Motor in Duitsland afmelden, kenteken en papieren verloren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 413059

Topicstarter
Beste forum leden even mijn verhaal in het kort.

Een tijdje geleden heb ik een motor uit duitsland gekocht de verkoper was zo aardig om nog zijn kenteken plaat erop te laten zodat ik naar huis kon rijden en daarna terug zou sturen.
Nou je voelt hem al aan komen :S eenmaal de motor ingevoerd kenteken en de benodigde papieren in een pakket gedaan en opgestuurd. Ik was toen zo gierig om het pakket zonder T&T op te sturen ( scheelde toch 9 euro) Nou we zijn 4 weken verder en het pakket is nog steeds niet aangekomen met all gevolgen vandien.

De verkoper moet nog steeds verzekering en belasting betalen omdat hij de kenteken nodig heeft en dreigd nu om een advocaat op de zaak te zetten. De Duitse politie heeft al contact met mij opgenomen maar ik kan gewoon niks doen. Postkantoor opgebeld en die konden me ook niet helpen.

Ik ben radeloos en voel een rechtzaak in me nek heigen. Ben radeloos iemand een idee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Geen idee hoe het in Duitsland werkt, maar in Nederland zou je de plaat als vermist kunnen opgeven... Lijkt me dat de verkoper ook zoiets kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:10
Wijze les voor de volgende keer; dit soort belangrijke gegevens en rechtspapieren altijd even aangetekend/verzekerd. Kost je inderdaad €9,- extra... Het had je wel een hoop ellende kunnen besparen.

Interpolis, glashelder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:00
Laat de verkoper de plaat opgeven als verloren bij de politie, als hij dit gedaan heeft moet hij naar de zulassungsstelle om een nieuwe plaat aan te vragen. Pas daarna kan de motor afgemeld worden in Duitsland...
Diebstahl oder Verlust des Motorradkennzeichens – welche Daten benötigt die Zulassungsstelle?

Aktenzeichen der Anzeige bei der Polizei
ausgefüllte Verlustbescheinigung der Zulassungsstelle
Personalausweis
Fahrzeugschein (Zulassungsbescheinigung Teil I)
Fahrzeugbrief (Zulassungsbescheinigung Teil II)
aktuelle Bescheinigung der Hauptuntersuchung
bei Gewerbe einen Gewerbeschein
bei Vereinen einen Vereinsregisterauszug
Welche Kosten entstehen bei Neubeantragung?

Umkennzeichnung ohne Wunschkennzeichen zwischen 25 – 40€ (abhängig vom Bundesland)
Umkennzeichnung mit Wunschkennzeichen 25 – 40€ + 10€ zusätzlich
eidesstattliche Versicherung bei Verlust erforderlich ca. 30€ (abhängig vom Bundesland)
Erstellung des Kennzeichens 7 – 25€

[ Voor 62% gewijzigd door n0pe op 08-10-2014 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:05

TTLCrazy

Listen to Frankie

TheIbex schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 10:04:
Wijze les voor de volgende keer; dit soort belangrijke gegevens en rechtspapieren altijd even aangetekend/verzekerd. Kost je inderdaad €9,- extra... Het had je wel een hoop ellende kunnen besparen.
Dat zegt de op al, voegt verder weinig toe om hem dat nog eens in te wrijven lijkt me.

Maar wat RemcoDelft zeg lijkt me het enige wat je kan doen, aan de verkoper vragen of hij deze las vermist kan opgeven. In Duitsland hebben ze dan weer wel kentekens op naam dus ik denk dat dat wat meer voeten in de aarde heeft als hier.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostje123
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:34
Kenteken als vermist opgeven, eventuele kosten die de motorrijden heeft betalen met aanschaffen van nieuw kenteken.

Eigen schuld dikke bult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:30
Voor de volgende keer:
Je moet een importkenteken aanvragen voordat je de auto/motor gaat halen:
http://www.automotiveimport.nl/pakket1

Als Nederlander met een Duits kenteken rijden in Nederland mag niet.
Ook niet met Duitse export-kentekenplaten.

