Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Ik ben voor een kleine vereniging op zoek naar een mutifunctionele printer.

Eisen:
- kleur
- sterk / betrouwbaar
- dubbelzijdig kopieren en printen
- niet teveel gezeur qua onderhoud en dergelijke.
- makkelijk bedienbaar (ik wil niet steeds erbij geroepen worden...)
- scan naar e-mail zou erg fijn zijn
- beveiliging van de kopieerfuncties en zeker kleurenkopieen zou handig zijn (gebruikerscode)
- geen maandelijkse kosten -> leasen valt dus sowieso af
- netwerkprinter (lan of wifi)

Wensen
- Wifi zou handig zijn, al hebben we momenteel wel een netwerkaansluting beschikbaar.
- Google en Airprint zouden leuk zijn

Budget:
300 - 600 euro

Probleem
De kopieermachine komt in een relatief vochtig gebouw te staan, waardoor papier na een tijd best wel klam kan worden -> de ene machine kan hier beter mee omgaan dan de andere.

De huidige machine is een oude Ricoh voormalige leasekopieermachine. Deze heeft dus (vanwege oudersdom / versleten rolletjes en dergelijke) problemen met het wat vochtige papier en loopt dus 10x per 5 printjes vast. 8)

Mijn keuzes
Ik heb mijn huiswerk natuurlijk gedaan en daar kwamen alvast een paar machines uitrollen die volgens mij voldoen:

Brother DCP-9020CDW
± 300,00 euro - goedkoopse optie
Qua beveiliging is deze niet super uitgebreid. Je kunt wel functies beperken voor gebruikers, maar je kunt geen onderscheid naar Zwart / kleur maken
Je kunt volgens mij niet direct scannen naar e-mail
Niet dubbelzijdig kopieren (scanner kan niet dubbelzijdig?)
Verder zit zover ik weet alles er wel op.

Brother MFC-9340CDW
± 445,00
Dit is de wat duurdere versie van bovenstaande machine.
Het verschil is dat deze wel dubbelzijdig kan scannen en kopieren. Ook kan deze direct naar e-mail scannen.
De kleurenafdrukken zouden wel iets minder zijn dan de machines die ik hierna ga noemen.

OKI MC332DN
± 330,00 euro
Deze machine is mede goedkoop doordat ze geleverd wordt met vrijwel lege toners. Na een paar honderd afdrukken moet je de kleurentoners al vervangen. Dit betekent dat je uiteindelijk wel meer kwijt bent. De andere printers worden ook met speciale halflege toners geleverd, maar OKI is het ergste als ik de reviews mag geloven.
Verder voldoet de machine aan al mijn eisen, alleen zit er geen wifi op.
Probleem: Ik ken het merk niet goed en er zijn weinig reviews te vinden.
Kijkend naar andere machines van dit merk lijken ze wel sterk te zijn....

Canon MF8580CDW
± 495,00
Ook deze machine voldoet aan echt alle eisen.
Voordeel is dat de toners inclusief drum zijn, waardoor je daar nooit problemen mee zijn.
De originele toners zijn nogal duur, maar er zijn zeer goedkope alternatieven om de kosten te drukken
Nadeel: Aanschafsprijs en de reviews op Internet. Er zijn nogal wat mensen die issues hebben met deze Canon. Ook schijnt het qua bedieningsgemak niet fantastisch te zijn voor de minder technische mensen. Configureerbaarheid is weer wel erg goed.

HP476DW
450 euro
HP heeft de HP476DW, maar na veel gelezen te hebben is deze toch afgevallen, zo schijnt het niet mogelijk te zijn direct naar e-mail te scannen. Ook zijn de tonerkosten nogal hoog.
Ik heb pas geleden bij iemand een goedkopere voorganger van deze machine moeten installeren in een WIFI-netwerk. Daar ben ik een hele dag mee bezig geweest. 8)7 Liever niet dus...

Linkjes naar de genoemde printers:
http://tweakers.net/price...;339480;378320/categorie/

Welke heeft nu mijn voorkeur?
Brother heb ik ervaring mee, dit zijn meestal goede machines die het meestal wel een tijd blijven doen. Ik neig naar de duurdere Brother gezien de mogelijkheden.
OKI heeft zachtjes mijn voorkeur, maar dat komt doordat de machine wat ouderwetser oogt, waarbij ik dus het vooroordeel heb dat oudere techniek net wat sterker is.
Canon was mijn eerste favoriet. Zeker het drum gedeelte lijkt me een voordeel. Ik heb wel eens machines van Brother gehad waarbij de drum ergens door beschadigd werd, je bent dan meteen een boel geld kwijt voor een nieuwe drum. Bij Canon hoeft er alleen een nieuwe toner in. Die wel net zo duur is als de drum van brother... hmmm...

