Sudoku Tweakers helpdesk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:22
Ik zit dus vast met een Sudoku en dat kan ik natuurlijk absoluut niet hebben.

App heeft een functie om automatisch resterende opties (notities) in te vullen welke ik heb gebruikt om mijn invoer tot nu toe te controleren.

Dat geeft het volgende resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://i1220.photobucket.com/albums/dd453/asscrazy/Screenshot_2014-10-07-17-12-09_resized.png

Vervolgens weet ik door middel van een X-wing (rode 6én) nog de zes in het blauwe vak uit te sluiten:
Afbeeldingslocatie: http://i1220.photobucket.com/albums/dd453/asscrazy/Screenshot_2014-10-07-17-12-09.png

Wat het volgende resultaat geeft:
Afbeeldingslocatie: http://i1220.photobucket.com/albums/dd453/asscrazy/Screenshot_2014-10-07-17-12-15_resized.png

Nu kom ik dus niet verder, wie helpt me? Wat zie ik over het hoofd? }:O
Ik zoek dus wel een "beredeneerde" oplossing. Ergens een oplossing invullen en zien of het misgaat ja/nee snap ik ook maar dat moet niet nodig zijn om hem op te lossen.

Ps. ik heb er nog een paar waarmee ik vast zit maar ik wacht eerst even af of ik hier niet iets heel stoms over het hoofd gezien heb :P

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Maak er een foto van met Google Goggles ;)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Marzman schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 17:43:
Maak er een foto van met Google Goggles ;)
Hoe maak ik een foto van mijn camera(telefoon) :'(

Maar met een solver op internet zal ik de oplossing ook wel vinden, ik wil echter vooral weten HOE hij op te lossen is. Welke strategie die ik niet ken of niet goed toepas heb ik nodig.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-10 12:22
Dit is niet de bedoeling van SG. Aangezien het om een spelletje gaat, een move die kant op. SG >>>HSA

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sato
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:20
assje schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 17:36:
Ik zit dus vast met een Sudoku en dat kan ik natuurlijk absoluut niet hebben.
Vervolgens weet ik door middel van een X-wing (rode 6én) nog de zes in het blauwe vak uit te sluiten:
[afbeelding]
Nu kom ik dus niet verder, wie helpt me? Wat zie ik over het hoofd? }:O
Ik zoek dus wel een "beredeneerde" oplossing. Ergens een oplossing invullen en zien of het misgaat ja/nee snap ik ook maar dat moet niet nodig zijn om hem op te lossen.
Edit: Kniperdeknip, Uitleg was incorrect.

[ Voor 22% gewijzigd door Sato op 08-10-2014 15:07 ]

Sato Bricks op Rebrickable & Discord voor hulp met Stud.io

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Als ik de X-wing goed begrijp werkt hij alleen als of in de twee rijen, of in de twee kolommen het getal niet meer voorkomt.

Ik snap dus niet hoe jij die x-wings bedoelt, bij zowel de groene als de paarse komen zowel in de rijen als kolommen zessen voor?

Je geeft met de blauwe vierkantjes aan welke getallen er weg kunnen denk ik. Dit snap ik al helemaal niet, hoe kom je d.m.v. de x-wing tot uitsluiting van die getallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06-10 12:20
Sato, je methode kan niet... Kijk eens naar het vakje linksbovenin. Daar heb je met jou methode dus de 5 weggestreept. Dan heb je dus nog 3 open vlakjes met slechts 2 getallen die mogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sato
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:20
Ik zie het, Mijn uitleg klopt inderdaad van geen kant.
Kende de X-wing techniek niet en de uitleg die ik er gisteren over gelezen heb is incorrect (zojuist is verder uitgezocht.)

Zal het plaatje verwijderen en zo nog is kijken of ik kan herontdekken wat de uitkomst nu wel had moeten zijn.

Edit: Krijg hem zonder problemen opgelost, Maar ik kan je er op dit moment helaas geen 100% legitieme beredeneerde uitleg voor geven.

spoiler: oplossing:
In het vakje waar je de 6 uitsluit (Blauw kader), Sluit ik de 2 ook uit. En dat werkt maar is volgens mij niet te beredeneren.

[ Voor 33% gewijzigd door Sato op 08-10-2014 15:39 ]

Sato Bricks op Rebrickable & Discord voor hulp met Stud.io

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:57

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Ik gebruik zelf hier meestal Sudoko Vision 360 voor (Android).
Misschien wordt het ook het meest duidelijk als je het daar eens inpropt (of willekeurig welke website).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Sato schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 15:06:
In het vakje waar je de 6 uitsluit (Blauw kader), Sluit ik de 2 ook uit. En dat werkt maar is volgens mij niet te beredeneren.
Ik vermoed dat dit gewoon een 50% kans was dan, helaas nog geen methode die ik kan reproduceren.
IceStorm schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 17:05:
Ik gebruik zelf hier meestal Sudoko Vision 360 voor (Android).
Misschien wordt het ook het meest duidelijk als je het daar eens inpropt (of willekeurig welke website).
Dat ga ik proberen, zijn dergelijke tools er ook die je vertellen welke methodieken er zijn en wellicht bruikbaar zijn?

[ Voor 42% gewijzigd door assje op 08-10-2014 17:49 ]

Pagina: 1