Zuinige HTPC/lichte game pc

Pagina: 1
Acties:

• mschol
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gebruik als mediacenter en incidenteel gaming (ik denk op dit moment aan spellen als simcity b.v.)

Wat mag het systeem gaan kosten?
ik wil, met kast, 400 euro kwijt zijn, meer kan wel maar liever niet

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb het volgende:
Western Digital Blue WD5000AAKS, 500GB
Samsung SH-B083L (blu-ray speler)
Zalman ZM460B-APS + oude kast, als ik nu geen nieuwe kast koop)
en eventueel een oude 64GB SSD

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Processor, moederbord, geheugen, videokaart lijkt mij afdoende
Een kast neem ik wel mee in het totaal plaatje maar waarschijnlijk schaf ik later aan..

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Genoeg positieve ervaringen met de bekendere merken, geen specifieke merkvoorkeuren dus

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Belangrijkste waarom ik deze build heb uitgezocht is vanwege het te verwachte lage energieverbruik en in een tv meubel geplaatst kan worden. Binnenmaten tvmeubel: 44 diep, 50 breed, 12cm of 19cm hoog (ik heb 2 plekken waar ik hem zou kunnen plaatsen)

Ga je overklokken?
nee...

voor de volledigheid de build die ik op ogen had: (en die helaas wat duurder is dan ik graag zou willen, maar gezien mijn harde eis voor laag energie gebruik accepteer ik dat wat meer betaal)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 4130T Boxed€ 109,95€ 109,95
1ASRock H81M-HDS€ 40,-€ 40,-
1KFA2 GeForce GTX 750 Ti 2GB OC€ 123,50€ 123,50
1MS-Tech MC-1200€ 104,89€ 104,89
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 68,95€ 68,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 447,29

gezien de TDP en tests op internet verwacht ik dat deze setup onder load zo'n 100 watt verbruikt (750 TI stroom verbruik), tevens lijkt die 750 TI het ook net eff iets beter te doen op 1080p t.o.v. b.v een AMD A10 in gaming

tuurlijk gaat het om hooguit tientjes per jaar, maar ik ben niet de gene die de stroom rekening betaald, en dan wil ik er wel rekening mee houden... :)

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Reken er wel bij op dat die i3 ook stroom verbruikt :)

En A8 systeem kan prima, eventueel een A10. AMD houd van snelle RAM. Aangezien MS-Tech niet de beste voedingen bouwt... zou ik ze vermijden. Daarnaast kan je i.p.v een i3 beter voor een Pentium gaan, een i3 is een veredelde Pentium met hypertreading wat je waarschijnlijk niet gaat gebruiken. APU systeem heeft mijn voorkeur, goedkoper en minder warmte :) En sterk genoeg.

Wat vind je van de kast in de volgende setup? Echt iets voor in je woonkamer :) En lekker ruim, en hij gaat passen. Win-win!

Heb verder nog even een SSD toegevoegd, ik weet niet de staat/kwaliteit van je ouwe SSD, maar die zou je eventueel gewoon kunnen meenemen een de SSD hieronder eruit laten.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-5600K Black Edition€ 73,50€ 73,50
1ASRock FM2A88M Extreme4+ retail€ 47,95€ 47,95
1Cooltek G3€ 67,01€ 67,01
1Scythe Samurai ZZ Rev.B€ 20,75€ 20,75
1Crucial Ballistix Tactical BLT2CP4G3D1869DT1TX0CEU€ 72,95€ 72,95
1be quiet! System Power 7 300W€ 29,95€ 29,95
1Crucial MX100 128GB€ 58,48€ 58,48
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 370,59

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Quilt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Een A8-7600 kan je met gering prestatieverlies underclocken (45 W TDP ipv 85), waardoor je PC nog zuiniger wordt.

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:14
Niet om het 1 of het ander, maar ik zie dat jullie TDP verwarren met stroomverbruik. Dit is niet zo netjes. Waar het om gaat is het stroomverbruik bij typische belasting (niet om maximale warmteproductie bij een fictief scenario waarbij alles 100% belast wordt zoals TDP (kort door de bocht)). Voor een HTPC is vooral het verbruik bij idle en het verbruik tijdens het kijken van een film belangrijk. Zowel de AMD als de Intel platform is idle en tijdens het kijken van een film erg zuinig. Bij een wat hogere belasting (tijdens gamen) zal de AMD setup iets meer gaan verbruiken, maar zolang je dit niet meer dan een uur per dag gemiddeld zal doen is de impact op de stroomrekening zeer klein.

