Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Symbolic links, of is er iets beters?

Pagina: 1
Acties:

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:56
Situatieschets:

Windows Server 2008 met NTFS file-system.
Op een server bij ons staan een berg mappen, met daarin weer mappen, en daarin weer mappen en verder...
Om gebruikers niet steeds diep te laten klikken wilde ik een nieuwe map aanmaken met snelkoppelingen naar de betreffende submappen.
Dus bijvoorbeeld mapje D:\MapA\ met daarin 3 snelkoppelingen naar E:\MapB\MapC\MapD\MapE\ en naar E:\MapF\MapG\MapH\MapI\MapJ\MapK\ en naar E:\MapL\MapM\.

Maar als je op zo'n snelkoppeling klikt is meteen de originele mappenstructuur in de verkenner te zien en dat is verwarrend voor de gebruikers. Dit heb ik nu opgelost met een junction (commando mklink /j).
Als je in D:\MapA\ zit, en je klikt op de eerste snelkoppeling staat er in de adresbalk D:\MapA\MapE\. Je kunt dan eenvoudig het pad nog zien en gemakkelijk navigeren.
Dit werkt wel als je op de zelfde server zit, maar als je dit vanuit een andere server of computer dit benader dan werkt dit niet goed. Je kunt wel de junction-mappen in, maar niet in de submappen daarvan. Er is dan een foutmelding in beeld met de melding dat de gebruiker onvoldoende rechten heeft. Dat is vreemd want als de gebruiker via de originele weg naar de submappen gaat (E:\MapB\MapC\MapD\MapE\) mag die er wel gewoon in. Ik heb dit getest via zowel padnaam \\Servernaam\ als met een aparte schijfletter.

Op internet heb ik verder niemand gevonden met dit probleem en ook http://technet.microsoft....c753194%28v=ws.10%29.aspx geeft verder geen antwoord op dit probleem?

Wie heeft eerder al zo'n probleem gehad en ook een oplossing hiervoor gevonden?

Speel ook Balls Connect en Repeat

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:22

The Eagle

I wear my sunglasses at night

De mappen met het subst commando een driveletterr toekennen en dan een share aan hangen?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-11 10:57
Aaargh, tech in SG. ;)
Move naar WSS.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:17

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Die melding betekend dat je een instelling per machine moet aanpassen. Standaard mag je wel van local naar local junctions, maar remote naar remote niet.

Info erover en oplossing: http://superuser.com/ques...te-symbolic-link-junction. Houd de security implicaties in gedachte.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-11 13:26
Je kunt deze "targets" ook in een DFS namespace gooien

• Onbekend
Señor Sjon schreef op zondag 05 oktober 2014 @ 11:05:
[Mbr]Aaargh, tech in SG. ;)
Move naar WSS.[/]
Tnx. Een half uur later bedacht ik me dat ie fout stond, maar dat is achteraf hè? :)
Hero of Time schreef op zondag 05 oktober 2014 @ 11:18:
Die melding betekend dat je een instelling per machine moet aanpassen. Standaard mag je wel van local naar local junctions, maar remote naar remote niet.

Info erover en oplossing: http://superuser.com/ques...te-symbolic-link-junction. Houd de security implicaties in gedachte.
Gebruikers hebben geen adminrechten, vandaar dat ik dit dus op de server wilde doen. Blijkt dus toch lastig te zijn.
Killah_Priest schreef op zondag 05 oktober 2014 @ 13:03:
Je kunt deze "targets" ook in een DFS namespace gooien
Het maken van directe shares is niet te doen omdat er dan een waslijst aan shares ontstaat die weer niet te doorzoeken is. Oja, de driveletters zijn ook al op. :P

• Dysmael
  • Laatst online: 01-08-2019
Inderdaad DFS gebruiken of Symlinks (mklink /D)
Bij Symlinks moet je, zoals Hero of Time aangeeft wel instellen dat clients de remote symlinks mogen volgen;

Computer\Policies\Administrative Templates\System\Filesystem
Selectively allow the evaluation of a symbolic link

• Dysmael
Onbekend schreef op zondag 05 oktober 2014 @ 13:40:
[...]

