Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kcawillems
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15-02-2022
hallo tweakers,

ik heb een erg raar probleem met mijn monitor. ik heb hem tweedehands gekocht en nu een weekje in gebruik. ik gebruik hem als tweede beeldscherm, beide gekkopeld aan mijn xfx radeon 280x. de monitor heeft slechts een 1 vga ingang dus moest ik een dvi naar vga kabel kopen voordat ik hem kon aansluiten op mijn videokaart.

nu het probleem:

de beste manier om het uit te leggen is een beetje raar. maar we gaan het gewoon proberen. iedereen kan zich de oude stripjes nog wel voorstellen waarin als iets heel snel ging er streepen achterkwamen. zo iets dus.. (gellukig heb ik er ook een foto van weten te maken)

ik heb al geprobeerd om wat te tweaken met mn beelscherm instellingen en het is minder als ik de helderheid van mijn scherm heel erg laag zet (alleen zijn dan sommige contouren helemaal niet meer zichtbaar)

ik heb zo'n beetje het hele internet al afgestruind naar een oplossing of in ieder geval iemand met het zelfde probleem maar heb niks kunnen vinden.

alvast ontzettend bedankt voor de hulp :)

foto van het probleem.
je ziet vooral dat de lichtere op de donker kleuren ''afgeven'' naar rechts afgeven op de lichte en andersom

https://drive.google.com/...ZjRmRnEw/view?usp=sharing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Lijkt meer op een defecte monitor, vergeet niet dat die al 10 jaar oud is he (2003-2004)?
Oudere LCD technieken, hoe lang heeft dat ding ondertussen al niet aangestaan?

Ik heb dit probleem wel vaker gezien en dat is al een tijdje geleden, in de afgelopen 6-7 jaar ben ik dit bij nieuwere monitoren nog niet tegengekomen.

Of je moet er genoegen mee nemen of een nieuwe halen.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-09 10:16
Hoe is de staat van je VGA kabel? Als deze net zo oud is als de monitor dan heb je goede kans dat de kabel slecht is. Hetzelfde geld als de kabel er gewoon slecht uitziet ;)

Een nieuwe VGA kabel hoeft niet duur te zijn, probeer eens wat er gebeurd met een nieuwere kabel?
Daarnaast heb ik zoiets ook al eens gezien op een wat ouder Dell scherm, het hielp hierbij vreemd genoeg om de verversingssnelheid van 60Hz naar 75Hz te zetten. Wel is het natuurlijk een aflopend verhaal, maar het kan je een stuk extra tijd geven. Mijn eerste gok is toch echt een slechte VGA kabel of een slechte verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kcawillems
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15-02-2022
wow. dat is al heel wat jaartjes. dat legt al heel wat uit..

het veranderen van de refreshrate hielp helaas niet en de kabel is net nieuw dus dat zal het ook niet zijn. ik zal er idd genoegen mee moeten nemen. ik denk dat dan maar een nieuwe haal (weet niet hoelang deze nog gaat leven) en deze keer wel op het bouwjaar letten..

bedankt voor de hulp beide :)