Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gladiolus8
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09-02-2023
Goedemiddag allemaal!

Ik heb een probleem en kom er niet uit.

Allereerst de situatie: ik zit in een studentenhuis waar ik tegelijkertijd met 4 anderen in ben gegaan. De vorige bewoners hadden ook UPC maar hebben modem/router en dergelijke allemaal meegenomen dus we moesten vanaf 0 beginnen. Na het abonnement aangevraagd te hebben met de losse modem optie hebben we nu de volgende situatie:

Aangezien we geen huiskamer hebben staat de modem/router-combinatie van UPC in een kamer van een van de studenten. De 2 studenten op de begane grond en de 2 studenten op de 1e verdieping hebben goed wifi-bereik van die combinatie maar ik, de zolderbewoner, helaas niet. Ik had ergens nog een oud routertje vandaan getoverd en deze aangesloten op een LAN-kabel op de 1e verdieping (Niet op de WAN-poort).

Instellingen:

Modem/router: 192.168.0.1
DHCP: Aan
Wireless: On
UPC Mode: Router mode
Channel: 6

Eigen router: 192.168.0.2
DHCP: Uit
Wireless: Aan
Channel: 11

Dit werkte helaas niet. Alles was erg instabiel en ook de DHCP gaf vaak geen IP-adressen als je met de eigen router deed verbinden. Dit routertje was ook al erg oud en had ik ergens gratis gekregen dus had ik een nieuwe gekocht (TP Link WR1043ND) maar helaas werkte ook deze jongen met bovenstaande instellingen niet. Een WDS Bridge werkte wel, maar ook dit was weer erg instabiel met lage snelheden.

Even met UPC bellen dus. Een erg vervelende vrouw van de technische ondersteuning vertelde mij dus doodleuk dat met ons modem je niet tegelijkertijd de router van het modem en een eigen router kunt gebruiken. Als je een eigen router wilt gebruiken dient het modem in bridge-mode gezet te worden. Hierdoor gaat de DHCP-server van het modem uit en wordt ook de wireless van de router uitgezet. Dit is dus ook niet waar ik naar op zoek ben.

Wat kan ik nu het beste doen om zowel op de begane grond als op de zolder wifi-bereik te hebben?

Alvast bedankt! _/-\o_

[ Voor 0% gewijzigd door Gladiolus8 op 07-10-2014 12:50 . Reden: foutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt_ZakLamP
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:07
Die lan kabel die je gebruikt hebt, is die wel in orde?
Probeer is even een laptop oid daarop aan te sluiten en kijk dan is of de verbinding wel stabiel is.

Overigens wat de dame van UPC je vertelde is niet van toepassing op jouw situatie, aangezien je de TP-Link als Aces Point gebruikt en niet als router (door de WAN poort niet te gebruiken)

[ Voor 37% gewijzigd door Cpt_ZakLamP op 07-10-2014 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gladiolus8
Cpt_ZakLamP schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 13:03:
Die lan kabel die je gebruikt hebt, is die wel in orde?
Probeer is even een laptop oid daarop aan te sluiten en kijk dan is of de verbinding wel stabiel is.

Overigens wat de dame van UPC je vertelde is niet van toepassing op jouw situatie, aangezien je de TP-Link als Aces Point gebruikt en niet als router (door de WAN poort niet te gebruiken)
Bedankt voor je reactie! Ik zal even de snelheid doormeten door die kabel. En dat dacht ik dus ook al, maar die vrouw wist 100% zeker dat het niet ging. Daardoor ben ik gaan twijfelen maar dat was dus niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:13
Kijk ook even fysiek naar de kabel, voor zover mogelijk (gezien je de link speeds niet altijd kunt zien op die modems/routers). Liggen de adertjes op de juiste volgorde aan beide zijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gladiolus8
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/3814427679.png

Voor een 120 mbit kabel abonnement lijkt me dit prima.
Volgens mij is met de kabel niks mis. Voor zo ver ik kan zien zitten de draden ook in de juiste volgorde.

[ Voor 13% gewijzigd door Gladiolus8 op 07-10-2014 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt_ZakLamP
En als je de TP-Link er weer tussen plaatst en jouw laptop via een kabeltje op een van de andere lan poorten aansluit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-09 17:26
zet je eigen router eens op 192.168.1.1? of 192.168.2.1. Ik heb het flauwe vermoeden dat het toch niet helemaal lekker gaat omdat ze op dezelfde range zitten. Ja het zou niet mogen, maar het blijft consumenten apparatuur.

Als dat wel werkt, zit er iets niet helemaal lekker in de instelling van je TP link.

