Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Welke rMBP?

Pagina: 1
Acties:

• J0B
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17-09 19:33
Beste Tweakers,

Ik ga eerdaags een nieuwe laptop aanschaffen omdat mijn oude op het punt staat het te begeven. Zoals in het onderwerp van dit Topic al te zien is, staat de keuze voor een Macbook Pro al vast. Om te voorkomen dat me alsnog Windows machines aangeraden gaan worden zal ik even enkele argumenten noemen die mij ertoe hebben gezet een Macbook Pro te willen kopen:
- Duurzaamheid: Moet lang mee kunnen.
- Restwaarde: Moet nog wat opleveren mocht ik over 2 jaar willen verkopen i.v.m. nieuwe kopen.
- Bouwkwaliteit: Elke dag mee naar school.
- Mobiliteit én Accuduur: Zit meer dan 10u per week in het OV.
- Stabiliteit: Ben voor school afhankelijk van een werkende laptop.
- Retina scherm: Werk veel in Adobe CS6, goede kleurweergave.
- Vernieuwing: Nog nooit met OSX gewerkt, ben er erg benieuwd naar door positieve verhalen van vrienden.
Overigens begrijp ik dat dit persoonlijke voorkeuren zijn en deze eigenschappen ook in andere laptops terug te vinden zijn, mijn keuze staat echter vast.

Nu dan de vragen die ik jullie wil stellen:
- Allereerst twijfel ik nog tussen 13,3" en 15,4". Hoe werkbaar is Adobe CS6 op een 13,3" scherm? Ik zou de mobiliteit van 13" namelijk wel erg op prijs stellen, bovendien liegt het prijsverschil er ook niet om. Welk formaat raden jullie aan? (Als ik een 13,3" koop ben ik overigens ook van plan een fatsoenlijk beeldscherm te kopen om thuis op te werken.)
- Moet de processorsnelheid invloed hebben op mijn keuze? Zoals gezegd werk ik veel met Adobe CS6, maar ik ga ook werken met VMWare voor Windows (i.v.m. Visual Studio). Verder werk ik wat aan webdesign, browse ik en kijk ik films. De verschilde CPU's in de 2014 modellen zijn:
- 13" dual core i5 - 2,6GHz (3,1GHz Turbo) 3MB L3-cache
- 13" dual core i5 - 2,8GHz (3,3GHz Turbo) 3MB L3-cache
- 15" quad core i7 - 2,2GHz (3,4GHz Turbo) 6MB L3-cache
- 15" quad core i7 - 2.5GHz (3,7GHz Turbo) 6MB L3-cache
- Werkgeheugen: de 13" hebben standaard 8GB, heb ik daar voldoende aan of kan ik beter uitbreiden naar 16GB of een 15" model aanschaffen die dit standaard hebben?
- GPU, moet ik hier nog veel rekening mee houden? De verschillende GPU's zijn:
- 13" modellen: Intel Iris
- 15" instap: Intel Iris Pro
- 15" topper: Intel Iris Pro + GT750M (Voor mijn gebruik overkill lijkt me)

(Bron: https://www.apple.com/nl/macbook-pro/specs-retina/)

Het komt er dus op neer dat ik me afvraag welke hardware en welk formaat jullie denken dat ik nodig heb. Ik hoop dat jullie me hier wat inzicht in kunnen geven zodat ik z.s.m. kan gaan bestellen! Ik staar mezelf namelijk al een tijdje blind op specs en wil een goede keuze maken, ben alleen bang dat ik te veel wil en uiteindelijk een machine met overkill koop. Misschien herkent iemand dit?

Alvast bedankt in ieder geval! ;)

Job

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Vanaf augustus 2013 tot juni 2014 maakte ik gebruik van de 13,3 inch rMBP. Top laptop, klein maar fijn. Compact, portable. Scherm ook niks op aan te merken > resolutie kan je aanpassen zodat meer programma's op je scherm past. Wel wordt alles wat kleiner. Dat 13,3 inch model was de instapmodel i5 2.5Ghz met 128GB SSD en 8GB aan geheugen. Als ik 1 ding wil zeggen is dat je sowieso voor een 256GB moet gaan, of je wilt met een extern HDD lopen. 128GB is zo vol.

