Recentelijk heb ik een nieuwe desktop pc in elkaar gezet en er Ubuntu 14.04.01 64-bit opgezet. Regelmatig loopt mijn pc compleet vast. Hij is zelfs al een keer gecrasht waardoor Ubuntu opnieuw geïnstalleerd moest worden.
Het systeem
Wat heb ik al gedaan?
De enige oorzaak die ik me kan bedenken ik dat ik de heugenreepjes niet terug kan vinden in de supported lijst van mijn moederbord. Maar het valt mij op dat het systeem wel gewoon opstart. Zie ik iets over het hoofd?
Het systeem
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | AMD A8-7600 Boxed | € 92,95 | € 92,95 |
| 1 | ASRock FM2A88X Extreme4+ | € 59,01 | € 59,01 |
| 1 | Seagate Desktop HDD, 1TB | € 47,40 | € 47,40 |
| 1 | G.Skill RipjawsX F3-17000CL11D-8GBXL | € 74,50 | € 74,50 |
| 1 | be quiet! System Power 7 300W | € 29,95 | € 29,95 |
| 1 | Kingston SSDNow V300 120GB | € 54,04 | € 54,04 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 357,85 | |
Wat heb ik al gedaan?
- Ik heb gekeken in de kernel-log maar daar zie ik niets vreemds. Op de momenten dat het systeem vastloopt staat er gewoon geen log.
- Ik heb Ubuntu een systeemtest uit laten voeren(http://fietsenreizen.nl/System Testing Report.html) Het valt mij vooral op dat Ubuntu slecht 6.7 GB van de in totaal 8 GB herkent. Het moederbord herkent wel de volledige 8 GB.
- geanalyseerd onder welke omstandigheden het systeem vastloopt, maar zowel idle als onder load kan het systeem vastlopen. Het lijkt op dat hoe minder ik met het systeem doet hoe eerder deze vastloopt. Bijvoorbeeld als ik even iets anders ga doen en weer terugkom. Daarnaast viel het me op dat bij het Draaien van Spotify het systeem eerder vast lijkt te lopen.
De enige oorzaak die ik me kan bedenken ik dat ik de heugenreepjes niet terug kan vinden in de supported lijst van mijn moederbord. Maar het valt mij op dat het systeem wel gewoon opstart. Zie ik iets over het hoofd?