Blijkt dus toch lastig te zijn.
Nope, retesimpel juist.
Onbekend schreef op zondag 05 oktober 2014 @ 13:40:
[...]
Het maken van directe shares is niet te doen omdat er dan een waslijst aan shares ontstaat die weer niet te doorzoeken is. Oja, de driveletters zijn ook al op. :P
Shares moet je maken. Als je namelijk symlinks maakt moeten ze verwijzen naar een share;

Op server 1
C:\Share1 > \\server1\share1

Op server 2
C:\Share2 > \\server2\share2

Op server 3
C:\Shares > \\server3\shares

In de map C:\Shares op Server 3;
mklink /D Share1 \\server1\share1
mklink /D Share2 \\server2\share2

Op de client:

net use F: \\server3\shares

Voor de client is dan beschikbaar;

F:\Share1\*\*.*
F:\Share2\*\*.*

Nu kan mooi via \\server\shares beide mappen worden ingezien. Dat mogen shares zijn op andere servers. Houdt alles netjes overzichtelijk en voor de eindgebruiker is er maar één map en ook één schijfletter.

Sowieso wil je niet meer dan één netwerkmapping maken aan de client zijde. Zelf verberg ik altijd de schijfletters (totaal niet interessant en veel te 'technisch'), stel in dat alle schijven verborgen zijn behalve diegene die naar de centrale share wijst. Resultaat is dat eindgebruikers, als ze naar de verkenner gaan slechts één schijf zien met de naam "Data" en meer niet. In de map zitten symlinks naar verschillende bronnen als dat nodig is zoals shares op een server en shares op een NAS door elkaar.

[ Voor 5% gewijzigd door Dysmael op 05-10-2014 13:48 ]

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:17

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Snap ik nou niet wat je precies bedoelt, of is dat nou precies wat de TS heeft en tegen die "beperking" van Remote2Remote symlink/junction volgen? Heb je je eigen voorbeeld wel getest?

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Onbekend
RolfLobker schreef op zondag 05 oktober 2014 @ 13:40:
Inderdaad DFS gebruiken of Symlinks (mklink /D)
Bij Symlinks moet je, zoals Hero of Time aangeeft wel instellen dat clients de remote symlinks mogen volgen;

Computer\Policies\Administrative Templates\System\Filesystem
Selectively allow the evaluation of a symbolic link
Het lijkt inderdaad nu te werken. Ik had dat eerst aangezet op de client, maar dat moest ik natuurlijk aanzetten op de server zelf. ;)

Morgen ga ik dat uitgebreid verder testen of dat nu echt werkt zoals het zou moeten.
Tot zover bedankt voor de hulp. :)

• Dysmael
Hero of Time schreef op zondag 05 oktober 2014 @ 14:13:
Snap ik nou niet wat je precies bedoelt, of is dat nou precies wat de TS heeft en tegen die "beperking" van Remote2Remote symlink/junction volgen? Heb je je eigen voorbeeld wel getest?
Jij snapt het niet. Of ik leg het verkeerd uit.

Belangrijk verschil is dat TS symlinks maakt naar absolute paden op logische schijven. Dus mklink /d symlinkfolder E:\linkedfolder i.p.v. mklink /d symlinkfolder \\server\linkedshare

De client wil dan naar E:\blabla springen. Dat moet een UNC pad zijn wat wel bereikbaar is voor de client.

Daarnaast maakt TS een Junction. Dat heeft het nadelige effect;
Maar als je op zo'n snelkoppeling klikt is meteen de originele mappenstructuur in de verkenner te zien en dat is verwarrend voor de gebruikers
Vandaar dat je mklink /D moet doen ipv mklink /J. Je wil een folder symlink (onterecht een Directory symlink genoemd door Microsoft) maken ipv een Junction.

Jouw opmerking was ook van toepassing maar alleen als je op goede wijze Folder symlinks maakt (mklink /D) naar UNC paden.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Waarom niet gewoon met DFS. Nieuwe root aanmaken en daar gewoon targets aanmaken.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Pagina: 1