• Pimpam
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-01 22:16
Ik zoek een?
Camera voor de (carnavals)vereniging die geschikt is voor meerdere zaken.
- Partyfotografie (weinig licht)
- portetfotografie
- snelle autofocus
- klein van formaat
Helaas zijn een aantal eisen wel tegenstrijdig.

Wat is je budget?
Ongeveer 400 tot 600 euro

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik zit te denken over een systeemcamera. Vandaag zag ik toevallig de Nikon1 V2 bij ibood. Zelf heb ik een Canon 650D + objectieven voor thuis/prive, maar vind dit door het andere formaat sensor moeilijk te beoordelen.
Voordeel van deze Nikon lijkt me de prijs, kleine formaat, snelle zoom. Echter vraag ik mij wel af of deze goed genoeg is in donkere omstandigheden. Iemand hier ervaring of advies over?

Welke vragen heb je hier nog over?
Is de Nikon1 V2 geschikt voor bovengenoemde zaken (partyfotografie, portretfotografie, snelle autofocus, klein van formaat) zonder dat ik elke keer van objectief moet wisselen. Of zijn er betere alternatieven in deze prijscategorie?

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06:31

FeaR

In GoT we trust

CEA > FVH

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-01 16:49

Sick Nick

Drop the top!

Met de standaard lens is zo'n Nikon1 niet echt goed bij weinig licht. Ga je er ook andere lenzen bij halen of hou je het bij de kitlens? In dat geval ben je beter af met een Sony RX100. De eerste uit de reeks is nu lekker goedkoop en op de breedhoekstand met F/1.8 lekker lichtsterk en heeft dezelfde maat sensor als de Nikon1 (maar dan 20mp ipv 10 dus met wat downscalen kan je nog meer ruis weg krijgen en nog steeds prima op A4 printen).
De Mk2 is dan weer beter (BSI sensor, kantelscherm, flitschoen voor kleine flitser - kan handig zijn voor party spul). Past ook nog wel binnen budget. Heb je de flitsschoen en kantelscherm niet nodig, pak dan lekker de Mk1 voor een lagere prijs met zo goed als dezelfde kwaliteit.
Mk3 heeft dan weer de EVF, bredere lens (24mm ipv 28mm) en lichtsterker op het tele eind en dus ook iets beter voor portretjes (iets meer blur van de achtergrond maar geen bizar groot verschil). Het is 1 stop ongeveer op de maximale 70mm stand, F/2.8 vs +/- F/4 van de oude lens. Die gaat dan weer wel tot 100mm maar is daar F/4.9 (lichtersterker dan een Nikon kitlens maar niet ideaal voor in het donker). Echter wel boven budget.

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23-01 19:50
Voor dat geld zou ik voor een DSLR gaan met een 17-50mm f2.8 van tamron oid. Een goede systeemcamera kan ook, maar die zijn in verhouding stukken duurder.

Kijk anders naar een 550/600D tweedehands en de 17-50mm van tamron.

Verwijderd

Canon 5D4 wordt morgen aangekondigd met een prijskaartje van €299,-

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-01 23:26
@Homer: wat moeten we met deze opmerking?

@Pimpam: Partyfotografie -> flitser!

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Pimpam
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-01 22:16
Bedankt voor de adviezen hierboven..

@ Sick Nick De MK2 (met opzetflitser) lijkt me inderdaad interessant, echter vraag ik me af of die net zo snel is qua AF.

@Sweebee Voorkeur heeft een nieuwe DSLR in dat geval, heb echter geen idee welke een goed instapmodel is. Nadeel is grote formaat van deze camera's.

@Universal Creations Opzetflitser gaat er inderdaad bij komen!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 02-01 00:17
Ga jij die camera veel gebruiken, heb je de mogelijkheid spullen uit te wisselen? Dan zou ik bij Canon blijven. Anders is wellicht de Sony a58 een goede optie? Niet te grote DSLR. De A6000 zou ik graag als optie noemen, maar die begint bij 650 euro.

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-01 23:26
Een 100D is een stuk compacter. Maar waar ik nog even vraagtekens bij zet is de snelle autofocus. Want voor portretten en partyfotografie is zo'n beetje iedere camera geschikt.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

In het donker zul je gebruik moeten maken van een autofocus assist-lampje. Bij elke serieuze opzetflitser zit die erbij, bij de Sony en de meeste Nikon-DSLR's heb je 'm tevens in de body zitten.

Bedenk wel dat je bij de Canon 100D de volledige controle blijft houden over de AF, terwijl de Sony bij gebruik van de AF Asisst-lamp in het donker opeens het hele beeld als focuspunt gebruikt. Erg praktisch lijkt me dat niet.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-01 20:03
Eigenlijk gaat het niet zo zeer om de body maar om de randapperatuur. Lichtsterke lens en een flitser. Om kort door de bocht te zijn 600 euro is daar te weinig voor. De genoemde 1x-50f/2.8 achtige lenzen die genoemd worden zitten alleen al op 300 euro, flitser van minimaal 150 euro er bij en het budget voor de body zelf is weg.
tobiasvs schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 12:44:
Bedenk wel dat je bij de Canon 100D de volledige controle blijft houden over de AF, terwijl de Sony bij gebruik van de AF Asisst-lamp in het donker opeens het hele beeld als focuspunt gebruikt. Erg praktisch lijkt me dat niet.
Voor AF hulplicht op de body zal je naar een A65 of hoger moeten bij Sony (lagere modellen hebben alleen de stroboscoop). Bij m'n A57 kan ik gewoon zelf het AF punt blijven kiezen met gebruik van AF hulplicht op m'n Sony 3600 flitser. Daarnaast kunnen alle Sony dSLR's wireless commander spelen om draadloos te flitsen.

[ Voor 3% gewijzigd door martijn_tje op 09-10-2014 19:45 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-01 22:29
metz heeft de 44 AF-1 voor alle gangbare dslr's (zie wel dat je de juiste neemt) met een fatsoenlijk af-hulplicht. combineer die met een instapdslr en je hebt een goede combi. Uiteraard niet helemaal wat je wil, maar het budget is de beperkende factor hier. Een andere optie: huur een fotograaf in? Contacteer een lokale fotografieclub? Die zijn wel eens geïnteresseerd in carnavaldingen.
Pagina: 1