GPU upgrade / SSD vs compleet nieuw systeem

Pagina: 1
Acties:

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:53
Ik twijfel momenteel over een upgrade van mijn huidige PC (nu 2,5 jaar oud) of een compleet nieuw systeem. Stiekem neig ik naar een upgrade omdat ik m'n budget eigenlijk op 300 Euro wil houden. Ik vraag echter af of mijn complete PC het "waard" is om te upgraden, vandaar mijn vraag om advies.

Mijn huidige PC (in grote lijnen):
  • CPU: AMD FX-6100 Zambezi 32nm Technology
  • RAM: 8,00GB Dual-Channel DDR3 @ 669MHz
  • Motherboard: ASUSTeK Computer INC. M5A78L-M/USB3 (AM3R2)
  • Graphics: 1024MB ATI AMD Radeon HD 6850 Series (MSI)
  • Storage: 1397GB SAMSUNG HD154UI ATA Device (SATA)
Geen sprankelend systeem, maar heeft de afgelopen 2 jaar prima werk gedaan voor mijn doeleinden.

Waar loop ik momenteel tegenaan?

Ik speel op het moment vooral Diablo 3, wat over het algemeen prima speelt, maar als het ECHT druk wordt op het scherm daalt de FPS drastisch. Dit gebeurt gelukkig niet heel vaak. Maar bijvoorbeeld een spel als Saints Row 3 (leuk voor de multiplayer die volgende week gepland staat :P) of Dayz spelen bij lange na niet soepel.

Wat wil ik?

Mijn huidige monitor heeft de resolutie 1680 X 1050. Het liefst speel ik de meeste spellen soepel op mooie graphics, maar op ultra is niet noodzakelijk, al zou het wel lekker zijn als dit kan. Ik sluit een monitor upgrade op termijn niet uit dus 1080p moet ik wel in mijn achterhoofd houden. Zoals aangegeven wil ik het liefst met een budget van 300 Euro werken.

Wat denken jullie, is een SSD (voor de overall performance boost) en een nieuwere grafische kaart een upgrade voor dit systeem welke dan weer een tijdje mee kan gaan? Als SSD had ik de MX100 in gedachten waardoor ik theoretisch € 210,- over hou voor een nieuwe kaart. Of kan ik de SSD beter laten vallen en een duurdere kaart nemen?

En last but not least: zijn er nog no-brainers qua grafische kaarten met dit budget? :P

Join het GoT Pulse-Team!

• 3L3ktr1k
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:01
Je zou voor een kaart kunnen kijken naar een tweedehands 290.
Een 280, dan is het niet perfect, maar goed te doen, of een 280X waarbij je een beetje over je budget gaat, maar dat valt ook wel weer mee!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Tweedehandsje R9 280's/HD7950's zijn erg leuk qua prijs en performance, ook nieuwe kaarten van die types zijn erg goed betaald.

Zelf ben ik overigens geen fan van dat mobo, hij wilt nogal eens te warm worden en dan gaat hij je cpu laten throttlen.

People as things, that’s where it starts.

• Denman
Thx voor de reacties. De 280X lijkt me een prima oplossing, blijf ik onder het budget en kan ik de SSD nog even uitstellen, of alsnog nemen en iets over het budget gaan :P

Ik wist niet dat dit mobo nog wel eens te warm werd, heb er (voor zover ik weet) nog niet echt problemen mee ervaren. Mijn vraag is dan ook: ga ik ondanks de rest van mijn componenten (met name processor/geheugen) met de 280X een grote performance boost krijgen in games? Met andere woorden: worden de andere componenten nu niet de bottleneck, of kunnen deze nog wel enige tijd mee?

