Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:27
Ik ben sinds een klein jaar, naast mijn baan als IT beheerder, als kleine zelfstandige werkzaam voor o.a. (zakelijke) portretfotografie.

Nu is er echter bekend geworden dat het bedrijf moet reorganiseren en dat mijn baan komt te vervallen. Nu heb ik vanuit een sociaal plan een studiebudget meegekregen om daar mijn mogelijkheden voor mijn toekomst te verbeten.

Uit dit plan doe ik op het moment al een MCSA 2012 training, maar ik wil hier naast ook wat fotografie trainingen doen om mijn perspectieven ook aan die kant te verbeteren.

Kortom, ik zoek een training. En de training waar ik naar toe wil is goed leren flitsen. Dus van flits basics (invul flitsen/off camera flitsen) naar goede strobist kennis en creatief gebruik van flitsers en enhancers.

Ik heb een fotograaf in Almelo gevonden die strobist cursussen aanbiedt, maar die reageert niet op mijn mail. Weet iemand nog goede opties voor een cursus (liefst regio Twente)

Over de apparatuur; Ik gebruik momenteel een D5000 met een SB-700 en twee Yonguo 560 III flitsers en een YN560 flashcontroller met reflectoren/softboxen/paraplu's en natuurlijk het nodige glaswerk.

[ Voor 9% gewijzigd door Hoicks op 07-10-2014 14:39 ]

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Wellicht is mijn advies veel te breed en ongewenst, maar om je fotografieperspectieven te verbeteren, zou ik:

- Je website eens flink onder handen nemen. Een half afgemaakte site kan (naar mijn mening) écht niet als fotograaf en al helemaal niet als IT-beheerder. Maak 'm in het Nederlands, focus op je portfolio (plaats meer en regelmatiger fotos op je site!) en schrijf teksten om potentiële klanten te overtuigen jou in te huren. Informatie over je apparatuur is daarvoor totaal irrelevant. Zorg er tevens voor dat mensen weten hoe ze jou kunnen bereiken (je contactpagina doet het niet) en hoe je heet (Martijn staat maar op één plek, een beetje weggemoffeld op de eerste pagina).
- Een professioneel bedrijfslogo (laten) ontwerpen. Het logo op je landing page straalt eerder MS Paint uit dan een zakelijk portretfotograaf.
- De komende tijd veel klussen doen om een netwerk te creëren, ervaring op te doen. Doe het bij wijze van spreken als vrijwilligerswerk voor lokale werklozen. Zoek op internet wat standaard flitsopstellingen, probeer er gewoon op los en bouw op die manier een relevant portfolio op.
- Kijk zo veel mogelijk tutorials op YouTube. Omgaan met de techniek is iets dat je jezelf prima kunt leren, creatief leren kijken kan voor een deel ook met online video's. Uiteindelijk zal je dan beseffen dat het veel meer gaat om het poseren dan om het gebruik van een bepaalde modifier. Klanten kijken veel meer naar de gezichtsuitdrukking dan naar de manier waarop er een schaduw aan één kant van de neus valt.

Begrijp me niet verkeerd. Ik denk zeker dat een flitscursus je verder zal helpen, maar vergeet niet dat dat een goede cursus niet goedkoop zal zijn. Je hebt blijkbaar al redelijk wat apparatuur (3 flitsers, softboxen en plu's). Met een standaard 3-lichten-setup (key, fill, hairlight) moet je al redelijk ver kunnen komen met de techniek, zodat je daar geen les meer in hoeft te krijgen. Pas als het creatieve gebruik van flitsers beperkend wordt voor het aantrekken van klanten, zou ik daar een dure cursus voor gaan volgen. En welke cursus je dan moet hebben: geen idee.. :P

[ Voor 5% gewijzigd door tobiasvs op 07-10-2014 15:15 ]

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Ik ga met Tobias mee, je site is niet aantrekkelijk in mijn idee. Ik kan het niet beter hoor, dus niet onaardig bedoeld! Maar als je klanten wilt trekken, is dat een eerste visitekaartje.

