Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik tracht een fotorolletje in mijn Nikon F70 te doen, maar hij wil maar niet het rolletje laten bewegen/op 1 zetten. Het rolletje zit er volgens deze handleiding in: http://www.cameramanuals.org/nikon_pdf/nikon_f70_af.pdf. Ik druk op de sluiterknop en in plaats van dat het rolletje gaat draaien gaat de camera meteen foto's maken, althans ik zie de shutter bewegen. Ik zie verder geen indicatie van bij welke foto hij is, maar ook niet een errorbericht... Iemand tips?

[ Voor 3% gewijzigd door Cobiwan op 06-10-2014 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:39
Die camera is echt te nieuw voor mij. Maar op welke van de omschreven stappen op pagina 17-18 van je handleiding blijf je hangen? De laatste, stap 7? De rest is wel gelukt?

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
Het rolletje zit erin volgens het plaatje. Als ik echter de sluiter indruk gaat de camera niet het rolletje laten bewegen, maar hoor ik alleen de sluiter "klappen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:20

Fiber

Beaches are for storming.

Nog een keer open maken en kijken of de film echt goed zit? En zijn de batterijen wel vol?

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
De batterijen zijn nieuw en ik heb al een aantal keren de film er opnieuw ingestopt... Zie onderstaande foto: Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3936/15275900628_58790509ff_c.jpg2014-10-06 22.51.33 by Sj44k13, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:54

Bravo

Second Best

Behalve de sluiter indrukken moet je ook aan het wieltje rechtsboven draaien om de filmrol door te draaien. Het ziet er niet naar uit dat dit proces bij deze camera geautomatiseerd is. ;)

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
Uhmmm... lijkt op deze foto niet echt dat hij er in zit, wel?

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
Hoe bedoel je? Als ik het goed begrijp moet het rolletje tot de rode marker die je niet op de foto kan zien. Verder leg je het uiteinde rechts er gewoon in toch?

@Bravo: als het goed is heeft de camera wel een automatisch systeem. Er is geen wieltje om aan te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revertive
  • Laatst online: 15-01 14:03
Linksboven naast het AE-L knopje zit een draaiwiel voor het rolletje. En het uiteinde van het rolletje moet je in het gleufje stoppen van het witte staafje, waar het uiteinde nu overheen ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
Ik heb geen ervaring met modernere analoge camera's, maar bij de oudere moet je het rolletje er dus wel echt insteken, en dan paar keer draaien.

maar idd, youtube laat hetzelfde zien:

http://youtu.be/77XJojhP_VE?t=3m49s

Maar je krijgt 'm er ook niet handmatig in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
Nu heb ik hem verder erin gestopt. Het probleem is vooral dat ik helemaal geen motor hoor draaien of iets dergelijks. Hij begint gewoon de spiegel te laten klappen als ik de sluiter indruk, alsof er een rare instelling aanstaat of zo.

Hmm als er geen rolletje inzit doet hij precies het zelfde, terwijl er eerst error stond voordat ik en rolletje plaatste.... De camera denkt dus volgens mij dat er geen rolletje in zit.

[ Voor 28% gewijzigd door Cobiwan op 06-10-2014 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APClll
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Heb je deze camera al vaker gebruikt?

Ik heb tot begin vorig jaar nog met de F80 gewerkt als hoofdcamera, dat zal niet veel verschillen denk ik.

Even wat punten wat bij die camera mogelijk waren
- zit het uiteinde van de filmrol zo dat 'ie meegenomen kan worden door het aandrijfwieltje?
(bij de F80 moest ik hem altijd twee "gaatjes" verder zetten voor betrouwbaar oppakken)
- staat de transportstand wel op "transporteren na een foto" (blz 28 uit jouw manual)
- Heb je nog custom-settings om het gedrag na het wisselen van een rolletje aan te passen? De F80 heeft dat wel.

Wat zie je op de display als er geen rolletje in zit, en wat zie je nu aan info?

EDIT,

Zijn de contactpuntjes voor het automatisch herkennen van het type (ASA) filmrol wel schoon?

[ Voor 13% gewijzigd door APClll op 07-10-2014 00:02 ]

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
Nee ik heb hem nog nooit eerder gebruikt. Heb hem vorige week gekregen. Ik heb de camera gewoon in "S" staan. Of ik custom settings heb om het gedrag na het wisselen van een rolletje aan te passen weet ik niet. Het lijkt erop alsof er in ieder geval een setting niet goed staat...

De camera geeft trouwens onderin "30" aan. Kan je daar wat mee?

Van binnen lijkt de camera inderdaad schoon te zijn

[ Voor 7% gewijzigd door Cobiwan op 07-10-2014 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APClll
  • Nu online

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

30 zal wel 1/30ste seconde betekenen.

