Game en fotobewerkings pc

Pagina: 1
Acties:

• douPel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 05-03 21:31
Hallo allemaal,

Zoals iedereen die hier een topic start, voldoet mijn huidige systeem (e8400) niet meer aan mijn eisen :+ .

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Fotobewerking in lightroom en photoshop. Verder wat gamen en gebruik ik m'n pc scherm als TV.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn budget is zo'n 1500,- max.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Randappartuur (muis, toetsenbord, usb-wifi, creative xtreme music?)
Harde schijven - gebruik momenteel een WD Green 2TB, een (samsung spinpoint?) 750GB en een WD 320GB schijf
Voeding - Coolermaster Greenpower 600W (deze is sinds, ik geloof 2004, in dienst. Is het verstandig deze te vervangen?)
ATI 6870
Monitor - Samsung syncmaster 2443BW
DVD - voor die ene keer dat je m gebruikt...

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Kast, cpu, mobo, ram, ssd, hdd's, cpu koeler.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel voor de cpu. Asus voor t mobo. Andere componenten minder/geen voorkeur voor.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stil. Met de gekozen kast heb ik hier rekening mee gehouden. Een punt waar ik nog niet over uit ben, is hoe ik mijn foto's wil backup-en. Ik twijfel over een eventuele NAS of om mijn huidige setup daarvoor in te zetten. Ik het laatste geval zal ik ook een voeding nodig hebben.

Ga je overklokken?
Ja, beetje klooien vind ik dan wel weer leuk.

Ik ben al een poos aan het zoeken en afwegen geweest. Tot nu ben ik op onderstaande lijstje gekomen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690K Boxed€ 208,89€ 208,89
1Asus Republic Of Gamers Z97 MAXIMUS VII HERO€ 170,95€ 170,95
2WD Green WD40EZRX€ 131,89€ 263,78
1Fractal Design Define R4 Arctic White€ 90,15€ 90,15
1Phanteks PH-TC14PE Rood€ 67,95€ 67,95
1Corsair Vengeance LP CML16GX3M2A1600C10€ 148,95€ 148,95
1Crucial MX100 256GB€ 90,50€ 90,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.041,17

Ik ben me bewust dat met name de keuze voor het mobo weinig support zal dragen. Echter, ik wil graag 8 sata aansluitingen. Daarmee vallen al een hele hoop opties af. Andere mobo's die ik heb overwogen zijn de Asus z97-PRO en Gigabyte z97 UD5H. De Pro viel af omdat de toevoegingen van wifi en bluetooth van dat bord al afgedekt zijn door m'n huidige usb-wifi dingetje en usb-bluetooth adapter. En de gigabyte viel uiteindelijk af omdat de opties en UEFI van de Hero me meer aanspreken.

Ook de koeler zou minder kunnen, maar deze is vet. klaar :P

Ik wil graag 8-sata aansluitingen omdat ik naast de 4 SATA aansluiting in mijn huidige setup , er dus nog 3 bij krijg. De WD Green's wil ik in RAID 1 aansluiten voor m'n foto's (daarnaast ben ik dus nog op zoek naar een geschikte methode om m'n foto's te backup-en).

Verder denk ik eraan om mijn monitor te vervangen voor een Dell Ultrasharp u2412m. Ik twijfel echter of ik hiermee nu echt een stap vooruit ga t.o.v. van mijn Samsung 2443BW en twijfel of ik niet even moet doorsparen voor een categorie hoger? Ik heb veel gelezen over de backlight bleeding bij de u2412m?

Ook ben ik er nog niet over uit of ik mijn GPU zal upgraden naar een 280x. Deze zal dan hier via vraag en aanbod aangeschaft worden. Voor een GPU zou ik in ieder geval niet meer uit willen geven dan 200,-.

Laatste punt is dat ik met de creative xtreme audio geluidskaart geen mogelijkheid heb de frontconnector voor m'n koptelefoon aan te sluiten. Is het de moeite de geluidskaart te vervangen? Meningen over het onboard geluid van de Hero verschillen. Uiteraard kan ik dit aanzien en t.z.t. alsnog de geluidskaart vervangen.