Programma's zoals Adobe CS6 Photoshop, Dreamweaver, Illustrator draaide gewoon perfect op dat machine. Niks op aan te merken. Thuis aangesloten op een 23 inch monitor en je kon daar verder aan de slag.

Sinds juli dit jaar ben ik overgestapt naar de 15,4 inch model. Totaal geen spijt van gekregen. Hij is wel groter en zwaarder, maar niet zo erg dat je er last van krijgt om hem mee te nemen. Deze machine heeft een i7 2.0 Ghz, 256GB en 8GB geheugen. Ik wou de overweging naar 16GB maken, maar ook hierop draait VirtualBox, Eclipse, Adobe CS6, Atom, Parallels(Windows) en nog veel andere programma's moeiteloos. Ook aansluiten op een monitor is geen probleem.

Nu komt het. Ik kan de keuze aan naar jou schuiven om zelf eens naar een Apple Store of MediaMarkt te gaan om ze zelf te ervaren, maar ikzelf ben blij met de 15 inch model. Hij is groter en dat komt toch beter uit de voeten als je Photoshop of soort gelijke programma's gaat draaien. Nu de 15 inch standaard al met 16GB komen, ziet dat er toch wel meer futureproof uit.

Als je ziet is het 13 inch topmodel voor 1829 verkrijgbaar, terwijl het 15 inch model voor 2029 te verkrijgen is.
Voor 200,- krijg je het volgende:
8GB extra (16GB)
i7 quad core processor
Intel Iris Pro
15,4 inch Retina Display

Enige waar je dan weer achteruit mee gaat is het opslaggeheugen. Dat bij de 13.3 inch 512GB is, is dat bij de 15 inch 256GB.

Wat accuduur betreft: Niet normaal goed. Mijn machine houdt het zeker 6 tot 8 uurtjes uit. Dit varieert wel met wat je doet, maar zelfs met zware taken haal ik die uurtjes alsnog.

hi!

• J0B
Bedankt voor je reactie, wat een geruststellende gedachte dat je op je vorige MB (13" 2013 model) al geen problemen ondervond met het draaien van al die software. Dit houdt dus eigenlijk in dat ik niet al te kritisch hoef te zijn wat betreft hardware. Qua geheugengrootte ga ik sowieso voor minimaal 256GB. Dan rest mij niets anders dan het kiezen van het juiste formaat, hoewel ik toch al een beetje neig naar 13,3".

Je advies om eens te gaan kijken in de winkel en het verschil te ervaren ga ik zeker opvolgen! Ik denk namelijk dat ik uiteindelijk meer plezier heb van 13,3" + Monitor thuis dan aan alleen de 15,4". Gezien de prijs van de 15" kan ik me dan niet ook nog een monitor veroorloven.

Meer advies is altijd welkom!

Edit: Typo's

• MysticX
  • Niet online
Als je student bent krijg je nog altijd korting in de Apple Store. Dat moet je dan wel kunnen aantonen.

Wat je zegt over het niet al te kritisch zijn; dat klopt deels. Het is mijn persoonlijke ervaring dat die programma's moeiteloos op me rMBP draaide. Let natuurlijk wel op dat je toch wel een minimale verschil zal merken als je dezelfde taken die je op een i5 belast overgaat naar een i7. Een i5 op de MacBook is een dual-core met hyperthreading en de i7 is een quad-core met hyperthreading.

Persoonlijk zou ik kijken naar het instapmodel 15inch
pricewatch: Apple MacBook Pro 15,4" Retina (2014) 2,2GHz 256GB

Gezien de toekomst kan 16GB handig zijn.. Als je hem wilt verkopen is het lekkerder om te zeggen dat je 16GB aan RAM geheugen hebt. Daar krijg je dan ook wat meer voor. Dat tweede scherm kan je desnoods van marktplaats halen.

