• sigon
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18-01 15:51
Gisteren viel mijn PC uit tijdens het gamen. Ik dacht toen door eventuele oververhitting. Echt probeerde ik het vanochtend weer en ging de PC nog voor geen 1 sec aan en viel toen weer uit. Er hing een sterke doorgebrande lucht.

Vanavond ben ik gaan kijken waar het probleem lag. Zo heb ik mijn RAM, HDD, SSD en GPU los gekoppeld. Om de beurt. Echter toen ik de voeding kabel ATX 12v loskoppelde van mijn moederbord, ging de pc wel aan. De andere voedingskabel (24pal, volgens mij) zit nog wel aangesloten op mijn moederbord.

Zou dit een voedingsprobleem (720 watt) of een moederbord (MSI) probleem zijn?

Alvast bedankt.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-02 21:19

Nemesizz

Untouchable

Echt probeerde ik het vanochtend weer en ging de PC nog voor geen 1 sec aan en viel toen weer uit. Er hing een sterke doorgebrande lucht.
Kortsluiting, als je PC 1 sec (of korter, vaak geven de fans een kickje en meer niet) is een typisch kenmerk voor kortsluiting. De brandlucht is dan ook een soort bevestiging dat er iets is doorgebrand en kortgesloten (vaak na het doorbranden, maar soms is kortsluiting de oorzaak van het doorbranden, als zou een goede voeding daar tegen beveiligt moeten zijn).
Zou dit een voedingsprobleem (720 watt) of een moederbord (MSI) probleem zijn?
Kijk (met voldoende licht) of je ergens ook brandplekken ziet. Soms is het maar een klein chipje ofzo wat verbrand is, de andere keer is het duidelijk zichtbaar.
Je kan ook op de (onmiskenbare :+ ) geur afgaan.
Zou dit een voedingsprobleem (720 watt)
Welk merk? Cheap-ass voedingen kunnen dat vermogen waarschijnlijk niet eens leveren, en hebben overigens ook vaak slechtere/minder en/of zelfs geen beveiliging erin zitten wat voor veel ellende kan zorgen.

• sigon
Bedankt voor je reactie!

Kijk (met voldoende licht) of je ergens ook brandplekken ziet. Soms is het maar een klein chipje ofzo wat verbrand is, de andere keer is het duidelijk zichtbaar.
Je kan ook op de (onmiskenbare :+ ) geur afgaan.

Gelukkig heb ik een hele makkelijke open te maken kast. Ik zie inderdaad enige verkleuring op een chip. 'PQ 13' als dat wat meer kan zeggen, echter is mijn moederbord bruin van kleur en ik met kunstlicht dit heb gezien. Morgenochtend maar even verifiëren met echt licht.

Maar dit betekent dus een moederbord probleem?

Welk merk? Cheap-ass voedingen kunnen dat vermogen waarschijnlijk niet eens leveren, en hebben overigens ook vaak slechtere/minder en/of zelfs geen beveiliging erin zitten wat voor veel ellende kan zorgen.

Haha zeker geen cheap-ass voeding. Het is een Cooler master silent pro M2.

En wat voor functie heeft de ATX 12v dan?

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:50
sigon schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 20:28:
'PQ 13' als dat wat meer kan zeggen
Het is handig als je je volledige systeemspecs vermeldt.

PQ13 is waarschijnlijk een mosfet, en als die opgerookt is zou ik het bord RMA'en.

• Pwuts
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16-01 12:29

Pwuts

pwutst met vanalles en nog wat

Aha. Mosfet klonk een beetje als iets russisch ruimte spul ofzo maar het is dus een soort chip geval. Wikipedia: MOSFET

¯\_(ツ)_/¯

• paulklooster
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-02 11:11
Wat ik altijd als eerste doe: Mijn neus bij de voedingsfan houden. Doorgebrande voeding heeft een zeer kenmerkende geur die je zo kan ruiken als je je neus tegen de fan houdt.
Succes!

• Pwuts
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16-01 12:29

Pwuts

pwutst met vanalles en nog wat

Kijk maar uit, als er iets als geconcentreerd zwavelgas bij is vrijgekomen dan moet je dat zekurr niet doen! Anders is je neus straks geroosterd :+

¯\_(ツ)_/¯

• sigon
Nogmaals bedankt voor de reacties. Morgen zou ik de ruik en kijk test uitvoeren.

Mijn systeem bestaat uit:

Asus Moederbord M5A97 LE R2.0,socket AM3+

Western Digital Harde Schijf Green 2TB - 3.5inch

SSD agility 3 240 gb

Corsair Geheugen ValueSelect DDR3,1333-8GB

AMD Processor FX-8150 Black Edition,sAM3

Cooler Master Voeding Silent Pro M2 720WATT

Cooler Master Behuizing Elite 335U

EVGA Videokaart GeForce GTX670,2GB

Ik heb dit systeem ongeveer 2 jaar in gebruik.