Met bovenstaande lijst kom ik op een €1050,-. Dan heb ik dus nog een 400-500,- te verdelen over een eventuele monitor, GPU en/of NAS.

Hopelijk kunnen jullie wat praktische toevoegingen/ideeen geven :)

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Hmm, deze is er zo ze zien tussendoor geslipt :X

Goeie openingspost _/-\o_

Dan, als je veel Lightroom en Photoshop doet, dat ben je beter af met een i7. Hypertreading word gebruikt bij renderen e.d en heeft dus significant voordeel.

Dan, je moederbord. RoG, overpriced voor wat ze bieden. Kwaliteit is mwah, prijs is hoog. Deze, die je zelf al gevonden had, is luxer én goedkoper. En kwalitatief beter. Daarnaast krijg je met de cashback, als je de i7 4790k en het bordje neemt, €37,50 cashback!
pricewatch: Gigabyte GA-Z97X-UD5H
En hoe vaak zit je nu in de bios?

Waarom WD Green? Zijn namelijk vrij langzaam! 4TB is daarnaast vrij oninteressant, aangezien je de prijs per GB zeer hoog is. Persoonlijk zou ik dus gaan voor snellere 3TB schijven:
pricewatch: Toshiba DT01ACA300, 3TB

Dan, je RAM. Weer vrij duur, deze is goedkoper én sneller:
pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU
Of deze is op het moment echt spot, spot goedkoop (50 euro voor 16GB :) :9 :D )
pricewatch: Kingston ValueRAM KVR13LR9Q8/16EF

Scherm zou ik persoonlijk houden, geld uitgeven voor iets dat nog goed is is in mijn mening vrij nutteloos. TN panelen zijn niet zo goed, maar als ik je dit niet had gezegd had je het.waarschijnlijk niet geweten. Fijn houden dus :+

GPU, ligt eraan hoe zwaar je doet gamen, anders kan de ouwe nog wel even mee.

En oh ja, voeding. Van mij is hij aan vervanging toe :) 10 jaar goede service, waar vind je dat tegenwoordig nog? Goede Bronze voedingen zijn voedingen als de S12ii 520W en XFX TS 550W (intern gelijk), en Gold is een S12G 520W genoeg. Niet-modulair is (hoe raar het ook klinkt) makkelijker weg te werken dan een modulaire voeding in de Fractal R4.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• douPel
Ha, merci voor de reply!

Ik neem je opties zeker mee. Ik had uiteindelijk voor de Hero gekozen vanwege de geluids chip, waardoor ik hoopte dat ik mijn geluids kaart achterwege kan laten ivm het ontbreken van frontaudio aansluiting. En ook vanwege de ramdisk en m2.

Maar je hebt gelijk, hoevaak zit je in de bios. Zelfde voor de m2, ik had gekozen voor z97 om wat toekomst gerichter te zijn voor wanneer m2's wat betaler worden. Ik las zojuist in een andere post dat de asus z87 pro erg scherp geprijsd is. Die 100, - die me de Hero extra kost is mee niet waard. Naast m2 zijn er weinig veranderingen/voordelen van z97 tov z87 toch? Ik ga hier nog even over denken.

Ok, ik dacht dat ik de ram uit de pricewatch had. Blijkbaar niet goed gekeken:p

Scherm, jawel, ik weet dat IPS beter is dan TN, het zijn de opmerkingen over de behoorlijk aanwezige backlight bleeding en o.a. deze post waardoor ik twijfel of het de moeite is m'n scherm te vervangen. Ik wacht hier zowieso even mee tot er reviews en prijzen van de u2415 komen.

Dat niet-modulair de voorkeur heeft in de R4 tov modulair is me ook bekend inderdaad. Ik zal je opgegeven keuzes meenemen. Bronze lijkt me voldoende, m'n pc staat ong. 4 uur per dag aan. Gold is voor zover ik heb begrepen niet interessant dan.

