:
[...]

Je slaat een hele stapel stappen over.....
- Snappen welke software nodig is (hoeft niet bij een Squeezebox)
- Vinden van die software
- Downloaden van die software

Hij heeft toch een versterker? Wat heb je dan aan ingebouwde speakers : 8)7

• ASW1
  • Nu online
mad-dog schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 14:45:
Daarna alleen een kwestie van de de Squeezebox software(bv Picoreplayer) op SD kaartje zetten(5 minuten werk hooguit) en je bent al klaar.
Is daar nog iets anders bij nodig dan die RPI zelf? (Ik heb b.v. geen windows bak)

En nog iets, wat ik het liefste wil is een speler die met ethernet op het netwerk zit (en dus bij de syno kan) en afspeelt via USB of spdif (coax of optisch) Is dat bij zo'n RPI het geval?

• mad-dog
SinergyX schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 14:49:
Komt dat even goed uit :)
V&A aangeboden: Logitech Squeezebox Classic (zwart)

[...]

Denk inderdaad dat dat stukje mist, afaik is die picoreplayer enkel een remote als Squeeze Remote (WP), maar is het geen dedicated player zoals bv SqueezeSlave (Windows). Kan ik mis hebben, keen heel die RPi software niet.

Ik heb zelf alles software matig (wel met LMS), wat nog steeds goed werkt. Alleen door het lage aanbod in WP voor remotes en niet werkende 'mini router', ben ik weer overstapt op Music van Windows.
Fout. Picoreplayer is een Linux distro waarin Squeezelite zit ingebouwd(vergelijkbaar met Squeezeslave). De bediening gaat gewoon via de Logitech app of bv Squeezecommander

• mad-dog
ASW1 schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 14:54:
[...]

Is daar nog iets anders bij nodig dan die RPI zelf? (Ik heb b.v. geen windows bak)

En nog iets, wat ik het liefste wil is een speler die met ethernet op het netwerk zit (en dus bij de syno kan) en afspeelt via USB of spdif (coax of optisch) Is dat bij zo'n RPI het geval?
Je zult wel een OS als linux/osx/windows nodig hebben om die image weg te schrijven op SD.
RPi is zelf niet voorzien van digi-output, maar daar heb je de de Digi+ of Wolfson addon kaart voor.
Ik gebruik zelf HDMI naar m'n receiver toe, dus heb die dingen niet nodig

RPi is gewoon bedraad aan te sluiten op je netwerk, geen verdere config nodig zoals ik al zei

[ Voor 6% gewijzigd door mad-dog op 09-10-2014 15:03 ]

• Zalmanman
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15:37

Zalmanman

So long,

ASW1 schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 14:54:
[...]

Even voor de goede orde:
Als je de server op de RPi of de Synology draait heb je niet per se een Squeezebox nodig. Een streamer als de CA Stream Magic kan er ook mee praten - prima zelfs. Echter is het werkend krijgen van de LMS op de RPi een klus als je dat lekker wil krijgen (rechten externe schijf met de muziek e.d. Verder draait de RPi alleen als server, net als de Synology. Je hebt nog een streamer nodig). Op de Synology installeer je een pakket via DSM, je sluit de Squeezebox via LAN aan en daarna sluit je de Squeezebox, als hij een beetje nieuw is, via optisch of tulp aan aan je versterker. Zo simpel is het. Je bestuurt de Squeezebox óf via de afstandsbediening, of via de Android app, simpel als wat. Wederom.

Even als voorbeeld:
Neem iets als Deze jongen (nee, NIET van mij) of Deze jongen (nee, nog steeds niet van mij), sluit 'm aan op je versterker via optisch en laat hem praten met de LMS op je Synology. Je hebt het zo werkend en je het top geluidskwaliteit (maximaal 24/96 FLAC ofzo).

EDIT:
Wat onderstaande zegt klopt. De afstandsbediening van de Duet is ruk. Gebruik een app op je smartphone of geen Duet. De Classic is een mooi apparaat en zou prima aan al jouw eisen voldoen.

[ Voor 5% gewijzigd door Zalmanman op 09-10-2014 15:14 ]

and thanks for all the fish.

• Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Zou alleen de duet overslaan, tenzij je het gaat bedienen met een app op tablet/telefoon. De afstandsbediening/controller van de Duet is een rampzalig ding. Als je nu overstapt op een Logitech Squeezebox dan zijn er eigenlijk 2 kandidaten:

- Classic
- Touch

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

Verwijderd

Zalmanman schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 15:04:
[...]

