[Testcase] Water in de Verenigde Staten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:05

Polariteit

Fietsende fotografeur

Topicstarter
De afgelopen periode heb ik een reis door de Verenigde Staten gemaakt, en uiteraard ging de camera ook mee. Een aantal van de gemaakte foto's heb ik inmiddels bewerkt en online op mijn flickr staan, maar ik vind het ook wel leuk om ze hier te delen in een testcase.

Het viel me verder op dat ik vooral foto's had geüpload met water erin, dat is ook de reden achter de titel en verder heb ik op geen enkele manier een bepaalde samenhang gezocht bij het samenstellen van de testcase.

#1 - Waterval in het Great Smoky Mountains NP, Tennessee
Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7307/13914289591_31f7cda94b_c.jpg
Gemaakt in de Great Smoky Mountains na een 2 mijl durende wandeling bergop. Best zwaar als je net uit het vlakke Nederland komt :)

#2 - Beeld Abraham Lincoln, Washington DC
Afbeeldingslocatie: https://farm3.staticflickr.com/2928/14215362781_489a0058c7_c.jpg
Misschien een cliche plaatje, maar wilde hem toch delen. Grootste uitdaging was het vermijden van de horden andere mensen, denk dat ik daar wel redelijk in geslaagd ben.

#3 - Kloof van de New River Gorge NP, West Virginia
Afbeeldingslocatie: https://farm3.staticflickr.com/2929/14047208310_714e982e9c_c.jpg
Mijn persoonlijke favoriet van de serie, genomen in het New River Nationale park in West Virigina. Enige wat ik miste waren wat wolkjes.

#4 - Meeuwen bij Pismo Beach, Californië
Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3842/14562106275_525d423683_c.jpg
Het weer zat de hele dag totaal niet mee, maar vlak voor zonsondergang kwam er een gaatje in de bewolking. Jammer dat ik de vogels er niet wat mooier op kreeg.

#5 - Zonsondergang bij June Lake, Californië
Afbeeldingslocatie: https://farm3.staticflickr.com/2902/14451797418_51df8ee38d_c.jpg
Ik was hier druk bezig met zonsondergang fotograferen, staan er opeens 3 herten op nog geen 5 meter afstand. Erg leuk, maar ik heb er wel van geleerd dat het handiger is om op je omgeving te letten in de wildernis daar...

#6 - Zonsondergang bij Mount Rainier NP, Washington state
Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3908/14719203581_a8c5e9bbab_c.jpg
Genomen vanaf een redelijk bekend 'viewpoint' in het Mount Rainier NP, dus dit is heus niet de origineelste foto van deze plek. I don't care ;)

#7 - Rode gloed in Lassen Volcanic NP, Californië
Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3880/14812846724_23dfc4047d_c.jpg
Door een sluier in de lucht werd het van achteren komende zonlicht bloedrood gefilterd, wat de kleuren op de berg verklaart. Dit heb ik dus niet extra aangezet in Lightroom.

#8 - Bootjes in Lake Claiborne SP, Louisiana
Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5579/14924446107_0580308b5f_c.jpg
Genomen in een state park in Louisiana, lekker veel muggen!

#9 - Brug over de rivier de Mississippi, Mississippi en Louisiana
Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3893/15032747727_626582d363_c.jpg
Deze brug vormt 1 van de overgangen tussen de staten Louisiana en Mississippi, en bevindt zicht bij de plaatsen Vidalia en Natchez.

#10 - Skyline van Seattle, Washington state
Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3928/15218952659_ae48746e2a_c.jpg
Hier had ik wat problemen om een clean shot te krijgen, doordat de paaltjes steeds bewogen in de golfslag. In deze versie was dit het minst 'erg'.