Ik had voor de WD greens gekozen vanwege de betrouwbaarheid van WD en vanwege de zuinigheid. Dat ze iets langzamer zijn weet ik. Mijn inschatting was dat de lagere snelheid waarschijnlijk niet erg merkbaar zou zijn, maar ik begrijp dat je dit wel degelijk merkt? Is de snelheid ook merkbaar bij het bekijken van films? Reviews geven aan dat die Toshiba's erg warm worden. Hoe is de betrouwbaarheid van de Toshiba's.

[ Voor 45% gewijzigd door douPel op 06-10-2014 08:23 ]

Verwijderd

Scherm, jawel, ik weet dat IPS beter is dan TN, het zijn de opmerkingen over de behoorlijk aanwezige backlight bleeding en o.a. deze post waardoor ik twijfel of het de moeite is m'n scherm te vervangen. Ik wacht hier zowieso even mee tot er reviews en prijzen van de u2415 komen.

En als je al een nieuw scherm haalt, IPS idd. Voor fotobewerking wil je niet op een brak scherm werken ;D (nou doe ik dat ook, maar ook ik wist toen niet beter)

Dat niet-modulair de voorkeur heeft in de R4 tov modulair is me ook bekend inderdaad. Ik zal je opgegeven keuzes meenemen. Bronze lijkt me voldoende, m'n pc staat ong. 4 uur per dag aan. Gold is voor zover ik heb begrepen niet interessant dan.

Gold e.d worden pas interresant als echt om je energie rekening zit. Dus voor die 4u per dag, bronze all the way!

Ik had voor de WD greens gekozen vanwege de betrouwbaarheid van WD en vanwege de zuinigheid. Dat ze iets langzamer zijn weet ik. Mijn inschatting was dat de lagere snelheid waarschijnlijk niet erg merkbaar zou zijn, maar ik begrijp dat je dit wel degelijk merkt? Is de snelheid ook merkbaar bij het bekijken van films? Reviews geven aan dat die Toshiba's erg warm worden. Hoe is de betrouwbaarheid van de Toshiba's.

Voor foto opslag e.d. mss wel een goed idee. Die 3TB schijven zijn onbetrouwbaar, was laatst een artikel over. Voor opslag voor (onbelangrijke?) downloads en games e.d. kan je best een 'onbetrouwbare' maar snelle schijf pakken, maar voor je werk/hobby zou ik dat niet doen!

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 24-03 17:54

mirno

私の名前はMirnoです

douPel schreef op zondag 05 oktober 2014 @ 21:57:
Hallo allemaal,

Zoals iedereen die hier een topic start, voldoet mijn huidige systeem (e8400) niet meer aan mijn eisen :+ .

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Fotobewerking in lightroom en photoshop. Verder wat gamen en gebruik ik m'n pc scherm als TV.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn budget is zo'n 1500,- max.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Randappartuur (muis, toetsenbord, usb-wifi, creative xtreme music?)
Harde schijven - gebruik momenteel een WD Green 2TB, een (samsung spinpoint?) 750GB en een WD 320GB schijf
Voeding - Coolermaster Greenpower 600W (deze is sinds, ik geloof 2004, in dienst. Is het verstandig deze te vervangen?)
ATI 6870
Monitor - Samsung syncmaster 2443BW
DVD - voor die ene keer dat je m gebruikt...

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Kast, cpu, mobo, ram, ssd, hdd's, cpu koeler.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel voor de cpu. Asus voor t mobo. Andere componenten minder/geen voorkeur voor.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stil. Met de gekozen kast heb ik hier rekening mee gehouden. Een punt waar ik nog niet over uit ben, is hoe ik mijn foto's wil backup-en. Ik twijfel over een eventuele NAS of om mijn huidige setup daarvoor in te zetten. Ik het laatste geval zal ik ook een voeding nodig hebben.

Ga je overklokken?
Ja, beetje klooien vind ik dan wel weer leuk.

Ik ben al een poos aan het zoeken en afwegen geweest. Tot nu ben ik op onderstaande lijstje gekomen.

