Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Beste oplossing voor aanschaf/gebruik tijdelijke auto?

Pagina: 1
Acties:

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Mijn vrouw zit momenteel ziek thuis en haar lease auto is geruime tijd geleden al ingenomen. Het zier ernaar uit dat dit nog wel een half jaar zeker kan gaan duren. Fietsen kan ze momenteel niet.

Nu met de koude, natte donkere maanden voor de boeg zou wat verwarmd en overdekt vervoer voor haar en de 2 kids toch wel welkom zijn. Voor kleine boodschappen, kids naar school, revalidatie etc...

Wat zou de beste oplossing zijn? Een klein waardevast autootje kopen? Iets waar ik een half jaar later niet teveel verlies op ga lijden.
Wat zou dan een goede optie zijn voor <€8.000,-? Liefst goedkoper natuurlijk. Moet wel veilig zijn en een goede berijderszit hebben.
Wat kost een klein autootje eigenlijk totaal per maand (ex benzine)?

Huren/shortlease? Zou dat wat zijn voor 6mnd? Ik vermoed dat dat best duur wordt...

Meer mogelijkheden zijn er niet denk?

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:40

Bommes

Capo del formaggio

Voor 500 iets met een jaartje apk kopen, rijden en over een half jaar weer verkopen.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• empy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:04

empy

Rijdt rondjes

Ik heb zelf voor zeer weinig (650) een daihatsu move gekocht om naast mijn motor ook nog een auto te hebben. Hij kost mij per maand ca 50 euro aan vaste lasten en is vrij betrouwbaar. De hoge instap en veel laadruimte maakt het helemaal praktisch!
En je schrijft er niks op af, met een beetje handelsgeest verkoop je 'm nog met winst ;)

Verwijderd

Precies, hopelijk heeft die een typefout gemaakt. Neem een toyota uit,midden jaren 90. 500 euro en overige 7500 kun je op de spaarrekening van je kids zetten. Jaartje apk, volgend jaar naar onafhankelijk station. Kunt er donder opzeggen dat ie er doorheen komt. Kun je weer een jaartje gassen.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Zoek iets kleins uit van 500-750 euro. Die schrijven niet meer af.

• readytoflow
  • Niet online
Ha...ok. Maar zijn dat soort barrels wel een beetje betrouwbaar? Garanties heb je natuurlijk nooit he, maar gemiddeld gezien?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Gemiddeld genomen kun je er prima paar jaar boodschappen mee doen. Maar dan nog, voor de EUR 8k waar jij het over had kun je er 16 ( 8)7 ) van kopen voordat je duurder uit bent. Al zijn er een paar binnen kortere tijd dood, nou en? :o

Zelf koop ik in de regel bakken tussen de EUR 1 en 2k, en tot nu toe nooit minder dan 3 jaar ermee gedaan, waarbij twee zeker nog bruikbaar waren toen ik ze wegdeed (en een van de andere twee gewoon in de prak gereden, dus dat lag niet aan auto).

Oslik blyat! Oslik!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:42

FreakNL

Well do ya punk?

Dan Ga je er wel vanuit dat je van die 8k niks terugziet ;)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

FreakNL schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 00:55:
Dan Ga je er wel vanuit dat je van die 8k niks terugziet ;)
Een auto van EUR 8k waardeert veel sneller af dan eentje van EUR 500. Die laatste verkoop je als het nog enigszins rijdt namelijk weer voor EUR 500 door. Die van EUR 8k is binnen een jaar EUR 2k minder waard - en als je wat krassen oploopt (ook indien niet eigen schuld :o ) kun je daar nog meer vanaf trekken.

Oslik blyat! Oslik!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Nou ja wat dion zegt dus.
Betrouwbaarheid... tja voor 8k koop je een bijna nieuwe 106 of aygo dat zal wel een stuk betrouwbaarder ziijn maar zeker een pak meer afschrijven.
Vraag is dus wat je belangrijker vind?
Zoals dion aangeeft kun je best wel een redelijke auto kopen voor max 1k die bij verkoop ongeveer het zelfde zal opbrengen.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:56
Ik zou een gebruikte Toyota nemen :) Starlet of een Yaris ofzo :) Degelijke auto's die niet zomaar onder je kont uit elkaar vallen.

