Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mycroft
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-09 23:18
Aankomende week is het EU Code Week. Een week om programmeren onder de aandacht te brengen. O.a. om programmeren als vak op school te promoten
Stel dat programmeren een standaard vak zou worden op de middelbare school. Hoe zou het dan moeten heten?

"Programmeren" klinkt zo saai en niet aantrekkelijk. Heel veel andere namen zoals "Coding" enzo zijn in het Engels en klinken ook erg abstract.

Gezien de grote vraag naar goed opgeleide ICT-ers zou het mooi zijn als dit een vak op de middelbare school was dat een groot publiek aansprak (ook meisjes). Een goede naam zou daar zeker aan bijdragen.

Benieuwd wat anderen hier van denken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:33

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Computerkunde??? maar laten we het beestje gewoon bij zijn naam noemen.
Ik vindt programmeren wel aantrekkelijk klinken :).

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedener
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-10 13:08
Software ontwikkeling, software development, software maken, applicatie ontwikkeling.
Overal kan je ook nog 'web' voor zetten als je zou willen.

LG Therma V Split WP: HU143MA.U33-HN1636M NK5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-08 14:23
programmeren hoort imo onder de grote deler ICT of informatiekunde. Ik zou niet weten waarom je daar een apart vak voor moet geven. Dat kan je vanzelf kiezen als je naar het hoger onderwijs gaat. Daar heet het wel vaak "gewoon" programmeren bijv.

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:37

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Als het om een aantrekkelijke naam gaat zou ik dus juist wel voor Coding gaan. Engels is hip.

Programmeren, computerkunde e.d. klinken gewoon gigantisch suf voor een 16-jarige :P

[ Voor 4% gewijzigd door Angeloonie op 08-10-2014 10:51 ]

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-09 21:39
Als je het g**l wil laten klinken kun je er ook nog de afko app bij gebruiken. Dat spreekt helemaal aan. Dus iets als software&app development of development of software & apps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mycroft
Puck, zo'n jong gastje van 15 met een groot talent voor programmeren is door een docu van VPRO nu veel in het nieuws. Quote van hem: “Programmeren is eigenlijk het omzetten van ideeën in je hoofd, in logica die de computer begrijpt”. Zoiets zou je in een vak moeten kunnen samenvatten. Programmeren is geen doel maar een middel, echt een soort taal die je leert om creatieve ideeën mogelijk te maken met behulp van ICT.
Nu denken veel mensen en ook veel leerlingen dat programmeren alleen iets is voor mensen die iets met pc's willen doen, maar iemand met interesse in zorg, techniek, media, natuur of wat dan ook kan baat hebben bij het leren van programmeren en verder computer 'skills'. Een goede naam kan het dus al meteen een stuk aantrekkelijker en toegankelijker laten klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Pat911 schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 10:53:
Als je het g**l wil laten klinken kun je er ook nog de afko app bij gebruiken. Dat spreekt helemaal aan. Dus iets als software&app development of development of software & apps
Noem het dan S&A. Of SoftApps :P.

Of gewoon informatica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik zie niet wat dit onderwerp met Wetenschap of Levenbeschouwing te maken heeft.

Onderwijs zit nog wel eens in Werk & Inkomen, ik geef het een schopje zijwaarts en laat het aan mijn collega's daar over :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-09 15:35

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Spiff1 schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 11:00:
Nu denken veel mensen en ook veel leerlingen dat programmeren alleen iets is voor mensen die iets met pc's willen doen, maar iemand met interesse in zorg, techniek, media, natuur of wat dan ook kan baat hebben bij het leren van programmeren en verder computer 'skills'
Computer 'skills' leren is toch iets anders dan programmeren. Kennis hebben van software en hoe je die kan toepassen om je doel te bereiken is wat anders dan zelf software maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mycroft
@ Gambieter: wetenschap -> onderwijs, leek mij toch een vrij logische link

@ Hippocampus: programmeren is niet het enige belangrijke. Het zou een meer omvattend vak kunnen zijn zoals verantwoord gebruik van computers, digitale veiligheid, basiskennis van netwerken zoals het internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Dan moet je het sowieso niet programmeren noemen, naar Informatica-I ofzo. (De één omdat het wel als echt de basis klinkt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mycroft
Ok, het idee is uiteraard wel dat basiskennis van programmeren het doel is. Maar zoals je zelf ook wel hebt gemerkt op de middelbare school leer je nooit slechts één ding bij een vak, dus het is iets breder.
De aantrekkelijkheid van de naam is belangrijker dan de specifieke inhoud van het vak. Lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-09 17:53
Hoe maak ik een App? App Maken?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:37

Basszje

Reisvaap!]

