Desktop Pc loopt steeds vast zonder aantoonbare reden.

Pagina: 1
Acties:

• catscanner
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07-01 16:12
Recentelijk heb ik een nieuwe desktop pc in elkaar gezet en er Ubuntu 14.04.01 64-bit opgezet. Regelmatig loopt mijn pc compleet vast. Hij is zelfs al een keer gecrasht waardoor Ubuntu opnieuw geïnstalleerd moest worden.

Het systeem
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-7600 Boxed€ 92,95€ 92,95
1ASRock FM2A88X Extreme4+€ 59,01€ 59,01
1Seagate Desktop HDD, 1TB€ 47,40€ 47,40
1G.Skill RipjawsX F3-17000CL11D-8GBXL€ 74,50€ 74,50
1be quiet! System Power 7 300W€ 29,95€ 29,95
1Kingston SSDNow V300 120GB€ 54,04€ 54,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 357,85

Wat heb ik al gedaan?
  • Ik heb gekeken in de kernel-log maar daar zie ik niets vreemds. Op de momenten dat het systeem vastloopt staat er gewoon geen log.
  • Ik heb Ubuntu een systeemtest uit laten voeren(http://fietsenreizen.nl/System Testing Report.html) Het valt mij vooral op dat Ubuntu slecht 6.7 GB van de in totaal 8 GB herkent. Het moederbord herkent wel de volledige 8 GB.
  • geanalyseerd onder welke omstandigheden het systeem vastloopt, maar zowel idle als onder load kan het systeem vastlopen. Het lijkt op dat hoe minder ik met het systeem doet hoe eerder deze vastloopt. Bijvoorbeeld als ik even iets anders ga doen en weer terugkom. Daarnaast viel het me op dat bij het Draaien van Spotify het systeem eerder vast lijkt te lopen.
Tot slot
De enige oorzaak die ik me kan bedenken ik dat ik de heugenreepjes niet terug kan vinden in de supported lijst van mijn moederbord. Maar het valt mij op dat het systeem wel gewoon opstart. Zie ik iets over het hoofd?

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:47
catscanner schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 21:10:
Hij is zelfs al een keer gecrasht waardoor Ubuntu opnieuw geïnstalleerd moest worden.
Waarom moest je herinstalleren? Dat gebeurt niet 'zomaar' na een crash.
Wat heb ik al gedaan?
Snoept je onboard graphics niet wat weg?
Tot slot
De enige oorzaak die ik me kan bedenken ik dat ik de heugenreepjes niet terug kan vinden in de supported lijst van mijn moederbord. Maar het valt mij op dat het systeem wel gewoon opstart. Zie ik iets over het hoofd?
Je zou memtest even kunnen runnen, al zou ik dan eerder corruptie/panics dan complete vastlopers verwachten.

Idee: wat als je nu naar een VT switched (CTRL+ALT+Fn) en daar cat /proc/kmsg uitvoert en wacht tot hij vastloopt? Misschien krijg je dan nog net een OOPS of WARNING te zien.

Wacht ook een paar minuutjes als de VT dan vastloopt, een kernel task heeft standaard een timeout van 120s, kan even duren voordat de kernel alarm slaat terwijl het systeem in de tussentijd weinig responsive is.

Idee #2: vergeet ook SysRq niet, nog net wat krachtiger dan bovenstaande halfbakken oplossing (wel even enablen voor de boel crashed waarschijnlijk).

[ Voor 6% gewijzigd door Thralas op 07-10-2014 21:36 ]

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-01 12:30

MrMarcie

CFMoto 450MT

Heb ik ook op wat oudere pc. Ben nu elementaryOS aan het installeren en testen.

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi