vreemde waardes uitlezen slimme meter

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swannie
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-01 16:51
Gisteren was ik van plan om met mijn raspberry pi mijn slimme meter uit te lezen aan de hand van de tutorial die te vinden is op http://gejanssen.com/. Dit lukte allemaal aardig totdat ik de waardes die via de p1 poort binnen kwamen zag. De opmaak van deze berichten is niet zoals verwacht, hieronder staat een voorbeeld:

pi@raspberrypi ~ $ cu -l /dev/ttyUSB0 -s 9600 --parity=none
Connected.
/{*=%kQ38;-100&L(L
jRJ3r
     s
      (5A424556'*:'
                   c!kS
                       sBs
                          C;#sJR[Wl)
1       R
1-0:;.8.1,00000.002*kWh)
1-0:2.8.2(00800.085*kWl)
0       RJ2s
            #sC)
1R
0-0:nBr*BJJOrR=]-LsBrRkW)
jRJ2rr
      B
       Kk
         0-0?96.1&)CJc!jSJ2r
                            3.0()
0-n'6Bok
        0-l'2rsB

&c!j
                    :24.3.0(141006nJCJC2J(1)(0Kl'6.2.1)(m3)
(01O[*Jk
        0-1:24.4.0(1)
!

(De code wijkt bij iedere response af)

Ik maak gebruik van de volgende onderdelen:
- Raspberry pi
- usb naar db9 connector (goedkope Chinese kabel)
- db9 naar rj 45 connector
- rj11 naar rj 45 kabel (getest en werkt)

Hebben jullie misschien een idee wat de oorzaak van dit probleem kan zijn? Moet ik het zoeken in één van de instellingen of kan de usb naar db9 connector ook voor problemen zorgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Wat gebeurt er als je direct op de seriële poort van de Pi je RJ11 kabel aansluit, krijg je dan wel de juiste data?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
http://gejanssen.com/howto/Slimme-meter-uitlezen/index.html
De eerste uitlezing
Nu we de kabel hebben, moeten we hem gaan testen.
Het protocol voor je seriele poort om deze uit te lezen is:
parameter 	waarde 
Baud rate 	9600 
Data bits 	[u][b]7[/b][/u] 
Parity 		[u][b]Even[/b][/u] 
Stop bits 	1
Als ik "man cu" doe staat er aan het eind:
BUGS
       This program does not work very well.

:D

Probeer eens:
$ stty 9600 cs7 parenb -cstopb -echo -F /dev/ttyUSB0
$ cat /dev/ttyUSB0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:46
Wat voor meter heb je? Wellicht spuugt hij op 115200 baud uit en/of geinverteerd. Inverteren doen een aantal kabels zelf weer de goede kant op, maar niet alle kabels doen dat.

Met een Arduino lees ik mijn Kaifa MA105 meter uit, die spuugt de data op 115200 baud uit en geïnverteerd. Om het signaal weer normaal te krijgen moest ik een transistor tussen de meter en de Arduino plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swannie
Bedankt voor de snelle reacties. De meter die ik heb is de iskra ac 3ph 4 Wire. Als ik 115200 baud probeer krijg ik geen resultaat.
Bij het uitvoeren van "stty 9600 cs7 parenb -cstopb -echo /dev/ttyUSB0" krijg ik de melding "stty: invalid argument `/dev/ttyUSB0'".
Ik heb nog niet geprobeerd de pi rechtstreeks op de RJ11 kabel aan te sluiten. dit ga ik nog proberen. Mochten er meer suggesties zijn hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
swannie schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 20:41:
Bij het uitvoeren van "stty 9600 cs7 parenb -cstopb -echo /dev/ttyUSB0" krijg ik de melding "stty: invalid argument `/dev/ttyUSB0'".
Sorry, heb een syntax foutje gemaakt, ik heb het nu verbeterd.
Indien je een "Permission denied" krijgt, dan moet je het als root uitvoeren (of met "sudo" er voor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swannie
Bedankt voor je reactie, nu werkt het inderdaad wel, maar krijg ik helaas nog steeds de zelfde vreemde resultaten. Ik denk dat het probleem de geinverte signaal is en de kabel hier niet goed mee over weg kan. Op een windows laptop kreeg ik de zelfde resultaten toen ik ComTestSerial gebruikte.

