Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[Nest] Aansluiten op hr ketel en huidige thermostaat eruit.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Situatieschets:

Ik woon in een nieuwbouwwoning uit 2010. Op zolder staat de ketel Vaillant hrPRO (VHR NL CW 3/3). Op de verdieping eronder (slaapkamers) heb ik gewone radiatoren. Op de benedenverdieping ligt vloerverwarming.

In woonkamer hangt de huidige thermostaat (WTH, specs: theben, Ramses 811 top). Deze is (blijkbaar) verbonden met de pomp in de hal die vervolgens de vloerverwarming regelt. Of anders gezegd: de WTH thermostaat krijgt 230v van de pomp.

Ik wil graag een Nest het werk laten doen van de huidige thermostaat. Dus de Nest besteld en vorige week gekregen. Mooi, want dan kreeg ik er nog een monteur bij ook:) Deze meneer is vanmiddag geweest. Echter, de Nest hangt nog niet. De beste man is ongeveer 2,5 uur geweest om er achter te komen dat ik, in zijn ogen, een zeer exotische opstelling had. Ik heb eerlijk gezegd geen idee, ik ben geen verwarmingsmonteur:) Namelijk, 230v op een thermostaat is wel heel raar en had hij nog niet eerder gezien. We zijn een uur bezig geweest om uit te zoeken waar die 230v vandaan komt. Deze komt dus van de pomp. Want hem (en mij) niet duidelijk is: stuurt de thermostaat de pomp aan of stuurt de thermostaat de ketel aan?

Wat er volgens hem moet gebeuren: een directe draad van de ketel (zolder) naar de thermostaat (woonkamer) die de nest kan aansturen. Draadloos kan volgens hem niet (volgens Nest wel) dat geeft alleen maar storingen.

Mijn vraag aan jullie: heb ik een exotische opstelling? Kan de nest hiermee overweg? Stel: de nest hangt en praat met mijn ketel, doet mijn pomp voor de vloerverwarming het dan nog? En hoe moet ik het dan aansluiten?

Als ik plaatjes moet schieten om een en ander te verduidelijken doe ik dit natuurlijk graag:).

• Cruise Control
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-07-2024
Het zou kunnen dat je een weersafhankelijke regeling hebt voor je CV. Heb je in alle andere ruimtes dan de woonkamer thermostaatkranen op de radiatoren? Zit er een buitentemperatuursensor aangesloten op de ketel (eventueel via een tweede thermostaat in de buurt van de ketel)?

Verwijderd

Topicstarter
Goeie! Klopt. ik heb een weersafhankelijke regeling op de cv maar geen idee hoe dat naar de cv ketel gaat. In slaapkamers zitten idd thermostaatkranen op de radiatoren. De temp regeling zitten op de achtergevel op hoogte van de zolder. Dus logischerwijze loopt dat direct naar de ketel. Ik heb (naar mijn weten) geen tweede thermostaat. Omdat ik een weersafhankelijke regeling heb: werkt de nest dan wel?

• Cruise Control
Je zou de Nest direct de CV ketel kunnen laten aansturen zoals je CV-monteur voorstelde. Dan heb je geen weersafhankelijke regeling meer maar een ruimteregeling met de woonkamer als referentieruimte.
Wat misschien ook een optie is, is de Nest de vloerverwarmingspomp van de benedenverdieping laten aansturen via een relais.

Verwijderd

Topicstarter
Okay, dus in het eerste geval moet ik een kabel van boven naar beneden trekken (lastig). De tweede, met relais, betekent dus dat de huidige 230v aansluiting vervangen wordt door een draad naar de pomp vanaf de thermostaat (waar straks de Nest op gaat). Is het draadloos aansturen dan nog een "probleem" naar de ketel (waar de heatink hangt)?

• Cruise Control
In de tweede situatie zou de Nest niet de ketel aansturen maar alleen de vloerverwarmingspomp.

[ Voor 30% gewijzigd door Cruise Control op 06-10-2014 22:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wellicht dan een hele domme vraag: wie stuurt het nu aan? Stuurt de huidige thermostaat ook alleen de pomp aan en de buitensensor de ketel (wellicht dus met tweede thermostaat)?

• Cruise Control
Ik denk van wel. Dat is althans de gebruikelijke manier om een WA-regeling met vloerverwarming uit te voeren. De ketel zelf of een tweede thermostaat berekent de benodigde temperatuur van het CV-water uit de met de buitensensor gemeten buitentemperatuur en een ingestelde stooklijn. De thermostaat in de woonkamer stuurt alleen de vloerverwarmingspomp. De andere ruimtes regel je met thermostaatkranen. Vandaar dat er nu geen verbinding is tussen de kamerthermostaat en de ketel.
Het voordeel boven een ruimteregeling is dat je de andere vertrekken nog kunt verwarmen als de woonkamer op temperatuur is. Het nadeel is een wat hoger verbruik doordat je ketel continu het CV-water warm houdt.

