A/V receiver zone x output verbindingsopties

Pagina: 1
Acties:

• ArChie
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Veel A/V receivers hebben tegenwoordig ondersteuning voor meerdere zones, zo ook de Denon AVR-X4000 die ik tegenwoordig in de huiskamer heb staan. De oude A/V receiver is naar de werkkamer verhuisd en eigenlijk wil ik die via de zone 2 output van de AVR-X4000 koppelen aan de diverse audiobronnen die zijn aangesloten op de AVR-X4000. Probleem is echter dat beide receivers niet op korte afstand van elkaar staan waardoor ze niet met een eenvoudige stereo RCA kabel met elkaar te verbinden zijn en het trekken van een dergelijke kabel tussen de twee kamers is ook geen optie.

Ik ben daarom op zoek naar alternatieven om zone 2 stereo output van de AVR-X4000 aangesloten te krijgen op één van de stereo inputs van de oude receiver (zone 2 via de HDMI aansluiting op de AVR-X4000 is geen optie door het ontbreken van HDMI aansluitingen op de oude receiver). Beide receivers staan in de directe omgeving van een netwerk aansluiting en een kabel (coax) aansluiting. Tussen de twee kamers bevindt zich een vloer van gewapend beton en de twee receivers staan ongeveer 8 meter van elkaar.

Signaal overdracht zou dus draadloos of bedraad via netwerk of kabel kunnen plaatsvinden. Voor de draadloze optie is bijvoorbeeld de Marmitek Audio Anywhere 625 een mogelijkheid, maar ik vraag me af of dit een kwalitatief goede en probleemloze oplossing is. Liever zou ik een bedrade oplossing willen en daar heb ik tot dusver nog niet echt iets voor kunnen vinden. Ik weet dat er A/V over CAT5 kabel mogelijkheden zijn, maar dat is een 1-op-1 CAT5 kabel verbinding tussen twee converters i.p.v. een netwerk oplossing en ook zijn er A/V modulators die van een A/V bron een TV kanaal kunnen maken voor verspreiding via de kabel waar ik aan de ontvangende kant niets aan heb.

Wie kent goede alternatieven voor dit verbindingsprobleem?

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-01 22:25
Je zou het met een stel Sonos Connects op kunnen lossen. Een Sonos Connect heeft een line-in, dus als je die aan de ene kant aan de Zone-uitgang hangt en de andere receiver aan de output van een 2e Connect hangt, komt het denk ik in de buurt van wat je zoekt. Voor zover ik weet kun je de line-in van een willekeurige Sonos Connect over het hele netwerk naar elke willekeurige andere Sonos sturen. Beide Connects moeten dan aan je netwerk hangen, maar dat kan natuurlijk draadloos of bedraad.

Het blijft nog wel een beetje een gehannes wat instellen betreft, vermoed ik: je moet op receiver 1 de input wisselen, dan de line-in aan een zone toewijzen (via Sonos app) en op receiver 2 de input op de 2de Connect zetten, dus in het ergste geval 3 apps of afstandsbedieningen, maar altijd beter dan lopen, dat dan weer wel, en als je toch al veel bronnen hebt dan ben je blijkbaar wel gewend om te switchen :P
Oh ja, en het kost natuurlijk iets van 700 euro....

• ArChie
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Bedankt voor het meedenken, maar klinkt wat bewerkelijk en een tikkie te duur.

Ik heb zowaar iets gevonden dat via het netwerk functioneert:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/1bo4kQB.png
http://www.deva-ip-audio.com/products/db90-rx#description

Helaas ook een tikkie te duur (ongeveer € 530 voor de twee benodigde modules).