Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Warmtepompen voor CV nieuwbouw icm. vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

• Dutchneon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-01-2024

Dutchneon

6.375Wp Panda's&5100Wp SF-MT10

Topicstarter
Ik ben me aan het verdiepen in de materie maar in de topics gaat men er soms zo diep op in dat ik het niet meer volg.

De situatie is zeer actueel we zijn voor mijn ouders een mooie vrijstaande woning aan het realiseren waar we veel zelf aan doen. inmiddels staat het casco zo'n beetje en buitenmuren gaan we volgende week aan beginnen.
Hoofdverwarming zal volledig vloerverwarming zijn en er komt een openhaardje in (meer voor de sfeer).
We willen de oude nefit (uit sloop oude huis) 2007 graag hergebruiken en nu ik me in de warmtepompen aan het verdiepen ben begin ik te twijfelen en komen er steeds meer vragen naar boven.

- We passen geen grote boilers of zonneboilers toe, is het dan toch rendabel om te kiezen voor een warmtepomp?
- In hoeverre moeten we rekening houden met het leggen van de vloerverwarming?
- Welke temperatuur moeten we op richten om zo efficient mogelijk gebruik te maken van zo'n warmtepomp?
- Wat is ongeveer het jaarlijks verbruik van zo'n warmtepomp? (uiteraard moet daar ook de hoeveelheid zonnepanelen een beetje op berekend zijn)

Powerplants: 6375Wp Yingli Panda & 5440Wp SF170s: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=34987

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:02

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Je zult met een lage temperatuur van 30 tot 35 graden C gaan verwarmen. Om voldoende warmte aan de vloer af te kunnen geven zullen de leidingen dichter op elkaar gelegd moeten worden. Dit zal wat duurder zijn.

De installateur zal een berekening maken van de hoeveelheid energie die er nodig is om het huis te verwarmen en te voorzien van warm tapwater. Ongeveer een kwart van de benodigde energie wordt toegevoegd door de warmtepomp. Op basis hiervan kun je het energieverbruik van de warmtepomp inschatten.

Als je aardwarmte gebruikt als warmtebron kun je je huis in de zomer 4-6 graden C koelen zonder al te veel energieverbruik (er lopen wat pompjes in de warmtepomp en vloerverwarming).

Ik heb zelf een energieverbruik van in totaal zo'n 10-11.000 kWh per jaar voor het verwarmen van een monumentale boerderij (dus niet perfect geïsoleerd) van ruim 2000 kuub inhoud en 425 m^2 oppervlakte, maar ik heb een redelijk hoog continuverbruik vanwege een nas, domoticaserver, een aantal ip-camera's en een batterij routers en switches om snel internet het huis in te krijgen.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 26-11 17:07
Wat Femme zegt, lager is eigenlijk altijd beter. Je kunt overige ruimtes verwarmen met LTV radiatoren die ook werken bij 35 graden. Dan hoef je niet in iedere ruimte vloerverwarming te leggen (zoals op slaapkamers bijvoorbeeld).

@Femme, maar een typisch vloerverwarmingsysteem mengt het toch zelf al terug tot 30 a 35 graden? (tenzij je zelf nog lager draait) Het wordt daar toch meestal wel op ontworpen?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Dutchneon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-01-2024

Dutchneon

6.375Wp Panda's&5100Wp SF-MT10

Topicstarter
Kijk eerste reactie van de grote Femme, das helemaal prachtig :D
die boerderij van je is echt giga formaat en dan valt het verbruik me nog mee!
Ik zit zelf met een vrijstaande woning van ruim 1400m3 al op bijna 8000kWh per jaar en dan heb ik vrijwel geen electronica die permanent draait. Al doet de zwembadpomp wel een dikke duit in het zakje met een verbruik van meer als 2000kWh in de paar maanden dat die aan is.....

Ok temperatuur van onder de 35 graden moet ik dus sowieso gaan afstemmen met de vloerenleverancier van de tegels, want deze legt ook de vloerverwaming aan. En ik had nog niet stilgestaan bij alternatieve verwarming voor de slaapkamers, deze staan nu met zoneregeling in de planning voor vloerverwarming dus daar is misschien nog wat aan te verdienen.

Mijn ouders hebben zelf de tegel uitgekozen bij die leverancier maar zijn niet meer gewend om zich in de techniek te verdiepen en zijn helaas niet meer in staat om technische vragen te stellen.

