Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Samenstellen surroundset Boston Acoustics

Pagina: 1
Acties:

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ben bezig een surroundset samen te stellen. Heb sinds kort de Denon AVR-X1100W in huis staan. Nu met een mix van allerlei luidsprekers (variërend tussen de 5 en 25 jaar oud en 4 en 8 om door elkaar heen)

Deze ga ik nu vervangen door boxen van Boston Acoustics. Hierbij moet ik uiteraard rekening houden met de visuele eisen van mijn vrouw en de compromissen die wij gesloten hebben. Er komen dus meer speakers, maar ze mogen niet te groot. Vloerstaanders zijn geen optie. Een Sub-woofer vind ik in onze gehorige jaren 30 huizen geen optie.

Voor de front speakers kies ik daarom voor de A-26, deze kan net wat lager dan de A-25 en daar mogen de boxen ook wel wat groter zijn. Achterin heb ik de A-23, lekker klein boxje die voor films en games gebruikt wordt, muziek luister ik meestal stereo. De Center is de A-225C, eigenlijk ook de enige die in Nederland nog goed verkrijgbaar is.

Mijn twijfel kwam toen ik begreep dat je mooiste geluidbeeld krijgt met boxen met allemaal gelijke conusomvang. De A-25 heeft zelfde omvang als de A-225C (5,25 inch). De A26 is groter (6,5 inch), de A23 kleiner (3,5 inch).

In mijn surroundset zoals ik hem in het hoofd heb is de centerspeaker dus 5,25, de fronts 6,5 en de rears 3,5. Ik ben nog niet bepaald een audiofiel, vind het geluid met mijn huidige merkloze en thuisset pioneer speakers al prima :) Ben niet veel beter gewend. Maar, geef er nu veel geld aan uit, wil ook iets wat goed klinkt, met budget max 500 voor de boxen.

Hebben die verschillende maten effect? Kan ik beter voor 4x A-25 met 1x A-225C gaan? Nadeel daarvan vind ik de grotere Rears en de verminderde bas.

• boomr
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-11 17:13
Ik kan je vertellen dat de A25 heerlijk klinkt en er voor mij gevoel voldoende laag in zit! Het verschil tussen de A25 of 26 en de 23 is wel hoorbaar, maar als je die als surround gebruikt zal dit erg beperkt zijn! De A23 is nu eenmaal kleiner en er zit een stuk minder laag in maar dit is voor mij niet zo'n probleem. Die center heb ik nog niet beluisterd dus daar kan ik geen oordeel over geven. Wellicht is het toch een optie om een keer te gaan luisteren in een fatsoenlijke audio zaak? Hoewel de meeste de A serie volgens mij al weer wat meer links laten liggen. Eeuwig zonde als je het mij vraagt!

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

• Okasha
  • Niet online
Luisteren inderdaad goed idee, maar tijdtechnisch erg krap. Ben geen audiofiel en wil het ook niet teveel worden. Laat me snel verleiden tot dure aanschaf. Overigens is de beschikbaarheid van boston acoustics ook niet gek hoog meer viel me op. Ik heb nu zoveel reviews en mensen gehoord dat dit een goede keuze is voor krappe beurs dat ik daar wel van overtuigd ben geraakt (dat ik me er geen buil aan val).

Maar als de kwaliteit van geluid met 4x A-25 beter is dan met 2xA-26 en 2xA-23 is dat nog wel het overwegen waard. Maar muziek draai je weer niet in surround, blijft dus wat gissen voor deze nieuweling. Ben benieuwd naar verdere ervaringen

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:37

FeaR

In GoT we trust

Die paar Hz die de A26 meer heeft ten opzichte van de A25 zouden in mijn ogen niet doorslaggevend mogen zijn. Overigens vind ik het wel een lastige vraag. Puur voor mijn gevoel zeg ik 4 x A25 en 1 x A-225C omdat je dan alles gelijk hebt. Maar het is zeker niet zo dat 2 x A26, 2 x A23 en 1 x A-225C niet zal klinken. Rears zijn voor de effecten en worden soms niet eens van hetzelfde merk dan wel serie gekozen. Center is wel belangrijk met films, maar daar heb je weinig keuze in. Het eventuele verschil tussen center en fronts trek je met MultEQ XT behoorlijk recht.

Aanvullend: een goed afgestelde subwoofer geeft geen overlast. Als je je subwoofer vol mee laat bonken of een heel goedkope boom-box koopt is het een ander verhaal. Nadeel is wel dat een goede subwoofer aan de prijs is. De ASW250 van Boston Acoustics die vaak met deze set mee wordt genoemd noem ik al niet subtiel. Zelf mis ik met mijn A25 niet direct laag, maar ik gebruik ze dan ook in de slaapkamer. Als main set zou ik toch zeker wel een subwoofer willen. Eigenlijk nu ook, maar ik heb mezelf overtuigd dat het echt overkill is voor op de slaapkamer :P

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• NeWSJuNK
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:53
Ga voor de A25. De speaker die klopt en die paar hertz ga je niet merken. Ik draai zelf ook met 4 A25 en dat klinkt fantastisch.
Wees wel snel want volgens de importeur stopt de levering in Europa.

• Okasha
  • Niet online
Grote kans dat ik mij in de toekomst nog eens laat verleiden tot een subwoofer, maar op dit moment staat hij niet in mijn lijstje. We hebben in dit huis ook niet een gek grote huiskamer, dus binnen 3-4 jaar verwacht ik hem niet. Geld is voor de geluidsinstallatie wel op tegen de tijd dat ik deze set in huis heb.

Ik lees op de verschillende fora ongeveer evenveel mensen die de A25 beter vinden klinker als de mensen die de A26 lager beter vinden. Voor mijn gevoel zal het verschil niet gek groot zijn. Ik begrijp van FeaR dat de afstelling verschil fronts met 6,5 inch en center met 5,25inch wel recht te trekken is. Dan neig ik toch naar de A26. De A26 is even duur als de A25 (correct)

De A25 achter is ook een optie (eentje met een meerprijs van 60 euro overigens...) maar in formaat scheelt het behoorlijk. 7 cm in de hoogte, 5 in de breedte en 10 cm(!) in de diepte. Wanneer ik dan beredeneer dat je ze alleen voor surround gebruikt vind ik de meerprijs en wat je inlevert aan compactheid wel fors meewegen. Vrouw én portemonnee houd ik dan te vriend :) Soms luister ik muziek multi-channel, kan me voorstellen dat het dan wel jammer kan zijn.

• demon326
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08:08
Ik heb zelf een set van 2xA26(Front) en 2x A25(Rear, vroeger fronts) en dan een A225C als center en vind dit allemaal prima!

Je kan verder eens in dit topic een kijkje nemen, http://home-theater.be/to...-A-serie-Boston-Acoustics , daar deelt m'n ervaringen en op dat forum zitten toch wel meerdere BA gebruikers en deze zijn er tevreden van.

• Okasha
  • Niet online
demon326 schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 18:05:
Ik heb zelf een set van 2xA26(Front) en 2x A25(Rear, vroeger fronts) en dan een A225C als center en vind dit allemaal prima!

Je kan verder eens in dit topic een kijkje nemen, http://home-theater.be/to...-A-serie-Boston-Acoustics , daar deelt m'n ervaringen en op dat forum zitten toch wel meerdere BA gebruikers en deze zijn er tevreden van.
En jij hebt niet het gevoel dat de verschillende conus formaten het geluid beïnvloed?
Pagina: 1