#ProductPrijsSubtotaal
2WD Green WD40EZRX€ 131,89€ 263,78
1Corsair Vengeance LP CML16GX3M2A1600C10€ 148,95€ 148,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.041,17

Ik ben me bewust dat met name de keuze voor het mobo weinig support zal dragen. Echter, ik wil graag 8 sata aansluitingen. Daarmee vallen al een hele hoop opties af. Andere mobo's die ik heb overwogen zijn de Asus z97-PRO en Gigabyte z97 UD5H. De Pro viel af omdat de toevoegingen van wifi en bluetooth van dat bord al afgedekt zijn door m'n huidige usb-wifi dingetje en usb-bluetooth adapter. En de gigabyte viel uiteindelijk af omdat de opties en UEFI van de Hero me meer aanspreken.

Ook de koeler zou minder kunnen, maar deze is vet. klaar :P

Ik wil graag 8-sata aansluitingen omdat ik naast de 4 SATA aansluiting in mijn huidige setup , er dus nog 3 bij krijg. De WD Green's wil ik in RAID 1 aansluiten voor m'n foto's (daarnaast ben ik dus nog op zoek naar een geschikte methode om m'n foto's te backup-en).

Verder denk ik eraan om mijn monitor te vervangen voor een Dell Ultrasharp u2412m. Ik twijfel echter of ik hiermee nu echt een stap vooruit ga t.o.v. van mijn Samsung 2443BW en twijfel of ik niet even moet doorsparen voor een categorie hoger? Ik heb veel gelezen over de backlight bleeding bij de u2412m?

Ook ben ik er nog niet over uit of ik mijn GPU zal upgraden naar een 280x. Deze zal dan hier via vraag en aanbod aangeschaft worden. Voor een GPU zou ik in ieder geval niet meer uit willen geven dan 200,-.

Laatste punt is dat ik met de creative xtreme audio geluidskaart geen mogelijkheid heb de frontconnector voor m'n koptelefoon aan te sluiten. Is het de moeite de geluidskaart te vervangen? Meningen over het onboard geluid van de Hero verschillen. Uiteraard kan ik dit aanzien en t.z.t. alsnog de geluidskaart vervangen.

Met bovenstaande lijst kom ik op een €1050,-. Dan heb ik dus nog een 400-500,- te verdelen over een eventuele monitor, GPU en/of NAS.

Hopelijk kunnen jullie wat praktische toevoegingen/ideeen geven :)
Hallo,

Ik zou eerder dit moederbord nemen: pricewatch: ASRock Z97 Extreme6
Is echt een heel goed moederbord en voor een lager bedrag.Hier review: http://nl.hardware.info/r...erborden-review-conclusie
Heeft ook meer fases etc, wat weer beter is voorbij het overklokken. En heeft 10x SATA

KOELER: Hij is nergens goed leverbaar, wat dacht je van deze: pricewatch: be quiet! Dark Rock Pro 3

BEHUIZING: check deze eens: pricewatch: Corsair Obsidian 450D
Window erin kan je je systeem nog bezichtigen.

RAM: pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU Deze zijn beter en goedkoper.

VOEDING: Ja zou ik vervangen, dit een een erg goed en zuinige (80plus gold) pricewatch: Seasonic G-Serie 550 Watt
Deze is goedkoper iets minder zuinig, (80plus bronze) pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W

Net hoeveel je eraan kwijt wilt.
GPU kan nog wel mee, maar de nieuwste games red je niet op hoge kwaliteit.

Succes!

我的名字是Mirno

• MK_
  • Niet online

MK_

douPel schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 07:58:
Ha, merci voor de reply!

