Catalyst 14.9 problemen desktop icons

Pagina: 1
Acties:

• quintox
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 25-01 22:15
Catalyst scrambled mijn desktop icons..

Ik draai al ongeveer een jaar op de beta drivers van ati met een R9 290. Op de bsods, freezes, crashes en performance drops na was er verder niks aan de hand (lol). Sinds vorige week heb ik de 14.9 drivers geïnstalleerd en vooralsnog zijn alle crashes en andere mishaps verholpen.

However.... ik heb een multi display setup met 3 schermen, hier had ik mijn icoontjes in een bepaalde structuur geordend en dit is altijd goed gegaan totdat ik de 14.9 drivers heb geïnstalleerd. Telkens als mijn pc nu uit gaat of mijn monitor gaat op standby, dan scrambled mijn desktop en staan alle icons door elkaar. Nu vermoed ik dat het komt doordat mijn main screen niet meer als scherm 1 wordt identified, maar als scherm 3. Ik heb ook geen idee hoe ik dit kan forceren binnen Catalyst control dat mijn middelste monitor ALTIJD scherm 1 is ( mocht dat de issue zijn ).

Ik heb auto-arrange al uitgeschakeld, dus ik denk dat het met scaling/indentificeren van de schermen te maken heeft. Ik begin iig langzaamaan moe te worden van de software uit de stal van AMD :/ Graag jullie meningen en/of advies hoe ik dit kan verhelpen.

- Quin

Steam profiel

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 29-01 12:28

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Dit heeft niets met de software van AMD te maken, maar met het feit dat windows zelf een ander beeldscherm als 'hoofdscherm' heeft gekozen dat moet je dus ook in windows instellen én niet in de AMD software ;)

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• quintox
Dat lijkt me sterk, mijn middelste monitor is nog steeds aangevinkt als "Main display" en functioneert ook dusdanig. Het probleem zit hem volgens mij in de manier waarop de display drivers de monitoren booten. Waardoor windows de icons opnieuw positioneert omdat de (main)monitor pas als laatste word gedetecteerd. Hoe ik deze volgorde kan wijzigen ( danwel forceren ) is juist wat ik wil weten. Ik vind nergens waar ik het kan aanpassen.

Ik draai al een behoorlijke tijd op Windows8.1 met deze setup, de problemen deden zich voor vanaf het moment dat ik naar de 14.9 drivers heb geupdate. Windows kan het alleen veroorzaken als Auto-Arrange aanstaat en Themes de icons mogen verplaatsen, dit is niet het geval. Wat er nu gebeurt is hetzelfde als wanneer je icons over 3 schermen plaatst en één scherm ontkoppelt, de icons van dat scherm worden dan auto-arranged door het OS.

Steam profiel

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20-01 09:44
Ik heb ook meerdere monitoren met windows 8.1 en deze driver zonder problemen.

Toen ik de drivers installeerde heeft hij wel 1x de iconen opnieuw gerangschikt maar na een reboot blijven ze bij mij gewoon staan zoals ik ze heb ingesteld.

Misschien de drivers opnieuw installeren? (dus een uninstall van de drivers / reboot / install etc )

[ Voor 9% gewijzigd door Quadradial op 07-10-2014 10:39 ]

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

• quintox
Zal ik straks eens proberen als ik thuis ben. Heb de drivers niet gecleaned voordat ik deed updaten, misschien is dat het probleem en is er iets corrupt :o

Werk je momenteel ook met een R9 290? Kan natuurlijk ook de combinatie van driver en videokaart zijn.

Steam profiel

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 29-01 12:28

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Ik heb zelf een r9 290 met 2/3 schermen (tv gebruik ik niet zo veel) op Windows 8.1 en heb hier ook geen last van zelfs niet als ik de tv aan zet op de hdmi aansluiting.

Wat ik mij nog wel bedenk is of je niet een eyefinity opstelling ingesteld hebt staan en hij daarom vaag doet?

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik gebruik Ultramon, en daar heb je een optie 'save icon positions' na het installeren van een nieuwe driver is het bij mij ook meestal een zooitje. Druk ik dan op 'restore icon positions' staat alles weer netjes op de juiste plaats.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• stin00
  • Niet online
Zeer herkenbaar probleem, ik heb hier namelijk ook altijd last van gehad met verschillende AMD kaarten. Zo heb ik onlangs de 7950HD en de Sapphire 290 Tri-x in mijn bezit gehad:

1. De desktop icons bleven maar verplaatsen van het hoofdscherm naar een ander willekeurig scherm, zonder enige reden. Dit gebeurde na een stand-by of na een reboot, of gewoon na aan- en uitzetten.

2. Ik gebruikte 2 monitoren + een tv via hdmi. Elke keer als ik de tv aan- of uit zette dan gingen de overige 2 monitoren altijd 1 á 2 keer op zwart knipperen door de HDMI handshake.

3. Bij het kijken van streams op Twitch.tv kreeg ik regelmatig een BSoD en rare flash player crashes.

Ik heb de problemen nooit kunnen oplossen. Ik heb alle driver versies geprobeerd, installeren via safe mode, Display Driver Uninstaller gebruiken, Windows 7 & 8 & 8.1 geprobeerd, videokaart in een ander systeem gedaan. Niks maar dan ook niets hielp.

Ik werd er zelfs zo flauw van dat ik ben teruggegaan naar Nvidia... Ik heb nu de MSI 780 GTX Lightning en alle bovenstaande problemen zijn weg. Ik vind het erg jammer omdat AMD ongelofelijk veel bang-for-buck levert waardoor ik, ondanks Nvidia voorkeur, toch was overgestapt om Amd eens te proberen. De in mijn ogen betere drivers van Nvidia zijn voor mij doorslaggevend, al betaalde ik daar wel de hoofdprijs voor.. Gelukkig biedt de 970 GTX nu uitkomst :)

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• quintox
Ja ik wil ook weer terug naar Nvidia. Mijn HD4870's hadden destijds problemen, daarna 2 jaar probleemloos een GTX580 in het gebruik gehad en nu weer een bulk aan problemen met de R9. Van black screens tot idd de bekende Flash BSOD ( ati driver crashed soms bij flash videos ). Ook de extreme performance issues en globale fps drops als ik de video controls van een flash video toon bij een mousehover.

De performance van de kaart is uitmuntend, maar zoals gewoonlijk levert ATI extreem brakke drivers. Ik dacht dat het met de R9 serie anders zou zijn.

Ik denk dat ik Ultramon eens ga proberen ( iig als quickfix ). Eyefinity staat niet ingeschakeld dus dat kan het niet zijn.

Stin00 beschrijft iig spot on het probleem dat ik momenteel ervaar. Misschien komt het door de HDMI aansluiting. één monitor zit bij mij ook op HDMI, de andere 2 ( inclusief main monitor ) zitten op DVI.

Steam profiel

• stin00
  • Niet online
Ik heb ook Ultramon gebruikt om de 3 monitoren te managen, maar dat blijkt bij AMD ook niet echt geweldig.. Bij het aanzetten van de PC of bij rebooten had ik soms twee taakbalken op één monitor en werd alsnog soms de main display veranderd naar m'n 2e monitor. Elke keer op 'Restore icon positions' drukken wordt je ook flauw van.

Maar het is het proberen natuurlijk altijd waard :)

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

Pagina: 1