Toon posts:

Peltier nuttig of niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 155 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik had een vraagje, ik krijg zeer binnenkort een Global Win 32+ cooler plus TD2 GFD.
Nu twijfel ik of ik er ook nog een peltier (72W) tussen zal zetten.
Het komt op het volgende systeem:
K7 700@805
ABIT KA7

Iemand een goede tip cq. ervaring?

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-08 20:09
Mijn ervaring: Help niks... :'(
Hij ligt nu weg te roesten in de la...

Verwijderd

Kunnen peltiers roesten dan? >:)

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-09 08:09
Ik heb ontzettend veel baat gehad bij het plaatsen van een 72 Watt Peltier. Mede dankzij dat ding kon ik de temperatuur van mijn cpu naar een bijzonder laag nivo brengen wat als gevolg had dat ik qua FSB een antal stappen verder omhoog kon en mijn cpu superstabiel bleef. Ik draai nu met een 600E Slot 1 (icm een FAP3125 en een 72 Watt Melcor Peltier) op 154 FSB (923 Mhz). Helaas is de 155 niet stabiel genoeg maar ik mag niet klagen.

Ik zou zeggen probeer het zelf en kijk of je er iets aan hebt, ik in ieder geval wel.

Succes!

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.36 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V157.3 - CT003 V118 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

Verwijderd

Ik heb een P3-650E slot1 met een golden orb, A3-D kan ik daar nu een peltier tussen zetten ?. Een peltier is toch een dun plaatje wat tussen de cpu en cooler moet of niet.

Dennis

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:43

ChUcKiE

Dus........

Dennis3, neej ene peltier en een golden orb gaan volgens mij niet samen, doordat de golden orb een speciale bevestiging heeft.

Waarschijnlijk lukt het alleen met een Alpha (www.oc-shop.nl), deze koelt ook nog eens goed 9dit heb je nodig, omdat de warmte niet goed afgevoerd wordt)...

Dus bestel maar een Alpha + delta fans + peltier en je bent klaar!

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Het schijnt dat je met een peltier ertussen verder kan overclocken. Alleen zijn die dingen toch nog best wel prijzig en zuipen ze stroom ! Je energie rekening zal wel wat hoger worden. Ik denk dat je dan net zo goed een snellere cpu kan kopen

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-12-2025
Een peltier kan je meerdere generaties meenemen, dus da's altijd goedkoper dan eenmalig een snellere cpu te kopen.
Je moet dan wel een peltier nemen die enige reserve heeft in wattage.

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-08 20:09
Je mag mij socket-7 peltier wel kopen, is 5mm dik, heeft mij f140 gekost jij mag hem wel hebben voor f75, de CPU werd alleen maar warmer (nee ik had hem niet op de kop)

• me1299
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:43

me1299

$ondertitel

Wat is nu precies een peletier? Werkt het nu wel of niet? En waar kan je die dingen krijgen?

Ik heb een hele heete zolder kamer, en mijn processor is altijd overhit! :(

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

• Snurp
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-03-2025

Snurp

aka NICO

Ik heb dus zo'n peltier in combinatie met een alpha cooler. Werkt als een iglo, cely 566@566 temp ergens in de min op een asus cubx mobo. 566@850 op 1,65v temp 19 graden dat na +/- een uurtje draaien. Ik heb hem nog niet verder getest, wel dat die zonder problemen opgestart op 952MHz op 27graden. Op naar de 1GHz :).

Veni,Vidi, Et carpe ceruesi. (Ik kwam, zag en pakt een biertje) nDus

• metoo
  • Laatst online: 06-06-2022
72 watt peltiers met luchtkoeling die het op een celeron goed doen, doen het daarom nog niet goed op een athlon, die genereert teveel warmte voor zo'n setup ik had cel 366@616 met MC1000 peltier van Swiftech rond het vriespunt onder volle belasting, ik zet het over op athlon 500@850 (met luchtkoeling) om nog verder te komen en binnen 1 minuut was de proc dood. nieuwe gehaald + koperen koudeplaat die was ook in no-time dood. Daarna athlon 550@915 met luchtkoeling, deze nu op 950 met waterkoeling, weer die 72 watt peltier met koperen koudeplaat erop (3 keer geprobeerd) en dan direkt de bios in om de temp in de gaten te houden en dan moet je razendsnel de stekker eruit halen want de temp vliegt omhoog die 72 wat trekt het absoluut niet je hebt 120 watt nodig en dan heb je waterkoeling nodig want dat trekt een alpha oid niet.