Ik neem je opties zeker mee. Ik had uiteindelijk voor de Hero gekozen vanwege de geluids chip, waardoor ik hoopte dat ik mijn geluids kaart achterwege kan laten ivm het ontbreken van frontaudio aansluiting. En ook vanwege de ramdisk en m2.
De Gigabyte heeft al een super goede audiochip hoor, bied niet echt veel meerwaarde t.o.v een SupremeFX (is gebaseerd op een ALC1150). En M.2 heeft de Gigabyte ook :)
Maar je hebt gelijk, hoevaak zit je in de bios. Zelfde voor de m2, ik had gekozen voor z97 om wat toekomst gerichter te zijn voor wanneer m2's wat betaler worden. Ik las zojuist in een andere post dat de asus z87 pro erg scherp geprijsd is. Die 100, - die me de Hero extra kost is mee niet waard. Naast m2 zijn er weinig veranderingen/voordelen van z97 tov z87 toch? Ik ga hier nog even over denken.
Z97 is nieuwer, ondersteuning voor de volgende generatie CPU's (na bios-update). Maar dat bordje is jammer genoeg weer sterk in prijs gestegen, en niet meer zo interessant :(
Ok, ik dacht dat ik de ram uit de pricewatch had. Blijkbaar niet goed gekeken:p

Je kan je geld maar 1 keer uitgeven, en als je huidige scherm nog voldoet is het in my opinion vrij nutteloos een nieuwe te kopen.
Bespaart je zo'n 5 euro per jaar, misschien minder. Aanschafprijs is 30 euro duurder, dus het duur 6-10 jaar voor je het geld eruit hebt in jouw geval. Naar mijn mening is het het weer niet waard.
Toshiba's zijn zeer betrouwbaar, tenzij je ze in een NAS stopt. Ze zijn niet gebouwd voor 24/7 gebruikt, dus met 4 uurtjes per dag voldoen ze prima. WD Green gebruiken inderdaad minder stroom, maar ga je dit merken? In denk het niet. Daarnaast schakelen Green's na een tijdje inactiviteit uit (vandaar het lagere stroomverbruik), maar dit zorgt wel voor grotere schade op de schijven. Daarnaast duurt het na inactiviteit even voordat je HDD weer opstart, wat vrij irritant kan zijn.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• douPel
Bedankt voor de suggesties.
MK1998NL schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 17:00:
[...]

De Gigabyte heeft al een super goede audiochip hoor, bied niet echt veel meerwaarde t.o.v een SupremeFX (is gebaseerd op een ALC1150). En M.2 heeft de Gigabyte ook :)
Klopt. Maar geen RAMdisk (sja, ik heb de hoop Oblivion nog eens vlot te spelen met vele mods geinstalleerd 8)7 . Schijnt dat wanneer de BSA files in je RAMdisk staan, dit veel scheelt met laden). Het kan zijn dat ik iets heb gemist, maar de Gigabyte biedt toch niet meer features dan de Hero?

De Asrock sla ik liever over. Heb hem wel overwogen, maar uiteindelijk afgestreept. Vrijwel gelijk geprijst als de Gigabyte en verkies dan de Gigabyte. Ik zie overigens dat de Asus z97 pro met Wifi nog duurder is dan de Hero, was even vergeten dat die er in 2 varianten is 8)7
Toshiba's zijn zeer betrouwbaar, tenzij je ze in een NAS stopt. Ze zijn niet gebouwd voor 24/7 gebruikt, dus met 4 uurtjes per dag voldoen ze prima. WD Green gebruiken inderdaad minder stroom, maar ga je dit merken? In denk het niet. Daarnaast schakelen Green's na een tijdje inactiviteit uit (vandaar het lagere stroomverbruik), maar dit zorgt wel voor grotere schade op de schijven. Daarnaast duurt het na inactiviteit even voordat je HDD weer opstart, wat vrij irritant kan zijn.
In principe geeft het niet dat ze uitschakelen na inactiviteit. Ik zit niet elke dag foto's te bewerken en ze zullen dus niet elke dag gebruikt worden. Bovendien vond ik die nog een redelijke prijs hebben. De WD blacks zijn een stuk duurder. Verder dus idd de Toshiba en Seagate die schijven van 3TB hebben, zie er verder geen andere? Ik zal me hier nog eens in verdiepen.

