Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wol: PC start wel van intern netwerk, niet van extern netwer

Pagina: 1
Acties:

• frankyboy707
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-11 19:17
Beste Tweakers,

Aangezien ik vanaf vrienden soms naar mijn eigen pc wil verbinden wil ik graag WOL gebruiken. (Om daarna via remote desktop verbinding te maken).

Toen ik het oorspronkelijk configureerde werkte het volgens mij ook naar behoren. Vervolgens kreeg mijn PC een ander intern ip adres en werkte het niet meer (logisch).

Toen ik mijn pc via de router (netgear WNDR3700) een vast IP adres had gegeven leek het allemaal weer te werken. Nu blijk ik echter niet van buiten mijn eigen netwerk te kunnen wollen.

De wol applicatie draai ik op mn telefoon. Als ik met Wifi verbonden ben werkt het prima, via 4G gebeurt er niets. Als de wol applicatie met 4g verbonden is en de pc uitstaat zegt hij dat hij geen verbinding kan maken (dus ook geen magic packets kan sturen) en als mn pc aanstaat kan hij dit wel gewoon.

Eerst verdacht ik mijn router maar ik denk toch dat ik het in mn firewall moet zoeken.
Al is het wel gek dat mijn firewall problemen kan opleveren terwijl de pc uitstaat (en windows dus niet is gestart)

Iemand advies?

PS overigens zojuist getest. Als ik de firewall uitzet werkt het nog steeds niet.

Hier nog plaatjes van mn router instellingen en firewall instellingen.

Afbeeldingslocatie: https://imagizer.imageshack.us/v2/457x599q90/907/gGzJuQ.jpg
Afbeeldingslocatie: https://imagizer.imageshack.us/v2/1035x213q90/661/Loa4OP.jpg

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-11 18:15

NeHoX

Gamer + PV

Werkt alleen over (W)LAN. WOL werkt niet over het internet. Het internet weet namelijk niet waar jouw interne mac adres zich bevindt.

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Je moet een apparaat binnen je subnet hebben die WOL pakketjes kan versturen. Sommige consumentenrouters kunnen dat. TeamViewer kan het overigens ook sinds versie 9, maar volgens mij moet er dan ook een apparaat met TeamViewer binnen je subnet zitten.

[ Voor 20% gewijzigd door Trommelrem op 04-10-2014 10:53 ]

• frankyboy707
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-11 19:17
NeHoX schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 10:52:
Werkt alleen over (W)LAN. WOL werkt niet over het internet. Het internet weet namelijk niet waar jouw interne mac adres zich bevindt.
In de WOL applicatie heb ik wel mijn externe IP adres meegegeven dus theoretisch zou het wel moeten kunnen werken. Voor zover ik weet hoort het toch ook gewoon te moeten werken van buiten je eigen netwerk?
Trommelrem schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 10:53:
Je moet een apparaat binnen je subnet hebben die WOL pakketjes kan versturen. Sommige consumentenrouters kunnen dat. TeamViewer kan het overigens ook sinds versie 9, maar volgens mij moet er dan ook een apparaat met TeamViewer binnen je subnet zitten.
Hoe heet zon functie? Heb zelf een Netgear WNDR3700 router.

[ Voor 79% gewijzigd door frankyboy707 op 04-10-2014 11:00 ]

• thomasv
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-11 11:12
Er zijn methoden waarin je static arp routes toevoegd aan je router, zoeken op Wake over Wan op google en dan krijg je waarschijnlijk wat je zoekt. Het werkt hier ook dus iemand die zegt dat het niet zou kunnen zit helaas fout. Met Wake over Wan heb je GEEN aparte apparaten nodig en kan je gewoon die telefoon blijven gebruiken voor "WOL"

[ Voor 20% gewijzigd door thomasv op 04-10-2014 12:20 ]

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-11 18:01

MsG

Forumzwerver

Als je DD-WRT flasht op die Netgear WNDR3700 router dan kan het wel. Maar soms vergeet een router de ARP tabel na een paar uur. Bij mij werkte het via 3G wel als ik mijn PC net uit had gedaan. Maar de volgende dag werkte het niet altijd meer. Heb nu de statische IP's afgedwongen vanaf mijn router ipv PC, wellicht dat het dan wel blijvend werkt, heb ik nog niet geprobeerd.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Een 'magic packet' bestaat uit 102 bytes, 6 bytes 0xFF gevolgt door 16x het macadress van 6 bytes. Het wordt verzonden als ethernet pakket naar het (mac) broadcast adres.
Er zit dus geen IP adres in, en het kan niet geroutered worden. Je kunt het wel encapsuleren in een IP pakket, maar dan komt de ip header bij het rauwe pakket. Ik weet niet of alle WOL kaarten daarmee om kunnen gaan.

Als je hem als UDP pakket verstuurd, kan hij over internet. Maar je verstuurd hem dan naar het publieke IP van je router. Het kan zijn dat je router hem herkent als WOL pakket, en vervolgens binnen broadcast. Anders moet je aan port-forwarding gaan doen. Je zend een UDP pakket naar poort 7 of 9 (meestal), en forward die naar je PC.

Kom je bij het volgende probleem. Je PC staat uit en heeft dus geen IP adres. Dus het pakket kan niet geforward. Een ARP aanvraag levert geen antwoord, dus pakketje wordt gedropt. Voor zover ik weet bestaat er geen standaard oplossing. Soms kun je het pakket forwarden naar het broadcast adres van je netwerk. Bijvoorbeeld 192.168.1.255. Soms kun je een statische DHCP toekenning maken voor je PC (Waarom dat zou helpen is me niet duidelijk. Logischerwijs kijkt een lowlevel routing implementatie niet in een highlevel DHCP instelling. Maar voor sommigen werkt het. Misschien dat het bij die routers tevens een static ARP oplevert). Soms kun je een static ARP entry aanmaken.

Sommige routers (de Fritzbox) ondersteunen trouwens ook 'wake on access'. Als je een portforward hebt gemaakt, en van buitenaf wordt die poort benaderd, dan stuurt de router zelf een WOL pakketje naar de PC, als hij niet aanstaat. Als je zoiets gebruikt kun je maar beter geen standaard poort gebruiken, ander gaat je PC regelmatig aan op internet ruis.

Als je router SSH toegang heeft, kun je ook van buitenaf inloggen en zelf vanaf de router een WOL pakket versturen.

@MsG: Normaal gesproken wordt een (niet static) ARP entry maar een paar minuten bewaard. Dus als je het over uren hebt klinkt het meer naar een DHCP lease.

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:31

M-ThijZ

Riding on Rails

Veel routers staan niet toe om een port forward naar een broadcast adres te doen (zoals 192.168.1.255). In dat geval kun je een eigen broadcast adres aanmaken, door een ongebruikt IP te nemen, en daar het broadcast MAC-adres aan toe te kennen.

Bij mijn router kon ik (via telnet) een arp entry toevoegen:
arp add 192.168.1.123 FF:FF:FF:FF:FF:FF

En poort 9 UDP forwarden naar 192.168.1.123

Zie: http://www.dd-wrt.com/wik...n_LAN_via_Port_Forwarding
Pagina: 1