Heb je niet een -E- melding van "geen rolletje"?

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
Nee die 1/30e van een seconde komt linksboven in het LCD scherm te staan, niet in het midden. Ik krijg ook geen E-melding, zelfs niet als er geen rolletje in zit, terwijl dat eerst wel zo was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APClll
  • Nu online

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Heb je het rolletje zelf er wel goed in gezet? (zit die verende pen die het rolletje vasthoudt goed)

Verandert die 30 toevallig in 31 als je een foto probeert te maken? :P

EDIT:
Pak even blz. 8 van die PDF erbij, dat helpt
-frame counter
-ISO-speed (200 volgens jouw foto)
- self-timer value
- compensation value

[ Voor 29% gewijzigd door APClll op 07-10-2014 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
Nee die verandert niet helaas haha. Als ik de shutterbutton half indruk zie ik wel een knipperende "Af s". Weet niet of dat iets is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APClll
  • Nu online

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Heb je wel wat ervaring met een digitale spiegelreflex, of ook niet?
AF-S is de focusstand.

Ik gok dat die 30 dan op de self-timer slaat. Geef AUB even aan wat er precies op je LCD staat (of een foto daarvan) dan kunnen we wat gerichter meedenken hier.

Ik zou het zo ook even niet weten. Maar dat je geen E-melding krijgt zonder rolletje is wel raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
Ik weet idd dat het voor de focusstand staat, maar dacht dat het knipperen misschien op een probleem duidde. Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3933/15440172506_4791485a0e_c.jpg2014-10-07 00.31.02 by Sj44k13, on Flickr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APClll
  • Nu online

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Probeer eens om (zonder rolletje geplaatst) de camera te laten terugspoelen. (de knoppen bij die twee rode symbooltjes tegelijk indrukken)

Dan zou de transportmotor in ieder geval moeten gaan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Ik heb totaal geen ervaring met de F70, maar die 30 ziet er wel een beetje uit alsof dat het aantal foto's is dat je nog kan maken.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
Maar die 30 staat er ook als er geen rolletje in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Misschien raar want ik ben er niet in thuis maar is de camera wel 'teruggetransporteert' ? Want die 30 lijkt inderdaad wel op dat hij denkt dat er nog een volle rol inzit. En geen nieuwe foto maakt, want de rol is vol. En niet een nieuwe oppakt hierom.

Kun je deze niet terugdraaien met een knopje op de onderkant of iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APClll
  • Nu online

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Blomminator schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 13:37:
Misschien raar want ik ben er niet in thuis maar is de camera wel 'teruggetransporteert' ? Want die 30 lijkt inderdaad wel op dat hij denkt dat er nog een volle rol inzit. En geen nieuwe foto maakt, want de rol is vol. En niet een nieuwe oppakt hierom.

Kun je deze niet terugdraaien met een knopje op de onderkant of iets?
Daar zijn die twee knopjes naast de rode icoontjes voor ( [IN] en [Ps] ). Die tegelijk ingedrukt houden start het terugspoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Of desnoods even de hele camera stroomloos maken (evt. door een knoopcel tijdelijk los te maken), misschien dat daarmee het geheugen wordt geleegd en de camera weer een frisse start kan maken?

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APClll
  • Nu online

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

We denken te moeilijk... (dat ik dat nu pas zie 8)7 )

Pak blz 15 uit de in de TS gelinkte PDF er even bij.

Ik zie op de foto géén batterij-icoon. Volgens die pagina betekent dat dat óf de batterij er niet goed inzit, of veel te leeg is.

EDIT, sorry, mijn fout. Die info valt na een paar seconden weg.

[ Voor 12% gewijzigd door APClll op 07-10-2014 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
Wat bedoel je met de info valt weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APClll
  • Nu online

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Het batterij-icoontje (en info over sluitertijd etc.) wordt alleen weergegeven als je de ontspanknop ingedrukt hebt (en blijft dan nog een paar seconden in beeld - volgens die handleiding tenminste.)

Heb je al geprobeerd terug te spoelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
Doe ik als ik vanavond thuis ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
Met en zonder rolletje gebeurt er niets als ik de IN en PS knop indruk :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APClll
  • Nu online

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Dan denk ik dat 'ie stuk is.