Ik gebruik momenteel de volgende kabel http://www.ebay.com/itm/1...geName=STRK%3AMEBIDX%3AIT. Hebben jullie ervaring met kabels die hier beter mee overweg kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
swannie schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 00:00:
Ik gebruik momenteel de volgende kabel http://www.ebay.com/itm/1...geName=STRK%3AMEBIDX%3AIT. Hebben jullie ervaring met kabels die hier beter mee overweg kunnen?
Een usb-rs232 kabel van $2.28 inc verzending uit China? Probleem lijkt me duidelijk dan. Veel van die ebay kabels zijn gewoon slecht.
Aan jouw output zie ik dat kleine stukjes data wel goed aankomen dus baudrate is goed en inversie is dan ook niet het probleem.

Weet je dat veel moderne moederborden nog steeds een RS232 hebben? Er zit dan een header op die je via een bracket naar buiten kan voeren. Even in device manager kijken of die een poort ziet en opzoeken in mobo handleiding waar de connector zit. Onboard RS232 kan geen USB adaptertje tegenop in kwaliteit.
Anders een goede kabel kopen, bij voorkeur met een echte FTDI chip en goede reviews.

Edit: oh Raspberry Pi, je gebruikt geen pc 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Er zitten inderdaad stukjes goede data tussen. Dan lijkt het inverteren niet het probleem.

Je zei dat je een ' iskra ac 3ph 4 Wire' hebt. Helaas zijn dat de specificaties (3fasen), staat er niet nog een ander typenummer ofzo op?

En kijk eens of je een andere kabel kunt proberen, wellicht is je kabel gewoon slecht (hoewel ik met een goedkoop kabeltje van eBay geen problemen heb).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swannie
Ik vermoed ook dat het aan de kabel ligt en heb daarom gisteren de Sitecom CN-104 USB to serial cable besteld. Ik houd jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swannie
Vandaag de Sitecom kabel ontvangen, maar in tegenstelling tot verwacht geeft deze kabel geen enkel resultaat terug, niet in Linux en niet op de PC. De Chinese kabel geeft nog steeds de vervormde waarden mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
RTS pin op de meter wel hoog gemaakt? Anders spuugt hij niks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
ThinkPadd schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 21:45:
RTS pin op de meter wel hoog gemaakt? Anders spuugt hij niks uit.
Kan inderdaad de oorzaak zijn. Goedkope kabels hebben vaak alleen RX en TX verbonden en RTS/CTS in de DB9 stekker aan elkaar geknoopt om het apparaat voor de gek te houden alsof er een handshake is.

enable RTS/CTS handshaking:
$ stty 9600 crtscts cs7 parenb -cstopb -echo -F /dev/ttyUSB0
$ cat /dev/ttyUSB0

[ Voor 17% gewijzigd door Ploink op 08-10-2014 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swannie
Ik heb zojuist op pin 2 en 3 van je rj11 connector een ledje aangesloten en deze gaat branden wanneer ik het
`cu -l /dev/ttyUSB0 -s 9600 --parity=none`commando uit voer.
Ik ga zo enable RTS/CTS handshaking eens proberen. Zou het misschien kunnen dat deze kabel niet met inverten overweg kan en dat de goedkope kabel dit automatisch doet? En dat ik daarom totaal geen response krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Dat zou kunnen. Welke chipset zit er in de Sitecom kabel? (VID en PID even opzoeken bij apparaatbeheer) / 'lsusb' op de Pi intikken.
Pagina: 1