USB 3.0 verlengkabel

Pagina: 1
Acties:

• intruder1400
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Beste Tweakers,

Ik heb voor mijn Synology NAS een externe schijf aangeschaft voor het maken van een externe backup. Deze schijf ondersteund USB 3.0, net als mijn NAS.

Nu wil het geval dat mijn NAS in de meterkast staat en ik snel 'plag and play' de externe hd er aan wil kunnen hangen. Ik had dit reeds zo geregeld met een oudere externe hd middels een usb verlengkabel. Deze schijf had USB 2.0.

De huidige verlengkabel is een gewone male - female kabel waar een van de stekkers van de USB 3.0 kabel ingestoken wordt. Dat aparte tweedelige stekkertje gaat in de externe hd.
Wellicht nog van belang te noemen: de hd ontleent zijn stroom van de nas via dezelfde USB kabel. (op deze wijze heb ik de schijf succesvol geformatteerd via de NAS, dus dit lijkt te werken).

Nu is mijn vraag: worden er nog speciale eisen gesteld aan de verlengkabel met het oog op de te behalen snelheid?

• intruder1400
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Nog even goed doorgezicht....

Dit alles is echter nog niet genoeg om de snelheid aanzienlijk op te krikken, waardoor er ook aan de bekabeling het een en ander veranderd is. Naast twee draden voor niet-SuperSpeed-data (lees: usb 2.0) zijn er vier nieuwe draden voor SuperSpeed-data (usb 3.). De draden zijn bovendien volledig van elkaar afgeschermd. Door de extra draden is de usb-kabel een stuk dikker dan een usb 2.0-kabel. Omdat er meer draden in een usb 3.0-kabel zitten, zijn er ook afwijkende aansluitingen vereist. Deze aansluitingen zijn zo ontworpen, dat er nog steeds compatibiliteit met usb 1.1 en 2.0 is. De vier standaardcontacten zitten dus op dezelfde plek. Aan de bovenzijde zitten echter nog vijf contacten. Aangesloten op een usb-2.0-aansluiting doen die niets, waardoor dan alleen de usb 2.0-kabels functioneren. De usb 3.0-aansluitingen hebben wel corresponderende contacten, waardoor de kabel dan optimaal zal kunnen functioneren.

Omgekeerd geldt hetzelfde: een usb 2.0-kabel kan op een usb 3.0-poort worden gebruikt, maar functioneert dan op de 'oude' snelheid. Om duidelijk het verschil aan te geven zijn usb 3.0-kabels en connectors aan het uiteinde blauw gekleurd in plaats van het gebruikelijke zwart van usb 2.0. De kabel die wordt aangesloten op het usb 3.0-product heeft wel een iets andere aansluiting (type B). Bovenop is een extra uitkeping gemaakt waar de nieuwe contactpunten zitten. Voor mobiele producten is de micro-usb-connector ook aangepast. Deze was simpelweg te klein om de vijf nieuwe contacten toe te voegen. Naast de usb 2.0-connector zit een tweede - marginaal bredere - connector. Deze past dus niet op een usb 2.0-apparaat.

Draadje kan op slot!