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:24

Wokschotel

Op 6 wielen

Ik heb ook een Move voor de wintermaanden. Het ziet er niet uit, maar rijdt altijd, is ruim, is niet kapot te krijgen en ze zijn nooit afgeragd. Ik heb zelfs een speciale uitvoering met elektrische ramen en trekhaak :p Vaste kosten: 14 euro wegenbelasting , 13 euro verzekering.

De islam kan uw vrijheid schaden

Verwijderd

Wow een trekhaak, wat mag die ongeremd trekken? Ben toch wel benieuwd haha.

En waar komt dat idee vandaan dat 500 euro autoos barrels zijn. Vind die autoos van eind jaren 90 als een toyota starlet betrouwbaarder dan wat ze nu maken.

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2014 08:25 ]

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:48

-tom-562

Oliesjeik

ThinkPadd schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 07:58:
Ik zou een gebruikte Toyota nemen :) Starlet of een Yaris ofzo :) Degelijke auto's die niet zomaar onder je kont uit elkaar vallen.
DIt :P
Koop zo'n ding, rij er een jaartje in, en grote kans dat je hem voor de aanschafprijs-100 euro weer kan verkopen :)

Vaak bu'j te bang!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-11 14:21
Verwijderd schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 08:23:
Wow een trekhaak, wat mag die ongeremd trekken? Ben toch wel benieuwd haha.
250k ongeremd, maar liefst 400k geremd - ik zou er 4 nodig hebben voor m'n sleurhut.

On topic: kan me alleen maar aansluiten bij veel andere reacties, goedkoop (Japans) autootje. Doe je in ieder geval een jaar mee, en hoogstwaarschijnlijk 2 of meer. In het ongunstigste geval kost ie je dus nog geen 5 euro per dag, ex benzine.

• readytoflow
  • Niet online
Ok, wordt wat goedkopers dus :+
Inderdaad een auto van max 1K zal bijna niet meer afschrijven. Eens kijken wat daar allemaal te vinden is.
Vaak zijn het wat ' grotere auto's' zie ik al (V40, Xsara, ...).

Stuurbekrachtiging moet er sowieso op zitten.
Centrale vergrendeling is een grote Pré.

Eigenlijk alles wat Frans is, heb ik geen vertrouwen in in deze prijsklasse.

Wat ik dan het meest naar boven zie komen is de Matiz? Is dat wat?

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:23

JT

VETAK y0

Matiz :X Kijk eens naar Daihatsu Move, Charade, Applause, Suzuki Swift, evt sedan voor meer kofferbakruimte, Toyota Starlet, Mitsubishi Spacestar.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:48

-tom-562

Oliesjeik

Let wel op met Daihatsu's, eigenlijk zijn ze allemaal behoorlijk roestgevoelig (op 1 of andere manier zijn de laatste modellen een stuk roestgevoeliger dan de wagens uit midden jaren '90, eigen ervaring).. Vooral de wielkastjes achter. Idem voor de Swift (en Nissan micra).

Vaak bu'j te bang!

• henkjan1995
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-01 17:54
Ik zou vooral kijken naar een Citroen Saxo, Toyota Yaris (NIET de 1.0 maar de 1.3), Peugeot 106, Toyota Starlet, Nissan Micra, Suzuki Swift (let goed op onderkant en motorkap, deze kunnen goed roesten), Mitsubishi Colt en een Honda Civic.

Blijf af van de Ford Ka's (enorme roest problemen aan carrosserie), Opel Corsa's (roest idem dito) en de fiat's (veel elektrische problemen, springende zekeringen etc.).

Let ook op dat je niet een auto met te veel KM koopt, maar ook zeker niet te lage KM stand (hier kan je mee bedrogen worden door terugdraaien van KM-teller, de kleine auto's met een realistisch lage KM stand zou ik ook van af blijven, deze zijn vaak alleen gebruikt voor korte afstanden, waardoor de motor nooit tijd gehad heeft om goed op te warmen).

XPS17 l702x 2670qm, 12GB, 128GB SSD, 500GB HDD, GT555m

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

henkjan1995 schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 12:28:
en de fiat's (veel elektrische problemen, springende zekeringen etc.).
Nou ben ik toen ik monteur was bij de fiat dealer best wel veel dingen tegen gekomen maar springende zekeringen eigenlijk nog nooit.
De tipo/tempra´s waren berucht om allerlei elektrische problemen maar die zijn 2de hands bijna niet meer te vinden.

