Nieuwe GPU of nieuw systeem

Pagina: 1
Acties:

• Easley
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-02 20:39
Onderstaand is mijn huidige pc van 4,5 jaar oud. De processor draait op 3,82GHz. Dit systeem is niet voldoende om games als BF4 op ~60fps te draaien op de laagste settings. Nu heb ik dat niet echt een probleem gevonden, omdat de HD5770 geen high-end kaart was op het moment dat ik hem kocht. Echter, sinds een maand heb ik een 1080p monitor (hiervoor een 1680x1050 monitor) en zijn de prestaties wel een probleem. Zeker met het oog op toekomstige games.

Mijn vraag is nu of ik nu het beste een nieuwe GPU kan aanschaffen of meteen voor een nieuw systeem kan gaan (CPU, GPU, mobo, SSD) waarmee ik de komende jaren weer vooruit kan.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 955 Black Edition€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GA-MA790XT-UD4P€ 0,-€ 0,-
1Sapphire Vapor-X HD5770 1GB GDDR5 PCIE€ 0,-€ 0,-
1Asus Xonar DS€ 33,50€ 33,50
1Cooler Master CM 690€ 0,-€ 0,-
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 0,-€ 0,-
1Scythe Kaze Master 5.25€ 29,-€ 29,-
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 66,-€ 66,-
1be quiet! Dark Power Pro 650W€ 126,57€ 126,57
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 255,07

Wat is je budget?
Dit is dus afhankelijk van de gekozen richting. Ik heb voldoende budget beschikbaar voor een nieuw systeem

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
De specificaties staan hierboven. Het systeem wordt gebruik voor normaal dagelijks gebruik(60-70%) en gamen (30-40%). Games die gespeeld (gaan) worden: BF4, DayZ, Civilization: Beyond Earth, CS:Go, Star Citizen, The Division, Metro, Skyrim (gemod)

• JoepD
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-02 21:17
Als ik een beetje op Google zoek, dan lees ik dat de Phenom het misschien nog kan trekken allemaal, al dan niet met een kleine overclock. Maar hij zit wel op het randje, dus ik zou absoluut overwegen om te upgraden naar een i5-systeem.

Ik denk wel dat die videokaart echt te traag is om fatsoenlijk te gamen. Kaarten uit de 6000 series doen het nog wel enigszins, maar je kunt beter upgraden naar bijvoorbeeld een 7950.

• Easley
JoepD schreef op zondag 05 oktober 2014 @ 18:30:
Als ik een beetje op Google zoek, dan lees ik dat de Phenom het misschien nog kan trekken allemaal, al dan niet met een kleine overclock. Maar hij zit wel op het randje, dus ik zou absoluut overwegen om te upgraden naar een i5-systeem.

Ik denk wel dat die videokaart echt te traag is om fatsoenlijk te gamen. Kaarten uit de 6000 series doen het nog wel enigszins, maar je kunt beter upgraden naar bijvoorbeeld een 7950.
Ja, ik kwam hetzelfde tegen. Het wordt mij niet helemaal duidelijk in hoeverre mijn CPU op het randje zit, want dat kan natuurlijk weer verschillen hoe CPU afhankelijk de game is.

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-02 22:26

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Zoek eerst een mooie gpu uit en als het dan nog niet vlotten wil, weet je dat je rondom je nieuwe gpu een nieuw (er) systeem moet bouwen.

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-02 01:01
Ik zou eerst de GPU vervangen. Tik op V&A een mooi R9 290 op de kop en je bent klaar voor €200. Daarna kijken hoe alles draait.

• Easley
Bedankt voor de reacties. Ik heb uiteindelijk besloten om voor een nieuw systeem te gaan.

Ik ben op onderstaand systeem uitgekomen. Ik ben voor een GTX 970 gegaan, omdat deze veel minder stroomt vraagt dan zijn AMD counterpart. Ik twijfel nog een beetje naar een GTX 980 voor de wat betere prestaties. Echter betaal je wel een behoorlijke meerprijs voor die kaart. Ik heb een budget van rond de 1050,- beschikbaar.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 172,87€ 172,87
1Gigabyte GA-H97M-D3H€ 78,-€ 78,-
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 363,-€ 363,-
1WD Green WD20EZRX€ 70,49€ 70,49
1Crucial MX100 256GB€ 90,50€ 90,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 774,86

Keuze moederbord
Het moederbord dat in de BBG van September staat heeft geen PCI poort voor mijn geluidskaart en wil wel graag die optie openhouden.Ik heb dat ding destijds aangeschaft, omdat ik erg veel last van 'ruis' toen ik overstapte op headphones (Sennheiser HD260). Dit probleem had ik niet op mijn laptop en na wat onderzoek kwam ik eruit dat het hoogstwaarschijnlijk ging om de integrated soundcard. Na aanschaf van deze geluidskaart had ik geen last meer van de ruis en wil deze oplossing behouden mocht het probleem opnieuw opspelen.

Ik heb nu dit moederbord van Gigabyte gekozen, maar geen idee of dit de 'beste' voor mij is in zijn prijsrange is. MSI heeft een variant op die uit de BBG, maar deze heeft minder USB3.0 poorten en bied veel meer uitbreidingspoorten i.v.m. grotere formfactor, waarvan ik me afvraag of ik dat überhaupt wel nodig heb.

Voeding
Ik heb daarnaast nog een vraag over mijn voeding. Qua vermogen zou deze voeding moeten volstaan voor dit systeem. De eXtreme Power Supply calculator geeft een recommended PSU Wattage van ~400W aan. Ik heb deze voeding destijds overgenomen van iemand anders. Hoogstwaarschijnlijk is deze voeding 5,5-6 jaar oud. Ik snap dat de slijtage van de voeding afhankelijk is van het (type) gebruik en dit wisselt nogal. Bij de vorige eigenaar en in het eerste jaar dat ik hem had heeft het systeem waar de voeding in zat aan grid computing gedaan en het laatste jaar is de CPU overgeclockt naar 3,82GHz. Is er een indicatie hoeveel ik van het maximale vermogen van de PSU af moet halen zonder het te hoeven meten?

• JoepD
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-02 21:17
Ik zou lekker bij de 970 blijven, die gaat echt prima voldoen. Dat moederbord is ook goed, Gigabyte levert over het algemeen echt prima spul. Ook de voeding zou in principe gewoon nog moeten meegaan, hij is in ieder geval krachtig genoeg. Hoe lang zo'n ding nog meegaat is altijd lastig. Voor 5 tientjes kun je in ieder geval een goede nieuwe voeding kopen.

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:02
Ik zou ook voor een nieuwe voeding gaan, dat maak het ook makkelijker het oude systerm mss in 1 geheel te verkopen
Pagina: 1