Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Speakers voor bij PC *advies gezocht*

Pagina: 1
Acties:

• oscarw
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11-11 15:42

oscarw

Better be a geek than an idiot

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik ben opzoek naar een speakerset voor mijn PC. Na een tijdje rondgekeken te hebben en niet echt verder te zijn gekomen, besloot ik om het eens aan de experts te vragen. Ik ben zelf actief op DAA (Desktop aankoopadvies), dus ik weet hoe irritant magere Openingsposts zonder inzet zijn. Ik hoop hiermee genoeg info te geven :)

Ik zoek een?
2.0 of 2.1 luidsprekerset voor bij mijn PC om muziek mee te luisteren en te gamen. Ik heb niet veel ruimte voor een subwoofer, dus het liefst 2.0

Wat is je budget?
Rond de 300 euro. Als ik zonder veel in te leveren op geluidskwaliteit ook voor minder wat leuks kan krijgen is dat natuurlijk prima :)

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik ga de speakers gebruiken om te gamen en muziek te luisteren op mijn PC. Aan pure luidsprekers heb ik dus niet zoveel, er moet wel een DAC/versterker al in/bij zitten. Ik heb een Gigabyte G1 Sniper Z87 moederbord. Deze heeft opzich wel al een prima geluidschip, echter kan het altijd beter lijkt mij.
Ik hoef geen gigantische basweergave of een enorme subwoofer. Ik luister vooral populaire/house/dancemuziek en game redelijk wat. (Ik hou niet van headsets, dus gebruik de speakers ook echt bij het gamen.) Het is dus belangrijk dat de speakers goed klinken bij dat soort muziek en bij het gamen (ook al is dat wat minder belangrijk). Ik kijk af en toe ook een film, dus het zou fijn zijn als dat ook goed klonk :)
Het liefst ook geen lullige kleine speakers. Ik heb nu speakers van ongeveer ~30cm hoog en dat vind ik toch wel een stuk beter staan. Uiteraard is voor mij geluidskwaliteit belangrijker dan uiterlijk.

Wat heb je zelf al gevonden?
Uiteraard heb ik zelf al even rondgekeken en heb de volgende producten gevonden;
- pricewatch: Edifier S530D (Zwart). Boxen zien er goed uit, geluidskwaliteit is volgens reviews uitstekend en heeft een mooie, handige controlpad. Echter heb ik het idee dat dit merk voor de audio-noobs is en dat je wellicht betere kwaliteit voor dezelfde prijs met een ander merk kunt krijgen.
- pricewatch: Audioengine A2+ Black. Strak, straight-to-the-point-uiterlijk, lijkt me een betere prijs/kwaliteitverhouding dan de Edifier. Krijgt ook veel goede recensies.
- pricewatch: Edifier S730D. Verschilt niet veel met de 530D, maar heeft wel een betere geluidskwaliteit.
- Een stuk anders dan de andere speakers, maar misschien ook een optie; http://www.bax-shop.nl/dj...stuk/product-details.html.
Denken jullie dat zon Studiomonitor iets voor mij is? :)

Welke vragen heb je hier nog over?
Niks, zie de info hierboven.

Alvast bedankt allemaal! :)

[ Voor 9% gewijzigd door oscarw op 06-10-2014 22:36 ]

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:58
Ikzelf houd absoluut niet van 2.1-setjes, in dat segment is een "subwoofer" meestal alleen een bezuiniging omdat de fabrikant dan maar 1 speaker van fatsoenlijk formaat hoeft te leveren, leuk als je gebeuk wilt maar verfijnd zijn die setjes zelden en je hoort in de regel waar de sub staat, wat vrij hinderlijk is. "Subwoofer" dus tussen aanhalingstekens, omdat ze hem niet alleen gebruiken voor de allerlaagste tonen, maar ook voor tonen die die kleine satellietjes niet kunnen produceren (want te klein voor fatsoenlijk mid/laag).

Dat gezegd hebbende, de 2.0-setjes die je noemt lopen nogal uiteen. De Audioengine A2 is een verfijnd stukje luidspreker, maar wel met een erg kleine speaker en dat "zie" je ook terug in de laagweergave, spec zegt 65Hz. Nu zeg je zelf dat je niet per se heel veel bas wilt, maar 65Hz kan best een beetje kaal klinken. Ik zou zeker gaan luisteren om te bepalen of het genoeg is voor je of niet. De A5 is wat dat betreft een completere luidspreker, maar dan ga je wel een stukje over je budget.

