Kapot beeldscherm: kan ik dit zelf repareren?

Pagina: 1
Acties:

• Weapon S
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 29-09-2024
Heel oud LCD scherm. Als ik hem aanzet blijft de backlight maar 20 secondes aan, en gaat daarna uit. (Soms werkt hij zelfs voor langere tijd gewoon goed.) Als je hem uit en weer aan zet werkt hij weer even voor 20 secondes. Je kan nog een beetje een beeld zien, dus het is echt alleen de backlight.
Als ik het goed begrijp, kan je in dit geval: het powerboard vervangen (maar voor een oude LCD kan je die waarschijnlijk niet vinden); je kan een backlight buiten de originele bedrading om aansluiten (maar dat vind ik geen koshere oplossing).
Ik heb hem opengemaakt, en ik zie geen opzichtige beschadigingen.
Hoewel het er slecht uitziet, heb ik toch even de vraag voordat ik hem bij het vuil zet: bestaat er een kans dat ik hem zelf zou kunnen repareren m.n. door een condensator o.i.d. te vervangen?

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Als er een condensator kapot is, en dit de reden is dat het scherm het niet goed doet dan kun je het scherm repareren door die condensator te vervangen ja ;)

Op het internet kun je veel voorbeelden vinden van hoe je o.a. optisch een kapotte condensator kunt herkennen. Misschien dat er nog wat te vinden is i.c.m. je probleem en het type van de monitor, of voor LCD monitoren specifiek.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-10 12:33
Als je een beetje kan solderen: condensatoren vervangen (ook al zien ze er nog goed uit, uitdrogen door ouderdom is niet zichtbaar) en veel kans dat het gefixed is.
Als dat het niet is, heb je zelf wat extra kennis en tooling nodig, maar het klinkt wel als een condensator-probleem dus kan je de gok wagen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Weapon S
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 29-09-2024
Dit lijkt inderdaad te bevestigen dat het een condensator is.
YouTube: EEVblog #365 - ESR Meter Bad Cap Monitor Repair
Ik heb geen ESR meter, maar denk dat het wel de moeite is om gewoon alle (6) de condensatortjes te vervangen.
Bedankt, lui! :D Ik laat het wel weten hoe het uitpakt.