Uitspraken als: "franse merken zijn niet betrouwbaar, fiats hebben slechte elektronica en duitse autos zijn degelijk" zijn niets meer dan borrelpraatjes.
Je kunt niet zomaar een merk verbinden aan 1 kwaal. Het is type gebonden of motor uitvoering of zo.

@TS
stuurbekrachtiging is misschien een zeldzaamheid in deze prijsklasse.

Onze Fiat bravo heeft het wel en ik denk dat je die wel kunt vinden in je budget, alhoewel ik je die niet zou aanraden.
De 1.2 16V is super betrouwbaar en in een trofeo uitvoering erg compleet maar (mede door mensen als Henkjan :9 ) ongeveer de minst waarde vaste auto die je kunt kopen.
Die van ons nu 3 jaar in bezit:
-1 kapotte accu (alleen maar erg korte stukjes mee gereden),
-voorschokbrekers vervangen (ivm slijtage)
- 2 bandjes, 1 keer olie, bougies en filters vervangen
Dat was het, voor wat betreft kosten.

• henkjan1995
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-01 17:54
Ik doelde bij Fiat ook eigenlijk niet op alle Fiat's (misschien was het ook wel handig om ook wat specifieker te zijn). De Punto's zijn bijvoorbeeld prima auto's, Cinquecento's ook. Ik doelde eigenlijk op de Seicento met de 1.1 motor. Ik hoor van vrienden (automonteur in opleiding) dat deze voornamelijk elektrische kwalen ondervinden. Meerdere malen voorgekomen: defecte aanjager, niet meer funcioneren van elektrische ramen en ruitenwissers. Voor de rest is er eigenlijk weinig mis met de Fiat's.

Wat betreft de vooroordelen over bijvoorbeeld "franse auto's zijn slecht" of "aziatische auto's zijn niet kapot te krijgen" ben ik het inderdaad met je eens. Het hangt voornamelijk af van hoe de auto gebruikt is (denkend aan temperatuur, opslag, racen etc., wasbeurten, schade, kwaliteit onderhoudsbeurten).

Ik heb zelf bijvoorbeeld een Citroen Saxo 1.4, heeft altijd in een verwarmde garage gestaan, dealeronderhouden (dus niet door een beunhaas), heeft lange ritten gemaakt en nog nooit schade gehad waardoor deze in een nog bijna nieuwstaat is.
Een Saxo die altijd buiten heeft gestaan en die afgeragd is door pubers en de nodige blikschade heeft gehad roest dus ook veel sneller en zal dan ook veel eerder de geest geven.

XPS17 l702x 2670qm, 12GB, 128GB SSD, 500GB HDD, GT555m

• readytoflow
  • Niet online
Thx voor de tips!
Onder de 1000 wordt lastig hoor zo te zien...Dan kom ik toch moeilijk aan de genoemde merken/modellen.
De Kilometerstand vind ik bij alle auto's al snel hoog. Heb helemaal geen verstand van auto's meer. Altijd lease gereden.

<2K is wel wat te vinden. Punto vind ik wel een leuk autootje eigenlijk.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

8)7
onder 1k geen 106/saxo te vinden daar staat het helemaal vol mee. Verder zijn die dingen hartstikke betrouwbaar maar goed...

het einige 'echt' grote ding waar je bij die dingen moet opletten is of er links op het moterblok bovenaan gene olie lekt en of de achterwielen netjes recht |----| staan en niet zo: |----\ Bijvoorbeeld.

Maar goed, 1000 euro extra door de wc spoelen kan natuurlijk ook, goed voor de economie :)

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:20
henkjan1995 schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 12:28:
Blijf af van de Ford Ka's (enorme roest problemen aan carrosserie),
Rij zelf een ford ka en dat gaat meer dan prima. Gewoon goed opletten waar je hem koopt, hoe er mee gereden is en hoe die onderhouden is. (geld trouwens voor elke auto).

