Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

Telefoonlijn, 4K & LG 49UB850V

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo kenners,

Ik ben een leek op dit gebied, dus wil een en ander graag even aan jullie voorleggen.

Mijn ouders zijn na een jaar of 15 toe aan een nieuwe tv. Afgelopen weekend waren we bij de MM waar de LG 49UB850V al direct een verpletterende indruk op me maakte (niets heeft daar meer aan kunnen tippen). Wat een fenomenaal goed beeld produceert dat ding zeg! Het betreft hier een 4K-toestel en ik weet dat zo'n promofilmpje goed in elkaar is geklust, maar toch! Hulde!

Wat ik ook weet is dat in Nederland vooralsnog niets in 4K wordt uitgezonden. Netflix heeft wel wat 4K content, maar dat zegt mijn ouders niets. Youtube kennen ze dan weer wel, maar daar is het aanbod vooralsnog ook zeer beperkt.
Nu wonen mijn ouders ergens buitenaf, waar ik de komende jaren echt nog geen glasvezel zie verschijnen. Ze moeten het dus doen met het koperen draadje van de KPN. Mijn vraag is eigenlijk of dat draadje ooit geschikt gaat worden voor 4K en of het zich überhaupt wel loont om nu zo'n toestel aan te schaffen?
Ik moet zeggen dat ook gewone HD-content door dat apparaat mooier werd afgespeeld dan op de Full-HD toestellen die ernaast stonden (upscaling van het signaal).

Inclusief de cash-back actie die momenteel loopt, kan ik het toestel nu al ergens voor € 950 ophalen. Ik zou het al bijna doen vanwege het promofilmpje ;-) Maar is dat verstandig???

Groetjes.

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Opzoeken hoever je ouders van de centrale zitten: http://www.speedtest.nl/adsl/
Dan opzoeken wat de max bandbreedte is met de meest recente techniek: Wikipedia: VDSL2
(in de praktijk is dit vaak wat minder)

Dan opzoeken of die bandbreedte acceptabel is voor 4k en of je nog wat overhoudt voor gewoon internetten.
Dan hopen dat een provider dat ooit aanbiedt ;)

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ploink schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 23:48:
Opzoeken hoever je ouders van de centrale zitten: http://www.speedtest.nl/adsl/
Dan opzoeken wat de max bandbreedte is met de meest recente techniek: Wikipedia: VDSL2
(in de praktijk is dit vaak wat minder)

Dan opzoeken of die bandbreedte acceptabel is voor 4k en of je nog wat overhoudt voor gewoon internetten.
Dan hopen dat een provider dat ooit aanbiedt ;)
Die eerste link klopt voor geen barst. er ligt bij mij fiber tot aan de wijkcentrale en vanaf daar koper dit is ~320m.

Hier kun je een accurater beeld mee vormen, kpndotcom.fpi-info.fourstack.nl/ geldt overigens natuurlijk voor alle aanbieders via koper.

@TS heb helaas verder geen antwoord op je vraag.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• Ploink
True schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 23:56:
[...]
Die eerste link klopt voor geen barst. er ligt bij mij fiber tot aan de wijkcentrale en vanaf daar koper dit is ~320m.
Volgens mij geeft ie ook alleen maar de afstand tot de wijkcentrale.
Ik zie nu zelf op de wiki pagina dat VDSL2 ook met wijkkasten kan werken. ADSL is een probleem in landelijk gebied waar de afstand tot de centrale vaak te ver is voor een fatsoenlijke bandbreedte, maar als de KPN een VDSL wijkkast voor je heeft dan kan dat idd veel beter zijn. Bedankt voor de kpn link.

• Grandisimo
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-02 22:06
Kpn zend het meeste nog in 720p uit en ook al wat in 1080i.
HD zenders zijn hetzelfde bij koper als bij glas.
4K kun je bij kpn voorlopig ( lees als echt heel erg lang ) wel vergeten.
Je zult afhankelijk zijn van 4K films als die komen.
Je voordeel zal idd bij het upscalen zijn, en dat kunnen sommige heel erg goed.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:53

Compizfox

Bait for wenchmarks

Grandisimo schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 19:24:
Je voordeel zal idd bij het upscalen zijn, en dat kunnen sommige heel erg goed.
[citation needed]

Ik geloof er namelijk geen barst van. Je kunt er geen pixels bijtoveren waar die er niet zijn. Als je dat wel denkt heb je teveel CSI gekeken.