Misschien dat iemand anders nog een goed idee heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mercapto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 03:52
Zoals tobiasvs zei ? Batterij lang eruit laten tot hij vergeet dat er nog een vol rolletje inzit dat niet gerewind is....? De 30 is een vol rolletje, die moet normaal met rewinden teruglopen tot 1 en dan E(mpty)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
Batterij is er al een tijdje uitgeweest. Zal wel een dagje eruit laten dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Terug zetten naar fabrieksinstellingen... ;) Nieuwe firmware er op zetten... ;)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
Haha voor firmware is ie te oud :) er is niet echt een mogelijkheid om fabrieksinstellingen te kiezen voor zover ik tot nu toe heb gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• y2kbug
  • Laatst online: 22-09-2022
Je zou denken dat als je het transport niet hoort lopen als je de terugspoel functie gebruikt dat er dan iets mis is met het toestel idd, sowieso kan ik je zeggen dat zoals de film erin lag op de foto die je liet zien niet juist is. Het filmpje moet voor zover ik weet in een sleufje van het wieltje haken om meegenomen te worden.
Maar ik heb geen ervaring met dit soort body's mijn analoge kennis stamt van een jongere body naar een veel ouder concept(Nikon FM3A), deze is nog volledig manueel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APClll
  • Nu online

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

y2kbug schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 14:49:
Je zou denken dat als je het transport niet hoort lopen als je de terugspoel functie gebruikt dat er dan iets mis is met het toestel idd, sowieso kan ik je zeggen dat zoals de film erin lag op de foto die je liet zien niet juist is. Het filmpje moet voor zover ik weet in een sleufje van het wieltje haken om meegenomen te worden.
Maar ik heb geen ervaring met dit soort body's mijn analoge kennis stamt van een jongere body naar een veel ouder concept(Nikon FM3A), deze is nog volledig manueel.
Ze hebben niet allemaal zo'n sleufje.

Ik ben even m'n verzameling ingedoken:
- F401 - geen sleufje
- F60 - geen sleufje
- F80 - geen sleufje

Alleen de volledig mechanische Yashica FX-3 heeft wel zo'n sleufje. (en ook een stuk dunnere "drum" waar de film op gewikkeld wordt, in vergelijking met die Nikons zonder sleufje.

[ Voor 0% gewijzigd door APClll op 10-10-2014 12:10 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-07 11:47
Als ik een van de eerste fotos bekijk, is er een sleufje. De F90x had dit niet, die had een marker tot waar je de film uit moest trekken. Wanneer je hem daarna dicht deed, spoelde hij zelf de film door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:08

Stoney3K

Flatsehats!

Even een heel erg domme vraag, maar ligt de film met zijn gaatjes netjes op de tandwieltjes in de camera?

Anders kan de motor natuurlijk draaien tot ie een ons weegt, maar gaat de film echt nergens naartoe.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APClll
  • Nu online

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Stoney3K schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 12:56:
Even een heel erg domme vraag, maar ligt de film met zijn gaatjes netjes op de tandwieltjes in de camera?

Anders kan de motor natuurlijk draaien tot ie een ons weegt, maar gaat de film echt nergens naartoe.
Ts zou in dat geval toch een foutmelding gekregen moeten hebben? En hij hoorde ook geen motor draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• y2kbug
  • Laatst online: 22-09-2022
@APClll al mijn analoge body's zijn er met handmatig transport, allemaal zijn ze ook met een sleufje dus vandaar eigenlijk vanuit gegaan dat dat de standaard is/was bij camera's die rolletjes slikken.

Maar als ik de reactie van Sj44k13 lees dat het terugspoel transport uberhaupt niks doet dan zou ik eerst het motortje in de body verdenken en niet direct een verkeerd geladen filmpje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
De motor doet inderdaad niets. En er zit ook zo'n rode markering van tot waar het rolletje erin moet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Nu zegt dat niet alles, maar de terugspoelmotor is een andere dan de motor om je film op te spoelen. In theorie zou de één het wel en de ander het niet kunnen doen, maar afgaande op wat ik hier lees, denk ik dat je camera helaas de geest heeft gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Ik zeg: Voorzichtig uit elkaar schroeven. How hard can it be...? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:02
Suggestie: Heb je ergens een instelling voor meervoudige belichting? Dan staat de transportmotor ook uit en kan je het zelfde stukje negatief steeds op nieuw belichten..

via google:
Multiple exposure is not built-in feature of the N70/F70, but I have read that there is a work-around solution.
(1) While holding the back firmly closed, slide the back latch down as though to open the back, take the first shot. Then release the latch button and take the second shot. The camera is fooled into not feeding the film when the latch is open. Make sure the back doesn't open.
Het kan ook zijn dat de sensor voor een gesloten filmdeksel stuk is..

[ Voor 59% gewijzigd door nachtnet op 09-10-2014 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
Ja dat lijkt mij ook het geval. Wel opvallend is dat als de camera open is ik fotos kan nemen, maar als ik het fotorolletje wat naar achter duw dan wordt de sluiter geblokkeerd. Zit dan toch het rolletje niet goed? Misschien heeft het rolletje iets te veel speling?

[ Voor 10% gewijzigd door Cobiwan op 10-10-2014 00:54 ]

Pagina: 1