Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalekat
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23-09 11:16
Goedendag allemaal.

Nu voordat iedereen begint over de zoekfunctie. Deze heb ik al gebruikt maar het is een te grote chaos om daar een begrijpelijk antwoord uit te krijgen.

Ik zou graag in leken taal willen weten hoe ik erachter kan komen welke LED ik moet hebben om de blauwe LED uit mijn NZTX Apollo Silver kast te kunnen vervangen voor rode. Misschien dat er iemand is die hier al mee bekend is en mij kan vertellen welke LEDs ik moet hebben.

Eventueel kan ik foto's maken van welke LEDs ik bedoel.

Met vriendelijke groet,

Kalekat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-09 17:04
Het lijkt erop dat je deze moet solderen als ik dat hier zo lees
(ander model maar zelfde fabrikant)

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalekat
Ja dat had ik al begrepen. Maar daar ging het mij ook niet om. Het gaat mij echt en alleen om welke LEDs ik moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DurkVell
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:22
Volgens mij heb je voor een blauwe LED een grotere voorschakelweerstand (bijv. 4,7K) nodig dan voor een rode LED (bijv. 1,5K). Dus kan je een blauwe LED uitwisselen met elke willekeurige rode LED.

Oeps! Het is net andersom! Spanningsval over een rode LED is ca. 1,8V, die over een blauwe LED is ca. 3V. Daar waar blauwe LED's zijn gebruikt, zijn lagere R's ingezet. Zomaar rode LED gebruiken kan misschien wel (ze zullen alleen feller branden), maar je kunt ook van een van de blauwe LED's een pootje los solderen, er een meter tussen zetten en de stroom meten. Afhankelijk daarvan evt. nog een weerstand (bijv. 1K) in serie met de rode LED plaatsen.

[ Voor 55% gewijzigd door DurkVell op 07-10-2014 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalekat
Aha.... Bedankt voor je uitgebreide reactie. Maar dit soort reacties kwam ik ook tegen met de zoekfunctie. Voor iemand als mij is dat chaos.

Is er echt geen simpeler antwoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08:29
Ja, stukje 12V rode ledstrip erin bouwen, of past dat niet?

Maak anders een fototje van de leds, dan kunnen we eens zien hoe het zit geschakeld e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:54

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Als je vragen hebt over hoe te beginnen mijn hersens alweer te draaien met het vraagstuk of dit wel iets is wat je zelf kan doen. Dit is gewoon een kwestie van doen.

Het paneeltje in de voorkant bevat of een printje of de LED zit direct in de behuizing geklemd. Begin eerst de LED tevoorschijn te halen. Als het een print is moet je kijken (printsporen volgen) wat voor een weerstand eraan hangt. Aan de hand van de weerstand en de stroom (15~20mA) kan je berekenen voor welke spanning het opgezet is en kan je ook een niewe weerstand voor een gewone LED berekenen.

Indien geen weerstand moet je de weerstand vergeten, dan zit die op je moederbord en zal die voor een gewone LED berekend zijn waarmee een blauwe ook zal werken.

Dan moet je goed kijken hoe de LED zit, 5mm LED's hebben meestal een vlak kantje bij een pootje waarmee de polariteit wordt aangegeven, 3mm LED's zijn wat lastiger. Ach, als die na vervanging niet brand is die niet gesloopt en kan je gewoon de draden omsolderen.

.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Het gaat hier om een led die aangesloten zit op je moederbord (power led, hdd led) neem ik aan? Meestal worden die aangestuurd met een stroombron. Dit houdt in dat er een dusdanige spanning over de led komt te staan dat er een vooraf ingestelde stroom (bijvoorbeeld 20mA) gaat lopen - ongeacht de spanningsval over de led.
Met andere woorden, blauwe led eruit, willekeurige rode led erin, klaar :)

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalekat
real[B]art schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 23:33:
Het gaat hier om een led die aangesloten zit op je moederbord (power led, hdd led) neem ik aan? Meestal worden die aangestuurd met een stroombron. Dit houdt in dat er een dusdanige spanning over de led komt te staan dat er een vooraf ingestelde stroom (bijvoorbeeld 20mA) gaat lopen - ongeacht de spanningsval over de led.
Met andere woorden, blauwe led eruit, willekeurige rode led erin, klaar :)
Thx! Dit was een antwoord wat voor mij voldoende was. Ik ga wel LEDs bestellen en proberen. Mocht dit niet werken dat zal ik een ander bovenstaand bericht uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalekat
Dames en Heren,