#11 - Reflecties in de rivier de Arkansas, Arkansas
Afbeeldingslocatie: https://farm3.staticflickr.com/2946/15435349122_dda8c4a22a_c.jpg
In de middle of nowhere in Arkansas, uitzichtpunt vanaf een berg over de Arkansas-rivier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evano
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-09 21:58
Mooie foto's Marcel! Leuk om specifiek de relatie water en de VS te laten zien ipv de standaard toeristische foto's. Op de composities heb ik weinig aan te merken, die vind ik mooi. Wel twee aandachtspunten:

- Let bij het nabewerken op de lichtval. Die vind ik soms erg onrealistisch overkomen. Ik doel op foto 3 en foto 6. Bij # 3 kan de bebossing toch nooit zo licht zijn (lijkt wel een daglicht opname!) terwijl de zon al onder is? Verbeter me gerust als ik het mis heb, maar toch. En bij # 6 is het verschil voorgrond - achtergrond te groot. De bomen op de achtergrond zijn heel donker, maar de voorgrond zo licht dat het wederom een daglicht opname lijkt, terwijl volgens mij ook hier de zon al bijna onder is. Maar goed, als jij het met eigen ogen zó hebt gezien, heb ik er niks over te zeggen. ('t is wel zo dat het me vaker bij jouw foto's opvalt...)

- Als je een serie maakt, presenteer dan je foto's allemaal even groot (los van staand/liggend natuurlijk). De liggende foto's worden door de site verkleind en de staande niet, maar dat bracht me behoorlijk in de war van welke aspect ratio's je nou gebruikt had. Terwijl die wel redelijk uniform blijken te zijn (pano en 8:12). Maar als ze ongeveer even groot zijn, levert dat volgens mij een veel rustiger ogend geheel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:38
Je bent een goede fotograaf Marcel, maar wat mij betreft laat je nu teveel slordigheden zien. Slecht nieuws. Het goede nieuws is, is dat je vrijwel alles kunt oplossen door wat nabewerking.

- composities zijn vaak net slordig. Er valt wel veel te redden door bijsnijden. 3 ( rots op voorgrond), 4 (onderkant) , 5 (teveel onderkant), 6 (teveel 'onderwerp', snijdt de onderste helft eraf tot de boomstam), etc.
- sommige foto's zijn echt onnatuurlijk gesatureerd (voornamelijk 3 en 6), andere komen wat donker over, of niet helemaal de juiste witbalans.
- je post de foto's in het verkeerde formaat, waardoor ze niet scherp overkomen, en de rode balk helpt ook niet echt aan de beleving
- op het onderwerp 'water' en locatie USA na zit er totaal geen verband tussen de foto's. Nu zeg je dit zelf al in je omschrijving, maar ik wil het nog maar eens benadrukken :)

Nogmaals, ik zie potentie, maar wat mij betreft is het nu vrijwel geheel 'kan beter'.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23-09 11:49
Wat een gave reis heb je gemaakt zeg!
Bij #2 had ik de kade van het water liever schuin weg zien lopen
Bij #3 komt de lucht iets onnatuurlijk over en bij #5 zijn de vogels recht wat krap gekaderd. Verder gewoon goede platen (kan ook niet anders bij jou :) )

Nr 1, 5 en 10 zijn mijn favoriet, erg mooie platen!

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:23
Mooie platen op zich. Zou je nog wel even de getoonde plaatjes willen verkleinen naar 800pixels breedte, want die rode balken eronder doen nogal afbreuk aan je foto's.
Als ik wat meer tijd heb, zal ik nog wat uitgebreider commentaar leveren, ipv alleen zeuren over het formaat ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Universal Creations op 05-10-2014 20:54 ]

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Topicstarter
Dank voor de reacties. Als eerste heb ik de foto's opnieuw geplaatst in 800px lange zijde. Dit had ik zelf niet door, ik zag namelijk geen rode balken :?

Ik zal proberen zo uitgebreid mogelijk in te gaan op jullie opmerkingen. Als eerste zie ik een paar keer terugkomen dat sommige foto's te veel verzadigd zijn. Ik verwerk de foto's altijd in Lightroom, waarbij ik de helderheid, levendigheid en verzadiging onder 'presentie' zo goed als altijd op 15,15&5 zet. Vind ik het nog niet mooi, dan geef ik ze iets andere waarden. De rest van de belichting en kleuren wordt beïnvloedt door de witbalans, hooglichten/witten een eind terug te zetten en de zwarten/schaduwen iets te plussen en het contrast iets omhoog(15-40). Dit gaat bij mij vaak op gevoel, tot ik het mooi vind. Of de plaat er dan uitziet zoals het er in werkelijkheid uit zag is van ondergeschikt belang; ik hou van kleurrijk :)