Ik bedoel hier uiteraard niet mee dat het niet mogelijk is een image te upscalen. Ik bedoel hiermee dat de resolutie hier niet beter van wordt.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Grandisimo
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-02 22:06
In order for an Ultra HD TV to display SD (standard definition) or HD (high definition) content, that content must first be upscaled. Most Blu-ray players have upscaling chips in them to convert DVD (480p) content into 1080p content so that it looks better on a 1080p TV. Similarly, Ultra HD sets need to convert SD or HD content to Ultra HD resolution before it can be displayed – it’s gotta fill all those extra pixels with something, right? Take note, however, that while most of the big-name manufacturers’ Ultra HD TVs do a solid job with upconversion, the budget brands we’ve seen so far have not. This will likely change in the near future, though, as upscaling chips become more ubiquitous and less expensive.

For now, the fact that native Ultra HD 4K content is scarce makes a TV’s upscaling prowess a crucial consideration. For the immediate future, most of what consumers will watch on an Ultra HD TV will be 1080P HD, 1080i or 720P content. If the TV does a bad job of upscaling, most everything watched on it will look significantly less impressive than actual 4K content.

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Compizfox schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 19:34:
[...]

Ik geloof er namelijk geen barst van. Je kunt er geen pixels bijtoveren waar die er niet zijn. Als je dat wel denkt heb je teveel CSI gekeken.

Ik bedoel hier uiteraard niet mee dat het niet mogelijk is een image te upscalen. Ik bedoel hiermee dat de resolutie hier niet beter van wordt.
Goed upscalen naar een 4x zo hoge resolutie doe je natuurlijk niet door elke pixel 4x neer te zetten in een vierkantje. Goed upscalen doe je door naar de omliggende pixels te kijken en te berekenen welke kleur de nieuwe, tussenliggende pixel moet hebben om er goed tussen te passen. Upscalen kan dus wel degelijk een fijnere ervaring leveren afhankelijk van het gebruikte algoritme, maar het zal uiteraard niet kunnen tippen aan native content. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:53

Compizfox

Bait for wenchmarks

Dat weet ik. Maar mijn punt is dat je dan nog niet meer informatie (informatie is uitwisselbaar met resolutie in deze context) kunt toveren waar die er niet is.

Het enige wat je met goede resamplingalgoritmes zoals Lanczos kunt bereiken is voorkomen dat je image er slechter uit komt te zien door het resamplen.

Dit kun je zelf zien door in een fatsoenlijke browser een (low-res) plaatje te pakken en deze in te zoomen. Als je browser fatsoenlijk genoeg is zal hij hem netjes upsamplen. Dat voorkomt dat de boel er aliased uit gaat zien, maar kan het plaatje niet scherper maken. Hijj is immers niet groter.

Dit geldt ook voor bijvoorbeeld sharpening filters. Je kunt wel over een wazig plaatje een unsharp mask gooien en dat beïnvloed zeker de hoeveelheid microcontrast, maar je zult er nooit de resolutie van het plaatje mee kunnen verhogen. Dat is gewoon wiskundig onmogelijk.

Dat betekent dat de ene TV weliswaar upscaling beter zou kunnen doen dan de andere TV, maar het meer terecht is om te spreken van "minder slecht" omdat de resolutie niet hoger kan worden dan het origineel. Dat betekent ook dat het echt totaal geen nut heeft om een 4K-televisie te kopen als je geen 4K-content hebt om erop af te spelen. Als er een 1080p alternatief is die op de rest van de aspecten gelijk is aan de 4K-versie maar wel goedkoper is, is het een no-brainer om die met 1080p-paneel te halen. Je hebt niets aan die extra pixels als je geen content hebt om nut te geven aan die extra pixels.

[ Voor 94% gewijzigd door Compizfox op 02-11-2014 14:45 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Ploink
Mee eens, upscaling maakt het beeld niet beter dan het origineel.
Grandisimo schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 20:07:
Most Blu-ray players have upscaling chips in them to convert DVD (480p) content into 1080p content so that it looks better on a 1080p TV.
Dit is misleidend want het betekent niet dat upscaling het beeld verbetert, maar dat de blu-ray speler beter kan upscalen, dus met minder verlies aan beeldkwaliteit, dan een gemiddelde 1080p TV.
Als 1080p content er op een 4k TV beter uitziet dan op een 1080p TV, dan komt dat niet door de hogere resolutie, maar door de betere kwaliteit van het scherm in termen van kleur, contrast en kijkhoek.

Wat ook een rol kan spelen is beeldbewerking. Je wil een TV die de pixels gewoon 1:1 weergeeft, maar veel modellen, zoals mijn Sony Bravia "verbeteren" het beeld met filters als Sharpness, Noise Reduction, MPEG Noise Reduction en nog 5 andere opties die met contrast en kleur rotzooien. Als je die allemaal uit zet is het beeld ineens veel beter.
Pagina: 1