De boete is 50-100% van de BPM (bovenop wat je al moet betalen). En de douane controleert hier regelmatig op.
Je hebt dus geluk gehad. Het had veel duurder uit kunnen pakken.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextron
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:56

Nextron

Ik weet dat ik niets weet

Anoniem: 413059 schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 09:58:
Een tijdje geleden heb ik een motor uit duitsland gekocht de verkoper was zo aardig om nog zijn kenteken plaat erop te laten zodat ik naar huis kon rijden en daarna terug zou sturen.
Niet direct relevant voor je probleem, maar dit is op zichzelf al een risico. Zonder vrijstelling kan dit een boete opleveren en kan achterstallige MRB en BPM berekend worden.

Edit: wat RocketKoen zegt dus...

[ Voor 4% gewijzigd door Nextron op 08-10-2014 10:16 ]

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:34
Risico valt wel mee. Sinds 2007 kan je een vrijstelling van twee weken aanvragen. Zelfs met terugwerkende kracht als je 't vergeten bent. Als je op Duits kenteken blijft rijden om de MBR en wegenbelasting te ontduiken, dan is het een ander verhaal. ééndagskenteken had de officiële manier geweest.

Maar OT, waarom hij schermt met een advocaat is mij onduidelijk. Je hebt samen wat afgesproken en je hebt inspanning gedaan, dus van opzet is duidelijk geen sprake. Je hebt (nog) geen onenigheid over het probleem, maar je moet wel samen tot een oplossing komen.

Twee acties die jij kan doen om erger te voorkomen:
1. Aangifte van verlies van het pakket. Jij bent de verzender, dus jij hebt de dienst van PostNL afgenomen. Stuur deze door.
2. Informeer naar de schade van de verkoper. (kosten vervangende platen aanvragen).

Met de Nederlandse aangifte en jou vergoeding van de kosten moet de verkoper toch binnen no-time nieuwe platen binnen hebben.

[ Voor 13% gewijzigd door PROnline op 08-10-2014 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
TTLCrazy schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 10:09:
[...]

Dat zegt de op al, voegt verder weinig toe om hem dat nog eens in te wrijven lijkt me.
Daarnaast had dat zijn probleem niet echt opgelost, afgezien het feit dat hij dan zeker wist dat zijn pakket verdwenen was. Ook met T&T verdwijnen pakketten en ook dan had de Duitser TS verantwoordelijk gehouden.

Maar ik neem aan dat er in Duitsland ook wel platen van auto's vallen/gejat worden, dus er moet inderdaad een procedure zijn om zoiets redelijk makkelijk te regelen, zoals al gepost hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:33
Maar dan had TS kunnen aankloppen bij PostNL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 413059

Topicstarter
Heel erg bedankt voor de input hier kan ik mee verder :D

Ik heb nog nooit meegemaakt dat iets niet aankomt of binnenkomt bestel spullen van over de hele wereld en verzend ook veel binnen de EU en nog nooit dit meegemaakt :(
Wel mijn eerste keer zonder T&T maar dan gelijk ook de laatste keer.

Ooh..
En nog iets laten we stellen dat hij en ik tegenover elkaar in de rechtbank staan.
Heb ik dan enige kans ? Is het niet bij wet verboden om je kenteken plaat aan iemand anders te geven ?
Heb ook een foto gemaakt van het pakket zelf met de Postnl sticker erop maar dat zegt niet veel alleen datum en tijd :(

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 413059 op 08-10-2014 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:34
Kans op wat? Zoals ik al zei heb je een probleem wat je samen moet oplossen. Alleen als je niet welwillend bent en geen verantwoordelijkheid wil nemen, dan kan het een rechtszaak worden.

Wat is op dit moment de eis van de verkoper? De platen opleveren gaat niet lukken, dat is één ding dat duidelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
alfatrion schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 12:08:
Maar dan had TS kunnen aankloppen bij PostNL.
Ja, succes daarmee.. Op papier een leuke gedachte, maar in de praktijk zou de Duitser alsnog dezelfde stappen hebben doorlopen. Met een beetje mazzel heeft postNL het pakketje al aan de Duitse postDE overhandigd en leggen ze daar de schuld. Tegen de tijd dat je dan je recht hebt hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:14
Anoniem: 413059 schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 09:58:
Beste forum leden even mijn verhaal in het kort.

