• Marcvd
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-01-2024
Kort gezegd, als ik op de power knop druk op mn pc dan gebeurt er niks..

Het gaat om het volgende systeem
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 955 Black Edition€ 0,-€ 0,-
1MSI GF615M-P33€ 0,-€ 0,-
1XFX HD 5750 512MB GDDR5 PCI-E€ 0,-€ 0,-
1Samsung Spinpoint F3 HD502HJ, 500GB€ 0,-€ 0,-
1AOpen ES45H€ 0,-€ 0,-
1Samsung Syncmaster P2270€ 0,-€ 0,-
1Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit)€ 89,99€ 89,99
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 0,-€ 0,-
1Sony Optiarc AD-7240S Zwart€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 89,99

Wat heb ik zelf al geprobeerd?
Met de oorspronkelijke setup, hieronder te zien. Kreeg ik aanvankelijk diverse problemen met de pc. Eerst een keer een BSOD, daarna foutmeldingen over geheugen bij opstarten.
Eerst dus het idee dat het geheugen problemen gaf, maar na verschillende tests geconstateerd dat de pc gewoon wilde opstarten met beide geheugen strips..

Na de verschillende tests kreeg ik problemen met opstarten, af en toe totaal geen reactie, af en toe niet verder dan zwart scherm, soms vlekkeloos opstarten, erg willekeurig en niet uit te lokken of na te bootsen.
Soms dus absoluut geen reactie en na een tijdje laten afkoelen weer wel.
Door deze symptomen, en het feit dat mijn voeding het minste kwaliteit onderdeel is maar een nieuwe voeding besteld, en daarbij een andere kast.

#ProductPrijsSubtotaal
1Cooler Master Silencio 352€ 48,-€ 48,-
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 52,03€ 52,03
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 100,03

Met deze voeding vol goede moed aan de slag gegaan, met als resultaat een compleet dode pc. Alles aangesloten, op de power knop gedrukt en... Niks.
Geen piep, geen klik, geen draaiende fans, niks..
Alle componenten afgekoppeld, nog niks, power switch connector op het moederbord op alle manieren geprobeerd, nog niks.

Voor de zekerheid nog even het zaakje op de oude voeding terug aangesloten, ook geen resultaat..

Iemand enig idee? Waarschijnlijk moederbord? Zo ja, welke moet ik dan als vervanging aanschaffen?

Alvast bedankt voor de hulp!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
Alles op een stuk karton opbouwen(moederbord op een stuk karton buiten de kast opbouwen), met zo min mogelijk hardware.
Dan proberen te booten.
Handleiding van je moederbord goed lezen zodat je geen kabel vergeten bent.
Stekkers intern goed bekijken, of er geen slechte stekkers/kabels bij zitten.

Daarna onderdelen gaan uitwisselen(lenen), omdat je anders 2 pc's hebt, en het werkt nog niet.

• Marcvd
Moederbord buiten de kast met alleen de CPU en 1 reepje geheugen geeft nog altijd geen kik..
Op beide voedingen getest..
Heb wel het idee dat ik (zeker in mijn oude voeding) iets hoor schakelen.. Maar meer gebeurt er niet.

• oscarw
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13-12-2025

oscarw

Better be a geek than an idiot

Inderdaad al je voedingskabels (CPU, ATX (breede stekker), en natuurlijk of ze ook goed aangesloten zijn op je voeding.
Mocht dat allemaal goed zitten inderdaad met zo min mogelijk proberen het bord aan de praat te krijgen, en telkens een component toevoegen als hij correct start.
In het allerergste geval heb je voor 4 tientjes al weer een nieuw bord, ook geen ramp dus.
pricewatch: Biostar AM1MHP (De goedkoopste)
pricewatch: Gigabyte GA-78LMT-USB3 (Heeft als enige USB 3.0 en heeft 4 geheugensloten)
pricewatch: MSI 880GMA-E55 (Heeft een luxere chipset, maar is wel een stuk duurder en niet/nauwelijks leverbaar)

• jan99999
Reset je moederbord eens, zie moederbord handleiding hoe dit moet.