In de pricewatch zie je dat je bij yourmacstore de mac met wat korting kan aanschaffen. Iets duurder dan het topmodel 13 inch.

Wat is je budget eigenlijk?

[ Voor 8% gewijzigd door MysticX op 09-10-2014 12:49 ]

hi!

• JST94
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 31-07 13:28
Aangezien je gaat werken met wat zwaardere programma's en Virtuele Machines zou ik je toch de 15" aanraden. Dit vanwege zijn quad-core processor.

Hij is natuurlijk wel wat prijziger, maar naar mijn mening kies je daar ook zelf voor omdat je een Mac wilt. No offence hoor :+

Deze hebben standaard ook 16GB Ram, wat overkill is, maar wel lekker om erbij te hebben. Ook ivm met doorverkoop.

Je koopt misschien wel een Mac die eigenlijk 'te' sterk is voor jouw gebruik. Maar dit kan nog makkelijk van pas komen tijdens je doorverkoop.

Ik zou zonder al te veel nadenken nog deze macbook halen.

Een 15.5" model is naar mijn mening ook een ideale schermgrootte als je er ooit een filmpje of serie op wilt kijken. :)

• J0B
Wat korting betreft zit ik opzich wel goed, ik krijg namelijk via Surfspot een nog net wat hogere korting dan de standaard Apple for Education korting. De prijs die ik moet betalen per model:
- 13,3" 128gb - 1222,-
- 13,3" 256gb - 1407,-
- 13,3" 512gb - 1685,-
- 15,4" 256gb - 1825,-
- 15,4" 512gb - 2276,-

@RWK__ Ik begrijp je punt dat wanneer ik de duurste 13" zou overwegen dat de upgrades van de 15" het prijsverschil wel waard zijn. Echter denk ik dat ik voldoende heb aan de 256gb versie, en in dat geval is het prijsverschil (418eu) toch wel erg groot.

Budget ligt overigens rond de 1600eu (zou eventueel naar 1800 gerekt kunnen worden).

Wat jullie allebei aanhalen wat "futureproofheid" en restwaarde betreft hebben jullie zeker gelijk. Dit weeg ik dan ook zeker zwaar mee en daardoor neig ik nu wat meer naar de 15" rMBP. Ik denk namelijk dat 16GB RAM toch de standaard gaat worden en dan worden de modellen met 8GB al snel minder aantrekkelijk, zelfs voor mensen die naar een tweede hands machine op zoek zijn.

@JST94 Wat je zegt over dat een 15" beeldscherm ook prettiger is voor het kijken van films e.d. heb je ook zeker een punt. Wat ik voorheen zei, namelijk dat ik er graag een monitor bij zou willen kopen gaat ook niet meer op wanneer ik een 15" koop i.v.m. de kosten én het feit dat ik momenteel ook een 15" laptop heb en dat meer dan werkbaar genoeg vind.

Bedankt beide! Op dit moment is het 2-1 voor de 15"!
Ik sta nog steeds open voor meer argumenten ;)

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-11 00:25
13 inch:

Voor onderweg handiger. En voor thuis is een 15 inch scherm nou ook weer niet ruim bemeten. Koop voor t prijsverschil van 13 naar 15 inch een leuk 23/24 inch ips paneel en sluit de 13 inch daar op aan. Het beste van 2 werelden.

Oja, de 13 inch is ook lichter, en tweedehands misschien relatief minder afgeschreven omdat er meer vraag naar is???

• JST94
@HBSVDK

Voor wat normaal gebruik is een 13" uitstekend, en zoals je al aangeeft. Neem een 13" ipv een 15" en koop een tweede scherm voor thuis. Dan heb je toch een groot scherm.

