Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44203

Topicstarter
Mijn vriendin heeft een klein kantoor, met 2 thin clients en een Brother MFC 9970. De printer is via internet gedeeld met de RDP-werkplekken die op de thin clients draaien. Dit werkt allemaal prima. Het netwerk bestaat uit een KPN Experiabox V8 (B2B-versie) en een Draytek Vigor 2925N+. Deze laatste is bedoeld om draadloos internet, VPN en FTP over te nemen van deExperiabox. De 2925 is via LAN1 aangesloten op de Experiabox en werkt feitelijk meer als switch. Reden is dat de telefoonlijnen via VoIP gaan en dat werkt alleen rechtstreeks via de Experiabox, of via een switch.

Naast de Brother netwerprinter is er behoefte om een Dymo Labelwriter te gebruiken. Omdat deze geen netwerkfunctionaliteit heeft, leek het mij een idee om dit via de printserver van de Vigor te laten lopen. Ik heb dit getest met een laptop en dat werkt prima. Om de Dymo Labelwriter in de RDP-plekken te krijgen moet ik deze echter delen via internet. Dat laatste krijg ik echter niet voor elkaar.
Op de Exeriabox heb ik een NAT-regel die alle verzoeken op poort 91xx doorstuurt naar de Vigor, via poort 515, maar dat werkt niet. Ook via poort 9100 werkt het niet. De printer op iedere thin-client installeren is geen optie, omdat a) de thinclient niet bedoeld is om software op te draaien en b) omdat de Dymo de default printer wordt als deze via RDP gedeeld wordt.

Wie kan mij helpen om de Dymo Labelwriter te delen via internet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je hoeft hem niet te delen via internet (lijkt me ook onveilig), als je zorgt dat ie beschikbaar is op de thin clients en je in de RDP-client (mstsc) instelt dat die beschikbaar wordt gesteld in de RDP-sessie (zie screenshot), kunnen ze vanuit de sessie printen. Mogelijk moet je wel ook de drivers op de RDP-servers installeren. En de Dymo-software, natuurlijk.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/LriYdaO.png

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Die optie is mij bekend, maar niet gewenst. Dat had ik ook al aangegeven volgens mij
Anoniem: 44203 schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 00:41:
De printer op iedere thin-client installeren is geen optie, omdat a) de thinclient niet bedoeld is om software op te draaien en b) omdat de Dymo de default printer wordt als deze via RDP gedeeld wordt.
Jouw oplossing wordt gewaardeerd, maar is bij voorbaat al onwenselijk. ThinClients zijn niet bedoeld om software op te draaien. Het is niet handig als de RDP-sessie af en toe hapert omdat de software van Dymo teveel capaciteit vraagt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Duidelijk verhaal. Maar hoe zie jij het 'delen via internet' dan voor je zonder dat het ding open en bloot aan het web hangt (want dat lijkt me onverstandig)?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Stiekem toch open en bloot. In het ergste geval ligt er een rol geprinte etiketten naast de Dymo. Bovendien kan ik eenvoudig de verbinding eruit gooien op tijden dat er niemand is. En ik gebruik uiteraard extern geen standaard poorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Op z'n minst dan toch wel in een DMZ, toch? :X Dat ze je papier opmaken is niet het 'ergste' geval. Deze methode is gewoon insecure! Kun je geen VPN opzetten?

En die MFC dus ook open en bloot? Wat als er dan een gevoelig document op de scanner ligt?

[ Voor 23% gewijzigd door Room42 op 09-10-2014 04:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank voor je bezorgdheid. VPN wordt serieus overwogen door de IT-provider. Zolang dat nog niet operationeel is moet er een andere weg gekozen worden. Uiteraard kennen we de rirsico's.
Pagina: 1