• sigon
Op het moederbord is de chip (PQ13) voor de helft zwart en klein deel boven de chip ook. De hele pc ruikt verbrand, niet specifiek te achterhalen of het uit de voeding ventilator komt.

Dus de oorzaak van het probleem ligt bij het moederbord en niet bij de voeding? Tenminste als ik het goed heb begrepen.

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

paulklooster schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 20:54:
Wat ik altijd als eerste doe: Mijn neus bij de voedingsfan houden. Doorgebrande voeding heeft een zeer kenmerkende geur die je zo kan ruiken als je je neus tegen de fan houdt.
Succes!
Probleem met die methode is, dat een een voeding lucht aanzuigt uit je PC, als er iets in je PC oprookt gaat die damp ook door je voeding en stinkt die ook. Zelf een keer gehad toen m'n Radeon 9600 Pro in rook opging, dikke rook uit de voeding omdat die de lucht uit de kast zoog, maar voeding zelf was niks mis mee (maar stonk wel een uur in de wind :+ ).
Op het moederbord is de chip (PQ13) voor de helft zwart en klein deel boven de chip ook. De hele pc ruikt verbrand, niet specifiek te achterhalen of het uit de voeding ventilator komt.

Dus de oorzaak van het probleem ligt bij het moederbord en niet bij de voeding? Tenminste als ik het goed heb begrepen.
Kun je er misschien een foto van maken? (van die verbrande chip).

En ja, probleem ligt dan waarschijnlijk inderdaad bij het moederbord en niet zozeer de voeding.

Wat ik overigens wel vind, is dat het moederbord waarschijnlijk niet zo geschikt is voor een FX octactore.
Ten eerste te weinig fases van VRM's (4+2 wat ik vind, die 2 zijn voor het geheugen dus CPU heeft er maar 4), maar ergste vanalles, ze zijn ongekoeld (geen heatsink). Als je dan een octacore FX gebruikt dan martel je die dingen echt.

• sigon
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/kLqKTS7.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/PGmhfDD.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/MZi2NxY.jpg

Bedankt voor de info. Ik had mijn moederbord/cpu combinatie wel op de site gecheckt. Echter dus niet grondig genoeg. Wat raad jij mij voor moederbord aan dan?

[ Voor 31% gewijzigd door sigon op 05-10-2014 17:11 ]

• Royeboi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-01 22:54
Kun je niet eventuele garantie claimen bij de verkoper trouwens? Ik weet niet hoe lang je al in het bezit bent van het bord, maar het lijkt me niet de bedoeling. Voordat je direct op zoek gaat naar een ander bordje en deze aanschaft.

XBL: x0royx | PSN: XRoy_X | Raptr: x0royx

• Thralas
Hah, de non-LE versie van dat bord heeft wel een heatsink op de VRMs. Deze niet.

Also, aan je foto's te zien lijkt het er meer op alsof er een condensator boven PQ13 is geklapt, niet de controller(?) eronder.

Mag iemand die wel wat van electronica weet vertellen of dat logisch is. Wie weet werkt 't weer als je die cap vervangt.. (en de boel koelt?). Maar garantie is natuurlijk handiger, als je dat nog hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door Thralas op 05-10-2014 17:55 ]

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Wie weet werkt 't weer als je die cap vervangt.. (en de boel koelt?). Maar garantie is natuurlijk handiger, als je dat nog hebt.
Vaak met elektronica dat doorbrand, gaat er meer kapot dan alleen dat ene onderdeeltje.
Een geplofte elco wil nog wel een keer, maar denk dat dit wel einde verhaal is.

• sigon
Volgens de site zit er geen garantie op mijn moederbord. Tenminste niet via de serienummer check. Ik moet nog even opzoek naar alle papieren.

Ik denk dat ik toch maar op zoek moet naar een nieuw moederbord. Nu wel één met de juiste specificaties.
In ieder geval bedankt voor de hulp.

Nog 1 klein vraagje dan, waar moet ik zo al op letten met het selecteren van een nieuw moederbord?:)

[ Voor 15% gewijzigd door sigon op 05-10-2014 19:10 ]

• sigon
Anders geformuleerd dan, hoe kan ik zien hoeveel VRM's een moederbord heeft en waar kan ik achterhalen hoeveel VRM's ik nodig heb met de bovenstaande specificaties?

Alvast bedankt!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

sigon schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 14:31:
Anders geformuleerd dan, hoe kan ik zien hoeveel VRM's een moederbord heeft en waar kan ik achterhalen hoeveel VRM's ik nodig heb met de bovenstaande specificaties?