Voor wat betreft het kwart van de toevoeging van de warmtepomp.... is dit dan nog opschaalbaar met een warmtepomp met grotere capaciteit of een extra unit?
Gas is tenslotte relatief duur en mijn inziens zetten we er liever wat zonnepanelen en een pomp tegenover ;)
Tapwater in de badkamer en keuken staan nu allebei op de planning met een aparte electrische boiler.
Alleen de douche is nog tap, maar dat gebruik is toch nihil bij mijn 2 oudjes ;)

Voor wat betreft het koelen is die optie met aardwarmte een mooie, maar ik verwacht niet dat ze die nodig gaan hebben. Ik heb reeds een oude ventilatie motor met wat luchtkanalen door de kruipruimte gegooid (hergebruik van een heteluchtverwarming) zodat ze koude lucht kunnen ventileren op de warme dagen met enkele vloerroosters.
Daarnaaast hebben ze ruime dakoverstekken aan de gehele zuidkant, met gëintegreerde blinds.

[ Voor 12% gewijzigd door Dutchneon op 07-10-2014 16:17 ]

Powerplants: 6375Wp Yingli Panda & 5440Wp SF170s: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=34987

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 26-11 17:07
prelude36a schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 16:07:
Kijk eerste reactie van de grote Femme, das helemaal prachtig :D

Ok temperatuur van onder de 35 graden moet ik dus sowieso gaan afstemmen met de vloerenleverancier van de tegels, want deze legt ook de vloerverwaming aan. Ik had nog niet stilgestaan bij alternatieve verwarming voor de slaapkamers, deze staan nu met zoneregeling in de planning voor vloerverwarming!
Dat is wel mooi, zoneregeleing met vloerverwarming. Maar een Jaga radiator met (digitale) thermostaatknop lijkt me goedkoper. En als er een studiekamer is die je alleen warm wil hebben als je hem gebruikt is vloerverwarming een te langzaam systeem denk ik.
Daarnaast verwarm je waarschijnlijk al zeer weinig in slaapkamers in een nieuwbouwhuis (driedubbelglas? Rc waarde?)
Voor wat betreft het kwart van de toevoeging van de warmtepomp.... is dit dan nog opschaalbaar met een warmtepomp met grotere capaciteit of een extra unit?
Ik denk dat het neerkomt op een warmteverliesberekening van het huis, waarbij je weet wat je nodig hebt om het huis te verwarmen. Dit is nodig om een CV ketel te dimensioneren, maar met warmtepomp is dat natuurlijk hetzelfde. Vervolgens kies je de pomp die sterk genoeg is. Kies je hem niet sterk genoeg dan zul je de negatieve effecten ervan ondervinden, waar dat bij een CV ketel nog mee valt.
Maar goed, jij wil combineren met CV dus dat is weer een lastiger verhaal.
Gas is tenslotte relatief duur en mijn inziens zetten we er liever wat zonnepanelen en een pomp tegenover ;)
Maar een warmtepomp installatie is wel prijzig. Betaal je het niet aan gas, dan wel aan elektra. Dit stel ik erg simpel, want je bent minder aan elektra kwijt dan aan gas, dus er is wel een winst. Het maakt het allemaal wat zuiniger. Maar je zonnepanelen compenseren als enige echt het energieverbruik.
Tapwater in de badkamer en keuken staan nu allebei op de planning met een aparte electrische boiler.
Alleen de douche is nog tap, maar dat gebruik is toch nihil bij mijn 2 oudjes ;)
Tapwater in keuken zou ik met een klein goedkoop keukenboilertje doen van 5 of 10 liter (of luxe kokend water kraan), dat is sneller bij de kraan, en goedkoper/efficienter.

Je zou voor het douchen nog een zonneboiler in kunnen zetten, maar er zijn natuurlijk ook warmtepomp installaties die warm tapwater voorzien. En combinaties daar tussen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:02

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

prelude36a schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 16:07:

