• FoRTuNeN
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-02-2025
Beste Mede-tweakers,

Dit is de eerste keer dat ik hier een vraag stel en hoop ook dat ik geen irriterende fouten heb gemaakt,
dus excuses als het in het verkeerde forum staat of iets dergelijks.

Tijdens het samenstellen van mijn eigen htpc loop ik tegen wat problemen en kwesties aan.
Eerst zal ik even vertellen wat ik er precies mee wil kunnen.

Het hoofddoel van mijn htpc is het afspelen van media met een max tot 3D Blu-ray iso's.
Er zal niet op gegamed gaan worden, misschien af en toe een keer interneten en YouTube filmpjes afspelen, maar verder niet het is echt bedoeld als mediaplayer.
Daarnaast ben ik een enorme liefhebber van goed geluid, dus de geluidskaart zal er sowieso in moeten.
Ik heb al een NAS, dus ik heb geen extra opslagruimte nodig.
Ook heb ik als wens dat hij zo geluidsloos mogelijk is.

Dit is wat ik tot nu toe als samenstelling heb:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1620 Boxed€ 29,99€ 29,99
1Asus H61M-F€ 36,-€ 36,-
1Asus GT630-SL-2GD3-L€ 50,-€ 50,-
1Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD (Al in bezit)€ 131,95€ 131,95
1Epsilon EC-HTPC-1€ 53,40€ 53,40
1Kingston KHX1600C9D3T1K2/4GX(Al in bezit)€ 0,-€ 0,-
1be quiet! SFX Power 2 300W€ 41,95€ 41,95
1Kingston SSDNow 30GB SSDNow S200 30GB€ 31,-€ 31,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 374,29

Nu twijfel ik over de voeding.
Ik heb namelijk ook deze gevonden: Silverstone SFX 300W
Deze heeft als extra functie dat deze de fan niet gebruikt tot 55 graden. Alleen is dit de moeite waard en zal het deze zero-rpm modus veel gebruiken? Het is wel zo dat als deze eenmaal de fan gebruikt hij wel meer geluid maakt dan de be quiet.

Ten tweede zie ik dat veel mensen de keuze maken voor een APU, maar heeft dit wel zo veel voordelen?
Nu heb ik voor het zelfde geld een losse processor en een videokaart die alles makkelijk kan afspelen en ook nog eens passief gekoeld is. Het enige voordeel van een APU in mijn opzicht is de ruimte, maar die heb ik met deze kast genoeg.

Daarnaast nog een kleine vraag, ik wil graag xmbc gebruiken, maar heb ook gelezen dat dit zonder windows valt te draaien, maar heeft het dan wel de juiste drivers voor de hardware?

Hopelijk kunnen jullie me verder helpen en op of aanmerkingen zijn natuurlijk van harte welkom.

Alvast bedankt!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

De opmerking; "Daarnaast ben ik een enorme liefhebber van goed geluid"

Ik neem nu aan dat je al beschikt over een hele goede geluidsset en dan zou ik eigenlijk graag willen weten hoe de rest van je opstelling eruit ziet.

Hoe ga jij je nieuwe HTPC aansluiten op je (3D?) TV?
Wat stel jij je voor bij het kunnen afspelen van BR 3D? Wat voor eisen stel jij aan die weergave?

Testing, one, two ...

• FoRTuNeN
Wat ik al heb is dus een 3D tv die ik aan kan sluiten via de hdmi uitgang van de videokaart.
Daarnaast heb ik dus die creative x-fi titanium geluidskaart met tulp 2.0 analoog uit welke naar mijn voor versterker gaan en dan naar de eindversterkers etc. Dus ja ik heb een redelijk dure geluidsset, wel eens waar stereo maar ben voor het afspelen van muziek dan ook niet zo'n fan van 5.1.

Wat betreft het afspelen van de Blu-ray iso's dit moet soepel gaan zonder happeren.
Snap eigenlijk niet goed wat voor een antwoord je op die vraag verwacht.

De HTPC komt op het televisie meubel te staan een schap onder de televisie.
Vandaar de kast voor het uiterlijk en daarom zou ik ook graag de kast zo stil mogelijk willen bouwen.

Hopelijk is het nu een beetje duidelijk hoe ik het voor me zie en hopelijk kan je me nu beter advies geven.

[ Voor 7% gewijzigd door FoRTuNeN op 05-10-2014 17:44 ]

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:42
Ditch die geluidskaart en kies een moederbord met een optische uitgang, dan hoef je je daar geen zorgen om te maken.

