Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

PC valt opeens uit en heeft opstartproblemen

Pagina: 1
Acties:

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:58
Beste Tweakers,

de PC van een familielid valt soms opeens uit. Dit gaat gepaard met opstartproblemen, zoals een CHKDSK of simpelweg "boot failure". Allereerst de specs:

ASUS P5N-MX
Intel Core2Quad Q9400
2x 2GB geheugen
HD4650 PCI-E videokaart
Western Digital WD10EADS 1TB HDD (Mijn Documenten)
Samsung 840 EVO 120GB SSD (Windows en Program Files)
TP-Link PCI Wifi-kaartje
Pinnacle BigBen firewirekaart
LG DVD-rom
LG Blu-ray/HD-DVD-rom
AOpen Z400-08FC 350W voeding

De computer draait Windows 7 home premium 64-bit. Soms tijdens het werk valt hij opeens uit, zonder BSOD. Vervolgens is de SSD, waarop Windows geïnstalleerd staat, van slag en wil hij Windows niet meer starten ("disk read error" of "insert system disk" of CHKDSK draait). In dat geval wil Ubuntu Live de SSD ook niet mounten. Het is op te lossen door CHKDSK te draaien vanaf een DVD. Desondanks blijft de computer geregeld uitvallen en dan is de SSD weer van slag. Het is moeilijk om het probleem te reproduceren, ik type dit bericht nu bijvoorbeeld van de PC en dat gaat prima. Ik heb de volgende oplossingen geprobeerd:
  • BIOS update naar de laatste versie
  • BIOS reset
  • Memtest: geen errors
  • Geheugenstokjes van slot verwisseld, opnieuw Memtest zonder problemen
  • Windows herstel naar oudere toestand
  • Drivers geüpdate en Windows updates geïnstalleerd
  • Temperaturen gecheckt: alles is onder 60*C, ook bij CPU stress test (Intel Diagnostic Tool)
  • S.M.A.R.T: de SSD is 100% gezond, maar de power recovery count is 99
Op basis van dat laatste verdenk ik de voeding. Denken jullie dat het een goed idee is om deze te vervangen voor een nieuwe Corsair Builder CX430? Of zien jullie andere oplossingen?

Alvast bedankt!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01:32
Bord ook nagelopen op bolstaande/lekke elcos of andere onregelmatigheden?

Als je daar ook niets geks aan ziet is de voeding geen onredelijke keus wat mij betreft, maar het blijft een gok. Kun je 'm echt niet even uitwisselen?

Misschien is pricewatch: be quiet! System Power 7 350W ook een alternatief. Maar daar weten ze in [BBG aanschaf] Voedingen - Deel 29 veel meer vanaf.

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Spontaan uitvallen doet inderdaad denken aan de voeding.
Mr.Qips schreef op zondag 05 oktober 2014 @ 20:56:
Denken jullie dat het een goed idee is om deze te vervangen voor een nieuwe Corsair Builder CX430?
Een CX430 is niet zo slecht, maar er zijn betere alternatieven. Met een pricewatch: be quiet! System Power 7 300W kom je namelijk ook gewoon toe.

[ Voor 10% gewijzigd door Petervanakelyen op 05-10-2014 23:01 ]

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• Mr.Qips
Thralas schreef op zondag 05 oktober 2014 @ 22:29:
Bord ook nagelopen op bolstaande/lekke elcos of andere onregelmatigheden?
Ja, vergeten te vermelden. Ik zag geen bolle elco's, maar misschien moet ik nog eens checken met een zaklamp erbij.
Kun je 'm echt niet even uitwisselen?
Ik kan de voeding wisselen met een Corsair VS 350W die al anderhalf jaar stabiel draait, maar het probleem is lastig te reproduceren. Ik weet niet precies onder welke omstandigheden de computer uitvalt. Gistermiddag en -avond is hij niet meer uitgevallen, dus ik heb de neiging hem zo terug te geven aan familie.

Bedankt voor de tips. Zou een 300W-voeding echt genoeg zijn met al die insteekkaarten, videokaart en 95W-processor?

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-10 11:31

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

kan het niet zijn dat de SSD in de war is door de IDE mode? je moederbord ondersteunt volgens mij namelijk geen AHCI

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Het moederbord ondersteund gewoon AHCI-mode en een Samsung 840 is niet beschermd voor dataverlies bij spanningsuitval, dus dat die in de war is, is niet zo vreemd.

Probeer het probleem eens te reproduceren met de Power Supply test van OCCT.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• Mr.Qips
Het moederbord ondersteunt inderdaad AHCI en dat staat ook ingeschakeld.
Petervanakelyen schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 12:24:
Probeer het probleem eens te reproduceren met de Power Supply test van OCCT.
Die tool kende ik nog niet, bedankt! Ik ga het komend weekend uitproberen.
-The_Mask- schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 13:14:
CRC error count in S.M.A.R.T. ook op 0?
De CRC error count is slechts 1. Als dat hoog is, zou dat op een ongeschikte SATA-kabel duiden, toch? Ik denk dat ik die preventief ga vervangen.

Edit, week later:
Bij de OCCT Power Supply Test gebeurden er geen rare dingen; het kon prima uren draaien. Desondanks heb ik de voeding en SATA-kabel vervangen en sindsdien heb ik niets meer gehoord van de familie. Blijkbaar heeft het geholpen :) .

[ Voor 20% gewijzigd door Mr.Qips op 14-10-2014 13:53 ]

Pagina: 1