...

Even als voorbeeld:
Neem iets als Deze jongen (nee, NIET van mij) of Deze jongen (nee, nog steeds niet van mij), sluit 'm aan op je versterker via optisch en laat hem praten met de LMS op je Synology. Je hebt het zo werkend en je het top geluidskwaliteit (maximaal 24/96 FLAC ofzo).
Ik heb mijn Classic juist via tulp aangesloten omdat de Classic een erg goede DAC aan boord heeft.
Digitaal aansluiten op de versterker zou ik alleen doen als die versterker een nóg betere DAC heeft.

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:31

kraats

Ik rol

ASW1 schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 14:01:
Bouw je zo'n geluidskaart in, of sluit je die aan op een externe USB poort?
Sorry het is misschien een domme vraag maar ik zie niet helemaal voor me hou dat aangesloten wordt.
Ik heb twee USB poorten op de synology zitten en deze zijn beiden al in gebruik.
Je sluit 'm gewoon aan op een USB-poort. Een simpel geluidskaartje van een tientje kan al een goede digitale uitgang bieden. Ik heb het zelf niet getest, maar volgens mij kan het ook prima als je de USB geluidskaart via een USB-hub op je Synology aansluit om het aantal USB-poorten uit te breiden.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 18:05

FeaR

In GoT we trust

Wicked-Game schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 15:12:
Zou alleen de duet overslaan, tenzij je het gaat bedienen met een app op tablet/telefoon. De afstandsbediening/controller van de Duet is een rampzalig ding. Als je nu overstapt op een Logitech Squeezebox dan zijn er eigenlijk 2 kandidaten:

- Classic
- Touch
En als je geld te veel hebt, de Transporter :P
Maar de Duet deed toch ook geen 24/96 wat de Touch wel doet?

Hier overigens een tevreden gebruiker van twee keer de Squeezebox Touch. Eentje in de woonkamer en de andere op de slaapkamer. Andere NAS, maar idee is hetzelfde. Let wel een beetje op je type NAS, de goedkopere modellen met Marvel CPU en niet al te veel geheugen kunnen er lang over doen je mediacollectie te scannen.

Ik heb met Squeezer gedownload, eens zien wat dat is. Ik gebruik zelf Squeeze Commander. Ooit gekocht in de tijd dat Logitech nog niet eens een eigen app had. Ik ben al langere tijd een tevreden Squeezebox gebruiker.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• mad-dog
FeaR schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 16:13:
[...]

En als je geld te veel hebt, de Transporter :P
Maar de Duet deed toch ook geen 24/96 wat de Touch wel doet?

Hier overigens een tevreden gebruiker van twee keer de Squeezebox Touch. Eentje in de woonkamer en de andere op de slaapkamer. Andere NAS, maar idee is hetzelfde. Let wel een beetje op je type NAS, de goedkopere modellen met Marvel CPU en niet al te veel geheugen kunnen er lang over doen je mediacollectie te scannen.

Ik heb met Squeezer gedownload, eens zien wat dat is. Ik gebruik zelf Squeeze Commander. Ooit gekocht in de tijd dat Logitech nog niet eens een eigen app had. Ik ben al langere tijd een tevreden Squeezebox gebruiker.
Kende dat Squeezer nog niet, al jaren fervent gebruiker van Squeeze Commander. Net even geinstalleerd, maar mis toch echt de Triode Spotify integratie die Squeeze Commander wel heeft

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

mad-dog schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 16:28:
[...]

Kende dat Squeezer nog niet, al jaren fervent gebruiker van Squeeze Commander. Net even geinstalleerd, maar mis toch echt de Triode Spotify integratie die Squeeze Commander wel heeft
Ik heb het idee dat Squeeze Commander sneller reageert en door menu's rolt. Ook ziet het er wat meer af uit, of noem het fancy. Ik blijf trouw aan Squeeze Commander.

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Volgens mij zoekt TS een stabiele no-nonsense oplossing dus geen gedoe met Rpi etc. Het Squeezebox systeem is wat dat betreft erg fijn en er zijn geen echte alternatieven voor. Tja, Sonos, maar daar betaal je erg veel voor wat je krijgt vind ik.

LMS
Draai dit vanaf een Synology NAS, daar zit LMS standaard als package bij. Bedenk je wel dat het vrij zwaar is in RAM/CPU gebruik. Ik had eerst een DS211 maar ergerde me mateloos aan de traagheid, zeker als je muziekcollectie wat groter is. Sinds ik een DS712+ heb draait het als een zonnetje.