Die KRK's zijn bang voor je buck, er is verder niet veel mis met een monitorspeaker, enige wat ik ertegen in kan brengen is het feit dat de volumeregeling per speaker is en aan de achterkant zit. Volume regel je het liefst op de speaker (eigenlijk versterker maar die zit in dit geval in de speaker) en niet in software, anders krijg je gauw kwaliteitsverlies. Dat mis ik bij de A2+ trouwens ook, de A5 heeft dan weer een mooie volumeknop aan de voorkant. De KRK heeft wel een versterker maar geen DAC, klein detail. Je zou 1 en ander wel kunnen regelen met bijv. een Asus Xonar U7, als ik me niet vergis heeft die volumeregeling op de preamp (en dus niet een digitale volumeregeling, want die zorgt voor kwaliteitsverlies).

Je kunt ook nog kijken naar de Microlabs Solo series, de 7 en de 9 zijn best complete speakers, en de nieuwe 9 heeft een DAC ingebouwd (geen USB, maar je mainboard heeft een optische uitgang).

Voor 300 euro kom je trouwens ook in een prijsgebied waar je in het hifi-gebeuren al heel leuke dingen kunt kopen, een paar boekenplankluidsprekers met een losse versterker zou je ook rond de 300 euro kunnen houden. Hificorner heeft bijv. de Denon PMA-520 nu voor 150 euro, paartje Klipsch B3 van 69 euro per stuk erbij en je houdt het onder de 300 euro. Voor 99 per stuk heb je de Boston A25 wat voor dat geld toch wel een heel aardig setje is, en onder de 100 euro zitten wel meer leuke boekenplankspeakertjes. Die Denon heeft bovendien een dikke vette analoge volumeknop en een afstandsbediening, dus qua bediening ook erg fijn. Tweedehands kun je voor erg weinig nog leukere/goedkopere versterkertjes op de kop tikken, maar dan moet je geen moeite hebben met gebruikt spul, natuurlijk.

Maar de belangrijkste boodschap is eigenlijk: ga ze beluisteren, want een speaker kun je gewoonweg niet accuraat beschrijven op het internet, specificaties zeggen niets en bovendien is er ook een persoonlijk component, niet iedereen vindt hetzelfde goed klinken.

[ Voor 4% gewijzigd door Solarsparc op 07-10-2014 00:09 ]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:37

FeaR

In GoT we trust

Let met HIFI speakers wel op dat deze lang niet altijd even goed klinken op een korte afstand wat bij PC-gebruik veelal wel het geval is. Tevens hebben velen hun bureau tegen een wand aan staan waardoor speakers met een reflexpoort aan de achterzijde weer wat lastiger te plaatsen zijn. Om die bovenstaande reden ben ik voor een paar Argon speakers gegaan. Geen gedoe met een losse versterker wat ook weer plaats in neemt, gewoon met USB naar de speakers en meer niet. Al zijn er natuurlijk ook kleine T-Amps die niet al te veel plaats innemen op je bureau. De Argon 7450a die ik heb zitten op budget Audioengine A2 maar qua formaat en units zitten ze op niveau A5. Qua geluid vind ik de Argon zelfs prettiger maar kan me voorstellen dat het wat aangezette laag en soms hoog niet iedereen kan bekoren. Met dit budget zou ik 100% gaan voor alles behalve een set PC speakers a la Logitech of Edifier met bonkwoofer er bij.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Solarsparc
waardoor speakers met een reflexpoort aan de achterzijde weer wat lastiger te plaatsen zijn.
Nu is dat makkelijk op te lossen met een stukje schuimrubber in de poort, wordt tegenwoordig meestal zelfs meegeleverd.

Dat gezegd hebbende, ik kende die Argons niet, maar het pakketje is op zich wel compleet voor die prijs (incl. volumeknop aan de voorkant!), dus dat setje lijkt me wel de moeite van het beluisteren waard.
Met dit budget zou ik 100% gaan voor alles behalve een set PC speakers a la Logitech of Edifier met bonkwoofer er bij.
Quoted for truth, 100% mee eens.

[ Voor 20% gewijzigd door Solarsparc op 07-10-2014 02:42 ]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:37

FeaR

In GoT we trust

Solarsparc schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 02:39:
[...]
Nu is dat makkelijk op te lossen met een stukje schuimrubber in de poort, wordt tegenwoordig meestal zelfs meegeleverd.
Bij de Boston Acoustics zit dat niet, maar niets wat een goed geplaatste sok niet op kan lossen. Je laag wordt er wel weer minder van wat voor TS wellicht een issue is.
Dat gezegd hebbende, ik kende die Argons niet, maar het pakketje is op zich wel compleet voor die prijs (incl. volumeknop aan de voorkant!), dus dat setje lijkt me wel de moeite van het beluisteren waard.
Normaal ben ik niet echt van één merk aandragen of pushen. Maar die Argon verbaasde mij ook vanwege de prijs/kwaliteitsverhouding dat ik die wel moest noemen. Ook niet echt een bekend merk en makkelijk te vergeten.