Ik ben het hier 100% mee eens, maar hierbij word niet goed genoeg rekening gehouden met de eisen die de TS aan de laptop stelt. De TS geeft namelijk aan dat hij met Adobe CS6, VMWare (i.v.m. Visual Studio) zal gaan werken. De genoemde software is toch vrij zwaar, vooral als je het tegelijk zal moeten gaan draaien. Vandaar mijn keus voor een 15", vanwege de quad-core die erin zit. Die helaas niet in een 13" zit.

Dat je bij een 15" meteen duurder uit bent en geen externe monitor thuis hebt spreekt voor zich. TS weet dat hij een product van Apple wilt gaan kopen, daardoor ben je gewoon duurder uit vergeleken met een Windows-systeem naar mijn mening.

Persoonlijk vind ik het geen goed plan om te 'besparen' op je macbook zodat je een externe monitor kan kopen. Dan zou ik een 15" MBP kopen om vervolgens een paar maanden later, als je geld bij elkaar hebt gespaard alsnog een externe monitor te kopen. Besparen om je hardware zodat je extra randapparatuur kan kopen is naar mijn mening niet goed.

Maar dat is mijn mening hè, de TS beslist nog altijd en hij moet kiezen waar hij zich het beste bij voelt. Ik probeer hem alleen maar zo goed mogelijk te informeren :)

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:05
Welke programma's in de adobe reeks gaat het om? Verschilt nogal namelijk of je dreamweaver draait of bezig bent in after effects.

Wij hebben thuis een oude Macbook Pro 13" (i5, 4gb, SSD) en deze draait eigenlijk alle adobe programma's meer dan prima. Kan me daarom nauwelijk voorstellen dat die enkele seconden (misschien minuten bij renderen oid) die je gaat besparen met een snellere 15"macbook het waard is om 400 euro extra uit te geven.

Ik zou in ieder geval voor de 13"gaan.
-kleiner, lichter, makkelijke mee te nemen, fijn voor op schoot. Toch wel fijn als je 10u in het OV zit en waarschijnlijk overdag ook mee zeult.
-krachtig genoeg voor alle taken die je er mee wilt gaan doen
-goedkoopste (en dus nog extra randapparatuur erbij kopen a la magic mouse en beeldscherm)
-tweedehands is de afschrijving waarschijnlijk hetzelfde in % gezien. (+ 13 inch macbooks blijven gewoon erg populair op marktplaats want wie zitten er op marktplaats? --> mensen die geen geld hebben voor een nieuwe dure laptop)

don't mind me

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:08

Tazzios

..

RWK__ schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 12:47:
...
Wat je zegt over het niet al te kritisch zijn; dat klopt deels. Het is mijn persoonlijke ervaring dat die programma's moeiteloos op me rMBP draaide. Let natuurlijk wel op dat je toch wel een minimale verschil zal merken als je dezelfde taken die je op een i5 belast overgaat naar een i7. Een i5 op de MacBook is een dual-core met hyperthreading en de i7 is een quad-core met hyperthreading.
...
90% van de i5`s zijn quadcore. Er zijn er maar een paar i5`s die dual-core met hyperthreading gebruiken. Hoe de grens precies ligt weet ik niet.
i7 voegt over het algemeen dus alleen hyperthreadingcore`s toe waar je applicatie mee overweg moet kunnen wil je er profijt van hebben.

• JST94
Tazzios schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 15:56:
[...]

90% van de i5`s zijn quadcore. Er zijn er maar een paar i5`s die dual-core met hyperthreading gebruiken. Hoe de grens precies ligt weet ik niet.
i7 voegt over het algemeen dus alleen hyperthreadingcore`s toe waar je applicatie mee overweg moet kunnen wil je er profijt van hebben.
Maar de i5's die in de Macbooks zitten dual-core's. ;)

i7's leveren zeker wel profijt op met de taken die TS heeft beschreven, alleen nu is het de vraag of TS bereid is zoveel extra te betalen. Weet wel; een i7 bekt wat lekkerder met doorverkopen dan een i5 natuurlijk. :)

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:08

Tazzios

..

