Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[excel] facturen met logo

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Grolsch
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 15:05
Hallo Tweakers,

BIj ons worden de facturen in Excel gemaakt en afgedrukt op voor bedrukt briefpapier.

Nu wil ik in het kader van digitaal factureren graag ons briefhoofd (logo) en voettekst (overige gegevens zoals tel.nr.etc.) kunnen toevoegen zodat ik een PDF kan maken met logo etc.

Omdat facturen zowel per post als per mail gestuurd kunnen worden zoek ik hier eigenlijk een "makkelijke" oplossing voor.

Ik begrijp dat Excel geen "Watermark" ondersteund.

Ik wil dus niet per factuur allerlei afbeeldingen gaan invoegen, dat is te omslachtig.

Heeft iemand van jullie tips :?

• Bastien
  • Registratie: augustus 2001
  • Nu online

Bastien

I don't mind

Je kunt toch gewoon een template maken met het logo (en de NAW gegevens etc.) er vast in? Ofwel in de worksheet zelf of in de kop- en voettekst.

You can't learn to tell the truth until you learn to lie

• Rupie
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 24-01 22:44
Heb je geen PDF printerdriver die een overlay toe kan voegen aan je output? Dan regel je in die driver je overlay als je PDF gaat maken en de bestaande printerdriver voor de papieren stroom kan je blijven hanteren. Is het gewoon kiezen waar je naar toe print.

Desktop | Server | Laptop

• Grolsch
quote:
Bastien schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 17:15:
Je kunt toch gewoon een template maken met het logo (en de NAW gegevens etc.) er vast in? Ofwel in de worksheet zelf of in de kop- en voettekst.
En als ik dan een factuur wil afdrukken op briefpapier :? Dan moet ik alle logo's weer verwijderen :?
quote:
Rupie schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 20:03:
Heb je geen PDF printerdriver die een overlay toe kan voegen aan je output? Dan regel je in die driver je overlay als je PDF gaat maken en de bestaande printerdriver voor de papieren stroom kan je blijven hanteren. Is het gewoon kiezen waar je naar toe print.
Nee, waar zou ik zo'n PDF printerdriver kunnen vinden waar deze mogelijkheid inzit :?

• Rupie
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 24-01 22:44
quote:
Grolsch schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 20:08:
[...]

Nee, waar zou ik zo'n PDF printerdriver kunnen vinden waar deze mogelijkheid inzit :?
Google? Volgens mij zijn er best wat PDF printerdrivers te vinden die dit kunnen.

Desktop | Server | Laptop

• jbdeiman
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 19-04 13:02
Kan je niet het "mailtemplate" principe met Word en Excel gebruiken? In principe kan je 2 documenten maken: 1 met logo en adres informatie, en 1 zonder. Afhankelijk van of je op je briefpapier gaat afdrukken, of niet, kan je dan 1 van beide bestanden openen en "laten vullen" vanuit je Excel document.

• Bastien
  • Nu online

Bastien

I don't mind

quote:
Grolsch schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 20:08:
[...]

En als ik dan een factuur wil afdrukken op briefpapier :? Dan moet ik alle logo's weer verwijderen :?
Ik zou het dan standaard allemaal laten printen op papier zonder logo, weg van de minste weerstand en het minste werk. Maar dat ben ik.

Anders kun je zoals hierboven geopperd twee templates maken en heb je de keuze welke te gebruiken.

You can't learn to tell the truth until you learn to lie

• Grolsch
quote:
Rupie schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 20:20:
[...]

Google? Volgens mij zijn er best wat PDF printerdrivers te vinden die dit kunnen.
Ik weet dat uiteindelijk alles via google te vinden is, maar heb je misschien wat specifieke zoektermen?

Zoeken op "pdf printer image overlay" heeft me al aardig wat mallware opgeleverd.

Ik heb nu een programma PDFfill PDF editor gedownload, en deze doet wat ik wil, maar is nog te omslachtig.