Epox8RDA+ XPThorton2000+@3200+ Radeon9800SE@Pro Plextor 12/10/32A 80GB 7200 8MB XPpro

Verwijderd

Topicstarter
Dank je gdew, kijk daar heb ik nou wat aan, mmm, bij de OC-shop hebben zo,n makkelijk Excel spreadsheet blaadje. Volgens dat blaadje zou je ongeveer 65-70 W nodig hebben, maar waar praten ze dan over, opgenomen vermogen of koelend vermogen, maakt wel een hoop uit.

Verwijderd

Een Athlon geeft ongeveer 70-75watt af in de OC-de toestand. Dus een TEC element moet dit mininamaal hebben.

Verwijderd

Newt

Hoe maak ik dit allemaal vast op mijn athlon? Wil er ook een GFD opzetten dus zonder plastic kasje, en wil de cache chips ook kontakt laten maken met de coldplate

Verwijderd

Topicstarter
Dank je Newt,

Kan dit alles nog met lucht koeling, want zoals ik het nu begrijp moet je vermogen van je athlon en van je peltier tesamen vernietigen, nou das dus 75+75=150 watt, klopt dat?

Verwijderd

Je komt dan al snel in een Alpha heatsink en Delta fan combo, VOS32 moet ook mogelijk zijn.
Je kan de Athlon zeker ook zonder case met peltier voorzien. Is juist veel beter. Het hoogte verschil kan je middels koper vereffenen of middels een zilverplaatje.
Ik geloof dat het hoogte verschil tussen cache en core tussen de 1-2mm is. Weet dit niet zeker. Met GFD is ook geen probleem

Verwijderd

Ik kwam ook geen MHz verder nadat ik een peltier tussen m'n waterblok en CPU had geplakt.

Verwijderd

Newt

Snap ik dat dat beter is, maar de vraag was hoe maak ik dit vast?? kijk z'n alpha cooler kon je vroeger gewoon aan de case vast klikken. Maar zonder case??? en met coldplate en peltier ertussen?? hoe werkt dat dan??

Verwijderd

Wil het graag weten, kan lekker OC-en. Kan ik een keertje verder als 699 Mhz

Verwijderd

Zonder plate kan je de Alpha ook bevestigen met schroeven; zodat de heatsink tegen core en PCB wordt aangedrukt. Met een TEC en coldplate ertussen verandert hier feitelijk niet aan. Nu gaat de schroef ook door neopreen gasket heen; zodat de coldplate-TEC-heatsink tegen de core aangedrukt wordt. Middels een neopreen backplate is hier ook geen condensatie mogelijk. Let wel dat de totale hoogte c.q diepte met ongeveer 7-8mm toeneemt. Wij zijn nu aan het testen of een 1mm zilveren coldplate voldoende is in deze opstelling. Hierdoor zou er dan feitelijk een dimm-slot vrijkomen.
Het zou ook mogelijk moeten zijn om met een grotere coldplate de cache ook mee te koelen. Echter hierdoor moet er een andere gasket voor gepaatst worden.

Verwijderd

Topicstarter
jongens, jongens.... misschien een beetje simpele vraag, maarre is die gasket waar jullie steed over praten een soort isolatie tussen de core en de ambient ter bestrijding van condensaat? Zijn er nog altewrnatieven?

Verwijderd

Gasket = isolatie ter voorkoming van condensatie
Alternatieven = eigenlijk niet, er moet geisoleerd worden, andere materiaal kan wel, maar neopreen werkt makkelijk,

• metoo
  • Laatst online: 06-06-2022
neoprene is ook beter omdat dat gesloten cellen zijn en dus geen vocht opneemt zoals bv schuimrubber oid en vermindert dan ook de kans op ijsvorming en kortsluiting.

Epox8RDA+ XPThorton2000+@3200+ Radeon9800SE@Pro Plextor 12/10/32A 80GB 7200 8MB XPpro

• ro__
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-01-2008

ro__

WalkDont'Walk.......

Pfew. Nou nou Mister16v. Je bent nogal wat van plan zeg ;) You know who...

En als ik de helft hier zie helpt het nix of weinig.

Ik houd het voorlopig nog maar bij alleen de VOS32+ en de TD2. Alleen nog wat casefans erbij. Moet ik toch wat verder kunnen komen dan m'n K7 700@770@1,7V [Abit KA7]

Verwijderd

Weet iemand of dit past op mijn mobo-tje (kwa power cable en dimm)

De computernerd FAK7X2HM Alpha cooler (direct op de CPU) + coldplate 2-3 mm en peltier element dit op een MSI K7Pro met 1 DIMM Module
Pagina: 1