Wachten op DDR4?

Pagina: 1
Acties:

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-02 18:56
Ergens medio 2015, als ook Windows 10 definitief op de markt kom wil ik mijn oude pc gaan upgraden.

Momenteel heb ik (nog steeds) de volgende configuratie:
- Asus P5Q Deluxe Moederbord
- Core2Quad 2,66Ghz Q6700
- GeiL PC6400 DDR2 800mhz 8GB (4x2GB)
- Ati Radeon HD6950 2GB

Omdat geen van bovenstaande PMG's individueel upgradebaar zijn zal ik een volkomen nieuw systeem moeten gaan samenstellen.

DDR4 moederborden zijn vrij recentelijk toegevoegd aan de Pricewatch. Maar, deze zijn nog aan prijzige kant. Ook bijbehorende processors zijn nog behoorlijk duur.

Als je naar een DDR4 configuratie kijkt met een beetje lekkere snelle i7 processor dan kom je al gauw uit op het volgende:

pricewatch: Asus X99-A - € 240,-
pricewatch: Intel Core i7-5930K Boxed € 520,-
pricewatch: Crucial CT2K8G4DFD8213 - € 175,- minimaal (geen check gedaan of dit geheugen geschikt is voor dit moederbord, maar de minimale prijs voor 16GB is € 175,-).

Totaal: € 935,-

Een vergelijkbare configuratie met DDR3 geheugen:
- pricewatch: Asus Z97-A - € 133,-
- pricewatch: Intel Core i7-4790K Boxed - € 305,-
- pricewatch: Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU - € 130,- (ook hier geen QVL check gedaan, maar de prijs is vergelijkbaar).

Totaal: € 568,-

Nu kun je in de 1e situatie een iets goedkopere processor nemen, maar in de tweede situatie heb je wel een i7 4Ghz processor.

Aan de ene kant denk ik dat je met de 1e configuratie beter voorbereid bent op de toekomst, maar aan de andere kant zou de 2e configuratie ook nog heel lang mee kunnen. Ik zie namelijk niet gebeuren dat er binnen nu en 5 jaar een Windows variant komt dat meer dan 16GB ram vraagt, noch dat er applicaties of games zijn die meer dan die hoeveelheid ram nodig zijn. Ook het moederbord in de 2e configuratie is al redelijk toekomst bestendig want je hebt M.2, SATA Express en 4x SATA-600. Wat wil je nog meer?

In elk geval, gezien mijn huidige configuratie, wat zouden jullie doen?

Mijn YouTube Channel

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:01

Cyphax

Moderator LNX
Er komt binnen nu en 5 jaar geen Windows-variant uit die 16GB RAM vereist. Dat gaat echt niet gebeuren, wees daar niet bang voor. :) Het jaarlijkse verdubbelen van RAM gaat niet meer zo snel als het ooit deed. Als je nu 4GB hebt kan je voorlopig prima vooruit (als je wilt gamen is meer natuurlijk wel aan te raden) en dat is al jaren zo.
Ik weet niet precies wat het snelheidsverschil gaat zijn tussen DDR3 en DDR4 maar ik gok dat het niet echt merkbaar gaat zijn. Ik zou daar persoonlijk niet op wachten. :)

[ Voor 25% gewijzigd door Cyphax op 08-10-2014 10:37 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:37
De eerste setup is duurder, maar heeft natuurlijk ook een 6-core cpu welke 30% sneller is dan de processor van de 2e setup.

Wat ga je met je nieuwe pc doen? Waarom zou je DDR4 willen? (doe je iets waarbij DDR3 niet voldoet?)
Doe je uberhaupt iets waarvoor je huidige pc niet voldoet? Als je alleen wat op het internet surft zou ik voorlopig nog helemaal niet upgraden.

• Snowwie
Ik speel Battlefield Bad Company 2, Battlefield 4 en SimCity 5. Soms doe ik aan videobewerking maar de meeste tijd zit em in simpelweg in surfen, videootje downloaden en mp3's afspelen. Op zich voldoet mijn huidige pc nog prima, ik kan alle bovengenoemde games nog prima afspelen en de rest gaat ook goed.

Het is gewoon, dat op een bepaald moment wil je gewoon een keer updaten. Het oudste onderdeel, de processor, van mijn computer is alweer 6,5 jaar oud.

Mijn YouTube Channel

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:35

D4NG3R

kiwi

:)

Tjah mijn mening blijft op het gebied van hardware altijd het zelfde. De boel veranderd zo snel dus: Kan het wachten? > Wachten als je dit wil. Is het nu nodig? > Kopen.

Zodra je een stuk hardware koopt is het alweer verouderd. Nou gaat dit bij geheugen lang niet zo snel als bij bijv procsesoren en videokaarten, maar de kans is groot dat een week later alweer sneller DDR4 geheugen te krijgen is. Daarnaast vraag ik me af of het verschil wel merkbaar gaat zijn. DDR2 > DDR3 is ook geen belachelijk grote stap geweest. Snelheid van het geheugen is veelal niet het probleem, de hoeveelheid is veel belangrijker.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-02 21:37

Thomg

Aww yiss

Ik zou zeggen, DDR3, over ongeveer 5-7 jaar als je weer wilt upgraden is DDR4 vast wel mainstream en niet meer zo duur.

[ Voor 6% gewijzigd door Thomg op 08-10-2014 19:30 ]

• evilweed
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 08-02 18:50

evilweed

Gaatjes vullen geen praatjes.

Snowwie schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 10:21:

Momenteel heb ik (nog steeds) de volgende configuratie:
- Asus P5Q Deluxe Moederbord
- Core2Quad 2,66Ghz Q6700
- GeiL PC6400 DDR2 800mhz 8GB (4x2GB)
- Ati Radeon HD6950 2GB

Omdat geen van bovenstaande PMG's individueel upgradebaar zijn zal ik een volkomen nieuw systeem moeten gaan samenstellen.

In elk geval, gezien mijn huidige configuratie, wat zouden jullie doen?
Ik zou kijken voor b.v. een ASRock G41M-VS3.
Deze ondersteund je huidige proc en is geschikt voor ddr3.
Je hebt een leuke q6700, over algemeen zeer goed overklokbaar.
I.c.m. die ddr3 haalt deze minimaal 3ghz.(afhankelij welk type)
Zijn toch twee zeer grote stappen vooruit.

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

• Snowwie
Helaas heb ik 0,0 ervaring met overclocken. Ik accepteer een processor gewoon zoals die is, zonder over te klokken.

De door jouw genoemd moederbord biedt weinig extra's. Het heeft geen sata-600 poorten en ondersteunt maar maximaal 8GB. Mobo en ram in dit systeem kost me dan zo'n 120 tot 140 euro extra. Dat is een goedkope upgrade, maar geen toekomst bestendige update.

Mijn YouTube Channel

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Jammer dat ik zo'n oudgediende nog op de stickies moet wijzen:
Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!)

Aankoopadviesrvragen horen in de aankoopadviesfora.

Move PMG -> CAA

Oslik blyat! Oslik!

• Snowwie
Oh oke..sorry daarvoor. :)

Eigenlijk kwam het topic meer neer op de vraag of het zinvol was om te wachten op DDR4.
Of DDR4 zo veel verschil zou uitmaken tov DDR3.

Mijn YouTube Channel

• smiba
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15:15
DDR4 is volgens mij geen eens zo veel sneller door de hoge latency, maar dat kan inmiddels al veranderd zijn.

Ik zeg wacht nog 1 jaar of ga nu gewoon voor de DDR3 config, kan je makkelijk 3-6 jaar mee door
Pagina: 1