@BlacktarantulaX:
Leuk om specifiek de relatie water en de VS te laten zien ipv de standaard toeristische foto's
Die standaard touristische foto's heb ik ook hoor, meer dan genoeg :P Die 'bekende plekken' maakten echter maar een klein deel uit van de reis, vandaar dat ik voor een aantal onbekendere plekken heb gekozen.
- Let bij het nabewerken op de lichtval. Die vind ik soms erg onrealistisch overkomen. Ik doel op foto 3 en foto 6. Bij # 3 kan de bebossing toch nooit zo licht zijn (lijkt wel een daglicht opname!) terwijl de zon al onder is? Verbeter me gerust als ik het mis heb, maar toch. En bij # 6 is het verschil voorgrond - achtergrond te groot. De bomen op de achtergrond zijn heel donker, maar de voorgrond zo licht dat het wederom een daglicht opname lijkt, terwijl volgens mij ook hier de zon al bijna onder is. Maar goed, als jij het met eigen ogen zó hebt gezien, heb ik er niks over te zeggen. ('t is wel zo dat het me vaker bij jouw foto's opvalt...)
Heb je een terecht punt. Ik denk zelf dat de oorzaak te vinden is in het niet helemaal juiste filtergebruik. Dit pakt dan niet helemaal fijn uit, met dan als resultaat een donkerdere achtergrond dan voorgrond. Ik heb foto 6 nog maar even opnieuw bewerkt om te kijken of ik er iets beters van kon maken. Helaas heb ik bij deze foto een 'hard-grad' filter gebruikt, en die helaas ook over de bomen geschoven. De bomen krijg ik niet verder opgelicht zonder gigantisch vieze ruis te introduceren :(

Afbeeldingslocatie: https://farm3.staticflickr.com/2943/15448288331_4646a61d89_c.jpg

@Inquestos:
composities zijn vaak net slordig. Er valt wel veel te redden door bijsnijden. 3 ( rots op voorgrond), 4 (onderkant) , 5 (teveel onderkant), 6 (teveel 'onderwerp', snijdt de onderste helft eraf tot de boomstam), etc.
Wat is er met de rots bij 3? Die heb ik er bewust opgezet. Je opmerking over 4 denk ik te snappen, je doelt op het stukje 'doffe' zand zonder reflectie van het licht? Heb je een punt, maar ik had helaas weinig mogelijkheden om van standpunt te veranderen, en bijsnijden levert mij te veel afgesneden vogels op die ik weg zou moeten klonen. Daarom ervoor gekozen voor de uit de hoek komende lijn. Bij 5 snap ik je punt, alleen ik heb hier zelf erg zitten dubben over waar ik de voorste steen nu moest laten liggen. Ik vond echter een heleboel opties 'werken', en daarom gekozen voor de steen op precies 1/3 vanuit de 2 kanten :)

(lees: Ik kon niet kiezen :+ )

Afbeeldingslocatie: https://farm3.staticflickr.com/2946/15264945228_02a048e673_c.jpg
of niet helemaal de juiste witbalans.
Puntje van discussie denk ik. Wanneer is een witbalans 'juist' :P

@Tommyz:
Bij #2 had ik de kade van het water liever schuin weg zien lopen
Ik ook :P Helaas had ik niet de middelen hiervoor. Verder naar links (dus met meer pad erop) resulteerde in vele door het beeld lopende mensen. Verder naar rechts zou natte voeten en een arrestatie opleveren. Er is wel de mogelijkheid om verder van het gebouw af te gaan staan aan het eind van de vijver, maar dat was te ver weg voor mijn lenzenpalet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-09 20:21

Deathchant

Don't intend. Do!

Marcel, coole foto's weer!

Bij 3, 6, en 8 kon wat mij betreft de HUE van het groene kanaal iets meer richting het gele. Het komt een beetje geforceerd groen over zo, vooral in 3, wat an sich echt een keurige foto is. Bij foto 1 is het een stuk natuurlijker (en wat mij betreft dus beter).

