Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wifi bereik uitbreiden via bedrade range extender

Pagina: 1
Acties:

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05:35
In dit forum veel gelezen over nieuwbouw en Wifi. Dat zijn geen vrienden.
Een vraag kon ik niet vinden: zijn range extenders met LAN poort ook bruikbaar met lan als "signaal voeding"?
Bij range extenders staat steeds dat je van Wifi naar bedraad kunt, maar andersom vind ik interessanter. Ik heb bij de bouw rekening gehouden met mijn netwerkbehoefte in huis. Ik zit dus redelijk ruim in de de vaste aansluitingen. Punt is dat je daar met je tablet en mobiel zo weinig aan hebt :+
Dus kan ik met bv http://tweakers.net/price...xtender-%28re1000%29.html van UTP naar Wifi??

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 30-11 00:29
Antwoord op je vraag is ja. Je omschrijving is dat van een Access Point.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Range extenders bestaan niet. Het is een dom marketing idee dat vergeten moet worden.

• HenkDePoema
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 27-11 23:05
^^ :+ I couldn't agree more

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-11 11:00
Heb je een UTP netwerk in je woning, met in iedere kamer UTP aansluitingen? In dat geval kun je op een strategische plek een access point neerzetten, die je bedraad aansluit. Een range extender wil je niet, doordat die een draadloos signaal oppikt en versterkt halveert de snelheid. Dit probleem heb je niet als je een access point bedraad aansluit. Je kunt een normale access point kopen, maar daarin heb je niet veel keuze en ze zijn redelijk duur. Veel mensen kopen daarom een router en zetten die in als access point. Hoe je dat kunt doen lees je hier: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point
Het is in zo'n geval ook aan te raden dat je een router koopt die tegelijkertijd 2,4GHz en 5GHz kan uitzenden. Doordat de 2,4GHz band nogal druk is kan dit leiden tot prestatieverlies. Dit ondervang je door een 5GHz netwerk op te zetten, dat veel minder druk bevolkt is. Het nadeel van een 5GHz signaal is dat dit veel moeilijker door muren en vloeren heen gaat, dus het bereik is wat minder. De snelheid van 5GHz is wel hoger, en er komen steeds meer apparaten die 5GHz ondersteunen.
Voorbeeld van zo'n router is deze: pricewatch: TP-Link TL-WDR4300

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

• Marcva
Dank voor jullie puntige en uitgebreide reacties _/-\o_
Op zolder heb ik notabene een oude router (A en B protocol met 100Mb Lan) op eenzelfde wijze ingericht }:O
Dacht: ga nu voor een range extender. Maar idd een router als AP is een prima oplossing voor een stabiel draadloos netwerk.

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-11 23:36
Zelfde SSID, en het zelfde password gebruiken.
Alleen het kanaal anders zetten zodat deze elkaar niet overlappen en/of storen.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

• EverLast2002
fast-server schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 13:23:
Zelfde SSID, en het zelfde password gebruiken.
Alleen het kanaal anders zetten zodat deze elkaar niet overlappen en/of storen.
Ik heb hier een range extender (geen AP) en die neemt doodleuk het kanaal over van de "master" wifi.
Je kan in de extender geen ander kanaal instellen...
Daarom heet het ook extender, denk ik ;)

• Plopeye
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-08 07:00
@Everlast2002 op hetzelfde kanaal ook nog? bewijst maar weer eens dat het dus inderdaad dom marketing gelul is wat betreft die range extenders.

Heb je je wel eens afgevraagd waarom bijvoorbeeld 3FM in het noorden op FM 88.6 en in het midden van het land op FM 96.8 zit? Dit heeft een natuurkundige reden...

Hier een stukje uitleg: (vooral de eerste 5 minuten, de rest is ook interessante materie overigens)
YouTube: What is the maximum Bandwidth? - Sixty Symbols

2 Wifi zenders op hetzelfde kanaal hebben last van datzelfde "beating" effect als wat je met de geluidjes in het filmpje hoort. Ook als ze qua kanaal erg dicht bij elkaar zitten krijg je dit effect.
Het ene moment zijn de toppen van de sinus op hetzelfde moment op hun top en versterken ze elkaar en het andere moment zijn ze precies elkaars tegenpool en heffen ze elkaar op. Hier speelt factor tijd en plaats ook een rol in en is onmogelijk om op alle plaatsen in het overlap gebied precies gelijk te krijgen.

[ Voor 33% gewijzigd door Plopeye op 07-10-2014 12:59 ]

Unix is user friendly, it's only selective about his friends.....

• Darkfreak
  • Laatst online: 24-09 13:18

Darkfreak

www.n1ntendo.nl

Extenders/Repeaters zijn zooi en kosten onnodig bandwidth.
Niet gebruiken imo als je een UTP aansluiting ergens in de buurt hebt.

Bij gebruik van Extenders/Repeaters moet de client eerst met de extender/repeater communiceren, en die vervolgens met het main wifi punt, dezelfde weg ook weer terug waardoor je enorme bandwidth loss hebt.