Rij al bijna 3 jaar in een Ford Ka en heb letterlijk een kentekenlampje vervangen, nieuwe bandjes er op gegooid en olie bijgevuld. That's it

Overigens zijn alle auto's doe genoemd worden echt kei lelijk

[ Voor 3% gewijzigd door Pindakaas op 09-10-2014 14:44 ]

don't mind me

• Tomatoman
  • Laatst online: 19-11 15:42

Tomatoman

Fulltime prutser

Aangezien je vrouw waarschijnlijk maar weinig kilometers zal maken, hoef je je niet druk te maken om het brandstofverbruik. Sterker nog: de auto's met een relatief onzuinige motor - waar andere kopers met een grote boog omheen lopen - zouden weleens de beste waar voor je geld kunnen opleveren, ongeacht de prijsklasse waarin je zoekt. Die auto's zijn namelijk lastig verkoopbaar.
readytoflow schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 13:33:
Thx voor de tips!
Onder de 1000 wordt lastig hoor zo te zien...Dan kom ik toch moeilijk aan de genoemde merken/modellen.
Op Autotrader vind ik bij auto's vanaf 1995 en tot € 500 2.637 zoekresultaten. Het is maar wat je lastig vindt 7(8)7
De Kilometerstand vind ik bij alle auto's al snel hoog. Heb helemaal geen verstand van auto's meer. Altijd lease gereden.
Wat maakt een hoge kilometerstand nou uit? Je moet een auto van 500 euro zien als een wegwerpartikel. Dure reparatie? Naar de sloop brengen en een andere kopen. Een auto van 1500 euro is wat dat betreft niets anders, alleen kost het je meer geld.

Een goede grap mag vrienden kosten.

• readytoflow
  • Niet online
Autotrader. Ha da's beter daar inderdaad... Zat op MP en autotrack te kijken.

106 en Saxo zie ik nauwelijks onder 1K overigens hoor?
Let wel: Enige eisen die ik heb zijn:
- 5 deurs
- stuurbekrachtiging

Ik selecteer nu op de merken en types die hier genoemd worden. Dan krijg ik 70 resultaten tot 1K.
Waarvan 54 nieuwere auto's zijn met p.o.a.

Ik zie wel een paar leuke 206' jes (1.4) en een paar Punto's (1.2). die zitten rond de €900,-.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Koop een goedkoop ding bij een handelaar met de garantie dat-ie hem na 6 maanden voor de helft terugkoopt?

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Houd bij de punto's van na bj 2000 wel even de stuurbekrachtiging in de gaten, dit is een elektrisch systeem wat in de eerste punto bouwjaren van dat model nogal eens problemen kunnen geven.
De niet punto's delen wel de motor (1.2 16v) maar hebben een normale hydraulische stuurbekrachtiging.(de bravo/bravo)

Climate control, stuurbekrachtiging, 5 deurs, nette kilomterstand en 1 op 15 is makkelijk te doen met deze auto/motor.
http://www.autotrader.nl/.../?zoekopdracht=fiat-brava

[ Voor 45% gewijzigd door Bommes op 09-10-2014 18:43 ]

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10 13:25
Bij die kleine, lichte autootjes voegt stuurbekrachtiging ook niet echt wat toe. Ik had bijvoorbeeld een corsa (iets van 850 kg) zonder stuurbekrachtiging en heb daarmee nooit hoeven worstelen. Ging heel makkelijk.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:56
readytoflow schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 16:18:
Autotrader. Ha da's beter daar inderdaad... Zat op MP en autotrack te kijken.
[..]
MP moet men voor betalen als je een auto wilt verkopen (ik meen rond de 15 euro ofzo).

Kijk ook eens op Autoscout24.nl, is ook een gratis site. En gaspedaal.nl kun je gebruiken om aanbodsites te doorzoeken ;)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:36
Ouders hebben tig jaar terug een Starlet 1.3XLi uit 1992 gekocht. Dingen die tot nu toe zijn gebeurd aan dat ding:
- 2 nieuwe banden
- nieuwe radiateur
- 2x nieuwe accu
- 2x kleine beurt
- vnml olie bijvullen

Ding komt eigenlijk al 4 jaar elke keer zonder problemen de APK door. Destijds gekocht voor paar honderd euro, was bedoeld als boodschappenwagentje voor mijn moeder, maar mijn broertje heeft er ook 50.000km mee gereden.
Verder kan dat ding redelijk wat mishandeling aan: 10km rijden met onderste koelwaterslang eraf en dan bij thuiskomst horen hoe de waterpomp droog loopt. Vervolgens vullen met kraanwater, naar de beun rijden en ook tot de ontdekking komen dat er nog maar 0,2 liter olie in het carter zat.
Accu is 2x vervangen omdat de auto kwam met een slechte accu, vervangende accu was niet veel beter en was na een jaar drooggekookt of heeft nooit vulling gehad :X.

