Beste Tweakers,
de PC van een familielid valt soms opeens uit. Dit gaat gepaard met opstartproblemen, zoals een CHKDSK of simpelweg "boot failure". Allereerst de specs:
ASUS P5N-MX
Intel Core2Quad Q9400
2x 2GB geheugen
HD4650 PCI-E videokaart
Western Digital WD10EADS 1TB HDD (Mijn Documenten)
Samsung 840 EVO 120GB SSD (Windows en Program Files)
TP-Link PCI Wifi-kaartje
Pinnacle BigBen firewirekaart
LG DVD-rom
LG Blu-ray/HD-DVD-rom
AOpen Z400-08FC 350W voeding
De computer draait Windows 7 home premium 64-bit. Soms tijdens het werk valt hij opeens uit, zonder BSOD. Vervolgens is de SSD, waarop Windows geïnstalleerd staat, van slag en wil hij Windows niet meer starten ("disk read error" of "insert system disk" of CHKDSK draait). In dat geval wil Ubuntu Live de SSD ook niet mounten. Het is op te lossen door CHKDSK te draaien vanaf een DVD. Desondanks blijft de computer geregeld uitvallen en dan is de SSD weer van slag. Het is moeilijk om het probleem te reproduceren, ik type dit bericht nu bijvoorbeeld van de PC en dat gaat prima. Ik heb de volgende oplossingen geprobeerd:
Alvast bedankt!
de PC van een familielid valt soms opeens uit. Dit gaat gepaard met opstartproblemen, zoals een CHKDSK of simpelweg "boot failure". Allereerst de specs:
ASUS P5N-MX
Intel Core2Quad Q9400
2x 2GB geheugen
HD4650 PCI-E videokaart
Western Digital WD10EADS 1TB HDD (Mijn Documenten)
Samsung 840 EVO 120GB SSD (Windows en Program Files)
TP-Link PCI Wifi-kaartje
Pinnacle BigBen firewirekaart
LG DVD-rom
LG Blu-ray/HD-DVD-rom
AOpen Z400-08FC 350W voeding
De computer draait Windows 7 home premium 64-bit. Soms tijdens het werk valt hij opeens uit, zonder BSOD. Vervolgens is de SSD, waarop Windows geïnstalleerd staat, van slag en wil hij Windows niet meer starten ("disk read error" of "insert system disk" of CHKDSK draait). In dat geval wil Ubuntu Live de SSD ook niet mounten. Het is op te lossen door CHKDSK te draaien vanaf een DVD. Desondanks blijft de computer geregeld uitvallen en dan is de SSD weer van slag. Het is moeilijk om het probleem te reproduceren, ik type dit bericht nu bijvoorbeeld van de PC en dat gaat prima. Ik heb de volgende oplossingen geprobeerd:
- BIOS update naar de laatste versie
- BIOS reset
- Memtest: geen errors
- Geheugenstokjes van slot verwisseld, opnieuw Memtest zonder problemen
- Windows herstel naar oudere toestand
- Drivers geüpdate en Windows updates geïnstalleerd
- Temperaturen gecheckt: alles is onder 60*C, ook bij CPU stress test (Intel Diagnostic Tool)
- S.M.A.R.T: de SSD is 100% gezond, maar de power recovery count is 99
Alvast bedankt!