Ik las het net ook op de site. |:(
Zoals je merkt een desktopgebruiker.

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
Ik zal gewoon een 13" nemen. Waarom?

-13" is snel zat. Ik maak hier ook gebruik van een 13" en ook van Adobe software (PS en AI). Dat loopt super.
-Je gaat meer plezier hebben aan een 24"+13" scherm dan enkel een 15" scherm
-500€ prijsverschil is natuurlijk veel voor een snellere cpu, 8GB ram.
- desnoods neem je 16GB ram als je denkt dat echt nodig te hebben. Dan ben je nog steeds goedkoper uit en Photoshop heeft meer plezier van meer ram dan een snellere cpu.

• J0B
Allereerst, fijn dat er zoveel wordt gereageerd! Ook mooi om te zien dat er voor beide keuzes heel wat te zeggen valt. Er worden goede argumenten aangedragen waardoor mijn keuze nog steeds moeilijk maar des te meer weloverwogen gaat zijn.

@JeroenF De programma's uit CS6 die ik momenteel veel gebruik zijn Photoshop, Illustrator en InDesign. Webprogramming doe ik in Sublime Text en dit vergt niet veel van mij laptop. Overigens ben ik wel van plan in de toekomst ook eens te gaan hobby'en met After Effects echter niet op professioneel niveau.

Even een kleine opsomming (pro's / con's):

rMBP 13"
+ Mobieler
+ Goedkoper (geld over voor monitor)
+ Genoeg rekenkracht voor huidige eisen
+ Populair (goed te verkopen)
- Minder futureproof

rMBP 15"
+ Groter scherm (meer werkruimte)
+ Meer rekenkracht (overkill?)
+ Futureproof
- Toch wel aanzienlijk duurder (418eu)
- Minder mobiel

Hierbij neig ik nu toch meer naar de mobiliteit van de 13" dan naar de rekenkracht van de 15". Ik zag vandaag iemand in de bus die op zijn rMBP 13" een serie zat te kijken en toen dacht ik ook: wat een mooi formaat! Verder heb ik vandaag gesproken met een klasgenoot die ook een 13" gebruikt (256gb 2013 model) en die moeiteloos alle software draait die hij nodig heeft. Hierdoor denk ik toch dat een 15" overkill is, wat op zich niet erg is, echter betaal je hier wel 418eu extra voor. Dit vind ik (@JST94) ondanks het feit dat ik kies voor een toch wel dure Apple machine toch zeker het overwegen waard. Dit is namelijk zelfs voor iemand die ervoor kiest een Apple machine te kopen, erg veel geld.

Momenteel heeft de 13" + monitor wat mij betreft dus toch een streepje voor. Ik ben nog wel benieuwd of jullie je hier ook in kunnen vinden of dat jullie mij toch over kunnen halen dit niet te doen omdat het een "domme" zet zou zijn.

Ik denk nu aan:
Apple MacBook Pro 13,3" Retina (2014) 2,6GHz 256GB
http://tweakers.net/price...)-2-komma-6ghz-256gb.html
+
Dell Ultrasharp U2414H (860-BBCW) Zilver, Zwart
http://tweakers.net/price...0-bbcw)-zilver-zwart.html

• alcx
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 29-11 08:02
Ik heb een 2.4Ghz i5 rMBP (late 2013) met 8gb ram. Hoewel ik niet kan zeggen dat ik vaak zware software draai, kan ik je wel het volgende meegeven:

- Als ik zware software draai, is dat Parallels en Photoshop. Daarnaast draai ik dan mijn normale setje software: Safari, Atlas.ti, Spotify, iMessage, M$ Word (jawel...) en Voorvertoning met meerdere pdf-bestanden. In het half jaar dat ik deze MBP heb, heb ik nog nooit gemerkt dat het beestje tegen een muur opliep wat betreft prestaties. Ik weet natuurlijk niet hoe het zit als je echt keihard gaat renderen of zo, maar ik verwacht niet dat je je zult gaan ergeren aan gebrek aan tempo.

