Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

feedback op: IDC: Apple is wereldwijd op vier na grootste pc

Pagina: 1
Acties:

• Artimunor
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-09 13:16
Apple zou inmiddels een marktaandeel van 6,3 procent hebben en bijna 5 miljoen systemen hebben geleverd in het afgelopen kwartaal, tegen 5,7 procent en 4,58 procent vorig jaar

Uit deze zin kan ik niet halen of het vorig jaar 5,7 of 4,58% was. Beide procenten kunnen niet tegelijk waar zijn.

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-11 18:42

Rannasha

Does not compute.

Om deze thread maar even te kapen: In de comments is de nodige discussie over de titel van het artikel en het feit dat deze zich puur op Apple richt, terwijl de titel de interessante onderdelen van het artikel niet dekt.

Het artikel gaat over 2 marktonderzoeken, waarbij in een van de twee Apple een plekje is gestegen (ten koste van Asus). En van 6e naar 5e is niet echt een significante positie-wijziging. In die regionen zitten de fabrikanten immers dichter bij elkaar in de buurt en is het makkelijker om een plekje te wisselen.

En hoewel het marktaandeel van Apple is gegroeid, geldt dat voor alle 4 de fabrikanten die boven Apple in de IDC ranglijst staan ook. Sterker nog, op HP na hebben ze allemaal een grotere groei doorgemaakt dan Apple.

Titels die de lading van het artikel beter zouden dekken:
"Lenovo wederom marktleider pc verkopen" - Niet bijzonder interessant, maar wel de meest duidelijke conclusie uit beide marktonderzoeken.
"Marktonderzoekers: Verkopen Asus verschuiven naar x86 tablets" - Een conclusie die je kunt trekken uit de verschillen tussen beide tabellen. Wanneer de x86 tablets wel meegerekend worden, stijgt het marktaandeel van Asus fors.
"Grote fabrikanten winnen marktaandeel in krimpende pc markt" - Wat mij betreft de beste titel. De totale verkopen zijn gedaald, maar alle grote fabrikanten hebben hun marktaandeel zien toenemen. De meest interessante conclusie is dan ook, wat mij betreft, dat de pc markt zich aan het consolideren is richting een klein aantal grote fabrikanten.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• EektheMan
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 02:27

EektheMan

DPC

Wil hier Olaf bedanken voor zijn reacties bij het artikel. Prettig die interactie tussen lezers en de redactie. Zeer verhelderend.

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
@Artimunor: dat was al fixed

@Rannasha: dat heb ik toegelicht bij Olaf in 'nieuws: IDC: Apple is wereldwijd op vier na grootste pc-leverancier'

Om het ook hier maar even te herhalen: in 2010 schreven we een bericht met een vrijwel identieke insteek, maar dan over Asus: nieuws: Asus stijgt naar vijfde plek op wereldwijde pc-markt Toen viel er niemand over.

Ik ben het met je eens dat "Grote fabrikanten winnen marktaandeel in krimpende pc markt" ook een interessante insteek was geweest. Probleem is dat je daarbij moet speculeren hoe dat komt omdat IDC niks zegt over de kleinere fabrikanten.