Macbook naar vriendin, full reset of niet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:16
Hoi,

Mijn studies zijn afgerond en aangezien ik mijn macbook air nu niet meer gebruik heeft mijn vriendin deze overgenomen. Nu had ik haar beloofd deze 'clean' te maken dus al mijn bestanden etc. te verwijderen.

Echter, er is een hele hoop gekoppeld aan mijn itunes account zoals muziek, apps etc. Ik heb bijvoorbeeld Pages en Keynote gekocht via mijn account, als ik deze nu 'ontkoppel' van de macbook dan kan mijn vriendin deze apps niet meer gebruiken? Dat zou ook zonde zijn.

Iemand een idee wat in dit geval de beste oplossing is? Account gewoon laten hoe het was en enkel de bestanden verwijderen? Of gaat dit tegenwerken wanneer ik mijn itunes account in de toekomst ga gebruiken?

Alvast bedankt voor het advies :)

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EG Mike
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 03-04 16:03
Alle iMessages die jij op je telefoon krijgt, zal zij ook op haar MBA kunnen lezen als je hetzelfde AppleID gebruikt. Denk daar ff over na :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Vergeet het verzenden van iMessage, mail en Find My iPhone niet hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neonite
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-10 14:21
Je web-geschiedenis verwijderen is voldoende. }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spookie
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-09 13:23
het is denk ik ook of het een of het ander :)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRookie
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

Ik heb bijvoorbeeld Pages en Keynote gekocht via mijn account, als ik deze nu 'ontkoppel' van de macbook dan kan mijn vriendin deze apps niet meer gebruiken? Dat zou ook zonde zijn.
Dit kan je ondervangen door haar uit te nodigen voor Family Sharing; al moet je voor OS X geloof ik ff wachten op Yosemite :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darks
Ik ben ook de enige met een kredietkaart dus al onze itunes muziek etc heb ik via mijn account gekocht. Als ik de macbook volledig reset en haar een aparte account aanmaak zijn we dus alle apps en muziek kwijt op de macbook en zodra ze iets wil downloaden dat geld kost zitten we met een probleem.

Zou het niet lukken als ik de nodige koppelingen verwijder (mail account etc) en itunes / app store gewoon onder mijn account laat (moet toch nog altijd mijn wachtwoord invoeren)

Qua vertrouwen is er nu niet echt een probleem, ik wil gewoon niet dat de hele boel door elkaar loopt want dat werkt niet fijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 03:51

3DDude

I void warranty's

Darks schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 16:14:
Ik ben ook de enige met een kredietkaart dus al onze itunes muziek etc heb ik via mijn account gekocht. Als ik de macbook volledig reset en haar een aparte account aanmaak zijn we dus alle apps en muziek kwijt op de macbook enzodra ze iets wil downloaden dat geld kost zitten we met een probleem..

Zou het niet lukken als ik de nodige koppelingen verwijder (mail account etc) en itunes / app store gewoon onder mijn account laat (moet toch nog altijd mijn wachtwoord invoeren)

Qua vertrouwen is er nu niet echt een probleem, ik wil gewoon niet dat de hele boel door elkaar loopt want dat werkt niet fijn :)
Dat is niet direct een probleem, gewoon betalen problem solved toch? :+

Het is het een of het ander.
Of jouw account + apps
Of nieuw account + apps moet je regelen.

Je kan overwegen haar een gift te doen van een app, maar niet zeker hoe dat exact werkt (maar denk dat je de app dan alsnog moet kopen).
Je kunt ook wat hierboven gezegd word het family sharing verhaal doen.

De muziek:
https://support.apple.com/kb/HT1203

Lijk je in ieder geval te kunnen delen tussen meerdere accounts? :)

[ Voor 5% gewijzigd door 3DDude op 06-10-2014 16:25 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Uh, dat is toch nog steeds geen probleem? Full reset doen!

1. Maak voor haar een Apple ID aan
2. Log op haar Apple ID op de Mac AppStore in
3. Koop op haar Apple ID Mac OS X (gratis) zodat ze restore rechten heeft (belangrijk!)
4. Ontkoppel je Mac van je iCloud account en ook uit FindMyiPhone
5. Herstart naar de restore partitie of naar Internet Restore
6. Wis eerst met Disk Utility of Schijfhulpprogramma (als je NL gebruikt) de schijf
7. Installeer daarna Mac OS X opnieuw
8. Stel alles met haar gegevens en ID in

Als je daarna nog Apps en Media van jouw account op haar account wil hebben kan je gewoon met jouw AppleID inloggen op haar Mac (de AppStore en iTunes) en gewoon de spullen terugzetten die je wil delen.