• Marcvd
Gedaan, maar geen effect.. Ben toch wel overtuigd dat er iets stuk is eigenlijk ;-)

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 19:50
Marcvd schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 22:29:
Gedaan, maar geen effect.. Ben toch wel overtuigd dat er iets stuk is eigenlijk ;-)
Je hebt een BIOS/CMOS reset gedaan via het jumpertje?
Ook de 12V 4-pin connector op het moederbord aangesloten?
Als dat niet helpt vrees ik ook dat je mobo overleden is....

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-11-2025
Hoor je ook geen piep of piepjes? je moederbord heeft standaard een ingebouwde signalering.
Hoor je niets dan kunnen dit 2 dingen zijn>> Moederbord of de voeding overleden.

Als sluit ik me aan bij de vorige posting, denk dat je mobo overleden is.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

• Marcvd
Ploink schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 23:33:
[...]

Je hebt een BIOS/CMOS reset gedaan via het jumpertje?
Ook de 12V 4-pin connector op het moederbord aangesloten?
Als dat niet helpt vrees ik ook dat je mobo overleden is....
Ja gedaan, 12V 4-pin is ook aangesloten.
fast-server schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 23:36:
Hoor je ook geen piep of piepjes? je moederbord heeft standaard een ingebouwde signalering.
Hoor je niets dan kunnen dit 2 dingen zijn>> Moederbord of de voeding overleden.

Als sluit ik me aan bij de vorige posting, denk dat je mobo overleden is.
De voeding lijkt me sterk aangezien ik er 2 heb staan waarvan er 1 nieuw uit de doos komt. Dan toch maar even zoek of ik ergens een mobo vandaan kan halen om te testen.. Of dat ik gewoon een nieuwe bestel. Ik hoor namelijjk helemaal niks, fan gaat niet draaien, geen piepjes etc..

Ik heb al eens eerder (jaar of 2 terug) een nieuw mobo in het systeem gedaan, toen was er ook al een stuk. Is dat toeval of doe ik gewoon iets niet goed? Ik hoor vrijwel altijd dat er op je moederbord (vrijwel) nooit iets stuk gaat :?

[ Voor 3% gewijzigd door Marcvd op 07-10-2014 07:31 ]

• jan99999
Wissel de batterij eens uit.
Heb al eens een moederbord gehad die niet reageerde met lege batterij, nieuwe battery en het werkte weer.
Meeste moederborden werken wel met slechte of lege batterij.

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 19:50
Na twee jaar is een batterij normaal nog niet leeg, maar je kan het altijd even testen natuurlijk.
Marcvd schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 07:30:
[...]
Ik heb al eens eerder (jaar of 2 terug) een nieuw mobo in het systeem gedaan, toen was er ook al een ostuk. Is dat toeval of doe ik gewoon iets niet goed? Ik hoor vrijwel altijd dat er op je moederbord (vrijwel) nooit iets stuk gaat :?
Een moederbord is relatief complex, dus daar kan ook veel aan stuk gaan. Vooral condensatoren zijn berucht als zwakke component (al gecontroleerd?) en onderdelen die heet kunnen worden zoals de chipset, mosfets of spanningsregelaars hebben ook niet het eeuwige leven.

De voeding is het hart van je systeem naar mijn mening. Als deze niet de juiste spanning levert, misschien slechts heel kort bij het aan of uit schakelen, dan kan dat schade veroorzaken in andere componenten. Als de rimpelspanning te groot is kan het fouten en crashes veroorzaken, bovendien is de rimpelstroom door de condensatoren dan veel hoger waardoor die warmer worden en eerder sneuvelen.

