Beste RAM Keuze?

Pagina: 1
Acties:

• ItsShowTimeZ
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20-02 07:18
Beste Tweakers,

Ik heb ondertussen genoeg informatie verzameld voor Moederbord & Cpu, nu is alleen mij volgende stap: Extra geheugen. Ik game op dit moment met het volgende: Asrock 870 Extreme 3, FX-6300, 4x2 GB Corsair XMS3 1333Mhz & R9 290 MSI Gaming 4G.

In de planning staat de upgrade van het moederbord en Cpu naar een Asus Sabertooth Z97 Mark 2 & I7 4790K.

Nu heb ik tijdens een potje battlefield gemerkt, dat bij het spelen van een 48 man server of meer, mijn 8GB geheugen te weinig is. Als ik vervolgens een programma sluit als Steam, komt er extra geheugen vrij en heb ik meer FPS. echter vind ik het idioot dat ik programma's moet gaan uitzetten om fatsoenlijk te kunnen gamen. Vandaar dat ik wil gaan upgraden naar 16GB geheugen.

Nu heb ik de volgende merken als voorkeur: Kingston & Corsair. Ik weet dat er op het forum vaak Crucial aangeraden word, echter heb ik zelf fijne ervaringen met Kingston & Corsair.

Voor Corsair zouden mijn keuzes liggen tussen de Dominator Platinum & Vengeance.
Voor Kingston gaat mijn keuze dan naar Hyperx Fury ( Black )/Hyperx Beast

Wat is hierin de beste keuze?

Dan nog de volgende 3 vragen: Wat is de beste layout voor 16GB geheugen in combinatie met de Asus Sabertooth Z97 Mark 2 & I7 4790K. Is het slimmer om te gaan voor 2x8GB, of voor 4x4GB ?

Wat is de beste geheugen snelheid in combinatie met bovengenoemde moederbord & CPU.

En dan nog de laatste vraag, misschien nog wel 1 van de belangrijkste, mijn CPU koeler ( Gelid GX-7 met 2 PL12 Slim fans ), Gaat deze niet boven de geheugen slots zitten? Op plaatjes van de mark 2 te zien is de ruimte tussen de socket en Ram slots niet heel veel. Moet ik hierom bijv. Low profile Ram nemen om zeker te zijn dat het past?

Graag hoor ik jullie mening!!

Alvast bedankt!

Mvg,

Michel/ItsShowTimeZ

• oscarw
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13-12-2025

oscarw

Better be a geek than an idiot

Vasthouden aan bepaalde merken 'omdat ze goed bevallen' is niet verstandig.
De Crucials hebben gewoon de beste prijs/prestatieverhouding, dus die raad ik je dan ook aan.
Waarom zou je duurder geheugen met een hoger stroomverbruik, lossere timings en onhandig hoge koelvinnen kiezen, alleen maar voor het merk? :P Crucial is ook een topmerk.

Vergeet niet dat Crucial ook gewoon levenslange garantie geeft op het geheugen. Als het geheugen slecht en onbetrouwbaar zou zijn zouden ze dat echt niet doen :)

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
- De beste lay-out voor 16 GB is 2 x 8GB zodat beide modules in 'Dual Channel' draaien. Het performance met bijv 1 of 4 bankjes RAM is vrij klein, maar elke snelheidsverhoging is mooi meegenomen!

- Aftermarket CPU koelers zitten regelmatig in de weg bij geheugen bankjes. Je kan hierbij twee dingen doen: 1. Low-profile geheugen. 2. Alleen geheugen slots 3&4 gebruiken. Ik weet helaas niet hoe dit bij de Sabertooth met jouw specifieke koeler zit.

Ik had zelf ook altijd goede ervaringen met Corsair en bijv GeiL geheugen, maar ben toch overgestapt naar de Crucial variant. Ze zijn inderdaad populair, en wel met een reden: Bijna elk moederbord accepteert deze modules, ze zijn scherp geprijsd, low-profile en ook nog eens low-voltage. Ze geven tevens net als andere fabrikanten ook levenslange garantie; dit doen ze alleen maar omdat ze echt kwaliteit afleveren. Kijk bijv. ook naar hun SSD's, de Crucial MX100 series. Geweldige SSDs!

Daarom zou ik toch dit setje aanraden: pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU

Zo heb je kwaliteit, laag verbruik en met low-profile gaat dit 100% passen (Ze passen ook onder mijn grote scythe mugen 4 koeler). Ik zou daarom niet aan een bepaald merk vasthouden :)

Edit: oscarw was me voor en raadt exact hetzelfde aan, maar dan in minder woorden!

Edit2: Wat betreft snelheden, voor gamen zijn de Crucials uitermate geschikt. Zeer strakke timings of hogere Mhz waarden leveren geen tot zeer weinig extra prestaties, dit is gewoon te verwaarlozen. De crucials leveren gewoon goede prestaties!

[ Voor 10% gewijzigd door stin00 op 06-10-2014 21:00 ]

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• ItsShowTimeZ
Ik snap dat jullie voor Crucial kiezen, vanwege de hoge prijs/kwaliteit verhouding. Maar zoals ik al aangeef in mijn openingspost heb ik goede ervaringen met Kingston en Corsair. Vandaar dat ik daar toch liever voor kies, aangezien ik geen merk in mijn PC wil waar ik niet 100% achter sta. Ik geef dan liever wat meer uit om een merk te kopen waar ik wél 100% achter sta.

Nu weer even terug naar de vragen, Welk van de keuzes zou dan de beste zijn? ( had zelf al deze gevonden pricewatch: Corsair Vengeance LP CML16GX3M2A1600C10 Bijna even duur als de Crucials maar toch Corsair ) Welke hoogste Mhz is het beste om aan te schaffen in mijn situatie?

Kwa layout ben ik er wel uit denk ik, denk dat het het slimste is om voor 2x8 te gaan, ook i.v.m. de koeler die anders in de weg gaat zitten denk ik.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Dat Corsair setje is ook prima en 1600 MHz is snel genoeg. Ze zijn ook low-profile dus zullen sowieso passen.

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• ItsShowTimeZ
Het is dus niet slimmer om wat meer uit te geven en bijv. voor 1866Mhz te gaan?

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:02
Volgens mij wordt er bij intel cpus niets hoger dan 1600 MHz ondersteund, dus dat zou geldverspilling zijn. Er zijn slechts enkele uitzonderingen waarbij sneller geheugen voordelen biedt (APU's van AMD bijvoorbeeld). Dit is in ieder geval niet zo bij een intel i7 4790k

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:32
Intel cpu's ondersteunen officieel tot 1600MHz, maar hogere snelheden werken ook wel. Alleen haal je daar zo goed als geen snelheidswinst mee omdat de geheugencontroller zo efficiënt is. Sneller dan 1600MHz geheugen is dus eigenlijk zinloos.
Pagina: 1