- Ik ben van een 27" monitor naar een 13" scherm gegaan. Dat is nogal een verschil, maar ik heb nooit gedacht dat het formaat te klein was, ook al verslind ik nogal wat teksten. Ik heb de resolutie wel iets aangepast, naar 1440x900.

- Qua mobiliteit is de 13" stukken fijner dan de 15". Mijn MBP gaat gewoon mee in een stevige sleeve, in zo'n standaard Eastpak :). De 15" zou daar niet in passen. Nogmaals: ik ervaar het scherm niet als te klein, dus wat mij betreft is 15" juist een nadeel.

- De batterijduur is uitstekend. Bij licht gebruik (safari + voorvertoning voor pdf's + word) gaat mijn laptop serieus wel 10 uur mee. Wat ik ook heb gemerkt is dat de helderheid van het scherm enorm veel invloed heeft (no shit). Als je die bewust zo laag mogelijk houdt, scheelt je dat zo weer meer dan een uur gebruik.

Al met al durf ik wel te zeggen dat je geen spijt zult hebben van het kopen van een 13". Ook al kun je hier en daar misschien een paar voordeeltjes in de 15" ten opzichte van de 13" noemen. Wat het belangrijkste denk ik is: je zult je niet ergeren aan de 13". Het scherm is goed, de batterijduur ook, en de prestaties ook. Doen!

• MysticX
  • Niet online
De afweging die je nu moet maken is of je 418eu extra wilt bijleggen, voor 8GB extra, een groter scherm, een i7, Intel Iris Pro & iets zwaardere/minder portable laptop wilt hebben.

Ik raadde je een 15 inch aan, maar als je portabiliteit echt belangrijk vind en je sowieso een tweede monitor wilt aanschaffen is de keus al gemaakt. Zou er nog een paar dagen goed slapen voordat je de knoop doorhakt. :)

Ook idd het films kijken gaat makkelijker op de 13 inch dan op de 15 inch. Dat geef ik toe. Die was veel fijner!

hi!

• JST94
Beide Macbooks zijn uitstekende laptops en brengen allebij hun voor- en na-delen met zich mee. Het is alleen tegen elkaar afwegen welke je nou het belangrijkst vind of niet.

Wil je een sterkere Macbook (En hogere doorverkoopwaarde) dan kies je voor de 15". Wil je een wat mobielere (15" is ook gewoon prima mee te nemen overigens) dan kies je voor een 13" en een scherm voor thuis.

Een tweede scherm voor thuis is wel ideaal voor bijvoorbeeld de films of series kijken. Maar het is ook fijner werken aan bijvoorbeeld een schoolopdracht.

Lastig hè, keuzes maken. :+

• J0B
Zeker lastig, gelukkig bestaat GoT, dat maakt het in ieder geval een beter onderbouwde keuze ;)
De keuze voor een 13" + monitor staat nu zo goed als vast. Tenzij iemand natuurlijk een argument heeft waardoor ik nog van mening verander. Zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden bij het aanschaffen van een monitor?

Ik had zelf de "Dell Ultrasharp U2414H (860-BBCW) Zilver, Zwart" (http://tweakers.net/price...0-bbcw)-zilver-zwart.html) op het oog aangezien deze in de Pricewatch erg populair en goed beoordeeld blijkt te zijn. Bovendien is het ook een redelijke prijs. Ook neem ik aan dat ik deze gewoon met HDMI kan verbinden met een MB? Of moet het net als bij de oudere modellen zonder HDMI-poort met een tussenstukje op een Thunderbolt-poort?

Is dit een goed beeldscherm of raden jullie wat anders aan? Ik zat te denken aan Full HD IPS, 24", rond de 200eu.