Nou je voelt hem al aan komen :S eenmaal de motor ingevoerd kenteken en de benodigde papieren in een pakket gedaan en opgestuurd. Ik was toen zo gierig om het pakket zonder T&T op te sturen ( scheelde toch 9 euro) Nou we zijn 4 weken verder en het pakket is nog steeds niet aangekomen met all gevolgen vandien.

De verkoper moet nog steeds verzekering en belasting betalen omdat hij de kenteken nodig heeft en dreigd nu om een advocaat op de zaak te zetten. De Duitse politie heeft al contact met mij opgenomen maar ik kan gewoon niks doen. Postkantoor opgebeld en die konden me ook niet helpen.

Ik ben radeloos en voel een rechtzaak in me nek heigen. Ben radeloos iemand een idee ?
Ehm ... met wat voor verzekering heb jij dan gereden? :X

Voor import zijn er welbepaalde handelingen die je kan volgen - zoals hier in het topic al vernoemd zijn.

Nu, ik zie niet in waarom dat de verkoper de nummerplaat niet als vermist/gestolen kan gaan opgeven.
Enige vraag is natuurlijk hoeveel een nieuwe nummerplaat hem gaat kosten - want doordat jij dat ding hebt kwijt gespeeld ben je daar mogelijk aansprakelijk voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centelte
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17:12
Alle onkosten vergoeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:07

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

Aan de andere kant is het ook eigen schuld, dikke bult. Die duitser had moeten weten dat hij zelf verantwoordelijk was voor die kentekenplaten. Ze staan namelijk op zijn naam. Dat ze dus vergoed zouden moeten worden door de TS kun je dus ook niet hard maken. Hij heeft zich aan zijn afspraak gehouden door het te versturen. Overigens vind ik het wel zo netjes als hij zijn best doet om het naar behoren op te lossen..

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:39
BadpunK schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 14:57:
Aan de andere kant is het ook eigen schuld, dikke bult. Die duitser had moeten weten dat hij zelf verantwoordelijk was voor die kentekenplaten. Ze staan namelijk op zijn naam. Dat ze dus vergoed zouden moeten worden door de TS kun je dus ook niet hard maken. Hij heeft zich aan zijn afspraak gehouden door het te versturen. Overigens vind ik het wel zo netjes als hij zijn best doet om het naar behoren op te lossen..
Help mij even herinneren dat ik je nooit iets uitleen. Als er iets gebeurd met geleende spullen los je dat toch zo goed mogelijk op? :)

[ Voor 6% gewijzigd door LordSinclair op 09-10-2014 15:17 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:14
BadpunK schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 14:57:
Jammer genoeg is het eigenlijk niet aan te tonen of de TS zich effectief aan de afspraak heeft gehouden.

Zou jij het leuk vinden mocht je 2e hands een beeldscherm aankopen en de verkoper pakt het beeldscherm gewoon in wat papier in> Zodat als het dan stuk/niet aankomt je de verkoper toch niks kunt maken omdat hij zich aan de afspraak heeft gehouden 8)7
Hij heeft het spul dan ook toch gewoon braafjes opgestuurd, zoals afgesproken O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:06
Los daarvan kan hij zijn auto ook zonder platen en papieren afmelden. Heeft het StvA een speciale procedure voor. Hoe zouden ze het anders het afgebrande auto's waar de 'Brief' inl ag doen?

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadpunK

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

LordSinclair schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 15:17:
[...]
Als er iets gebeurd met geleende spullen los je dat toch zo goed mogelijk op? :)
Volgens mij sloot ik daar mijn verhaal ook mee af.. 8)7

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadpunK

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

chime schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 16:08:
[...]

Jammer genoeg is het eigenlijk niet aan te tonen of de TS zich effectief aan de afspraak heeft gehouden.

Zou jij het leuk vinden mocht je 2e hands een beeldscherm aankopen en de verkoper pakt het beeldscherm gewoon in wat papier in> Zodat als het dan stuk/niet aankomt je de verkoper toch niks kunt maken omdat hij zich aan de afspraak heeft gehouden 8)7
Hij heeft het spul dan ook toch gewoon braafjes opgestuurd, zoals afgesproken O-)
1. Als het goed is moet er een gewicht bekend zijn.