Player
Koop dus gewoon een native Squeezebox van Marktplaats o.i.d.
* [v.a. 2005] de Classic is al wat ouder en zou ik eerlijk gezegd links laten liggen.
* [2008/2009] losse SB Receiver of de Duet (controller+receiver) is op zich prima, al zal je de bediening waarschijnlijk met je telefoon gaan doen (gebruik dan inderdaad de Squeezer of Squeezcommander app).
* [2010] de Touch. Sommigen vinden 'm handig en fancy vanwege het touchscreen, maar is vooral populair bij audiofielen omdat hij tot 24bit/96kHz bestanden afspeelt (receiver gaat 'slechts' tot 48kHz). Wordt daardoor ook voor boven de nieuwprijs op MP verkocht.
* Transporter. Audiofiele exoot voor de verzamelaar, waarschijnlijk niet interessant voor je.

Prijs/kwaliteit zou ik gewoon een Duet of losse receiver (=zeldzaam) op de kop tikken. Duet is voor 75e te krijgen. Heb je een goede audioset (mid/high end) dan is een externe DAC zeker aan te raden. En investeer dus liever nog in een krachtigere Synology.

[ Voor 5% gewijzigd door JPS op 09-10-2014 21:05 ]

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

JPS schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 20:51:
Volgens mij zoekt TS een stabiele no-nonsense oplossing dus geen gedoe met Rpi etc. Het Squeezebox systeem is wat dat betreft erg fijn en er zijn geen echte alternatieven voor. Tja, Sonos, maar daar betaal je erg veel voor wat je krijgt vind ik.
Maar Sonos is wel nog een stap makkelijker in gebruik. Om een zelfde idee te noemen, maar dan van een ander merk: Denon HEOS dan wel Bluesound Node. Ding aan je netwerk slingeren, met de app op de telefoon je muziekmap selecteren en het ding indexeert de rest. Dus geen gedoe met iets van software op je NAS draaien. Want als alles goed gaat is Logitech wel makkelijk te installeren en qua basis in te stellen. Als je echter de advanced settings in duikt ben je al redelijk snel een tijd bezig om alles goed te zetten. En dan gaan we er van uit dat het installeren van Logitech Media Server-package meteen lukt. Op mijn QNAP TS-469 Pro ging dat als een zonnetje, maar op mijn oudere NAS ben ik toch wel even bezig geweest. Had blijkbaar ook weer te maken met de specificaties van de oudere NAS.
En investeer dus liever nog in een krachtigere Synology.
True! Op een oudere of mindere NAS draait het zeker, maar ik zou eigenlijk wel een nieuwere NAS met zeker Intel ATOM en 1 GB geheugen adviseren. Anders duurt het indexeren van je muziekcollectie letterlijk een gehele nacht. En ook zoeken naderhand en de gehele feel van door de server bladeren is dan veel fijner. De huidig NAS die TS heeft met 256 MB lijkt me erg aan de krappe kant om er iets van packages op te gaan draaien.
* \[2010] de Touch. Sommigen vinden 'm handig en fancy vanwege het touchscreen, maar is vooral populair bij audiofielen omdat hij tot 24bit/96kHz bestanden afspeelt (receiver gaat 'slechts' tot 48kHz). Wordt daardoor ook voor boven de nieuwprijs op MP verkocht.
Over dat audiofiele gebeuren van de Touch met 24/96, met een add-on kan de Touch zelfs 24/192 uitspugen :P

Betreffende een losse receiver (oftewel Duet zonder remote). Is dat niet meteen weer een stap te ingewikkeld? Volgens mij is dat flink wat werk om werkend aan je netwerk te hangen aangezien je normaal met de remote alle stappen van koppelen en instellen doorloopt.

• JPS
  • Niet online

JPS

FeaR schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 23:27:
Over dat audiofiele gebeuren van de Touch met 24/96, met een add-on kan de Touch zelfs 24/192 uitspugen :P
Klopt, goede toevoeging. Toch zie ik die hogere sampling rates vooral als een theoretische verbetering. Weinig hoorbaar verschil, maar wel een 2 (of zelfs 4)-voudige bestandsgrootte... Een goede DAC heeft veel meer effect.
Betreffende een losse receiver (oftewel Duet zonder remote). Is dat niet meteen weer een stap te ingewikkeld? Volgens mij is dat flink wat werk om werkend aan je netwerk te hangen aangezien je normaal met de remote alle stappen van koppelen en instellen doorloopt.
Klopt, configureren zonder de controller is inderdaad voor de niet-tweaker teveel gedoe. @TS: dus zoek een Duet :)

• Bisti
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 25-01 19:47
De pi speelt 192kHz/24bit flac bestanden. Heeft daarbij airplay en dlna.