Ok temperatuur van onder de 35 graden moet ik dus sowieso gaan afstemmen met de vloerenleverancier van de tegels, want deze legt ook de vloerverwaming aan. En ik had nog niet stilgestaan bij alternatieve verwarming voor de slaapkamers, deze staan nu met zoneregeling in de planning voor vloerverwarming dus daar is misschien nog wat aan te verdienen.
Voor slaapkamers die regelmatig op een aangename temperatuur gebracht moeten worden is lage temperatuurverwarming niet handig. LTV werkt het beste als de temperatuur in een ruimte constant is. Bij een badkamer kan dit ook lastig zijn. Mijn warmtepomp wordt momenteel nog niet erg intelligent aangestuurd en ik kan de ventielen van de vloerverwarmingslussen niet individueel naregelen. In het voor- en najaar komt het voor dat woonkamer (waar de warmtepomp momentele de temperatuur meet) prima op temperatuur is terwijl het vrij koud is in de badkamer die veel meer wordt geventileerd. Daar kan ik nu niets aan doen. Eigenlijk zou je in dat geval de warmtepomp moeten vertellen dat ie moet verwarmen en zou je tegelijkertijd alle ventielen behalve die van de badkamer moeten dichtzetten. Zal vast kunnen met een wat intelligenter systeem. Ik ben er nog niet aan toegekomen om me erg te verdiepen in de aansturing.
Mijn ouders hebben zelf de tegel uitgekozen bij die leverancier maar zijn niet meer gewend om zich in de techniek te verdiepen en zijn helaas niet meer in staat om technische vragen te stellen.
Die tegels zullen prima werken maar de vloerverwarming zelf zal wel echt geschikt moeten zijn voor LTV.
De kosten van de warmtepomp en de bron zijn afhankelijk van de hoeveelheid vermogen die er nodig is. Grotere bron = dieper of meer lussen boren = duurder. Het is zaak om goed te dimensioneren om te voorkomen dat je teveel betaald of te weinig vermogen hebt. Als de bron te krap bemeten is zakt de temperatuur te ver en gaat het moeilijk worden om genoeg warmte uit de bodem te halen en zakt de efficiency van de warmtepomp.

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:03
Ik denk dat Femme bedoelt met dat kwart dat een kwart van de warmte nodig is aan elektriciteit en driekwart aan vrije warmte. E.g. 10.000kWh warmte is 2.500kWh elektrisch en 7.500kWh vrije warmte. Ik moest ook drie keer lezen voor ik die zin van zijn post begreep. :P

Heb je al nagedacht of je een Lucht-Water of Water-Water WP wilt? Luch-Water is veel goedkoper in de aanschaf (vooral omdat je geen bron nodig hebt), maar heeft minder capaciteit als het koud is en dus wanneer je de capaciteit het meeste nodig hebt. Wellicht een ideale combi met je Nefit?
De meeste huizen die volledig met een WP verwarmen doen dat (net zoals Femme dus) met een Water-Water WP die een diep bron gebruikt voor aardwarmte. Kost je een instap model auto equivalent zo'n gat in de grond, maar is technisch wel de meest solide oplossing.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Heb je ook rekening gehouden met de onzekerheid (en max) van de huidige vorm van salderen? Leuk dat je veel stroom op wekt via zonnepanelen, maar als je het verkoopt voor 7 ct en terug koopt voor 21-22 ct dan wordt je er niet vrolijk van. Misschien interessant om naast zonnepanelen ook windenergie te overwegen (24/7 opbrengst, ook in de winter)?

Wat is overigens de reden om geen zonneboiler + vat toe te passen? Hiermee kan je het tapwater voorzien en is de warmtepomp voor als de zonneboiler de vraag niet aan kan.

Verwijderd

Deveon schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 11:22:
Heb je ook rekening gehouden met de onzekerheid (en max) van de huidige vorm van salderen? Leuk dat je veel stroom op wekt via zonnepanelen, maar als je het verkoopt voor 7 ct en terug koopt voor 21-22 ct dan wordt je er niet vrolijk van. Misschien interessant om naast zonnepanelen ook windenergie te overwegen (24/7 opbrengst, ook in de winter)?

Wat is overigens de reden om geen zonneboiler + vat toe te passen? Hiermee kan je het tapwater voorzien en is de warmtepomp voor als de zonneboiler de vraag niet aan kan.
Windenergie op kleine schaal (lees: mast lager dan 20-30 meter) is alleen in lege polders, aan de kust of op of andere manier bijzonder windrijke gebieden rendabel. Voor stabiele wind die hard genoeg waait om voldoende stroom uit te kunnen halen moet je nu eenmaal hoog zitten. Spendeer je zoveel geld (vergeet vergunningsgedoe niet) aan een mast, dan kom je al snel uit bij windmolens met vermogens hoger dan voor één huishouden, warmtepomp of niet. Kleinschalige windenergie zou ik dus, welk superrendement de fabrikant ook belooft, maar zelden durven aan te raden. Wil je cijfers (ruwe schattingen) zien voor de windenergie onafhankelijk van je windmolentype/rendement, dan heb ik meer gegevens nodig zoals locatie en terreintype (grasland, bomen, huizen).

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Klopt als een bus, maar het kan geen kwaad om het te overwegen/in te verdiepen. In Duitsland zijn de eerste negatieve effecten van grootschalig opwekken van zon energie al te zien.
Pagina: 1