Ik moet dan eerst PDF maken vanuit excel, deze openen via dat programma, vervolgens 20 knoppen indrukken voordat ik een goede PDF heb met logo. Dit zou voor mij nog wel werken, maar voor mijn collega van de facturatie komt dit niet goed.
quote:
jbdeiman schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 20:37:
Kan je niet het "mailtemplate" principe met Word en Excel gebruiken? In principe kan je 2 documenten maken: 1 met logo en adres informatie, en 1 zonder. Afhankelijk van of je op je briefpapier gaat afdrukken, of niet, kan je dan 1 van beide bestanden openen en "laten vullen" vanuit je Excel document.
Dit klinkt alsof je heel handig moet zijn met word/excel, en helaas deze kennis zit niet bij ons.

Wat ik eigenlijk zoek (ben ik nu achter) is een soort "PDF Printer" waar ik in de default settings image overlay kan toepassen.

* Grolsch zoekt nog ff verder :P

• StecaGrid
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 12:33
Je kan bij printopties een koptekst en voettekst maken. Werkt bij mij perfect

• Witte
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 19-04 20:10
BullZIP PDF-printer kan dit. (Merge -> Superimpose)

Eventueel maak je 2 instanties: 1 met en 1 zonder overlay.

Gebruiken wij ook, maar dan voor simpele offertes uit Excel.

Witte wijzigde deze reactie 09-10-2014 12:04 (6%)

Houdoe

• Grolsch
Bullzip doet inderdaad wat ik wil, tnx voor de tip!~

Ik heb als briefpapier sjabloon 1 PDF A4 welke nu alleen verschuift op de daadwerkelijke PDF (ik hoop dat je snapt wat ik bedoel).

Ik vermoed dat dit ergens in de printermarges zit, maar ik kom deze instelling nergens tegen :?

• Witte
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 19-04 20:10
Als je in de bron-pdf (je briefpapier) een wit kader precies ter grote van een A4 achter je elementen zet, zou het wellicht opgelost zijn.

Houdoe

• Grolsch
Zo heb ik het precies.

De afmeting van het briefpapier is precies 21.01x29.71CM, wat volgens mij exact A4 is.

• Grolsch
Dit probleem is nog steeds niet opgelost, iemand nog andere ideeën :?

Mag best een betaalde oplossing zijn, als het maar goed en eenvoudig werkt.

Grolsch wijzigde deze reactie 02-07-2015 10:46 (36%)

• Rappel
  • Laatst online: 11:25
Je hebt het over hoofd en voetteksten, die kun je ook gewoon in Excel instellen?

Edit: zie dat het al genoemd is maar ik snap het probleem niet. Je kunt bij afdrukken kiezen of deze wel of niet afdrukt moeten worden na gelang je briefpapier gebruikt.

Rappel wijzigde deze reactie 02-07-2015 10:54 (51%)

• Nefiorim
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 18-04 16:05
Kan je niet gewoon een template aanmaken met een werkblad voor zowel met als zonder logo? Dan op een ander werkblad de data invullen, welke overgenomen wordt in de werkbladen van de factuur. Vervolgens kies je bij printen of pdf aanmaken welke van de werkbladen je wil, met of zonder logo's.

Of is dit te simpel gedacht?

XBO: Mika Jay

• Grolsch
Het probleem is dat wij al duizenden excel bestanden (facturen) hebben.
Als alles opnieuw opgezet zou worden zou ik inderdaad 1 template kunnen maken voor een standaard factuur, maar helaas hebben wij hier per debiteur (100'en) een "standaard" factuur, en om dit zo door te voeren is nogal veel werk.

Ik snap niet hoe het kan, maar nu probeer ik het weer via bullzip printer en nu krijg ik het wel werkend :? (Merge).

Wat mij nu opvalt is dat het "watermerk" PDF document waar dus ons logo + voettekst in staat haarscherp is, ook als ik inzoom op 800%.

Zodra het document gemerged is, is deze niet meer haarscherp (de factuurteksten vanuit excel wel).

• Teddy
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 19-04 21:32
Voor de merge is het een vector, dus oneindig scherp. Na de merge is het een bitmap met blijkbaar een lage resolutie. (72 DPI is gebruikelijk voor beeldscherm gebruik, 300 DPI voor afdrukken) Kun je ergens de uitvoer DPI instellen in bullzip?

www.dprints.nl voor ontwerp en productie van stickers full & monocolor, voor casemods, borden en reclame.

• Grolsch
Ja, die staat standaard op 150 x 150 (horizontale en verticale resolutie).

