Remote werken, HTPC, geen GPU

Pagina: 1
Acties:

• joepP
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Toelichting
Ik wil een build maken om eerst een tijdje in te zetten als werk-pc: vooral via RDP remote werken op 2x27" 2560x1440. Daarna gaat de machine dienst doen als HTPC. Uiterlijk is belangrijk, vandaar de keuze voor de pricewatch: Silverstone Milo ML06. Stilte is belangrijk, vandaar de gekozen voeding.

Als uitdaging probeer ik het zonder losse GPU op te lossen, wat de keuze qua moederbord lastig maakt door de twee schermen. Alternatief was de pricewatch: Gigabyte GA-H97N-WIFI, maar die gebruikt idle 8W meer, wat ik wel terugverdien over vele jaren ooit wel terugverdien. De keuze voor de processor is gebaseerd op de onboard video: ik heb graag een HD4600.

Vragen
Wat kan er beter? :P

Budget
Boeit me niet, als het maar value for money is, en het ding ook over 5 jaar nog meekan.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 4330 Boxed€ 109,-€ 109,-
1MSI Z97I GAMING AC€ 130,50€ 130,50
1Silverstone Milo ML06€ 56,82€ 56,82
1Gelid Solutions Slim Silence i-Plus€ 16,95€ 16,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 69,95€ 69,95
1LG GTA0N Zwart€ 14,02€ 14,02
1be quiet! SFX Power 2 300W€ 41,95€ 41,95
1Crucial MX100 256GB€ 90,50€ 90,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 529,69

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Volgens mij een vrij prima setup, bordje is duur maar aangezien stroomverbruik belamgrijk is toch wel interessant.

Eventueel een Gold PSU, maar die zijn wel héél duur:
pricewatch: Silverstone SFX 450W

Edit: een kleine opmerking: neem een Haswell Refresh CPU:
pricewatch: Intel Core i3-4350 Boxed
:)

[ Voor 24% gewijzigd door MK_ op 08-10-2014 22:44 ]

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• joepP
  • Niet online
MK1998NL schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 22:43:
Volgens mij een vrij prima setup, bordje is duur maar aangezien stroomverbruik belamgrijk is toch wel interessant.

Eventueel een Gold PSU, maar die zijn wel héél duur:
pricewatch: Silverstone SFX 450W
Had ik ook gevonden. Punt is dat het systeem maximaal ~100W gaat trekken, en idle eerder 30W. Het rendement van een 450W voeding is dan waarschijnlijk zoveel slechter dan een 300W, dat het niet uitmaakt. Qua geluidsproductie zijn de gelijkwaardig.

Ik zou wel graag een volledig passieve voeding hebben, in mijn ervaring is de voeding in een stil systeem toch vaak het luidste component. Misschien toch nog even verder zoeken ;)
Edit: een kleine opmerking: neem een Haswell Refresh CPU:
pricewatch: Intel Core i3-4350 Boxed
:)
Is die 100MHz wel €10 verschil waard? Of zijn er meer verschillen?

• redbullet
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-12-2024
Wat ik kan zien andere lvl 1 cache , 4x32kb (4350) en 2x64kb (4430)

• joepP
  • Niet online
Specs vergelijken kan ik ook ;)

Heeft dat enig effect? Want ik vind €10 extra voor 100MHz het absoluut niet waard. Dan trek ik liever €50 extra uit mijn zak voor een i5-4440.

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

pico psu niet iets?

Te koop....

• joepP
  • Niet online
Heb ik ook naar zitten kijken, bij voorkeur dan in combinatie met pricewatch: Akasa Euler incl. 120W Power Adapter. Alleen lijken er geen thin-mini-ITX bordjes te zijn die 2x2560x1440 kunnen aansturen.

Maar zijn er Pico PSU's met voldoende vermogen? Zodat ik ook ooit nog een videokaart erbij kan schroeven? Die ik ook een beetje netjes in die kast kwijt kan? Zonder gaten?

(weet daar echt niets van...)

[ Voor 19% gewijzigd door joepP op 09-10-2014 09:53 ]

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

joepP schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 09:31:
[...]
Had ik ook gevonden. Punt is dat het systeem maximaal ~100W gaat trekken, en idle eerder 30W. Het rendement van een 450W voeding is dan waarschijnlijk zoveel slechter dan een 300W, dat het niet uitmaakt. Qua geluidsproductie zijn de gelijkwaardig.

Ik zou wel graag een volledig passieve voeding hebben, in mijn ervaring is de voeding in een stil systeem toch vaak het luidste component. Misschien toch nog even verder zoeken ;)
Jaaa, dat gaat moeilijk worden :) Er zijn namelijk niet veel SFX voedingen. beste opdien lijkt het me om het gewoon bij de be quiet! te houden :)
[...]
Is die 100MHz wel €10 verschil waard? Of zijn er meer verschillen?
Zoals hierboven vermeld, en betere koelpasta :)
Dan krijg je wel zo'n leuk gapend gat aan de achterkant :) En dan komt er dus stof naar binnen. Veel stof. En dat hebben we liever niet :)

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• joepP
  • Niet online
Zo, ik ben alweer een tijdje up-and-running met mijn nieuwe systeem. Voor de volledigheid hier een verslagje van alle benodigde aanpassingen om het perfect te krijgen.

Moederbord
Voor ik ging bestellen kwam ik er achter dat veel 27" monitoren geen 2560x1440 @ 60Hz accepteren over HDMI, maar alleen over DVI-D en/of displayport. Helaas zijn de enige dual output ITX moederborden voorzien van HDMI, waar ik dus weer niets aan had. Ben geswitched naar de pricewatch: MSI Z97I AC met displayport. Was wel €30 goedkoper, plus dat er WiFi op het bordje zit.

Grafische kaart
Omdat het moederbord alleen niet genoeg kan aansturen heb ik nog een passief gekoelde low profile pricewatch: Sapphire HD 6450 1GB DDR3 toegevoegd.

Processorkoeler
De pricewatch: Gelid Solutions Slim Silence i-Plus bleek een wanproduct. Absoluut niet "fluisterstil", en onder hogere load helemaal luidruchtig. Heb mijn knip getrokken voor een pricewatch: Noctua NH-L9i die wel onhoorbaar blijkt.

Voeding
Na het vervangen van de koeler bleek de pricewatch: be quiet! SFX Power 2 300W ook bepaald niet "fluisterstil". Heb dus een picoPSU gekocht met adapter. Wat een koning! Geheel onhoorbaar, superklein, alleen een powerblock buiten de kast, maar die kan je eenvoudig ergens verstoppen. Omdat er geen voedingsblok in de kast zit was de achterkant open, daar ga ik nog iets voor 3D printen. Ook leuk ;)

De machine draait nu perfect, is onhoorbaar, en ziet er nog mooi uit bovendien. Het is een aparte ervaring om niet te kunnen horen of de computer aan of uit staat. Mocht stilte een eis zijn, dan raad ik iedereen aan om een picoPSU te gebruiken, in combinatie met een echt goede processorkoeler.
Pagina: 1