• FoRTuNeN
Geluidskaart heb ik al, dus deze komt er wel in :P
Qua ruimte zou dit ook prima moeten passen in de kast.
Ik heb alleen mijn twijfels over welke voeding ik zou kiezen en of ik voor een apu zou moeten gaan of een CPU + videokaart..

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

FoRTuNeN schreef op zondag 05 oktober 2014 @ 17:42:
Wat ik al heb is dus een 3D tv die ik aan kan sluiten via de hdmi uitgang van de videokaart.
Daarnaast heb ik dus die creative x-fi titanium geluidskaart met tulp 2.0 analoog uit welke naar mijn voor versterker gaan en dan naar de eindversterkers etc. Dus ja ik heb een redelijk dure geluidsset, weliswaar stereo maar ben voor het afspelen van muziek dan ook niet zo'n fan van 5.1.

Wat betreft het afspelen van de Blu-ray iso's dit moet soepel gaan zonder happeren.
Snap eigenlijk niet goed wat voor een antwoord je op die vraag verwacht.

De HTPC komt op het televisie meubel te staan een schap onder de televisie.
Vandaar de kast voor het uiterlijk en daarom zou ik ook graag de kast zo stil mogelijk willen bouwen.

Hopelijk is het nu een beetje duidelijk hoe ik het voor me zie en hopelijk kan je me nu beter advies geven.
Ik verwacht eigenlijk het antwoord op mijn vraag in welk format je de BR 3D af zou willen kunnen spelen? Neem je genoegen met "stereo" 3D of moet dat in het oorspronkelijke BR format gaan (full frame). In het laatste geval dien je namelijk voor geheel andere hardware (en mogelijk ander software), te gaan dan je nu in je lijstje hebt opgenomen of in gedachten had.

Testing, one, two ...

• FoRTuNeN
Daar had ik eigenlijk helemaal niet over na gedacht en heb pas de 3D tv en wist niet eens dat er half SBS 3D bestond. Ik ging er gewoon vanuit dat het full HD zou zijn, maar dit is dus niet het geval.

Als ik dit zou willen, dan zal de prijs neem ik aan drastisch omhoog schieten?
En dat was nou precies niet de bedoeling.
In welke richting van hardware configuratie zou ik dan moeten denken?
(Ga zelf nog wel even onderzoek doen, maar als je al een voorbeeld zou kunnen geven, kan ik kijken of dit binnen mijn budget gaat vallen en of dat ik het wel zo intesief zal gebruiken dat het ook zijn geld waard is.)

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Een Intel i3 als voorbeeld, daarbij Windows als OS en 3D software om het als zodanig ook weer te kunnen geven.

Testing, one, two ...

• FoRTuNeN
Kan de geintegreerde GPU van een i3 dan wel full hd 3D afspelen en een gt630 niet?
Ik heb zitten kijken en het is ook de vraag of xmbc de geluidskaart en videokaart ondersteund, dus ik zal denk ik sowieso windows als os moeten nemen en daar op xmbc laten draaien.

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

FoRTuNeN schreef op zondag 05 oktober 2014 @ 19:40:
Kan de geintegreerde GPU van een i3 dan wel full hd 3D afspelen en een gt630 niet?
Ik heb zitten kijken en het is ook de vraag of xmbc de geluidskaart en videokaart ondersteund, dus ik zal denk ik sowieso windows als os moeten nemen en daar op xmbc laten draaien.
Kijk, daar heb ik dus overheen gekeken, je hebt een GT630 in je lijstje staan en die kan dat idd prima. Voor het overige blijven de software eisen wel staan. XBMC zelf is niet in staat om het BR 3D format weer te geven, dat zal dan via een externe XBMC oplossing moeten gaan. Denk daarbij aan aparte software geschikt voor de weergave van BR 3D (Total MediaTheatre 5/6 of anders), welke vanuit XBMC (of andere media software), gestart kan worden.

[ Voor 21% gewijzigd door hardware-lover op 05-10-2014 20:11 ]

Testing, one, two ...

• FoRTuNeN
A oké geen probleem, dan houd ik mijn huidige configuratie.

Dan blijven nog wel mijn vragen staan:
Welke voeding zal ik kiezen?
Voor de SilveStone gaan met zero-rpm mode of voor de be quiet.

En of het beter is een APU te nemen of de huidige configuratie.

Ook zag ik toen ik de info van de kast beter bekeed dat er ruimte is voor een 120mm fan.
Is dit zinnig? Ook vraag ik mij af of het zinnig is de stockcooler te vervangen.

Hopelijk kan iemand mij hier advies over geven.
Pagina: 1