2. Waarom zou iemand moeite doen om iets op gewicht krijgen en dan versturen. Dit terwijl niet versturen in zijn geval veel makkelijker was.

3. Ik reageerde meer op het feit dat de TS verandwoordelijk zou zijn. In mijn optiek zou dat het bedrijf zijn die de platen heeft verloren.

4. Kentekenplaten is wel net iets minder schadegevoelig, dan een monitor inpakken in papier.. Als je met een voorbeeld komt doe het dan goed... :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:55

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

De discussie of TS zich aan de afspraak heeft gehouden door op deze manier te verzenden is denk ik niet bijster relevant in dit stadium. Sowieso is dat nogal een lastige discussie, zeker als er niks concreets is afgesproken over de exacte manier van verzenden. (zie ook andere discussies hierover in SF).

Dus wat mij betreft staken we die discussie voorlopig.

TS: Aangezien je er denk ik redelijk van uit kan gaan dat die platen en papieren niet (op korte termijn) boven water gaan komen en je bij PostNL verder weinig kan verhalen, gezien de gekozen verzendmethode, rest als enige optie wat hier al een aantal keer is aangehaald:

De Duitse verkoper zal uit moeten zoeken hoe hij dit aan zijn kant kan oplossen, aannemende dat de platen en papieren verloren zijn. Voor eventuele extra kosten / boetes etc. die daarbij komen kijken zal je er in goed overleg met hem uit moeten komen hoe je die gaat verdelen.

Als het zover is, dan komt ook de discussie terug over in hoeverre jij als verzender aansprakelijk bent voor het zoekraken, maar dat heeft nu alles behalve prioriteit en vertroebelt de zaak alleen maar.

Om hier verder zinnig advies te geven is het wel handig als je eens uiteen zou kunnen zetten wat de verkoper en de politie van jou verwachten / vragen.

Aangezien de afhandeling van het afmelden van dat voertuig verder weinig met shopping te maken heeft, verplaats ik dit topic even naar Vervoer, waar wellicht wat meer mensen zitten met ervaring omtrent exporteren uit Duitsland en afmelden van voertuigen aldaar.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 620028

RocketKoen schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 10:13:
Voor de volgende keer:
Je moet een importkenteken aanvragen voordat je de auto/motor gaat halen:
http://www.automotiveimport.nl/pakket1

Als Nederlander met een Duits kenteken rijden in Nederland mag niet.
Ook niet met Duitse export-kentekenplaten.

De boete is 50-100% van de BPM (bovenop wat je al moet betalen). En de douane controleert hier regelmatig op.
Je hebt dus geluk gehad. Het had veel duurder uit kunnen pakken.
Je mag wel degelijk rijden als Nederlander met buitenlands kentekenplaat. Daar hebben ze bpm ontheffing voor uitgevonden. Wel is deze maar 2 weken geldig, maar t mag wel degelijk.

Ik koop regelmatig auto's in Zweden en deze rij ik meestal terug op originele platen en verzekering op chassis nummer. Nooit op verzekering van tegenpartij, zou het niet eens durven.

Maar daar is het voordeel, dat je op de autopapieren export kunt aangeven. En eenmaal in Nederland aanmelden en wordt voortuig automatisch uitgeschreven in Zweden. Maar deze afspraken zijn niet met alle landen even goed.

Dus volgende keer Duits 5 daagse plaat nemen, die kun je als Nederland ook aanschaffen. En dan BPM ontheffing aanvragen op de volgende website.

Niet deze platen gebruiken om auto's/motoren uit andere landen te importeren, dat is dan weer wel verboden.

https://mijn.belastingdie...flowMgr.sp?id=28&pg=PAGE1

Hij kan lekker zn advocaat erbij halen, maar het is zijn eigen domme schuld dat die je de motor meegaf met originele platen. Heeft die aangifte gedaan omdat de Duitse politie contact met je opneemt? Zo ja, dan terug aangifte gaan doen.
Pagina: 1