• MysticX
  • Niet online
J0B schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 22:14:
Zeker lastig, gelukkig bestaat GoT, dat maakt het in ieder geval een beter onderbouwde keuze ;)
De keuze voor een 13" + monitor staat nu zo goed als vast. Tenzij iemand natuurlijk een argument heeft waardoor ik nog van mening verander. Zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden bij het aanschaffen van een monitor?

Ik had zelf de "Dell Ultrasharp U2414H (860-BBCW) Zilver, Zwart" (http://tweakers.net/price...0-bbcw)-zilver-zwart.html) op het oog aangezien deze in de Pricewatch erg populair en goed beoordeeld blijkt te zijn. Bovendien is het ook een redelijke prijs. Ook neem ik aan dat ik deze gewoon met HDMI kan verbinden met een MB? Of moet het net als bij de oudere modellen zonder HDMI-poort met een tussenstukje op een Thunderbolt-poort?

Is dit een goed beeldscherm of raden jullie wat anders aan? Ik zat te denken aan Full HD IPS, 24", rond de 200eu.
Is een goede display! En kan ook gewoon dmv HDMI aangesloten worden.

hi!

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-11 00:25
Het enige wat je nog kunt overwegen is wachten op een upgrade vanuit apple van de rMBP. Is ook beter voor de herverkoopwaarde;). Oude model is er al een jaar, dus de kans zit er in dat ie er aan zit te komen. Mocht je nu per de een nodig hebben, dan kun je er niet omheen om direct een te kopen. Maar goed. 16 okt afwachten is misschien wel slim.

• JST94
J0B schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 22:14:
Het beeldscherm wat jij hebt uitgekozen is een uitstekend beeldscherm. Wel wat aan de prijzige kant voor een monitor, maar dat is mijn mening. :) Scherm zal in ieder geval uitstekend zijn werk doen !
HBSVDK schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 23:38:
Het enige wat je nog kunt overwegen is wachten op een upgrade vanuit apple van de rMBP. Is ook beter voor de herverkoopwaarde;). Oude model is er al een jaar, dus de kans zit er in dat ie er aan zit te komen. Mocht je nu per de een nodig hebben, dan kun je er niet omheen om direct een te kopen. Maar goed. 16 okt afwachten is misschien wel slim.
Ze hadden laatst toch al een hardware-upgrade gehad?

• J0B
HBSVDK schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 23:38:
Volgens mij is het Medio 2014 model nog geen jaar oud Edit: Het Medio 2014 model is nog zeker geen jaar oud. Overigens wel een goed idee om voor de zekerheid te wachten tot 16 oktober. Ik betwijfel alleen of er al snel een nieuw model uitgebracht gaat worden omdat ik denk dat Apple toch wacht op de nieuwe Broadwell processoren van Intel. Deze gaan pas eind 2014 begin 2015 in productie las ik dus acht ik de kans eigenlijk niet zo groot dat er al snel een nieuwe reeks Macbooks aan zit te komen. Lees net dat er wel geruchten de ronde doen over een Late 2014 serie, toch maar even de 16e afwachten dus!
JST94 schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 08:26:
Het beeldscherm wat jij hebt uitgekozen is een uitstekend beeldscherm. Wel wat aan de prijzige kant voor een monitor, maar dat is mijn mening. :) Scherm zal in ieder geval uitstekend zijn werk doen !
Als je denkt dat ik beter af ben met een goedkoper scherm en aan kwaliteit weinig/niets inlever dan hoor ik het graag! :9

[ Voor 6% gewijzigd door J0B op 10-10-2014 08:51 ]

• JST94
J0B schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 08:47:
Als je denkt dat ik beter af ben met een goedkoper scherm en aan kwaliteit weinig/niets inlever dan hoor ik het graag! :9
De Dell P2314H is naar mijn mening ook een uitstekend scherm én hij is wat goedkoper. Er zit alleen geen HDMI aansluiting op, maar dat is al opgelost met een Displayport - HDMI kabel. :)

Twee andere leuke alternatieven zijn de Dell S2340L Grijs en de Iiyama XU2390HS Zwart. Deze twee hebben wel een HDMI-aansluiting. :)