[ Voor 5% gewijzigd door FeaR op 07-10-2014 03:09 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• oscarw

oscarw

Topicstarter
Bedankt! Mijn besluit staat dan vast; het wordt geen 2.1 setje...
Ik wil wel mijn geluid blijven regelen in windows. Zelf heb ik nog geen kwaliteitsverlies gehoord als ik het geluid harder/zachter zette, dus ik hoop dat het bij mijn nieuwe speakers wel meevalt :)

Ik heb nu een Samsung MM-C330D en die vind ik zelf goed klinken, maar ik wil toch wel wat meer kwaliteit. Vooral de hoge en midden tonen zijn wat minder bij deze, vandaar dat ik wil upgraden.

Hoe denken jullie dat de KRK RP5 G3 's presteren tegenover de De Argon 7450a's (die er trouwens hun uiterlijk al meehebben :D)?

• michael3
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-12-2020
FeaR schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 03:08:
[...]

[...]

Normaal ben ik niet echt van één merk aandragen of pushen. Maar die Argon verbaasde mij ook vanwege de prijs/kwaliteitsverhouding dat ik die wel moest noemen. Ook niet echt een bekend merk en makkelijk te vergeten.
Die zien er erg vet uit, ben benieuwd hoe die klinken.
Ik ga dit topic even in de gaten houden ben zelf ook een beetje aan het rond kijken voor iets leuks voor bij de PC.

Zat zelf in eerste instantie te denken aan studio monitoren, zodat je het gewoon "echt" hoort zonder verkleuring van de speakers.
Is misschien voor jou (TS) ook nog iets voor naar te kijken.

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

• Solarsparc
Zat zelf in eerste instantie te denken aan studio monitoren, zodat je het gewoon "echt" hoort zonder verkleuring van de speakers.
Dat is in die prijsklasse een beetje een illusie. De KRK's zijn verre van neutraal. Wat je in die prijsklasse krijgt, is vooral een speaker met de ergonomie van een studiomonitor (d.w.z., versterkt, gebalanceerde ingangen, etc) die directioneler is dan een hifi-speaker. Er zijn ook zat hifi-speakers die neutraal klinken, maar echt neutrale speakers zijn in beide klassen gewoon een stuk duurder.
Een monitorspeaker heeft geen technologie aan boord die hem gerichter maakt, het is juist andersom: een hifi-speaker heeft vaak een waveguide voor de hogetonendriver i.c.m. een iets andere plaatsing die hem minder directioneel maakt. Maar goed, als je zo'n studiomonitor goed vindt klinken, en je kunt leven met een volumeknop aan de achterkant en een paar verloopstekkers, kan het een optie zijn. De KRK's zijn namelijk ook niet bijzonder directioneel en in dat segment zijn er wel meer "studiomonitoren" die eigenlijk meer neerkomen op een desktopsetje. Niets mis mee, want dat soort setjes zijn juist ideaal bij de computer.

Uiteindelijk moet je beslissen met je oren.

[ Voor 5% gewijzigd door Solarsparc op 07-10-2014 20:58 ]

• Jelmar1990
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-09 09:52
Ik zou eens naar de Harman Kardon Soundsticks 3 kijken.
Topspeakertjes die voor ongeveer de helft van je budget te krijgen zijn.
Laag, mid en hoog zijn enorm mooi in balans en het laag is ook nog op de sub bij te regelen.
Ik heb ze zelf naast mijn iMac staan en ook qua design vind ik ze erg geslaagd!

• oscarw

oscarw

Topicstarter
Jelmar1990 schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 19:23:
Ik zou eens naar de Harman Kardon Soundsticks 3 kijken.
Topspeakertjes die voor ongeveer de helft van je budget te krijgen zijn.
Laag, mid en hoog zijn enorm mooi in balans en het laag is ook nog op de sub bij te regelen.
Ik heb ze zelf naast mijn iMac staan en ook qua design vind ik ze erg geslaagd!
Ik heb liever een 2.0 setje (zonder subwoofer).
Ook heb ik het idee dat je bij de soundsticks wel erg veel betaalt voor het uiterlijk, en dat vind ik verder niet heel belangrijk.
Toch bedankt :)

• MarVanOs
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:23
Kun je het budget wellicht met € 90 oprekken? In dat geval is de Kef X300a wellicht iets voor je, zie onderstaande link:
http://hificorner.nl/speakers/actieve-speakers/kef-x300a

Wordt naar mijn idee via USB aangesloten dus je gebruikt ten volle de interne DAC van de Kefs.

Excuus, ik zie dat ik een grove fout maar, prijs is per stuk, totaal dus € 780... Mijn reactie mag verwijderd worden.

[ Voor 17% gewijzigd door MarVanOs op 12-10-2014 08:56 ]

• Gusto
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-04-2021
Of kijk eens bij http://www.teufelaudio.nl/pc/2.0-pc-speakers.html ;)
Heb zelf de Concept C 200 BE

[ Voor 17% gewijzigd door Gusto op 18-10-2014 15:09 ]

Pagina: 1