[edit] Mijn hemel, ik ben niet zo helder vandaag denk ik. Zoals in m'n eerste post aangegeven, heb ik gewoon al een WD Caviar Green in gebruik :F Deze staat vol met films en dat gaat prima, snel zat daarvoor. De 3TB zijn idd wel voordeliger dan de 4TB's, dus dat was een goeie opmerking. Het verschil is voor 2 schijven alweer bijna (beetje positief afronden :+ ) een 3e 3TB schijf, maar dan heb ik voor 20euro meer dus ook 2TB extra...

[edit2] Er schiet me iets te binnen wbt het uitschakelen van de WD Greens. Meen gelezen te hebben dat dit problematisch kon zijn met RAID 1, maar ook dat dit werd tegengesproken en dat het prima zou gaan? Wanneer het geen probleem is de Greens in raid te zetten, zie ik geen reden voor iets anders te kiezen.

De Crucial Ballistix Tactical zal ik meenemen.

Een i7 is de meerprijs tov i5 niet waard voor mij, daarvoor gebruik ik dergelijke toepassingen te weinig. Fotografie is nog steeds een hobby. Filmbewerking doe ik niet.

[ Voor 26% gewijzigd door douPel op 06-10-2014 20:30 ]

• douPel
Met bovenstaande opmerkingen kom ik op het volgende lijstje. Merk op dat de Seasonic G550 Watt maar 6 sata aansluitingen heeft. Vooralsnog heb ik voor een Cooler Master GM G550 M gekozen, deze heeft er wel 8. Voornaamste eis is dat de voeding stil moet zijn, modulair/non-modulair vind ik minder interessant.

#ProductPrijsSubtotaal
2WD Green WD30EZRX€ 89,90€ 179,80
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU€ 138,95€ 138,95
2Cooler Master GM G550M€ 49,95€ 99,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.047,09

• MK_
  • Niet online

MK_

Voeding? :N Slechte interne componenten :) Deze top voeding heeft er wel 8:
pricewatch: XFX TS 550W 80Plus Bronze

Ik kan er nog steeds niet bijkomen waarom dat RoG bordje. Het goedkopere Gigabyte bordje is kwaliteif beter en luxer, en RAMDisks heeft niks te maken met je moederbord. Is namelijk gewoon software matig :)

RAID+Green is inderdaad geen goede combo. Ik zou fijn voor een snellere (en ietsjes goedkopere) Toshiba gaan (of Seagate, maar na 3 DOA's is mijn vertrouwen is Seagate een beetje verloren).

• douPel
De voornaamste reden d ast ik asus verkies is de usb 3.0 speed. Volgens reviews is deze sneller op de asus dan op de gigabyte.

Ik weet dat ramdisk softwareematig is. Voor zover ik heb kunnen nagaan zijn gratis programma's beperkt tot een ramdisk van max 4gb. Voor photo shop zou ramdisk bijvoorbeeld van toegevoegde waarde kunnen zijn.

Goeie tip van de Xfx voeding! Zal het vanaaf na werk verder onderzoeken.

[ Voor 6% gewijzigd door douPel op 07-10-2014 08:48 ]

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:44
Let wel: ik heb ook altijd fotobewerkingen gedaan op een TN scherm... en sinds ik op IPS werk, zijn mijn fotoboeken een stuk "kloppender" met wat ik op het scherm zie.

http://www.lagom.nl/lcd-test/all_tests.php#angleGrey

mooie pagina om je monitor te "testen". Bij mijn TN ging het gewoon van roze bovenin naar groen onderin... Terwijl ik dat bij gewoon gebruik niet zo merkte. Met mijn IPS zie ik maar 1 kleur.

Maar dat heeft natuurlijk enkel zin als je veel gaat printen en veel kleurcorrectiewerk doet.
en je kan ook een 2e hands IPS'je halen als het moet. Hoeft niet meteen duur.

[ Voor 7% gewijzigd door Waah op 07-10-2014 08:56 ]

• douPel
Ah, tnx voor die link. Zal eens kijken.

Nog even gekeken naar de greens en raid. WD zelf geeft gewoon aan dat green schijven poema in raid 1 kunnen, zolang je niet met dan 2 schijven gebruikt.
Pagina: 1