[ Voor 16% gewijzigd door muppet99 op 07-10-2014 13:26 ]

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gladiolus8
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/3814456717.png
Dit is met de TP-Link er nu tussen, wel nog op dezelfde range. Ik zal even kijken hoe het nu loopt qua stabiliteit maar het lijkt beter dan de vorige keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt_ZakLamP
En als je het nu via WiFi probeert?
Mogelijk zijn er veel netwerken om je heen die storen...

download anders is even InSSIDer en post even een screenshotje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gladiolus8
Ik ga nu even met InSSIDer kijken maar toen ik mijn eigen router op een andere range zette liep het in de soep. Modem: 192.168.0.1 Eigen router: 192.168.1.1 maar toen werkte zowel DHCP/ een static in 192.168.0.x / een static in 192.168.1.x niet. Maar dat hoort ook niet te kunnen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt_ZakLamP
alles in de 192.168.0.x range zou gewoon moeten werken echter kan je dan niet meer bij de TP-Link aankloppen omdat deze in een andere range zit. Zodra je in de 192.168.1.1 range zit kan je alleen met de tp-link praten en kom je dus ook niet meer uit bij je UPC router/internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gladiolus8
Dit is de huidige situatie (ik zal zo nog even proberen met verschillende ranges):
Het wifi-netwerk van de UPC is kriematorium, mijn eigen router is goat.
http://imgur.com/Asg6FBc

Speedtest via wifi, verbonden met goat, router tegen de laptop aan zowat.
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/3814494041.png

-edit-

Heb nu de UPC op 192.168.0.1 en mijn eigen router op 192.168.1.1. IP-computer: 192.168.0.108. (DHCP op UPC vanaf 192.168.0.100)

Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/3814507311.png

[ Voor 23% gewijzigd door Gladiolus8 op 07-10-2014 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt_ZakLamP
Ik zou de TP-link gwn terug plaatsen in de 192.168.0.x range, op deze manier is het alleen maar ongemakkelijk mocht je iets in de TP-link willen aan passen o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gladiolus8
Ik heb nu wel 10 mbit extra.. En als het eenmaal loopt pas ik niets meer aan in de TP-Link en mocht dat wel 't geval zijn verander ik mijn IP wel ff in de .1.x range. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt_ZakLamP
Ik verwacht eerlijk gezegd dat dat gewoon een moment opname is.... :)
Je WiFi performance zal altijd wel een beetje schommelen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-09 17:25
Misschien de TP-Link eerst als Access Point (AP) instellen (DHCP uit) en niet zo out of the box aansluiten op de UPC router ?
Verder is je redenatie goed : vanuit de UPC router de TP-Link op een lan poort aansluiten.
Het UPC modem hoeft niet in Bridged Mode, gewoon zo laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gladiolus8
EverLast2002, bedankt, maar dat had ik al geprobeerd, helaas. ;(

Ik haal nu wel helaas maar 20 mbit naast de router wat ik zelf erg karig vind. Snap niet waarom die throughput zo laag is. En dat zeker ook voor een Intel Centrino Ultimate-N 6300 (3x3), dat is een goede chip toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
Wat ik niet snap in je verhaal, is de slechte performance van je nieuwe TP-Link router..... Waarom werkt dit apparaat niet goed i.c.m. de UPC router/modem ?

- wat is het merk/model dat je nu hebt staan van UPC ?

[ Voor 15% gewijzigd door EverLast2002 op 07-10-2014 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:37
Wat ik mis zijn screenshots van inSSIDer genomen op relevante plaatsen t.o.v. beide routers. Dat kan helpen een extra licht te werpen op de situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gladiolus8
Dat vraag ik me dus ook af EverLast2002. Feit is wel dat dit probleem ook al bij het ander type router speelde maar contact opnemen met UPC liep op niks uit. Ik heb momenteel geen toegang tot het modem, hij staat in een kamer maar de desbetreffende persoon is niet thuis. Het is een Cisco modem maar het precieze model durf ik je niet te zeggen. Het kan zo een EPC3212 maar ook een EPC3925 zijn.

EricJH,
Het screenshot was genomen naast mijn eigen router, SSID goat. Welke plaatsen zouden nog meer relevant zijn? Het lijkt me vooral relevant dat ik maar een snelheid haal van 20 mbit/s NAAST de router terwijl ik daar bedraad via de router 120 mbit/s haal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
Ik lees in de handleiding van de TP-Link niks over het instellen als AP.
Of ik lees eroverheen ?
Misschien kun je er DD-WRT opzetten en dan instellen als AP ?

of toch wel

[ Voor 20% gewijzigd door EverLast2002 op 07-10-2014 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gladiolus8
EverLast2002 schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 20:19:
Ik lees in de handleiding van de TP-Link niks over het instellen als AP.
Of ik lees eroverheen ?
Misschien kun je er DD-WRT opzetten en dan instellen als AP ?