Als je een week de tijd hebt om coden onder de aandacht te brengen, overweeg dan iets van een hackathon ofzo. Het leukste van programmeren is denk ik dat je wat tik en het dan automagisch wat doet :P

Je kan dus een aansprekend onderwerp bedenken en dan in een projectgroep oid een oplossing laten bedenken voor iets kleinschaligs.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Pat911 schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 10:53:
Is er dan verschil tussen software en apps? Of klinkt app alleen maar geiler?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Spiff1 schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 10:24:
Gezien de grote vraag naar goed opgeleide ICT-ers zou het mooi zijn als dit een vak op de middelbare school was dat een groot publiek aansprak (ook meisjes). Een goede naam zou daar zeker aan bijdragen.
Is die grote vraag wel zo? Volgens de Keuzegids HBO 2015 van het Centrum Hoger Onderwijs Informatie is het toekomstperspectief voor IT-opleidingen matig.

Daarnaast, wanneer het een vak op de middelbare school is, spreekt het dan ook een groot publiek aan? Scheikunde en wiskunde zijn al jaar en dag schoolvakken, juist die vakken spreken weinig aan, maar hebben wel een goed perspectief. Dat pleit niet echt voor programmeren als schoolvak… ;)
Spiff1 schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 12:51:
De aantrekkelijkheid van de naam is belangrijker dan de specifieke inhoud van het vak. Lijkt me.
Dit lijkt me wel heel vreemd :? Als het maar een hippe naam heeft, komt het wel goed? Misschien moeten we Duits dan voortaan maar geil reden noemen… :?

Ik zou eerst maar eens bij de basis beginnen en een goed antwoord geven op de vraag waarom programmeren een vak op de middelbare school zou moeten zijn. Persoonlijk ben ik niet van de noodzaak overtuigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:19
En gewoon beschrijvende namen als 'webdevelopment' voor HTML5/CSS/e.v.t. javascript en 'Java' of desnoods 'OOP' voor de meer hardcore kant? Kunnen de designers websites ontwikkelen en direct dingen in de praktijk brengen en de mensen die dromen van gamedevelopment krijgen een goede basis.

Dat lijkt mij het enige makkelijkste, want dan kan je daadwerkelijk ergens voor kiezen. Je kunt het wel hippe namen geven als 'apps maken' of zo, maar het enige dat je dan garandeert is dat de kennis over een jaar irrelevant is of dat de school bijvoorbeeld 100 iPhones moet aanschaffen.
thewizard2006 schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 10:48:
programmeren hoort imo onder de grote deler ICT of informatiekunde. Ik zou niet weten waarom je daar een apart vak voor moet geven. Dat kan je vanzelf kiezen als je naar het hoger onderwijs gaat. Daar heet het wel vaak "gewoon" programmeren bijv.
Maar wat moet je dan geven als je "ICT" gaat geven?

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:25

Garyu

WW

evilution schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 13:16:
[...]
Is er dan verschil tussen software en apps? Of klinkt app alleen maar geiler?
Onze software afdeling bouwt enorm veel software, maar geen enkele app. Applicaties zijn een subset van software, denk eens aan drivers, operating systems, middleware, etc. Niet elke software wordt direct waargenomen door een eindgebruiker :).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01-10 21:17
Garyu schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 14:43:
[...]

Onze software afdeling bouwt enorm veel software, maar geen enkele app. Applicaties zijn een subset van software, denk eens aan drivers, operating systems, middleware, etc. Niet elke software wordt direct waargenomen door een eindgebruiker :).
Maar dat maakt het qua naam voor een schoolvak "software & app development" bijv. niet beter op. Taalkundig loopt het niet lekker. Je gaat voor een schoolreisje zo ook niet naar de dierentuinen om de dieren en leeuwen te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Garyu schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 14:43:
[...]

Ik begreep onder apps de programma's (software) voor mobile OS'sen. En W8 apps. Op Windows7 installeer je een programma, op Android een app. Maar is het eigenlijk niet gewoon hetzelfde, of is er een fundamenteel verschil? Dat is eigenlijk de vraag die ik wilde stellen :)

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06:52
Codewarrior training :P Of devven. Maar uiteindelijk is er niets mis als gewoon het woord programmeren op het rooster prijkt.

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-10 19:55

Rannasha

Does not compute.

evilution schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 20:19:
[...]