Alvast bedankt!
Achterhalen is (helaas) wat lastiger geworden. Veel fabrikanten hadden dat eerst gewoon op de site staan, maar omdat er vaker problemen waren met 4+1 fases en dus vaak een negatief aankoop advies kwam, hebben ze dat wat vaker 'verborgen'. Een aantal geeft het nog wel aan.
Helaas is het dus zo dat ze het bij borden met meer fases (6+2 of 8+2) het ook niet meer weergeven.

Wat ik zelf vaak doe, is gewoon het model van het moederbord en dan 'VRM' erachter, vaak kom je dan wel ergens een keer tegen hoeveel fases een bepaald bord wel heeft.

Op het moment is dit bord wel een goede: pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P

Niet extreem duur, wel 8+2 VRM fases mét koeling.

• Thralas

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Dat is wel een handige link, die kende ik nog niet.

• sigon
Vriendelijk bedankt voor de info! Ik zal er mee aan de slag.

• sigon
Ik heb de Gigabyte GA-970A-UD3P besteld. Ik heb de pc weer in elkaar gezet. Echter als ik de pc nu aan doe, krijg ik geen beeld.

Zo te horen en te zien draait alles wel, echter krijg ik zowel op HDMI als DVI geen video signaal.
Nu heb ik mijn geheugen de 2 x 4 gb corsair Geheugen ValueSelect DDR3,1333 niet specifiek vergeleken op
http://www.gigabyte.com/p...7#memory%20support%20list

De reden hiervoor is dat ik het specifieke serienummer niet meer weet. Kan dit de oorzaak zijn van de geen beeld situatie van nu?

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Kan ook zijn, als je een beetje pech hebt gehad, dat er nog wat meer is kapot gegaan dan alleen je moederbord (processor beschadigd ofzo, dit is vaak aan de buitenkant niet te zien, maar intern kan die dus wel gefrituurd zijn).

Maar haal het geheugen er eens uit, kijken of je dan ook foutcodes krijgt (door middel van piepjes, dus even een speakertje aansluiten als dat niet op het moederbord zit). Als je dan wel foutcodes krijgt is je CPU waarschijnlijk nog wel heel (foutcodes moeten immers ergens door verwerkt worden ;) ).

• sigon
Bedankt voor je reactie.

Ik heb zowel mijn surround sound system als oordopjes aangesloten op de pc. Met of zonder geheugen geen foutmelding (piepjes). Ik word er niet vrolijker op:).
Dus een processor probleem? Toevallig nog andere manieren om dit te testen?

Maar ik denk dat jij iets anders bedoeld. De interne speaker van de kast zelf. Die heb ik namelijk niet. Ik zal wel even langs de mediamarkt om die te halen.

[ Voor 23% gewijzigd door sigon op 09-10-2014 19:12 ]

• sigon
interne speaker gekregen bij mycom, deze aangesloten op het moederbord. Echter bij het aandoen van de pc geen geluid(piepjes) zowel zonder als met geheugen aangesloten.

Uitgaande van jou vorige post zou dit beteken dat de processor stuk is?

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

sigon schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 20:52:
interne speaker gekregen bij mycom, deze aangesloten op het moederbord. Echter bij het aandoen van de pc geen geluid(piepjes) zowel zonder als met geheugen aangesloten.

Uitgaande van jou vorige post zou dit beteken dat de processor stuk is?
Kans is dan wel groot, maar de enige manier om dat 100% zeker uit te sluiten is om die processor op een bord te prikken waarvan je 100% zeker weet dat ie goed is. Misschien dat een lokale 'computerboer' dat wil doen? (is waarschijnlijk tegen een kleine vergoeding, maar dan weet je het zeker, want het kan ook dat het bord DOA is, die kans bestaat namelijk altijd, ook bij goede merken).

• sigon
Nemesizz schreef op donderdag 09 oktober 2014 @ 21:17:
[...]

Kans is dan wel groot, maar de enige manier om dat 100% zeker uit te sluiten is om die processor op een bord te prikken waarvan je 100% zeker weet dat ie goed is. Misschien dat een lokale 'computerboer' dat wil doen? (is waarschijnlijk tegen een kleine vergoeding, maar dan weet je het zeker, want het kan ook dat het bord DOA is, die kans bestaat namelijk altijd, ook bij goede merken).
Bedankt voor je reactie.
Ik zou dan morgen even informeren bij mycom of het mogelijk is om mijn processor en geheugen te testen.
Hopelijk ligt het toch niet aan mijn processor:).

• sigon
CPU was inderdaad ook doorgebrand. Oplossing was dus ook een nieuwe CPU
In totaal dus een duur grapje geweest. In ieder geval bedankt voor alle reacties!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Toch mooi dat het (uiteindelijk) is opgelost. Wel jammer dat het inderdaad wat duur is geworden.
Pagina: 1