Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Bestaande jaarverslag analyseren met software/excel

Pagina: 1
Acties:

• Henkske
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-09 19:04
Hallo allen,

Ten eerste hoop ik dat dit topic in het juist subforum staat.

Voor een schoolopdracht moet ik een bestaande jaarverslag gaan analyseren en hier een duidelijk rapport over maken. Weet iemand misschien of er een software pakket bestaat voor particulieren waar je bestaande data kan invoeren en dat er dan een overzicht van gemaakt wordt?

Dit rapport ga ik natuurlijk niet zo inleveren maar het kan me rapport natuurlijk wel mooi opfleuren met tabellen, grafieken etc.

Rentabiliteit, solvabiliteit, liquiditeit etc moet allemaal worden geanalyseerd.
Ik heb op dit forum al gezocht en ook op Google. Op Google ben ik flink wat tegengekomen maar voordat ik een XXX bedrag ga neerleggen wil ik graag weten of iemand goeie ervaringen heeft met een bepaald programma of excel-sheet.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik begrijp niet wat je concreet zoekt. Zoals je het beschrijft kan je toch 'gewoon' met Excel al de relevante gegevens invoeren, visualiseren, analyseren? Waar loop je dan vast als je een opzet in Excel maakt?

(Misschien ook goed om je doel helderder te krijgen: welke applicaties overwoog je, waarom voldoen die wel/niet?)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:15

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Er is in de basis weinig te 'analyseren' op die cijfers (rentabiliteit etc), dat zijn gewoon harde formules met cijfers uit de balans, die kan je vrij simpel in Excel slingeren en stukje invoer maken voor de jaarcijfers.

Wil je met grafieken werken, zal je toch een meerjaren overzicht moeten hebben, zou anders niet weten wat je in zo'n grafiek wil zetten (tov van wat).

[ Voor 25% gewijzigd door SinergyX op 07-10-2014 12:24 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik denk dat wat jouw school iets anders met analyseren bedoelt als jij denkt.
Je hebt een jaarverslag met een toelichting en cijfers. Op basis van beiden kun je conclusies trekken. Is bijvoorbeeld sprake van veel afschrijvingen, dan zegt dat iets. Zeker i.c.m. solvabiliteit en liquiditeit. Je zult namelijk reserveringen moeten maken en dat moet dan wel kunnen.
Om maar eens een zijstraat te noemen ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Henkske
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-09 19:04
Allen,

Bedankt voor de snelle reacties.
Het klopt dat die data gewoon formules zijn maar we moeten 3 jaarverslagen gaan ontleden van hetzelfde bedrijf. Met het analyseren bedoel ik dus eigenlijk de tot stand koming van die data en het verschil van die 3 jaren. Niet goed uitgelegd van mijn kant dus bij deze mijn excuses:)

Ook zal ik zelf een begin gaan maken met het opzetten van alle data in excel maar ik had gehoopt dat hier simpele tools voor waren aangezien ik nog niet veel ervaring heb met data omzetten in tabellen etc. Maargoed eigenlijk wel een mooi moment om het te gaan leren:)

De volgende programma's heb ik oa bekeken:

- ACCON Plus ( prijs onbekend)
- Prognoses en jaarcijfers (80E)
- Infine jaarrekening (VEELSTE duur)
Ook heb ik wat basis opzetjes gevonden in excel waarmee ik een start ga maken aankomend weekend.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Volgens mij is dit iets wat je prima zelf uit kan zoeken met een eigen Excel bestand, ik zie hier niet echt complexiteit in.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Idd 'gewoon' zelf doen. Ga ook vooral niet beginnen met andermans Excelsheet, maar maak zelf een opzet en haal pas als je vastloopt evt inspiratie uit andermans sheet. Anders neem je vooral de denkfouten van een ander over.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:52

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Het lijkt me sneller (en leerzamer) om het zelf te doen dan om te proberen je data in een bestaande tool te stoppen. Er is vast software voor maar die leren gebruiken is waarschijnlijk een hoop werk.

[ Voor 26% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 07-10-2014 17:30 ]

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Henkske schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 13:15:
Allen,

Bedankt voor de snelle reacties.
Het klopt dat die data gewoon formules zijn maar we moeten 3 jaarverslagen gaan ontleden van hetzelfde bedrijf. Met het analyseren bedoel ik dus eigenlijk de tot stand koming van die data en het verschil van die 3 jaren. Niet goed uitgelegd van mijn kant dus bij deze mijn excuses:)

Ook zal ik zelf een begin gaan maken met het opzetten van alle data in excel maar ik had gehoopt dat hier simpele tools voor waren aangezien ik nog niet veel ervaring heb met data omzetten in tabellen etc. Maargoed eigenlijk wel een mooi moment om het te gaan leren:)

De volgende programma's heb ik oa bekeken:

- ACCON Plus ( prijs onbekend)
- Prognoses en jaarcijfers (80E)
- Infine jaarrekening (VEELSTE duur)
Ook heb ik wat basis opzetjes gevonden in excel waarmee ik een start ga maken aankomend weekend.
Wat jij dus gewoon moet doen is in je boekje kijken waar balansrekeningen uit opgebouwd zijn, en die gegevens vergelijken voor de drie jaren om te zien waar de verschillen zitten.
Kwestie van een paar kolommetjes in Excel naast elkaar gooien en wat colourcoding toepassen bij te grote afwijkingen.
De meeste verklaringen zul je in de toelichting al vinden, dus die kun je dan mooi staven :)
Als dat niet in 1 oogopslag al te zien is moet je

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1