Kosten HDD iMac vervangen (ik denk dat hij kapot is)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartos88
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-08 11:00
Het lijkt erop dat de harde schijf van mijn iMac (2011) het voor gezien houdt. Hij reageerde met een vertraging van 20 seconden, dus ik heb hem gereboot in de recovery mode en de disc utility gerund. Zowel het verifyen en het repairen van de schijf faalt. Ook lukt het niet om partities the verwijderen (hij geeft de melding dat de disk niet ge-unmount kan worden). Ik heb nog geprobeerd om via de terminal wat bestanden te backupen naar mijn externe schijf, maar hij geeft bij de meeste copy commands een "input/output error".
Uiteindelijk heb ik m'n main partitie maar geformatteerd en een versie install gedaan, maar bij het opstarten blijft hij nu hangen op het grijze scherm met een appeltje en de loading indicator. Het lijkt mij dat m'n HDD kapot is. (of niet?)

Heeft er iemand ervaring met het laten vervangen van een iMac harde schijf bij de Apple Store? Ik ben benieuwd naar de kosten en de wachtduur. De eerstvolgende vrije slot voor een genius bar afspraak is maandag pas en ik ben bang dat ik hem daarna ook nog lang kwijt ben. Als alternatief zie ik bijv macrepair.nl. Die zeggen een iMac HDD voor 125 euro te vervangen, en voor +30 euro doen ze het terwijl je wacht. Ik heb alleen geen idee hoe dit in verhouding staat met de officiële Apple Store in Amsterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:55
Kijk eens of je in aanmerking komt voor dit: https://www.apple.com/nl/support/imac-harddrive/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartos88
Nee helaas niet. Mijne heeft geen seagate harde schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goerriaan
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16:47
Je vraagt naar ervaring met Mac store. Dit heb ik niet maar vorige week m'n HDD laten vervangen door een ssd bij Mycom omdat m'n harddrive ermee was gestopt. Kosten = ssd + 60€. Dan moet je zelf wel een Backup hebben gemaakt. Hoop je toch hiermee een antwoord te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Een schijf kun je toch ook zelf vervangen, gewoon een nieuwe halen, inbouwen, OS er op en misschien de oude schijf als 2de instellen en proberen eventuele data te redden.
(Of backup terug zetten).

Er zijn zat tutorials te vinden over het openmaken/herstellen van je systeem.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartos88
goerriaan schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 17:40:
Je vraagt naar ervaring met Mac store. Dit heb ik niet maar vorige week m'n HDD laten vervangen door een ssd bij Mycom omdat m'n harddrive ermee was gestopt. Kosten = ssd + 60€. Dan moet je zelf wel een Backup hebben gemaakt. Hoop je toch hiermee een antwoord te geven.
Bedankt voor de info. Ik had nog niet aan de Mycom gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HDD/SSD in een iMac plaatsen stelt echt niet zoveel voor hoor! Kijk eerst maar even wat tutorials voordat je Mycom 60 euro in het handje drukt voor wat werk dat je prima zelf kunt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartos88
Bedankt. Ik heb de guide op ifixit bekeken over hoe je de HDD zelf vervangt. Ik kan me voorstellen dat het easypeasy is voor mensen die wel eens met computers kloten, maar ik durf het zelf niet aan.

Morgen maar even rondbellen en kijken of wat winkels me een prijsplaatje kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-10 12:34
Ik kan het doen, maar let wel even op, die iMacs hebben een temp sensor in de schijf zitten, je moet dus een identieke schijf kopen voor je hem kan maken, een SSD heb ik ook gedaan maar ging niet helemaal goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21-08 18:42
Ik mocht mijn HD laten vervangen door Card Services. Dit was vanwege het replace program. Heb toen gelijk mijn Superdrive laten vervangen voor een SSD. Prima service en het draait nog steeds prima. Geen last van storingen met temp sensor of iets dergelijks.

Ze hebben een locatie in Utrecht en in Zwolle, zie ook; http://www.cardservices.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-10 23:05
Speakerfreak95 schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 22:02:
Ik kan het doen, maar let wel even op, die iMacs hebben een temp sensor in de schijf zitten, je moet dus een identieke schijf kopen voor je hem kan maken, een SSD heb ik ook gedaan maar ging niet helemaal goed...
Een collega van mij heeft vorige week nog een SSD in een wat oudere iMac geplaatst, en de temperatuur sensor met een draadje kortgesloten. Dit volgens een guide van iFixit. Zo werkte het wel (weet verder niet veel details maar dat is via google wel te achterhalen).

Hij was erg tevreden met de speedboost die de SSD gaf. Je kan voor extra dataruimte bijvoorbeeld een USB 3 externe schijf er naast gebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-10 09:31
ik heb al meer dan een maand een SSD + ifixit kit liggen om in te bouwen in een 2011 imac. Dat is echt niet makkelijk en zie er behoorlijk tegen op.
Het klopt inderdaad dat als je disk vervangt de fan's als een gek tekeer gaan. Met tooltjes gaan rommelen om dit aan te passen vind ik ook niet zo geslaagd.
Ik zou zoeken naar een disk die gegarandeerd hiermee werkt.

zo te zien heeft OWC een kit met een aparte sensor:
http://blog.macsales.com/...al-storagebackup-capacity
Je zou dan ook makkelijk naar een SSD kunnen upgraden zonder de hele imac leeg te moeten halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even inhaken ter verduidelijking: Zoals sharkzor al meldt: Als je zelf de HDD in een iMac 2011 vervangt door een willekeurig exemplaar krijg je een loeiende HDD fan. De HDD in je iMac 2011 (alleen de 2011 versie) is voorzien van een ingebouwde temp sensor. Deze wordt aangestuurd via SMART software maar Apple heeft haar eigen firmware versie hiervan op de HDD. En Apple is niet genegen om deze firmware voor de doe -het -zelver beschikbaar te stellen. Nu kun je inderdaad met HDD Fan control het toerental wijzigen maar dit is een kunstgreep. OWC heeft inderdaad een kitje om dit probleem te verhelpen.

Ik zelf zou mijn HDD in de 2011 versie willen vervangen voor een 2TB maar toe nu geen compatible schijf heb kunnen vinden. Wellicht is het iemand wel gelukt om zonder kunstgrepen dit wel voor elkaar te krijgen.

@ sharkzor, kan me voorstellen dat je er tegen opziet om een SSD in je iMac te monteren. Nu heb ik zelf de iMac al een keer uit elkaar gehaald en ik moet zeggen als je met een goede handleiding en secuur te werk gaat valt het wel mee. Kijk ook eens naar de videootjes bij OWC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:51
Snap niet dat mensen daar zo moeilijk om doen om 1x hun fan speed aan te passen via een Tool.

Daarna hoeft het nooit meer ! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het probleem is dat je met een tooltje de snelheid van de fan fixeert. Het voordeel van een temperatuur sensor is dat de snelheid van de fan dynamisch is, je er geen omkijken naar hebt en niet het risico loopt dat je schijf onvoldoende gekoeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:51
Snap ik, maar een SSD kan prima met een fan die gefixeerd op 1100rpm staat hoor.

Als er iets is waar ik me aan kan irriteren zijn het fan's die harder dan 2000rpm draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zeker!, bij een SSD is het geen probleem wel bij een conventionele schijf. Overigens komt de HDD fan bij normaal gebruik bij mij niet boven de 1200 toeren uit.
Pagina: 1