Ik begreep onder apps de programma's (software) voor mobile OS'sen. En W8 apps. Op Windows7 installeer je een programma, op Android een app. Maar is het eigenlijk niet gewoon hetzelfde, of is er een fundamenteel verschil? Dat is eigenlijk de vraag die ik wilde stellen :)
Het is hetzelfde. App is simpelweg kort voor application / applicatie, wat weer niets ander betekent dan programma. De term "app" is in de mode geraakt door de Appstore en sindsdien moet alles koste wat kost een app genoemd worden, want dat is hip.

Zelf vind ik het maar onzinnig ^^

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Collaborator
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-10 16:34

Collaborator

You! Cake or Death?

Rannasha schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 10:39:
[...]

Het is hetzelfde. App is simpelweg kort voor application / applicatie, wat weer niets ander betekent dan programma. De term "app" is in de mode geraakt door de Appstore en sindsdien moet alles koste wat kost een app genoemd worden, want dat is hip.

Zelf vind ik het maar onzinnig ^^
Tegenwoordig is een app gewoon een programma voor op je telefoon/tablet. That's it. Een aftakking van desktop software voor een specifiek platform.

This space is occupied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeodopel
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 28-02 08:52
Op natuurlijk niet slecht dat ze iets van programmeren gaan leren op de middelbare school. Alleen vraag ik me wel af of ieder dat zo leuk gaat vinden. Op de middelbare school zitten niet alleen maar mensen die iets met programmeren willen doen in de toekomst. En denk niet dat het voor iedereen echt nuttig is.

Ik denk dat je het beter een onderdeel kan laten zijn van een computerkunde (Informatica) les in het algemeen. Gewoon algehele basis kennis computer, computerveiligheid, en misschien ook wat programmeren.

En ik denk dat namen van een vak de les nou niet inneens interessanter maken. De inhoud van de les bepaalt of het interessant is of niet. Of je het nou programmeren, computerkunde, informatie of speelkwartier noemt. Dat maakt denk ik voor de leerling niet echt uit.

De interesse en aandacht moet er gewoon zijn ongeacht de naam van het vak.

[ Voor 2% gewijzigd door Xeodopel op 09-10-2014 12:05 . Reden: kleine textuele aanpassingen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beno-
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 30-09 20:42
codekloppen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Angeloonie schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 10:51:
Programmeren, computerkunde e.d. klinken gewoon gigantisch suf voor een 16-jarige :P
Kunnen ze er vast aan wennen, de echte wereld :)

Het vak en de studie heten hier informatica: dat dus. Je krijgt ook geen 'mathz' op school om dan wiskunde te gaan studeren.
Spiff1 schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 11:00:
Puck, zo'n jong gastje van 15 met een groot talent voor programmeren is door een docu van VPRO nu veel in het nieuws. Quote van hem: “Programmeren is eigenlijk het omzetten van ideeën in je hoofd, in logica die de computer begrijpt”. Zoiets zou je in een vak moeten kunnen samenvatten. Programmeren is geen doel maar een middel, echt een soort taal die je leert om creatieve ideeën mogelijk te maken met behulp van ICT.
Nu denken veel mensen en ook veel leerlingen dat programmeren alleen iets is voor mensen die iets met pc's willen doen, maar iemand met interesse in zorg, techniek, media, natuur of wat dan ook kan baat hebben bij het leren van programmeren en verder computer 'skills'. Een goede naam kan het dus al meteen een stuk aantrekkelijker en toegankelijker laten klinken.
Pfff, ja, hij zal best wat weten en slim zijn, maar ik word zo moe van elke 15 jarige die iets met computers doet en meteen overal op TV moet... Wij deden dat vroeger ook allemaal op die leeftijd, beetje programmeren, wat programma's aanpassen (dat is nu al meteen 'hacken' want dat klinkt zo goed) en een beetje pielen met unix enzo. Maarja, in die tijd waren er geen grootschalig internet, apps en appleaanbidders en was het nog niet hip om apps te deven; dus niemand besteedde daar veel aandacht aan. Nouja, behalve dan de vraag of je geen vierkante ogen kreeg en je eens buiten moest spelen. Nu is iedereen onder de 18 die een xml file aan kan passen een child prodigy... Maarja, dat is ook wel een beetje DWDD-eigen: dat Matthijs bijna van z'n stoel valt als iemand het voor elkaar krijgt zijn iPad aan te zetten[/rant]

[ Voor 3% gewijzigd door Zoijar op 14-10-2014 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-09 18:36
Begin eerst eens met "Logica". Zonder logica heeft programmeren ook geen nut.

Daarnaast is logica veel breder toepasbaar in elke vervolgstudie, en zijn er waarschijnlijk veel meer docenten te vinden die het kunnen onderwijzen.
Pagina: 1