Joostje123 schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 12:31:
Ik heb nog nooit van een treinverbinding gehoord van Almere naar Nieuwegein.
Denk Almere - Utrecht dat je al bijna een uur onderweg bent.
Dan ben je op Utrecht centraal moet je naar 1 van de 3 verschillende busstations (sowieso 5-10min lopen).
Dan moet je nog 20 minuten met de bus ongeveer of tram.
Dan ben je dus anderhalf uur onderweg en niet eens van huis tot huis.
Trein is nooit een goede optie
Dit verbaasde mij dus ook. Compleet van de scope van het topic af, maar ik wil dit toch ergens zeggen.
Ik ben sinds September student aan de Haagse Hogeschool in Zoetermeer (Dutch Innovation Factory). Ik ben in Augustus jarig, dus kinderbijslag stopt in kwartaal 4 van 2014 en gaat dus vanaf Oktober 2014 mijn stufi in. Omdat je studentenreisproduct pas ingaat vanaf 15 September, moest ik van 2 tot 15 September op eigen kosten rijden.
Het traject Naarden-Bussum -> Zoetermeer en terug kost dagelijks 21,60 (volgens mij, in ieder geval rond de 22 euro). Dan ben ik nog niet op locatie, dan moet ik nog 20 minuten lopen of de bus nemen en dan nog 15 minuten lopen. Daarbij komt dat het dus makkelijker is om tot Den Haag door te rijden en vanaf daar de Arriva Qliner te nemen. Dit kost het traject Zoetermeer Oost -> Den Haag Centraal extra, plus de Qliner à 3,56€. Uiteindelijk kwam ik per dag uit rond de €28 op en neer. Trein duurt ruim 1,5 uur, en dan nog een halfuur bus. Dagelijks ben ik 4 uur onderweg, excl. wachttijd.
Toevallig heb ik een oma die half in Amerika en half in Nederland woont, waarvan de auto (Opel Agila 1.2) het grootste gedeelte van het jaar stilstaat. Na een belletje heb ik maar geregeld dat ik haar auto mee kan nemen op en neer naar Zoetermeer, want een Agila rijdt ongeveer 15km/L. Ik reed dus voor een euro of €12-15 per dag op en neer naar Zoetermeer, terwijl dat met de trein tweemaal zo duur is, tweemaal zo lang duurt en minder comfortabel zit (geen gegarandeerde zitplek). Plus, ik heb een vervoersmiddel bij de school staan. Stel, ik iemand afzetten op een metrostation of ik moet even het dorp in, dan gaat dat heel eenvoudig.
Wat is nou precies het idee van het OV in Nederland? Het is voor een enkel persoon goedkoper om met een auto te gaan, laat staan als ik ga carpoolen. Daarbij is het comfort vele malen hoger en ben je sneller, zelfs met de spits.
Zoals al eerder wordt vermeld, reizen per OV is gewoon langzamer en in de spits minder wenselijk dan gewoon lekker in de auto zitten, met je eigen radio/muziek en zonder een bak omgevingslawaai. Het is dat het gratis is om te reizen met de trein, anders zou ik nu zeker weten nog steeds dagelijks met de auto gaan. Het is werkelijk van den zotte.