Join het GoT Pulse-Team!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:02
Hangt van de game af: met goede multicore support kan die nog wel mee. Games met slechte support zal minder gaan. Wel zou ik beginnen met een gpu upgrade

• Denman
Ik heb de knoop doorgehakt en gister een MSI R9 280x gekocht. Ik loop (misschien) wel tegen een probleempje aan:

Gisteravond de kaart in m'n PC geplaatst en zonder al te veel problemen de hele avond vloeiend Diablo 3 gespeeld. Vanochtend startte ik m'n PC op, niks aan de hand, tot ik een adres in m'n browser intikte: toen ik op enter drukte liep m'n PC vast en heel het scherm was 1 grote artifact.
Nou ja, opnieuw opgestart, en weer verder met Diablo 3. Ik merkte tijdens 1 run dat ik ineens artifacts had (voor de kenners: bij m'n Black Hole) maar ook flikkeringen in heel het scherm.

Toen dacht ik al: gvd, ik had al wel wat gelezen over dit probleem bij deze kaarten, zal je net zien dat ik een slecht exemplaar heb. Maar ik ben nu alweer 3 uurtjes verder en afgezien van dat ene level heb ik nu totaal geen problemen meer? Heb ik dan geluk of zal ik er later alsnog last van krijgen? En zijn er nog tips om dit te voorkomen of zal het uiteindelijk toch een RMA worden?

Zit nu niet bepaald lekker te gamen eigenlijk, ik zit meer te wachten tot de artifacts terugkomen :P

Join het GoT Pulse-Team!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:02
Zolang je het probleem niet kan herproduceren is het lastig om garantie te claimen. Straks test de winkel het en werkt is er dan geen probleem te vinden.

Probeer je gpu eens te stressen met furmark. Hogere belasting kan je waarschijnlijk niet op je gpu zetten. Komen er dan artifacts tevoorschijn dan zou ik zeker je kaart RMA'en

• Baloes
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 24-02 18:50
Klinkt idd niet goed allemaal. Maar voordat je die kaart uberhaupt gaat gaat stressen met Furmark is het misschien slim om even te vermelden wat voor een voeding je hebt.
Verder is het denk ik ook wel handig om de temperaturen van je kaart te monitoren met het programmatje msi afterburner downloads: MSI Afterburner 4.0.0 om te zien of daar iets niet lekker gaat.

Ook je CPU moet in games nu harder werken, zit daar de stock koeler op?

• Denman
Ardjee schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 17:05:
Zolang je het probleem niet kan herproduceren is het lastig om garantie te claimen. Straks test de winkel het en werkt is er dan geen probleem te vinden.

Probeer je gpu eens te stressen met furmark. Hogere belasting kan je waarschijnlijk niet op je gpu zetten. Komen er dan artifacts tevoorschijn dan zou ik zeker je kaart RMA'en
Baloes schreef op zondag 12 oktober 2014 @ 17:25:
Klinkt idd niet goed allemaal. Maar voordat je die kaart uberhaupt gaat gaat stressen met Furmark is het misschien slim om even te vermelden wat voor een voeding je hebt.
Verder is het denk ik ook wel handig om de temperaturen van je kaart te monitoren met het programmatje msi afterburner downloads: MSI Afterburner 4.0.0 om te zien of daar iets niet lekker gaat.

Ook je CPU moet in games nu harder werken, zit daar de stock koeler op?
Thx voor de tips. GPU temperatuur had ik idd al gemonitored, Tijdens Diablo 3 / Dayz komt ie op de 60 graden uit wat me netjes lijkt. Idle meet ik 'm nu op 38 graden. Op de CPU heb ik idd nog een stock cooler, maar ik ben qua games niks zwaarder gaan spelen opzich, al is de resolutie waarop ik nu speel iets hoger ivm ander scherm.

Ik heb overigens een 750W voeding, wat wel aangeraden werd bij deze kaart. Ik zal Furmark idd downloaden en runnen. Stel dat daar geen artifacts naar voren komen, zou er dan niks met mijn kaart zijn?
Dat hoop ik van harte, geen zin om terug te sturen namelijk :P

[edit]
Uurtje geleden tijdens een potje Diablo 3 (en na een nieuwe Windows install) trouwens weer arfitacts meegemaakt. Tijdens dezelfde sessie was het weer over toen ik naar de town portte. Toch wel vreemd dat het maar zo sporadisch voorkomt...

[ Voor 6% gewijzigd door Denman op 12-10-2014 19:56 ]

Join het GoT Pulse-Team!

Pagina: 1