Verder ben ik het grotendeels eens met MK1998NL, een A8 systeem (mits deze genoeg is voor je gaming wensen, check daarvoor benchmarks) is eigenlijk ideaal in jouw situatie. Doordat alles geïntegreerd zit in CPU hoef je alleen maar een goede CPU koeler uit te kiezen voor een stil systeem. Persoonlijk vind ik de keuze van zijn behuizing minder, maar dat is vooral smaak. Als je toch voor de MS-tech wilt gaan zou ik een andere variant nemen. De pricewatch: Epsilon EC-HTPC-1 is precies dezelfde behuizing, maar dan zonder voeding. Neem er een goede sfx voeding bij pricewatch: be quiet! SFX Power 2 300W en je bent kwalitatief veel beter uit en ook nog eens iets goedkoper.

• mschol
  • Niet online
Een wat late reactie, maar beter laat dan nooit:
@MK1998NL:
Dat de i3 ook stroom verbruikt snap ik en heb ik in het totaal wel meegenomen (ruwweg 40 watt ingecalculeerd tijdens gebruik, voor een 35watt (TDP) i3)

De kast die jij aanhaalt vind ik persoonlijk minder mooi, de kast die Jaapsander aanhaalt 'mist' de remote eigenlijk om het een volwaardige HTPC te maken, maar eerlijk gezegd vraag ik mij af of ik dat echt ga gebruiken, heb nu een mele F10 en die bevalt best goed (alleen kan ik het systeem niet met 1 druk op de knop uitzetten)

De A10 heeft, t.o.v. de 750 een beduidend mindere gaming capaciteit, (bioshock infinite: average 27fps op medium vs 57fps op ultra en dan verbruikt hij ongeveer hetzelfde
ik verwacht absoluut geen ultra graphics (daar heb ik een R9 290 in een ander systeem voor), maar ik wil ook niet teveel inleveren in kwaliteit (en ook eventjes vooruit kunnen).
Ik heb specifiek voor deze 750 ti gekozen omdat die in een low profile kast kan worden gebouwd en hij geen extra 12v aansluiting nodig heeft (wat het max verbruik van de kaart laag houdt)

Een Pentium i.p.v. een i3 is inderdaad een goede, ik heb daar niet direct bij stil gestaan omdat pentium bij mij tegenwoordig een beetje als een celeron overkomt :P

De MS-tech wordt 2de hands op tweakers aangeboden, dus wellicht hoef ik er niet de volle mep voor te betalen.. (een andere voeding wilde ik eigenlijk op de lange baan schuiven)
aan de andere kant: ik hoef nu nog niet te beslissen, heb nog wel een kast waar dit in zou kunnen

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:14
FYI de epsilon kast is inclusief afstandsbediening en iR ontvanger.

• mschol
  • Niet online
jaapsander schreef op maandag 13 oktober 2014 @ 12:49:
FYI de epsilon kast is inclusief afstandsbediening en iR ontvanger.
hmm. vreemd dat dit niet bij tweakers en bij de site van de fabrikant wordt vermeld dan, lijkt mij een goed selling point om te vermelden...

Ik heb nog naar de G3258 zitten kijken, die is wel lekker kosten besparend (ruwweg 50 euro goedkoper), maar ik kom consequent alleen maar tests tegen waar hij de i3's alleen bijhoudt als hij overgeklokt is, als hij dat niet is zit hij 10-20fps lager met een 750ti (en net 30fps of toch 40-50fps kan toch een bepalend verschil zijn imho)

en iets wat ik volledig ben vergeten te vragen: ik heb altijd begrepen dat Nvidia vrij lastig was met audio passthrough via hdmi
maar aangezien ik dit baseer op oude reviews en ervaringen (pre 2010 tijdperk) ga ik er eigenlijk vanuit dat het net zo volwassen is als ati dit is, nou is een aanname toch wel tricky, en wil ik dus weten of het inderdaad ook gewoon volwassen is
met volwassen doel ik vooral erop dat nvidia vroeger een kabeltje van moederbord naar grafische kaart nodig had om hdmi passthrough te doen, ati had een (audio?)chip aanboord die dit regelde

[ Voor 52% gewijzigd door mschol op 14-10-2014 14:13 ]

Pagina: 1