Voordeel van zo'n starlet is dat alles lekker simpel en toegankelijk is. Niks afgedekt met plastic kappen of weggebouwd achter vanalles en nog wat, je kunt nog net niet in de motorruimte staan om aan het blok te sleutelen :P.

[ Voor 7% gewijzigd door _JGC_ op 10-10-2014 08:05 ]

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:00

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

JeroenF schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 14:43:
[...]

Rij zelf een ford ka en dat gaat meer dan prima. Gewoon goed opletten waar je hem koopt, hoe er mee gereden is en hoe die onderhouden is. (geld trouwens voor elke auto).

Rij al bijna 3 jaar in een Ford Ka en heb letterlijk een kentekenlampje vervangen, nieuwe bandjes er op gegooid en olie bijgevuld. That's it

Overigens zijn alle auto's doe genoemd worden echt kei lelijk
Ach ja wij hebben er bijna 9 jaar eentje gehad en die had op de kofferklep wat roest en bovenkant van de bestuurdersdeur op het dak. Voor de rest nergens eigenlijk echt roest.

Voor de rest alleen slijtage en lomp omgaan met dingen heeft voor schade gezorgd :P Dus zo hebben wij een gesprongen veer in de ophanging gehad rechts voor door een kuil te happen en dat soort grappen.

Als die roestvrij is zou ik zelf eentje op zijn minst naar kijken. Voor het formaat erg prettige auto's.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-09 21:24
Wat dacht je van de Daihatsu Gran Move 1.6 cx? Deze heeft nog een nette kilometerstand en APK voor een jaar. Dan heb je voor nog geen 1000 euro een auto waar je best nog wat aan kan hebben!

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Alternatief is een auto met rijdbare schade kopen. Als je slim zoekt, kun je vrij eenvoudig voor weinig geld een auto kopen die technisch stukken beter is dan een oud barrel van 500-1000 euro, voor hetzelfde geld, mits je kunt leven met een paar krassen en deuken.

• JT
  • Laatst online: 23:23

JT

VETAK y0

De modellen Civics tot 95 kunnen er wat van qua roest :o Niet erg als de auto de roest al heeft, je 500e betaalt en hem daarna voor hetzelfde bedrag verkoopt of voor 200e naar de sloop doet maar hou er rekening mee...

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

SH4D3H schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 00:05:
Bij die kleine, lichte autootjes voegt stuurbekrachtiging ook niet echt wat toe. Ik had bijvoorbeeld een corsa (iets van 850 kg) zonder stuurbekrachtiging en heb daarmee nooit hoeven worstelen. Ging heel makkelijk.
Op zich eens, maar zie TS, het gaat om een dame in revalidatietraject. Die eis zal er niet voor niets zijn :o
Pooh schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 11:40:
Alternatief is een auto met rijdbare schade kopen. Als je slim zoekt, kun je vrij eenvoudig voor weinig geld een auto kopen die technisch stukken beter is dan een oud barrel van 500-1000 euro, voor hetzelfde geld, mits je kunt leven met een paar krassen en deuken.
Zou ik juist niet doen. Een oud barrel van EUR 500-1000 kan prima een 'eerlijke' barrel zijn: niet meer de mooiste, maar verder prima onderhouden en geen verborgen gebreken.

Van een schadeauto weet je dat het zichtbare gebreken heeft, maar ook minder zichtbaar loop je risico op gedonder. Wij hebben een keer afscheid moeten nemen van een auto (overigens ook gewoon oud barrel) omdat de zoveelste schade in een parkeergarage don't ask :+ op zich optisch nauwelijks iets erger maakte, maar schijnbaar de kreukelzone zodanig had verkreukeld dat het niet meer zonder zeer uitgebreid laswerk door APK zou komen. In dit geval hadden we de auto al economisch afgeschreven, dus geen ramp, maar stel je eens voor dat je diezelfde auto, of eentje met zelfde historie gekocht had: al was het maar EUR 1000, als je een maand later voor APK moest gaan en bleek dat je EUR 2k nodig zou hebben dat ding erdoor te slepen, dan zou die EUR 1000 weggegooid geld zijn.

M.i. verre blijven van schade-auto's, tenzij je in staat bent om zelf de noodzakelijke reparaties te doen om ook de verborgen schade genoeg aan te pakken om door APK te komen :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1