of toch wel
Aangezien dit dus precies is wat ik gedaan heb is het zo frustrerend dat het niet werkt. En ook op de plek waar de bottleneck zit (de overdracht van lan>wifi door mijn router) snap ik niet hoe het komt aangezien er geen extreme interference is met andere netwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
Hebben je huisgenoten eventueel zitten tweaken in die Cisco UPC, met bijv QoS, firewall regels oid ?
Geef de Cisco anders eens een reset naar factory defaults (indien mogelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:37
Sorry, ik zie dat ik je link naar de inSSIDer screeny had gemist. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gladiolus8
Naar mijn weten heeft alleen iemand de DHCP Range aangepast om zijn eigen apparaten static ip's te kunnen geven en is hij ook de enige die dit gedaan heeft. (Geen conflicterende ip's). Ik zal als ik tijd heb binnenkort de boel resetten naar standaardinstellingen. Als iemand nog suggesties heeft hoor ik ze graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
Gladiolus8 schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 02:26:
Naar mijn weten heeft alleen iemand de DHCP Range aangepast om zijn eigen apparaten static ip's te kunnen geven en is hij ook de enige die dit gedaan heeft. (Geen conflicterende ip's). Ik zal als ik tijd heb binnenkort de boel resetten naar standaardinstellingen. Als iemand nog suggesties heeft hoor ik ze graag!
Het is wel toevallig dat je met je eigen routers (gratis oude ding en je nieuwe TP-Link) problemen hebt met DHCP, dat juist in de Cisco is "aangepast".
Noteer (of copieer) de huidige config van de Cisco en reset hem. Daarna met een schone lei beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt_ZakLamP
Er zijn toch juist geen DHCP problemen?

Hij haalt alleen niet meer dan 20Mbit over de wifi van de TP-Link
Zodra hij zijn laptop bekabeld op de TP-Link aansluit haalt hij de volle snelheid..

Welke snelheden haal je via WiFi als je verbonden bent met de UPC router?

[ Voor 16% gewijzigd door Cpt_ZakLamP op 08-10-2014 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
Cpt_ZakLamP schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 10:59:
Er zijn toch juist geen DHCP problemen?

Hij haalt alleen niet meer dan 20Mbit over de wifi van de TP-Link
Zodra hij zijn laptop bekabeld op de TP-Link aansluit haalt hij de volle snelheid..

Welke snelheden haal je via WiFi als je verbonden bent met de UPC router?
"Alles was erg instabiel en ook de DHCP gaf vaak geen IP-adressen als je met de eigen router deed verbinden. Dit routertje was ook al erg oud en had ik ergens gratis gekregen dus had ik een nieuwe gekocht (TP Link WR1043ND) maar helaas werkte ook deze jongen met bovenstaande instellingen niet."

Is dit nu ineens opgelost dan ? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt_ZakLamP
EverLast2002 schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 12:45:
[...]

"Alles was erg instabiel en ook de DHCP gaf vaak geen IP-adressen als je met de eigen router deed verbinden. Dit routertje was ook al erg oud en had ik ergens gratis gekregen dus had ik een nieuwe gekocht (TP Link WR1043ND) maar helaas werkte ook deze jongen met bovenstaande instellingen niet."

Is dit nu ineens opgelost dan ? :?
Uit de latere posts toen TS het nogmaals aangesloten en getest had en met de speedtests van 20-30Mb/s aankwam werd er niet meer gesproken over DHCP problemen... tevens word de volledige snelheid gehaald wanneer bekabeld op de TP-Link aangesloten.. uitgaande hiervan lijkt mij dat er nu alleen een problem met de performance van het wlan speelt..

Misschien dat de TS voor enige verduidelijking kan zorgen?

[ Voor 3% gewijzigd door Cpt_ZakLamP op 08-10-2014 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gladiolus8
Inderdaad had ik na de 2e keer geen DHCP problemen meer. Anderzijds moest ik de router vandaag wel weer resetten (power aan/uit) om verbinding te kunnen krijgen met zowel iPhone / MacBook / HP Laptop noem maar op dus aan de client ligt het ook niet. Dus om nou te zeggen dat het vlekkeloos werkt op de snelheid na.. Nee. Als ik met de UPC router verbind haal ik gewoon 120 mbit/s, zowel bedraad als via Wi-Fi.

Ben momenteel nog steeds niet aanwezig ter plaatse maar zal als ik er ben de Cisco naar standaardinstellingen resetten. Als ik dat gedaan heb geef ik jullie een heads-up of het (hopelijk) opgelost is.

Alvast hartelijk bedankt allemaal!
Pagina: 1