Ik kan deze aanpassen naar hogere waardes, maar geeft geen verschil.

Ook heb ik alle mogelijke opties van onderstaand scherm geprobeerd, maar dat geeft ook geen beter resultaat:

Grolsch wijzigde deze reactie 02-07-2015 12:26 (29%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik gebruik Fineprint / Fineprint PDF. Daar kan je handig met een vinkje een letterhead aan/uitzetten. Maar het lijkt er op dat ook daar inderdaad het verspringt. Ik kan nu niet testen, maar een oplossing zou kunnen zijn om altijd een letterhead te gebruiken: een lege bij printen naar briefpapier, een gevulde bij printen naar pdf. Als de verschijving gelijk is dan ben je er door een nieuwe printer aan te maken met verschuifde marges.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• ThinClientQ
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 12:30
quote:
Grolsch schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 11:13:
Het probleem is dat wij al duizenden excel bestanden (facturen) hebben.
Als alles opnieuw opgezet zou worden zou ik inderdaad 1 template kunnen maken voor een standaard factuur, maar helaas hebben wij hier per debiteur (100'en) een "standaard" factuur, en om dit zo door te voeren is nogal veel werk.

Ik snap niet hoe het kan, maar nu probeer ik het weer via bullzip printer en nu krijg ik het wel werkend :? (Merge).

Wat mij nu opvalt is dat het "watermerk" PDF document waar dus ons logo + voettekst in staat haarscherp is, ook als ik inzoom op 800%.

Zodra het document gemerged is, is deze niet meer haarscherp (de factuurteksten vanuit excel wel).
Contact opnemen met BullZip, ik gebruik het pakket voor meerdere relaties, ondersteuning was perfect.

• Grolsch
quote:
ThinClientQ schreef op zaterdag 04 juli 2015 @ 18:54:
[...]

Contact opnemen met BullZip, ik gebruik het pakket voor meerdere relaties, ondersteuning was perfect.
Contact gehad met Bullzip, en de ondersteuning is echt perfect!!

Hij gaf aan dat het verstandig was de professional versie te kopen om de kwaliteit te halen.
Ik gaf aan dat ik dan wel zeker wou weten dat het ging werken

Vervolgens kreeg ik deze reactie :
quote:
You can always have a full refund if you are unhappy with the product. I don't want unhappy customers :-)
_/-\o_ _/-\o_

Onderstaand gevraagd om een factuur, maar de proefjes die hij mij stuurde zijn veelbelovend :)

• akimosan
  • Registratie: augustus 2003
  • Niet online
Als je er blij mee bent, vooral doorgaan. Een professioneel product kan te verkiezen zijn boven gratis beschikbare software.

Hier hebben we gebruik gemaakt van PDF creator icm pdftk (pdf toolkit) om dit te realiseren.
De scripts om dit te doen zitten al bij PDFCreator in de scripts map. (watermarktopdf.vbs
Ik heb gebruik gemaakt van PDF Creator 1.7.2 maar het kan ook met nieuwere versies van PDFCreator.

Al wat je nodig hebt is een PDF versie van je briefpapier.

Basaal staat het hier uitgelegd.

http://www.webhostingtalk.nl/archive/index.php/t-186239.html

Om het daarna nog verder te vergemakkelijken:

- Sla de instellingen op in een profiel in PDFCreator.
- Maak met PDFCreator een extra printer aan welke dit profiel gebruikt (Noem de extra printer zoiets als Print naar PDF Briefpapier)

Je kunt nu vanuit elke applicatie op dat briefpapier afdrukken door simpelweg die printer te kiezen.
Instellingen zijn eenvoudig te repliceren naar meerdere computers doordat PDFCreator alle instellingen in het register van Windows opslaat dus je kunt een keer alles instellen en dan simpelweg de registersleutel(s) waar deze instellingen in staan exporteren en importeren (of met group policies uitrollen)

• Hanvank
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 25-11-2015
Is er ook een dergelijk programma als BullZIP PDF-printer voor de Apple?

• Grolsch
BullZIP zelf volgens mij niet.

Ondertussen heb ik het gekocht en het werkt als een zonnetje!!!

Grolsch wijzigde deze reactie 25-11-2015 15:01 (4%)

Pagina: 1

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True