Vriend van mij kocht een instapcamera en begon met schieten. Met wat bluf en een zelfgeprinte perskaart stond hij in no-time vooraan bij wat concerten en dingen als Chinees-nieuwjaar /cosplay-events en meer. Landmacht/luchtmachtdagen afgestruind en zelf veel in de regio gefotografeerd. Binnen 3 maanden kocht hij een betere camera omdat dat al lonend was. Hij vroeg vrienden om model te staan en dat alles in een mooi portfolio op de site gezet. En huppetee, de opdrachtjes kwamen al binnen! Toegegeven, het is niet zijn werk maar dit gecombineerd met freelance designer/tekenaar is toch volgens mij voldoende inkomsten op het moment.

Dit lijkt mij typisch een vak waar je in kunt rollen als je gewoon begint.

Los daarvan ben ik niet bekend met het vak Strobist. Wat kun je dan? Wat voor soort foto's? Is hier specifiek vraag naar? Er zijn legio studio's die huwelijken of portretten doen, of juist in te huren voor landschappen. Maar wat voor opdrachten denk jij (specifiek) aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks
OK. Jullie trekken conclusies op de info die jullie hier op Tweakers.net vinden. De website die in mijn signature staat is een projectje welke oud (en nooit afgemaakt is).

De website welke mijn bedrijfje naar buiten brengt is http://www.joylab.nl

Maar dat is niet de vraag die ik stel. Ik krijg redelijk veel opdrachten binnen, heb een trainingsbudget waar ik gebruik van wil maken en op basis daarvan kan ik mijzelf verbeteren door beter te belichten. (tenminste dat is het doel). Ook op deze website zullen jullie vast ook wel de nodige verbeteringen aan willen dragen. Ik weet waar mijn tekortkomingen zitten in fotografie en daar zoek ik hulp bij.

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Ja, je hebt gelijk. Wellicht ietsje te snel conclusies getrokken. De site die je nu post is heel anders en als je al lekker wat opdrachten hebt ben je goed op weg.

Dan blijft wel mijn vraag staan, waarom wil je graag een flitscursus doen? Is dat voor een bepaald soort fotografie nodig? Dan kunnen we wellicht meer meedenken.

En je schrijft dat een cursus die je leuk lijkt niet op je mail reageert. Kun je niet bellen/langsgaan?

Gewoon Google geeft dit: https://focusmedia.nl/Wor...t-fotografie/p/7/workshop
Kun je niet het budget uitsmeren over meerdere (dag-)cursussen? Of - als de pot met geld dieper is - een opleiding starten bij iets als de KABK (hier in Den Haag, maar dan de regionale versie zoeken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Aha. Tja, bij een zoektocht op Google kwam bovenstaande site ook niet naar boven, dus vergeef ons breder meedenken dan je vroeg :) Goed om te horen dat die opdrachten wel goed binnenlopen.

Als ik je portfolio daar bekijk, dan denk ik dat je nog redelijk wat te winnen hebt op het gebied van een eigen stijl ontwikkelen. Bij de meeste foto's heb je geen neutrale witbalans, maar consistentie is daarin niet echt te vinden (zie bijvoorbeeld deze foto, deze foto en deze foto). Dat zullen ze je op een flitscursus natuurlijk ook wel uit kunnen leggen, maar dat leer je net zo goed door vaak te oefenen.

Wellicht vind je het interessant om de video's van David Hobby (http://www.strobist.blogspot.nl) te bekijken. Hij heeft ook wat videocursussen in de verkoop, geloof ik.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks
Het klopt dat sommige van mijn portfolio's qua witbalans niet kloppen. Dit bleek te komen doordat mijn laptop monitor de kleuren verkeerd weergaf, Ik heb een paar maanden geleden een nieuwe goede monitor aangeschaft waarmee ik wél een duidelijk beeld heb van een goede witbalans en kleurstelling.

De foto's moet ik dus inderdaad nog even omwisselen voor wat betere.

Waarom een flitscursus, ik merk dat ik bij portretten vaak net te weinig licht heb, zeker als de zon wat feller is, een invulflits is dan noodzakelijk om de harde schaduwen op te vangen. Als ik de flitser gebruik, merk ik dat de foto's op een of andere manier altijd een beetje washed out zijn. (Ook als ik met flitscompensatie compenseer), of dat de foto's niet naar wens zijn.

Ik heb veel gelezen (tientallen boeken), maar het flitsen gaat er bij mij niet goed in mbt theorie. Daarom wil ik een hands on training volgen. Het budget is er voor, dus waarom niet. Die cursus van Focusmedia spreekt mij wel aan. (Hoewel de pagina van 2012 is, zie ik dat Mischa ook zelf workshops geeft).

Pagina: 1