Had je bij 3 niet iets verder de rots op kunnen lopen zodat je wellicht iets meer van de rivier erop zou hebben?
Foto 4 is ook een mooie rustige foto, ziet er natuurlijk uit.
Foto 5 zou ik onderaan wat meer gecropt hebben. Maar je kent mij, ik hou gewoon niet van teveel leegte op een foto, dus ik projecteer gewoon schaamteloos mijn visie op jouw foto ;)

Bij 11 vind ik de rotsen op de voorgrond eerder een afleiding dan een toevoeging helaas. Verder op zich wel mooie kleuren en reflectie.

Het "gladde" en zachte water en de felle kleuren is wel kenmerkend, en zijn wat mij betreft wel echte Tuit-foto's :) . Ik vind, buiten 3 en 11 je oog voor composities best goed. Maar wat ik vooral belangrijk vind, is dat jouw foto's in deze serie allemaal rust uitstralen, terwijl sommige foto's niet persé onderwerpen hebben die daarvoor zorgen. En dat vind ik wel echt goed. Kleurtjes zouden hier en daar iets minder fel mogen, maar buiten dat zijn het rustige, scherpe foto's waar toch wel langer naar gekeken mag worden.

Mooie serie!

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Topicstarter
Dankje DC!
Bij 3, 6, en 8 kon wat mij betreft de HUE van het groene kanaal iets meer richting het gele. Het komt een beetje geforceerd groen over zo, vooral in 3, wat an sich echt een keurige foto is. Bij foto 1 is het een stuk natuurlijker (en wat mij betreft dus beter).
Verschil bij foto's 1 enerzijds en foto's 3/6/8 is wel dat foto 1 in dicht bos en bewolking is genomen en de rest in 'open' lucht. Dat scheelt ongeveer dag en nacht in de kleuren heb ik gemerkt. Grappige is dat ik juist bij 1 het meest met de verzadiging gespeeld heb :D Maar dan wel tot ik het mooi genoeg vond, en niet of het er natuurlijk uitzag ;)

[quote]Had je bij 3 niet iets verder de rots op kunnen lopen zodat je wellicht iets meer van de rivier erop zou hebben?[/quote[
Heb je wel een punt, wilde ik zelf ook. Er zijn bij mij echter grenzen aan hoe dicht ik bij zo'n rand kom... :+
Foto 5 zou ik onderaan wat meer gecropt hebben. Maar je kent mij, ik hou gewoon niet van teveel leegte op een foto, dus ik projecteer gewoon schaamteloos mijn visie op jouw foto ;)
Geeft niet, doe ik zelf ook bij iedereen haha. Mag hopen dat iedereen een andere smaak en visie heeft over zijn foto's ;) Maar zie voor #5 mijn aangepaste foto in de vorige post. Werkt dat beter?
Bij 11 vind ik de rotsen op de voorgrond eerder een afleiding dan een toevoeging helaas. Verder op zich wel mooie kleuren en reflectie.
Kan ik me inkomen dat je dat vind, ze staan ook echt pontificaal in beeld. Dat is eigenlijk ook de reden dat ik deze foto gekozen heb, en niet een versie waar ik zeg maar op de rots zit en je op de bovenkant van de rots kijkt zeg maar.
Het "gladde" en zachte water en de felle kleuren is wel kenmerkend, en zijn wat mij betreft wel echte Tuit-foto's :) . Ik vind, buiten 3 en 11 je oog voor composities best goed. Maar wat ik vooral belangrijk vind, is dat jouw foto's in deze serie allemaal rust uitstralen, terwijl sommige foto's niet persé onderwerpen hebben die daarvoor zorgen. En dat vind ik wel echt goed. Kleurtjes zouden hier en daar iets minder fel mogen, maar buiten dat zijn het rustige, scherpe foto's waar toch wel langer naar gekeken mag worden.
Thanks! :) De zaken die je noemt zijn ook juist dingen die mij vaak aanspreken in foto's, ook van anderen. Dat is dus ook de reden dat je het in mijn platen terugziet. En dat gladde water, ja ik heb op 1 of andere manier gewoon iets met water :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-09 20:21

Deathchant

Don't intend. Do!

Verzadiging en Hue zijn ook andere dingen ;) Je maakt met verzadiging de kleuren intenser, maar met de hue verschuif je de toon van de kleur, en dat viel me gewoon op. Tis niet vies ofzo, begrijp me niet verkeerd, maar geheel natuurlijk vond ik het niet overkomen, in tegenstelling tot 1.