Na vanavond vol goede moed en zelfvertrouwen begonnen te zijn heb ik toch zo mijn twijfels of ik het wel helemaal goed doe.
Dit vanwege het volgende.
2 van de power-leds in de kast zitten aangesloten op de een Molex stekker op de rode en zwarte draad.
Nu heb ik begrepen dat deze voor 5V zorgen.(zie foto)
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/8frDDyj.jpg?1

Zijn dit dan ook 12V LEDs? Aangezien ik geen weerstand oid in de bedrading aantref. (zie foto)
Moet ik in dit geval dan 12V LEDs gebruiken of kan ik dit oplossen met een weerstand?
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/FiGmeGG.jpg?1

Daarnaast heb ik ook de power-led die op mijn mobo aangesloten zit losgehaald en hier zit ook geen weerstand tussen.(zie foto) Nu las ik ergens dat de spanning in dit geval wordt geregeld door het mobo. Klopt dit en kan ik dan een willekeurig rode LED gebruiken om deze te vervangen?
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/nyGLiXx.jpg

Nogmaals bedankt voor alle hulp

Greetz,
Kalekat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Kijkend naar de vormgeving van de krimpkous op 400% vergroting lijkt er wel degelijk een weerstand onder te zitten. De vraag is staan deze 2 LED's in serie. De rode draad is 5v dus ik denk het niet of ze hebben idd geen weerstand gebruikt en de 2 LED's zo in serie op de 5v aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalekat
memphis schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 20:48:
Kijkend naar de vormgeving van de krimpkous op 400% vergroting lijkt er wel degelijk een weerstand onder te zitten. De vraag is staan deze 2 LED's in serie. De rode draad is 5v dus ik denk het niet of ze hebben idd geen weerstand gebruikt en de 2 LED's zo in serie op de 5v aangesloten.
Ik heb inderdaad verkeerd gekeken. Het is inderdaad 5V en er zit inderdaad een weerstand in.(zie foto)
Op dat ander dingetje(geen idee wat het is) staat iets gedrukt. Ik kan het alleen niet lezen.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/TvFTNza.jpg

Greetz,
Kalekat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-12-2022
Dat kleine dingetje is waarschijnlijk een zenerdiode, welke er voor zorgt dat als er toch teveel spanning op de ingang wordt gezet (waardoor leds meer stroom trekken), dat deze gaat geleiden bij een bepaald voltage en zo zal de stroom, welke normaal dan te veel zou zijn voor de LEDs, afvangt en direct naar de ground geleid. De weerstand zal dan deze stroom moeten dissiperen, maar je LEDs blijven gespaard.

[ Voor 3% gewijzigd door alexandersamson op 09-10-2014 21:43 ]

Elektronicaprojecten van mij: http://www.gm7.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Rare constructie maar niet ondenkbaar. Ik denk dat de zener de spanning net onder die van de LED's houdt voor een optimale gelijkheid van de LED's. Uitgaande van 3.1 volt krijgen de LED's ieder precies 20mA.

Wil je 2 gewone LED's gebruiken moet je die zener weg laten en de 2 gewone LED's in serie zetten op deze reeds gebruikte weerstand. Ook dan krijgen de LED's 20mA

Zo dus:

Afbeeldingslocatie: http://www.quickar.com/serialled.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalekat
In de zin van 2 gewone LEDs, praten we dan over standaard rood? Of is daar ook nog verschil in. Ik heb van een collega een aantal rode LED's gehad die hij nog had liggen maar hij kon mij niet vertellen welke dit precies waren.

En wat betreft die LED die op het mobo aangesloten zit. Is dit gewoon te vervangen voor een andere of moet ik daar ook rekening houden met spanning en stroomsterkte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Rode LED's zijn 2v als ook groene, gele en oranje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalekat
Okaay dank jullie voor de reacties! Ik heb zojuist alle LEDs vervangen en de schakeling voor op de Molex aansluiting gemaakt zoals Memphis gezegd heeft. Nu heb ik deze laten testen bij de electronische werkplaats hier in het pand en deze werkt gewoon goed

Groeten,

Kalekat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalekat
Bij deze nog een kiekje van de resultaat. Let vooral niet op de rest van de kast. Deze wordt nog aangepakt.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/jcW9sUA.jpg
Nogmaals dank voor alle hulp.
Pagina: 1