Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armadaaa
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-08 14:15
Hey Tweakers!

Afgelopen weekend heb ik mijn nieuwe laptop (Asus N550JK) ontvangen en vandaag heb ik gelijk even een SSD ingebouwd. Daarbij heb ik de SSD op de oorspronkelijke HDD-plek aangesloten en de HDD via een caddy op de plek van de optical drive aangesloten.

Nu wil ik mijn HDD met Windows 8-installatie clonen naar mijn SSD, maar alle guides die ik op internet kan vinden wisselen de harde schijven pas tijdens het clonen zelf van SATA-slot. (Voorbeeld). Ik heb mijn schijven nu dus al op de goede plek zitten, en wil eigenlijk gewoon mijn Windows 8-installatie (met uefi!) van de HDD naar de SSD clonen/verplaatsen, zonder de schijven dus nogmaals van slot te moeten wisselen. Ik weet alleen niet of dit zomaar kan.

Waarom worden de schijven normaal pas tijdens het clonen gewisseld? Zijn er extra dingen waarmee ik rekening moet houden als ik als ik de geclonede drive en normale drive beide gewoon in de laptop laat zitten? Bijvoorbeeld een boot-order die ik moet wijzigen of het feit dat ik dan twee uefi-partities op één laptop heb staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Maakt geen drol uit. Hangt wel af van de software die je van plan bent te gebruiken. Als je cloning software gebruikt die op een USB stick draait of een externe optische drive is er niks aan de hand. Wat je nodig hebt is cloning van de schijven waarbij je GPT meegenomen wordt, aangepast wordt aan de grootte van de SSD, en je hoofdbestandssysteempartitie maximaal vergroot wordt (of verkleind als je SSD kleiner is).

De software die dat het beste kan (voor zo ver ik weet) is Paragon Partition Manager als je een eindgebruiker bent. Als je wat meer weet dan de gemiddelde eindgebruiker kan je net zo makkelijk met software als DD en gparted migreren. Er zijn ook dingen van bedrijven als Acronis die kunnen werken.

Uiteindelijk maakt het geen klap uit op welke SATA bus je apparaten zitten, het is niet alsof de software kan weten welke op welke zit, en stel dat de software dat wel kan weten dan maakt het nog niks uit, want je BIOS en Windows hebben daar schijt aan, die lezen dat elke keer opnieuw in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:56

P_Tingen

omdat het KAN

Ik heb mijn schijf gekloond met Macrium Reflect. Gratis en werkt simpel. Kan van usb-stick opstarten en kan klonen en image maken. In mijn geval heb ik het met een tussenstap via een externe schijf gedaan maar het kan ook in 1x.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 22:05
Met DISM (standaard in windows 8) kan dit ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armadaaa
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-08 14:15
Hey mensen, bedankt voor jullie reacties! Heb alle partities met Macrium Reflect gecloned naar de SSD en er bleek achteraf inderdaad niets spannends te gebeuren. Nadat de SSD was gecloned werd deze door de bios ook als bootable device gezien en kon ik in een keer wel gewoon een boot order instellen. Booten gaat nu prima, binnen zes seconden zit ik op mijn desktop! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Niet vergeten je HDD leeg te maken, en ook de partitietabellen te legen. Sommige laptops hebben brakke firmware die nog wel eens bedenkt dat het leuk is om van een andere schijf op te starten. Windows heeft ook wel eens de neiging om de BCD op een andere schijf te gaan gebruiken, ook niet iets wat je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mappelman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15-12-2024
Ik heb ook succesvol "als eindgebruiker" met Macrium Reflect gecloned free edition gelijk bij de nieuwe laptop asus n550Jk naar de zelf ingebouwde nieuwe SSD gekloond.
Ik vraag me daarbij af: De aanwezige HD is ca 750 GB. De toegevoegde SSD is ca 1TB. Door kloon van HD op SSD te zetten, lijkt het dat de restant opslagruimte "niet gezien" wordt... (dus ca 250Gb). Hoe/met welk programma/of in Windows/anders kan ik die beschikbaar maken op de SSD voor de laptop zonder de image te slopen op de SSD?
Ik wil eerst checken of ik vanaf de SSD kan booten (via bios instellen?).
Als dat goed werkt, dan zal ik de suggestie van johnkeates opvolgen...:
Hoe moet ik de oorspronkelijke HDD -met partitietabellen leegmaken? Formatteren oid? In Windows zelf?

Hartelijk dank alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 22:05
Mappelman schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 10:43:
Ik heb ook succesvol "als eindgebruiker" met Macrium Reflect gecloned free edition gelijk bij de nieuwe laptop asus n550Jk naar de zelf ingebouwde nieuwe SSD gekloond.
Ik vraag me daarbij af: De aanwezige HD is ca 750 GB. De toegevoegde SSD is ca 1TB. Door kloon van HD op SSD te zetten, lijkt het dat de restant opslagruimte "niet gezien" wordt... (dus ca 250Gb). Hoe/met welk programma/of in Windows/anders kan ik die beschikbaar maken op de SSD voor de laptop zonder de image te slopen op de SSD?
Ik wil eerst checken of ik vanaf de SSD kan booten (via bios instellen?).
Als dat goed werkt, dan zal ik de suggestie van johnkeates opvolgen...:
Hoe moet ik de oorspronkelijke HDD -met partitietabellen leegmaken? Formatteren oid? In Windows zelf?

Hartelijk dank alvast!
Gewoon met de standaard tools als diskmanager of diskpart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mappelman
Inmiddels is e.e.a. gelukt; dank nog voor de reaktie. Ik heb uiteindelijk de ssd enkel kunnen tonen in asus bios als ssd in slot zit van hdd... Dus de insatllatie maar omgedraaid. Asus beaamde dat de bios functies impliceren dit te kunnen, echter dat werkt niet (althans niet bij mijn combinatie van laptop en ssd). Toen kon ik na rebooten zowel hdd als ssd zien... Clone werkt prima en is nu flitsend ssssnellll!
Beste Killah_Priest, kun je mij, de leek uitleggen hoe ik dat moet doen met diskmanager/diskpart?
Hoe heet dan de functie om de gekloonde 750Gb tot 1 TB op te rekken?
Bedankt wederom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Afbeeldingslocatie: http://www.techulator.com/attachments/Resources/8354-74946-extend-c-drive-widnows-8-using-extend-volume.png

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mappelman
Fish, hartelijk dank voor de snelle hulp!
Pagina: 1