Ik vind de gecropte foto van 5 beter. Krijg nu meer dat hink-stap-sprong-gevoel, en dat is goed, want ik volg de denkbeeldige lijn van steen rechtsonder naar het midden van de horizon toe. Nu ik ze zo naast elkaar leg, heeft je eerste foto van nummer 5 wel een bepaalde diepte, omdat je een lager standpunt hebt, wat nu veranderd is in de gecropte foto. Heeft ook wel wat. Wat ben ik een zeikerd :D

Dat je iets met water hebt, is duidelijk, en wat mij betreft doe je in de meeste situaties de juiste dingen ermee :)

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Vind het een erg mooie serie! #3 is erg gaaf, vind de groentinten nét iets te aanwezig en had misschien iets meer kleur kunnen gebruiken in de lucht. Nu is dat half grijzig, wat niet zo goed past bij de felle kleuren in de rest van de foto. Nummer 5 had iets meer "pop" mogen gebruiken.

Thema is erg leuk, nummer 6 is fijn om naar te kijken! Donkere bomen vielen me niet heel erg op.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Topicstarter
tobiasvs schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 20:57:
Vind het een erg mooie serie! #3 is erg gaaf, vind de groentinten nét iets te aanwezig en had misschien iets meer kleur kunnen gebruiken in de lucht. Nu is dat half grijzig, wat niet zo goed past bij de felle kleuren in de rest van de foto. Nummer 5 had iets meer "pop" mogen gebruiken.

Thema is erg leuk, nummer 6 is fijn om naar te kijken! Donkere bomen vielen me niet heel erg op.
Thanks!

Bedoel je met 'grijzig' bij #3 dat grijze bandje tussen het rood en blauw? Daar had ik ook geen idee van hoe ik het op moest lossen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Ja precies! Komt denk ik doordat oranje en blauw redelijk tegenover elkaar staan in het kleurenwiel en dat een overgang daartussen niet echt mogelijk is (naja, zonder een halve regenboog te maken dan, maar die optie zit niet in Lightroom :P ). Loop er zelf ook wel eens tegenaan, iemand die daar wel een oplossing voor heeft?

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Misschien kun je wat met het gradual filter of de brush, maar dat heb je waarschijnlijk al gedaan. ;-)

[ Voor 29% gewijzigd door Luxicon op 07-10-2014 12:03 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Topicstarter
Gradual filter zit er al overheen. Enige wat ik zou kunnen bedenken is minder kleurrijk maken (dus meer naar zoals het was), maar ja dan is de lucht lang niet meer zo kleurrijk lol :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-09 11:02

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Inderdaad heel erg cliché de meeste foto's. Maakt mij niks uit hoor. Ik zou ze zelf ook gemaakt hebben en hier neergezet :)

Bij foto 10 geef je aan dat de paaltjes bewogen. Killing bij long-exposure (ben ik inmiddels ook achter). Ik zorg er voor dat ik eerst een foto maak zonder al te lange sluitertijd waarbij iig dergelijke objecten scherp zijn. Daarna over op de long(er)-exposure foto. Blijkt bij thuiskomt dat de paaltjes inderdaad te veel bewogen zijn, dan kan je de goede paaltjes er in clonen met photoshop :) Dat scheelt 'gezeur' op al die fora ;)

Bij nummer 4 had het water wel wat creamier mogen zijn.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het als serie wat chaotisch ogen, met een wat andere volgorde van de foto's zou dit al een stuk beter zijn. Individueel vind ik de meeste showcase waardig. Vind wel de nabewerking van 1 wat flets vergeleken met de rest en n11 vind ik niet heel bijzonder. N10 is mijn favoriet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Topicstarter
@BlatieBla: Dat probeer ik ook wel eens te doen, maar dat zit nog niet echt ingebakken in mijn workflow. Dit resulteert er dan in dat ik ter plekke meerdere exposures maak, maar bij uitzoeken ben ik dat vergeten en gooi de over- en onderbelichtte weg :')

@Nieuwe Nick: Volgorde is chronologisch. Hoe de serie an sich overkomt is voor mij van minder belang. So be it ;) is ook de reden dat ik aanhaal dat het water de enige samenhang is die er in zit :P
Pagina: 1