Het is dus mogelijk dat je moederborden gesneuveld zijn door een slechte voeding. Gelukkig heb je nu een hele goede aangeschaft :)

• Marcvd
Ploink schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 08:34:
Een moederbord is relatief complex, dus daar kan ook veel aan stuk gaan. Vooral condensatoren zijn berucht als zwakke component (al gecontroleerd?)
Ja heb het hele bord eens nagelopen, maar geen opgeblazen condensatoren of andere afwijkingen gevonden..
Ploink schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 08:34:
Het is dus mogelijk dat je moederborden gesneuveld zijn door een slechte voeding. Gelukkig heb je nu een hele goede aangeschaft :)
Een goede voeding heb ik dus al, nu er hoogstwaarschijnlijk een nieuw moederbord bij zoeken.
Heb jij aanraders? of ben ik beperkt tot de eerder genoemde opties?
oscarw schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 20:53:
pricewatch: Biostar AM1MHP (De goedkoopste)
pricewatch: Gigabyte GA-78LMT-USB3 (Heeft als enige USB 3.0 en heeft 4 geheugensloten)
pricewatch: MSI 880GMA-E55 (Heeft een luxere chipset, maar is wel een stuk duurder en niet/nauwelijks leverbaar)

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Marcvd schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 22:29:
Leg eens uit hoe je hem buiten je kast start.

• Marcvd
KillerAce_NL schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 12:57:
[...]

Leg eens uit hoe je hem buiten je kast start.
Moederbord buiten de kast, 24 pins aansluiting erop, 4 pins 12V aansluiting erop, knoppen van de kast aangesloten om te starten, en dan op het knopje drukken :)
Power switch aansluiting op verschillende manieren geprobeerd, met en zonder reset knop aansluiting erop, met en zonder alle LED aansluitingen erop geprobeerd, geen reactie.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Sluit de powerknop even uit, want die gebruik je namelijk elke keer. Gewoon even starten met een platte schroevendraaier.

• EG Mike
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-01 09:09
KillerAce_NL schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 13:49:
Sluit de powerknop even uit, want die gebruik je namelijk elke keer. Gewoon even starten met een platte schroevendraaier.
Dat dus; was het net aan het typen. Vanaf reactie 1 had ik de powerknop (of aansluiting) al verdacht. Al is je moederbord stuk, je PC zou nogsteeds enige reactie moeten geven.

• Marcvd
KillerAce_NL schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 13:49:
Ga ik die vanavond nog even proberen. Gewoon even de pinnetjes aantikken zou genoeg moeten zijn?

• EG Mike
wel de juiste pinnetjes he. Check de manual van je mobo ff 3x!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

pryth schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 13:51:
[...]

Dat dus; was het net aan het typen. Vanaf reactie 1 had ik de powerknop (of aansluiting) al verdacht. Al is je moederbord stuk, je PC zou nogsteeds enige reactie moeten geven.
Daarom vroeg ik hem te verduidelijken hoe hij het setje buiten de kast startte ;)
Symptomen wijzen er namelijk op.

• Marcvd
Ik heb wel met de oude kast al eens de power knop doorgemeten, deze ging netjes naar 0 ohm bij indrukken dus zou moeten werken.
Dat was echter wel met de oude voeding, dus we gaan het gewoon proberen!

Allemaal wel bedankt voor het meedenken!

• EG Mike
De knop kan mechanisch misschien in orde zijn, maar als je hem verkeerd op je mobo aansluit zal deze niet het gewenste resultaat leveren. Ik verwacht ook niet dat de knop zelf stuk is, maar dat deze verkeerd is aangesloten (vandaar dat ik je vroeg om 3x de pinnetjes te controleren :) ). Succes

• Marcvd
Inmiddels getest met een schroevendraaier op 100% zeker de juiste pinnetjes, en nog altijd geen kik..
Denk dat ik maar nieuw mobo ga bestellen...

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Je zou als je zeker weet dat je alles goed getest hebt, nog even een keer de cpu kunnen reseaten. Daarbij bekijk je deze ook nog even een keer goed om (voor zover mogelijk)uit te sluiten dat daar iets mee is.

• Marcvd
Gister een nieuw moederbord aangeschaft (de pricewatch: Gigabyte GA-78LMT-USB3)
Hiermee het hele zaakje weer opgebouwd en het spul werkt nu weer.
Allemaal bedankt voor het meedenken, ik hoop dat ik nu weer even vooruit kan zonder al te veel gedoe..
Pagina: 1