Let op: hoewel bij iTunes de computer autoriseren genoeg is heb je bij de Mac AppStore ook jouw AppleID nodig als je een gekocht product wil bijwerken. Bij updates kan ze dus niet haar eigen AppleID gebruiken en zal ze met jouw AppleID de update moeten aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darks
Okay, dan ga ik bekijken met haar hoe we het gaan regelen,

Bedankt allemaal voor de informatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MenN
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:36
ik zou gewoon even wachten op Yosemite. Daarmee wordt ook family sharing toegankelijk voor mac.
http://arstechnica.com/apple/2014/09/ios-8-thoroughly-reviewed/6/#family
zo heb je dus geen trucje te gebruiken om apps en itunes content te delen. dan kun je daarna probleemloos je mac wissen en haar account toegang geven tot je itunes aankopen ect.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king_dude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Is Family Sharing de oplossing voor als je met 2 losse, verschillende Apple ID's wilt werken, maar dezelfde functionaliteit wilt hebben als onderstaand?

Mijn situatie is als volgt: Mijn vriendin deel nu mijn hoofd Apple ID op haar Ipad en telefoon om:
- delen fotostream (die van max 1000 foto's - automatisch toegevoegd na maken foto's)
- delen contacten
- delen notities
- delen zoek mijn iphone
- keychain
- foto's gemaakt door beide automatisch te downen naar Iphoto via 1 fotostream

Mijn vriendin heeft een eigen Apple ID ingesteld bij de volgende apps:
- mail
- itunes
- imessage / facetime
- appstore
- agenda (in de app zelf wel elkaar zichtbaar gemaakt via delen)

Rede waarom ik dit graag via 2 losse Apple ID's wil regelen:
- mijn mail, en berichten blijven prive voor mij, en kunnen niet aangezet worden op haar devices.
- Continuity kan op haar account werken van Ipad -> telefoon (nu is dat niet omdat we mijn account als deelaccount gebruiken - maakt het meteen het hoofdaccount - je kunt continuity alleen met hoofdaccount delen)

Het laatste is overigens in Continuity de toekomst toch wel een voorwaarde :9, en alleen te bereiken bij 2 losse apple id's. Echter wil ik bovenstaande wel delen - en dat kan weer niet zonder 1 apple ID .. :/ Mits Family sharing bovenstaand dilemma oplost...

[ Voor 13% gewijzigd door king_dude op 08-10-2014 14:01 . Reden: toevoegen context ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ze zal voor elke software update ook jou Apple ID nodig hebben dan.
Niet heel praktisch, ik zou de boel gewoon resetten en haar de rest zelf laten aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MenN
Ik zou zeggen ga ff een uurtje google gebruiken. Er zijn zat artikelen en youtube filmpjes te vinden die family sharing tot in detail uitleggen. Beetje inzet kan geen kwaad ;) dan kun je zo je lijstje aftikken.

Een mooi begin is misschien:
https://www.apple.com/nl/ios/ios8/family-sharing/

YouTube: How To Enable Family Sharing in OS X Yosemite 10.10

[ Voor 5% gewijzigd door MenN op 08-10-2014 15:11 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king_dude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Ik heb het allemaal van te voren gelezen.

Fotostream is wel te delen, maar vereist iedere keer acties (handmatig toevoegen van foto's).
-> niet praktisch

Delen contacten is niet mogelijk
-> niet praktisch

Delen notities is niet mogelijk
-> niet praktisch

Delen zoek mijn iphone
-> mogelijk.

Foto's gemaakt door beide automatisch te downen naar Iphoto via 1 fotostream.
-> niet praktisch, aangezien de gedeelte fotostream niet automatisch de foto's bevat die je samen schiet.

Met Family Sharing is het dus niet mogelijk om bovenstaande gedeelde zaken als functionaliteit te behouden.
Via een gedeelde Apple ID is dit wel mogelijk, maar kun je dus niet spreken van privacy, en kun je - bij een huishouden met meerdere devices continuity niet scheiden.

Zie ik dit verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21-08 18:42
Wellicht een idee om een extra account aan te maken binnen OS X? Eentje voor haar, eentje voor jou en eentje voor beide maar dan zonder persoonlijke gegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MenN
je kan ook kijken naar 3rd party oplossingen voor de zaken die je nu nog niet kan.

gedeelde contacts:
kan via CardDAV

gedeelde notities:
kan door een nieuw of bestaande email adres te gebruiken die notities ondersteund.

fotostream kun je vervangen door dropbox camera upload. Log op beide apparaten in met een dropbox account en laat de foto's daar binnen komen.

automatisch importeren in iphoto:
Zou wellicht kunnen door wat apple scripts of automator workflows?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-05 14:04
Mijn vrouw en ik hebben ieder eigen Mac/iPhone/iPad en dit is hoe we het doen met de accounts:

1 account voor App Store/iCloud/iTunes
Alle aankopen worden gedeeld, ook iCloud storage, iTunes Match, Photostream, Notes, Reminders, Safari bookmarks, etc, zijn gedeeld. Wel zetten we Mail/Calendar/Contacts uit op iCloud. Sinds we beiden op OSX Yosemite zitten, hebben we af en toe "last" van Continuity: zien af en toe extra icoon op de dock, voor de rest werkt het prima.

Ieder een account voor iMessage/Facetime/Gmail
Google Calendar hebben we met elkaar gedeeld, dus zien we elkaar kalender. Voor de rest hebben we ieder eigen contacten en mail accounts.
Pagina: 1