Heb je de mogelijkheid, gebruik dan een Access Point, en zoals eerder genoemd zelfde SSID en password met andere kanaal (twee stappen apart, en bij voorkeur een niet-crowded door de buren kanaal)

Volg www.n1ntendo.nl voor alles Nintendo! (>'-')> <('-'<) ^(' - ')^ <('-'<) (>'-')> ... (╯°□°)╯︵ ┻━┻

• EverLast2002
Plopeye schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 12:43:
@Everlast2002 op hetzelfde kanaal ook nog?
...yep, zelfde kanaal. :|
Inmiddels heb ik me ingelezen in deze materie en zal nooit nog een extender kopen.

• Marcva
EverLast2002 schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 15:22:
[...]
...yep, zelfde kanaal. :|
Inmiddels heb ik me ingelezen in deze materie en zal nooit nog een extender kopen.
Voor mij als TS ook leerzaam dit :)
Heb je de mogelijkheid, gebruik dan een Access Point, en zoals eerder genoemd zelfde SSID en password met andere kanaal (twee stappen apart, en bij voorkeur een niet-crowded door de buren kanaal)
Mijn Cisco van Ziggo staat op automatisch. Kan ik dat aan de router zelf overlaten? Als ik een AP met een vast kanaal plaats, kiest 'ie dan een ander? Zo nee, hoe kom je er achter wat een gunstig kanaal is (buren ed)?

• Darkfreak
  • Laatst online: 24-09 13:18

Darkfreak

www.n1ntendo.nl

Marcva schreef op woensdag 08 oktober 2014 @ 12:16:
[...]

Voor mij als TS ook leerzaam dit :)

[...]

Mijn Cisco van Ziggo staat op automatisch. Kan ik dat aan de router zelf overlaten? Als ik een AP met een vast kanaal plaats, kiest 'ie dan een ander? Zo nee, hoe kom je er achter wat een gunstig kanaal is (buren ed)?
Eerlijk gezegd geen idee hoe de automatische selectie van de Ziggo routers tegenwoordig werkt. Ik heb het zelf op handmatig staan.
Om achter de beste (minst drukke) kanalen te komen kun je een app zoals Google Play: Wifi Analyzer gebruiken (weet niet of iOS ook zoiets heeft).

Volg www.n1ntendo.nl voor alles Nintendo! (>'-')> <('-'<) ^(' - ')^ <('-'<) (>'-')> ... (╯°□°)╯︵ ┻━┻

• Blankinho
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23-11 09:50
Ikzelf heb ook een lange tijd gedaan met twee routers en dan zelfde SSID. Opzich werkt dit redelijk oke maar naarmate het gebruik van streamingdiensten is gegroeid komen ook de irritaties in deze opstelling wanneer je je door het huis gaat bewegen. Je krijgt namelijk gewoon haperingen en issues doordat het apparaat waar je vanaf streamt gaat bouncen tussen de twee AP's maar omdat er geen roaming is je dus de klos bent

Ik heb nu sinds enige tijd twee access points van Ubiquity in mijn huis welke wel goed roamen. Er kan nu overal in en om het huis moeiteloos worden gestreamd welke veel irritaties nu heeft opgelost.

Mijn advies zou dus zijn ga voor een goede oplossing welke meer van deze tijd en op de toekomst gericht is.

AP's die ik heb zijn alleen 2.4ghz en dit is puur omdat ik de Pro-versie qua prijs te hoog was voor mijn budget.

Dit is een set van 3 Accesspoints ;):
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP - 802.11 b/g/n - 2.4 GHz - 20 dBm (set van 3)

• Marcva
Tjonge, wat een mooi spul :9~
Er is ook een AC variant, 3x, over toekomstbestendig gesproken. Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat. Ik ga die set serieus overwegen. Netjes met POE injectors inbegrepen als ik het zo lees.

Volgens mij kun je met dit spul de routerfunctie (w.o. DHCP) van je modem aanlaten, of zie ik dat verkeerd?

• servicedb
  • Registratie: Oktober 2008
  • Niet online
De buren hebben al een artikel over Ubiquiti geschreven: http://nl.hardware.info/r...nifi-access-points-review

• Blankinho
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23-11 09:50
Marcva schreef op vrijdag 10 oktober 2014 @ 08:15:
[...]

Tjonge, wat een mooi spul :9~
Er is ook een AC variant, 3x, over toekomstbestendig gesproken. Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat. Ik ga die set serieus overwegen. Netjes met POE injectors inbegrepen als ik het zo lees.

Volgens mij kun je met dit spul de routerfunctie (w.o. DHCP) van je modem aanlaten, of zie ik dat verkeerd?
Er is inderdaad voldoende informatie te vinden over deze AP's en zeker als je budget het toelaat dan zou ik voor de Pro versie gaan. Na een scheiding is mijn budget op dit moment iets beperkter ivm meerdere aankopen :|

Om even kort op je vraag te reageren, ze geven indd DHCP etc door vanaf een router/firewall die DHCP uitdeelt. De AP's pakken zelf ook DHCP op en dat werkt goed maar ik heb ze wel een vast ip gegeven.

Succes met het uitwerken van je oplossing en goed dat je dit in overweging neemt! _/-\o_ _/-\o_
Pagina: 1