Verwijderd

Topicstarter
Top. Ik begin het te begrijpen. Dus als ik de nest aansluit op de pomp behoud ik oude situatie alleen dan met de nest? Is dat de enige optie of kan ik het "mooier" maken door toch een draad van zolder naar beneden te trekken? Of heeft dat juist geen voordelen? En als ik dat doe...werkt de pomp dan nog wel omdat de pomp nergens meer mee in verbinding is?

• Cruise Control
Als je de Nest de pomp laat aansturen houd je inderdaad de huidige (weersafhankelijke) regeling.
Een draad naar boven is alleen nodig als je de Nest als ruimteregeling wilt gaan gebruiken. De vloerverwarmingspomp moet in dat geval op een andere manier worden aangestuurd. Eén manier daarvoor is een pompschakelaar met een temperatuursensor op de aanvoerleiding. Sommige ketels kunnen ook een externe pomp aansturen (daar is wel weer bedrading voor nodig).

• Limojo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23-11 23:23
Werkt je huidige setup met WTH regeling naar behoren of juist niet?
Lijkt mij op het eerste gezicht een goed uitgedachte installatie, WTH kies je niet zomaar.

Waarom wil je zo graag een Nest hebben ipv een (blijkbaar) goed werkende WTH regeling?

De combinatie huis uit 2010, goed geisoleerd en vloerverwarming ga je m.i met een Nest echt niet fatsoenlijk werkend krijgen.

Dan schat ik de regeling van WTH toch heel wat hoger in dan de Nest.

Ik ben benieuwd hoe dit uit gaat pakken.

Verwijderd

Topicstarter
De WTH regelt het in principe goed. Wat ik wil is meer inzicht krijgen in verbruik e.d. Natuurlijk heeft de Nest een hoog "hebbedinggehalte" en in vergelijk met andere thermostaten die meer inzicht kunnen geven (d.m.v. apps oid) kwam de Nest naar boven. Informatie ingewonnen over de Nest met de info die ik tot nu toe had en vandaar de Nest. Of het beter/slechter uitpakt dan de WTH weet ik ook nog niet.

Het gaat mij erom het niet slechter te krijgen in ieder geval :) wat ik graag wil is dat de Nest me inzicht geeft in het verbruik, wanneer slaat de verwarming aan, hoe lang, e.d. Dat doet mijn WTH nu niet. Overigens; de WTH heb ik niet gekozen...dat heeft de aannemer destijds gedaan. Nogmaals naar volle tevredenheid alleen het inzicht over hoe en wat heb ik niet met de WTH, dat is iets dat de Nest moet gaan regelen.

Zien jullie daar nog mogelijkheden? Kan ik de Nest gewoon aan mijn circulatiepomp knopen, de 230v draad die er nu vanaf loopt verbinden met de heatlink en die weer naar de Nest of wordt dit een nachtmerrie?

• Cruise Control
Je huidige thermostaat schakelt de pomp via 230 volt. Ik vermoed dat een Nest geen 230 volt kan schakelen en dat er dus een relais nodig is om met de Nest je pomp aan te sturen. Ik zie niet in waarom dat niet gewoon zou werken, maar dat lijkt me zeker iets om even met je CV-monteur door te nemen.
Realiseer je wel dat je op deze manier alleen de warmtevraag vanuit de woonkamer registreert met de Nest en niet het stookgedrag van je ketel. Omdat je een weersafhankelijke regeling hebt, stookt je ketel in principe continu CV water warm zodat iedere ruimte waar een thermostaatkraan open gaat gelijk verwarmd kan worden.
In theorie zou je in deze opstelling wel wat gas kunnen besparen met de Nest. Die zorgt er namelijk voor dat de woonkamer niet verwarmd wordt als er niemand aanwezig is. Maar omdat je vloerverwarming hebt en een huis uit 2010 wat uitstekend geïsoleerd is, zal je besparing in de praktijk minimaal zijn. Je gasverbruik is zeer waarschijnlijk nu al erg laag en er valt dus weinig meer te besparen.

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm tja. Lastig. Dus als ik echt het volledige verbruik wil zien (en niet alleen de woonkamer) moet ik de Nest aan de ketel op zolder koppelen. Toch nog maar eens over nadenken. Dank voor de antwoorden.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
Verwijderd schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 09:44:
Hmmm tja. Lastig. Dus als ik echt het volledige verbruik wil zien (en niet alleen de woonkamer) moet ik de Nest aan de ketel op zolder koppelen. Toch nog maar eens over nadenken. Dank voor de antwoorden.
als je je volledige gebruik wil weten, moet je niet met een nest werken.
die ziet niet dat je op gas kookt of de douche/bad(tap water) hebt aan staan.
maar in de meter kast kijken, daar zit de meter.
en die in vullen op www.mindergas.nl b.v. (of dit deel tweakerig automatiseren. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Pagina: 1