Opnieuw instellen Time Machine

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimbre
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-08 12:29
Hallo,

Ik heb een Imac en een Time capsule die zorgt voor een goede back-up via Time Machine.

Nu was in eerste instantie mijn videokaart vervangen maar a.g.v. vele maken herstarten e.d. is blijkbaar ook mijn harde schijf gecrashed. Dit speelde in maart 2014.

Dit is onder de garantie kosteloos vervangen.

Nu had ik mijn Imac in de 1e situatie (dus voordat alles kapot ging) de naam "Oud" gegeven. Nadat ik de gerepareerde Imac terug kreeg heb ik deze de naam "Nieuw" gegeven.

De back-up heb ik teruggelezen en volgens mij mis ik niets en zijn alle bestanden teruggelezen.

Ik heb nu maar 83 GB van de 2 TB vrij op de Time capsule volgens Time Machine.

Ik denk dat de oude back-up van "Imac Oud" de meeste ruimte gebruikt maar ik weet niet of en hoe ik dat kan zien.

Is het mogelijk om zonder risico (nu ik de afgelopen maanden geen bestanden gemist heb) de Time capsule te wissen en opnieuw een back-up bestand te maken?

Wellicht zijn er zaken waar ik aan moet denken.

Hoor het graag.

Alvast bedankt!

Wim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-10 23:05
Volgens mij verwijderd time machine automatisch oudere backups indien de schijfruimte vol raakt. Ik zou dan ook gewoon niets doen en kijken of hij inderdaad de oudere backups verwijderd.

Sowieso is het ook verstandig om onmisbare bestanden via een cloud service als dropbox gesynchroniseerd te houden, mocht dan ooit je time capsule en imac onbruikbaar worden heb je een backup. Of stel dat er bij een inbraak beide apparaten word ontvreemd (je zal niet de eerste zijn)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habari
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23-09 11:26
Op de TimeCapsule kun je de grootte van een backup bekijken door via de finder de TimeCapsule te benaderen en hier de eigenschappen van het backupbestand (.sparsebundle) te bekijken (cmd + i). Hiermee kun je direct zien of je vermoeden klopt dat de backup van "iMac Oud" de meeste ruimte gebruikt. Ik weet niet of er momenteel al meerdere backups op de TimeCapsule staan? Indien dit het geval is kun je er ook voor kiezen om alleen de backup van "iMac Oud" te wissen.

Wanneer je geen bestanden mist op je iMac kun je de TimeCapsule gerust wissen en opnieuw instellen. Waar je echter wel rekening mee dient te houden is dat je in de tussentijd geen goede backup hebt. Dus zoals Edwin88 al aangeeft kan het verstandig zijn om van belangrijke bestanden een extra backup te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimbre
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-08 12:29
Ok Bedankt voor de reacties.

Wat mij opvalt is dat er op mijn desktop nu een "data"map staat van Time Machine.

Is dat normaal? Staat er volgens mij niet altijd. Misschien word ik paranoie hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21-08 18:42
*snip* spam

[ Voor 92% gewijzigd door Daedalus op 12-10-2014 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21-08 18:42
Blijkbaar is linken naar een site met info spam. Daarom maar copy-paste. Er zijn een aantal opties.

- Je kan geselecteerd bestanden uit je backups verwijderen via de Time Machine zelf. Open de app, zoek de bestanden in de finder en met de rechtermuisknop krijg je de optie dit bestand uit alle backups te verwijderen.
- Je kunt bepaalde mappen niet mee backuppen. Dit kun je doen via;  ▸ Systeemvoorkeuren ▸ Time Machine ▸ Opties. Mappen die je waarschijnlijk niet hoeft mee te nemen zijn; Downloads, Mail Downloads, Dropbox enz enz.
Pagina: 1