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 01:41
Quacka schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 00:12:
Probleem
De kopieermachine komt in een relatief vochtig gebouw te staan, waardoor papier na een tijd best wel klam kan worden -> de ene machine kan hier beter mee omgaan dan de andere.
Dat is volgens mij voor vrijwel alle machine's een "uitdaging".
En dat ga je imho met een andere / nieuwe machine niet oplossen.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
Oplossen niet, maar een machine van 10 jaar oud is natuurlijk anders dan een nieuwe machine. Ik heb vaak genoeg gesproken met printermonteurs van oa Ricoh en HP. Het papier wordt met rolletjes door de printer geleid. Deze slijten en dit zorgt voor een deel van de problemen.

Maar uitdaging of niet: het verenigingsgebouw staat er nu eenmaal.... met vocht...
En er moet gekopieerd en geprint kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Koop een elektrische luchtontvochtiger.

Kennis van me heeft er onlangs een gekocht. Zijn kelder was vochtig, papier werd klam en het ging stinken naar schimmel.
Geen idee hoe het werkt of welk type het is, maar als je die 's nachts aan zet met de ingebouwde timer, dan zit er 's ochtends een bak vol met liters water in. Vocht probleem is helemaal weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
Dat is zeker een optie voor als er weer problemen ontstaan. Ik had daar eerlijk gezegd nog niet aangedacht
Maar heeft er iemand nog een mening over de printerkeuze? De oude is namelijk echt op en overleden en voldoet niet meer aan onze eisen.

Edit:
Ik ga voor de duurdere OKI, de Oki MC352dn. Die heeft nu een cashback-actie waardoor deze op zo'n 225 euro komt, en alle andere machines zeer duur uitvallen. Lijkt me een prima deal dus. Daarmee krijg je dus feitelijk zo'n beetje de eerste toners gratis.

[ Voor 35% gewijzigd door Quacka op 08-10-2014 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Via de cacheback actie is elke pagina die je print direct naar jou traceerbaar, het is maar dat je het weet ;)
Wikipedia: Printer steganography

Ik ben zelf zeer tevreden met mijn Xerox Phaser 6140DN. Al 4-5 jaar in bezit, dubbelzijdig, fotokwaliteit en heeft met de meegeleverde cartridges 1000 pagina's geprint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
Ik was niet van plan om brieven naar John de Mol te sturen of iets dergelijks
Overigens: Als je weet welke winkel jouw printer heeft verkocht en jij hebt met pinpas of elektronisch betaald, dan kan je precies hetzelfde. Xeerox heeft goede printers idd, maar om papier nu open en bloot te liggen als er al een vochtprobleem is... Dat is echt vragen om problemen. Daarom liever een printer die wat meer afgesloten is. Op de langere termijn wordt ook dit papier wel klam, maar ik ga er vanuit dat het net iets langer duurt. (ja ja ontvochtiger zal ik onthouden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Quacka schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 15:45:
Ik was niet van plan om brieven naar John de Mol te sturen of iets dergelijks
Overigens: Als je weet welke winkel jouw printer heeft verkocht en jij hebt met pinpas of elektronisch betaald, dan kan je precies hetzelfde.
Pas na wat recherche werk en de nodige gerechtelijke bevelen kom je daar achter en dan nog, niet elke winkel houdt bij welk serienummer ze aan welke klant verkopen. Voor de NSA/CIA/FBI etc is het eenvoudig, gele puntjes lezen en serienummer inkloppen in database, hebbes.
Ik ga geen poederbrieven sturen aan Obama, maar heb ook niet het formulier voor de gratis USB stick terug gestuurd om dezelfde reden dat ik 's avonds het gordijn dicht doe... privacy.

Komt nog bij dat een printer van een vereniging door anderen gebruikt kan worden, of hij komt in handen van een onbekende na diefstal, verkoop of recycling. Ooit drukt een terrorist een brief met dat ding, maar jij wordt van je bed gelicht door een arrestatie team. Klein kans maar toch...
Xeerox heeft goede printers idd, maar om papier nu open en bloot te liggen als er al een vochtprobleem is... Dat is echt vragen om problemen.
Is ook geen goed idee om stof met het papier naar binnen te trekken in het inwendige van de printer. Mijn printer is wel redelijk dicht hoor, maar dat zal misschien anders zijn bij de goedkope modellen van dit moment...

[ Voor 11% gewijzigd door Ploink op 08-10-2014 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
Beetje ver gezocht allemaal :)

Goed, gisteren de printer geïnstalleerd. Prima printjes, kleurenkopieen nauwelijks te onderscheiden van het origineel en de printer is zeer snel. Prima! Enige minpunt is op het eerste gezicht het kleine schermpje, maar dit nadeel had ik al op internet gelezen.
Ik zal binnenkort nog wel een review plaatsen, aangezien die nauwelijks te vinden zijn voor deze printer. Ik moet alleen nog aan de slag met de software en instellingen. Ik had gisteren verder geen tijd.

Pagina: 1