[ Voor 24% gewijzigd door JST94 op 10-10-2014 09:14 ]

• MysticX
  • Niet online
Ze hebben inderdaad een upgrade gekregen eind juli: nieuws: Apple verdubbelt geheugenhoeveelheid goedkoopste MacBook Pro Retina's

Verwacht dus maar niet dat ze dadelijk met een nieuw model komen. Broadwell komt pas over een jaar, denk ergens juli, anders zoals gewoonlijk in oktober/november. Ik denk ook dat ze eerst de MacBook Air updaten en dan na een paar maanden de Pro's volgen.

//28 november > Black Friday > Nog meer korting < :P > Vorige jaar, scheelde het nog eens honderd euro. Het is maar een idee. :)

[ Voor 6% gewijzigd door MysticX op 10-10-2014 12:13 ]

hi!

• JST94
RWK__ schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 12:11:
Ze hebben inderdaad een upgrade gekregen eind juli: nieuws: Apple verdubbelt geheugenhoeveelheid goedkoopste MacBook Pro Retina's

Verwacht dus maar niet dat ze dadelijk met een nieuw model komen. Broadwell komt pas over een jaar, denk ergens juli, anders zoals gewoonlijk in oktober/november. Ik denk ook dat ze eerst de MacBook Air updaten en dan na een paar maanden de Pro's volgen.

//28 november > Black Friday > Nog meer korting < :P > Vorige jaar, scheelde het nog eens honderd euro. Het is maar een idee. :)
Daarom, en het was niet alleen een RAM-upgrade. Het was ook een CPU-upgrade. Het lijkt me dus sterk dat ze nu ineens met een hele nieuwe MBP zouden aankomen.

Toch zou ik even voor de zekerheid wachten tot 16 Oktober. :+

Ik denk dat wachten tot 28 November wel erg lang is. :9

• J0B
De keuze voor 13" + Monitor staat zo goed als vast. Ook al is de kans klein dat er 16 oktober een nieuwe rMBP wordt aangekondigd, ga ik hier toch maar even op wachten. Mocht het namelijk toch zo zijn dan is het natuurlijk huilen met de pet op :p.

Wat betreft monitor ben ik toch even verder gaan kijken dan de 24" Dell Ultrasharp die ik op het oog had. De monitor die @JST94 aanraadde: de Iiyama XU2390HS Zwart (http://tweakers.net/price...iyama-xu2390hs-zwart.html) lijkt me een erg geschikte optie. Deze is wat goedkoper, uitgerust met HDMI aansluiting en is aan de muur te bevestigen dankzij de VESA beugelbevestiging. Bovendien scheelt het in prijs toch weer zo'n 50eu.

@RWK__ Bedankt voor de tip wat betreft Black Friday, maar ik denk niet dat ik nog zo lang ga wachten. Ik heb binnenkort herfstvakantie en dan wil ik 'm toch wel binnen hebben zodat ik er lekker mee aan de gang kan. Dus waarschijnlijk wacht ik 16 oktober even af en ga ik daarna over op bestellen.

Bedankt allemaal voor het delen van jullie kennis en meningen. Waarschijnlijk zien jullie me hier nog wel eens langskomen en anders in het Macbook Pro Ervaringen Topic als ik er niet uit kom met m'n rMBP :P _/-\o_

• JST94
Uitstekende keus !

Veel plezier met je (toekomstige) aankopen in ieder geval :)

• Moodshifter
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 25-03 12:32
Lijkt me toch ook niet dat apple je op 28 november nog eens extra korting geeft op je studentenkorting. Vorig jaar scheelde het op blackfriday 100 euro met de normale prijs. Kortom met je studenten korting ben je dus beter af.

check wel ff via surfspot of je nog wat extra korting kan pakken. dan geven ze je 8% onderwijs korting ipv de gebruikelijke 6. Scheelt je al gauw weer 50 euro.
Pagina: 1