Wanneer je LMS op je NAS zet is jet configureren helemaal niet lastig. Er bestaat namelijk een distro dedicated als squeezeplayer. Je kunt dus t zoeken achterwege laten. Type de naam in hoe je player moet heten en kies uit een lijst waar de audio afgespeeld moet worden. LMS instaleren op de pi is nog makkelijker. Druk 3 keer op enter. Ik ben zelf het langste bezig geweest met het vonfigureren in LMS.

Ik weet zeker dat een non-tweaker het binnen een avond aan de gang heeft. Als hij eenmaal draait blijft hij stabiel draaien (je laat hem simpelweg altijd aanstaan kost je €7 aan stroom per jaar).

Je bent namelijk niet de eerste die dit zou willen doen. Er bestaan stap voor stap handleidingen voor het instaleren van de raspberry.

In het open source audio topic worden de mogelijkheden besproken, dus het klinkt al snel erg lastig. Maar ik zal daar dit weekend een stap voor stap handleiding plaatsen. En dan weet ik zeker dat je binnen een avond up and running bent.

[ Voor 16% gewijzigd door Bisti op 10-10-2014 07:56 ]

• Klein_Kipje
  • Laatst online: 09:49
Zalmanman schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 15:04:
[...]

Verder draait de RPi alleen als server, net als de Synology. Je hebt nog een streamer nodig).
??

De RPi draait gewoon als speler hoor. Ik heb LMS op mijn Qnap draaien, vervolgens 1 classic, 2 duets en 2 radio's en 1 RPi.

De moeite die je er in moet steken in minimaal en stukken goedkoper. Verder heeft op de radio na geen enkel squeezebox device eigen speakers. Je zal ten aller tijden een versterker / boxen er bij moeten kopen.

Voordeel van de RPi is dat je deze gemakkelijk via de HDMI op je stereoset / TV kan aansluiten. De Classic en Duet gaan via tulp of optic.

Ik zou ook ten aller tijden kiezen voor een RPi.

www.weitjerock.com

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Klein_Kipje schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 08:49:
[...]
Voordeel van de RPi is dat je deze gemakkelijk via de HDMI op je stereoset / TV kan aansluiten. De Classic en Duet gaan via tulp of optic.
Ja, want voor puur audio met maximaal default 24/96 heb je echt HDMI nodig...

• JPS
  • Niet online

JPS

Ik begrijp de technische voordelen van de RPi wel (en zou er zelf waarschijnlijk ook voor kiezen), maar het blijft meer gedoe dan een out-of-de box dedicated player zoals TS zoekt.

Als je dan ook nog je eigen DAC aan wil sluiten (wat voor een goede hifiset een must is) dan heb je ook nog een Hifiberry kaartje extra nodig. Los van het gepruts zit je dan ook al makkelijk aan de prijs van een Duet setje.

/offtopic: is er hier iemand met een RPi+Hifiberry [digital] in een audiofiele setup met externe DAC? Hoe zijn de ervaringen vergeleken met de dedicated SB's zoals Duet/Touch?

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-12-2025
Ik snap eerlijk gezegd ook de hele hype rond het vervangen van een echte Squeezebox voor een Pi niet. Maar ik vind het prima, gooi ze maar op marktplaats, dan leg ik er nog een paar op reserve! ;)

Een belangrijk punt wat mensen in dit geval lijken te missen is wat mij betreft dat de Duet geen flac hoger dan 24/48 kan afspelen. Dus moet je server dat transcoden tijdens het afspelen als je dat soort bestanden hebt (en een geluidsinstallatie die de verschillen laat horen). Met een Pi kan je neem ik aan ook 24/96 en 24/192 afspelen?

Bij m'n vader staat namelijk een DS411, met een 1.6ghz arm processor. Bij jouw NAS zit hetzelfde type erin, maar dan op 1.2ghz geklokt. Bij m'n pa lukt het niet om die bestanden zonder stoppen over te brengen. Ik heb DSM al opnieuw geinstalleerd en de schijven gescand op fouten, maar blijkbaar is hij gewoon zo traag. Met alle andere bestanden werkt het prima.

Kortom, zolang je geen behoefte hebt om bestanden hoger dan 24/48 af te spelen, dan kan je met deze NAS prima uit de voeten en zie ik eerlijk gezegd ook echt geen reden om niet gewoon voor weinig een Duet van Marktplaats te plukken. Gewoon neerzetten, een beetje instellingen aanpassen en genieten!

• Klein_Kipje
  • Laatst online: 09:49
Het ging me niet zozeer om de audiokwalitiet maar meer om te beargumenteren dat een RPi geen of weinig voordelen t.o.v. een orginele zou hebben.

Voor mij zijn de voordelen er wel degelijk en dan op 1 de prijs.

www.weitjerock.com

• JPS
  • Niet online

JPS

HvB83 schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 10:06:
Een belangrijk punt wat mensen in dit geval lijken te missen is wat mij betreft dat de Duet geen flac hoger dan 24/48 kan afspelen. Dus moet je server dat transcoden tijdens het afspelen als je dat soort bestanden hebt (en een geluidsinstallatie die de verschillen laat horen).
Dat punt is hier zeker benoemd. Transcoden kun je ook voorkomen door de bestanden te downsampelen naar 24/48. Scheelt je ook een boel opslagruimte ;)

Zoals ik als eerder stelde heeft een goede DAC veel meer effect dan hoge sampling rates; ik hoor het graag als er andere ervaringen zijn.
Kortom, zolang je geen behoefte hebt om bestanden hoger dan 24/48 af te spelen, dan kan je met deze NAS prima uit de voeten en zie ik eerlijk gezegd ook echt geen reden om niet gewoon voor weinig een Duet van Marktplaats te plukken. Gewoon neerzetten, een beetje instellingen aanpassen en genieten!
De DS212 blijft met zijn 256MB intern geheugen aan de magere kant voor LMS. Zeker als je je NAS ook voor andere taken gebruikt, dan is een zwaarder type met meer geheugen (minimaal 512MB, maar liever 1GB) heel erg fijn.

Al een jaar of 5 is Synology mijn centrale digitale huisvriend en personal cloud. Geen gedoe meer om een server in de lucht te houden, stabiel, mooie apps, boeken/muziek/film/foto server, downloadbak, remote backup (kruislings) naar een andere Syno etc. Het geld meer dan dwars waard, alleen al door de stroombesparing. Thuisfront ook blij met het gemak en de extra family time.

• Bisti
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 25-01 19:47
Klein_Kipje schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 10:17:
Het ging me niet zozeer om de audiokwalitiet maar meer om te beargumenteren dat een RPi geen of weinig voordelen t.o.v. een orginele zou hebben.

Voor mij zijn de voordelen er wel degelijk en dan op 1 de prijs.
Ik ken er wel meer, bijvoorbeeld Airplay en DLNA. Dit werkt out-of-the box.
Schaf een extra SD-kaart aan en zet daar xbmc kobi op. Heb je meteen een mediaspeler en audiostreamer voor de prijs van 1.

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-12-2025

SED

Logitech met Synology is heerlijke combo. Mits de syno een beetje power heeft zoals hierboven aangegeven. Scannen en zeker een optie zoals "nieuwe muziek" duurt anders wel lang. De Synology heft niet de max nummers beperking van Sonos bijv

Je kunt gaan voor een tweede hands squeezebox of voor de radio die nog volop verkrijgbaar is.
pricewatch: Logitech UE Smart Radio Zwart
Die kun je met de firmware zo weer terugzetten op LMS stand en koppelen aan je LMS server op de syno.

Voor hifi ben je op een touch of duet aangewezen vrees ik.

Copyright and left by SED...

• ASW1
  • Nu online
Even een update van wat het uiteindelijk geworden is.

De WD TV live heeft uiteindelijk het veld geruimd voor een snelle android mediaspeler.
Dit android doosje hangt met een optische kabel aan de versterker; zowel de speler als de (tripath-) versterker zijn zeer zuinig en mogen daarom altijd aan blijven.

De android speler draait XBMC en speelt nu live TV van de synology (die back-end draait) af, en videobestanden/films.
XBMC kun je ook via Upnp "openzetten" voor andere spelers.
Ik gebruik op mijn mobiele apparaten nu de DS audio app, die dus streamen naar het android kastje.

Wanneer er TV gekeken wordt doet de versterker dus het geluid van de TV, wanneer er geen TV gekeken wordt kan er direct muziek afgespeeld worden zonder dat de source op de versterker veranderd hoeft te worden.

De android speler/XBMC blijkt ook gapless af te kunnen spelen, en een squeezebox was dus niet nodig.
Mooie all-in-one oplossing uiteindelijk.
Pagina: 1