Grijze strepen en freeze

Pagina: 1
Acties:

• WillemJWZ
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 05-01 18:37
Goedemorgen
Ik heb een probleem met mijn pc, als ik gewoon effetjes aan het internetten ben of een game aan t spelen dan krijg ik uit het niets een grijs met lichtgrijze strepen. Ik heb het vermoede dat het aan mijn videokaart ligt maar dat weet ik ook niet zeker. Gisteren ook een bluescreen gekregen voor 10 sec en toen restart zonder dat ik kon zien wat de error was.
Weet iemand hier een fix of iets voor want het begint pittig irritant te worden! Als dit weer gebeurt zal ik er een foto bij doen :|

Specs
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 158,70€ 158,70
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 64,-€ 64,-
1Club3D Radeon R9 280 royalKing€ 185,95€ 185,95
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 47,-€ 47,-
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 30,50€ 30,50
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 68,95€ 68,95
1Asus DRW-24F1ST Zwart€ 14,95€ 14,95
1XFX 550W Pro€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 570,05

Hi !!

Verwijderd

Videokaart eruit halen en je scherm op je onboard chip aansluiten. Is het probleem dan weg , dan is inderdaad je kaart kapot!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Nu online

Nemesizz

Untouchable

Is de bekende/beruchte GSoD, Grey Screen of Death.

Dit gebeurt meestal als je videokaart de geheugenkloksnelheid wel omhoog gooit maar de voltage daarvan te laag is. Dit probleem komt al voor sinds de Radeon 5000 serie.
De meeste kaarten hebben er geen last van, maar een aantal 'maandagmorgen' modellen en factory-OC modellen soms wel.

De BSoD die je krijgt zal dan ook wel gerelateerd zijn aan de AMD driver die dan crashed.
Afhankelijk van welke Windows versie je gebruikt kun je automatisch herstarten bij een BSoD uitzetten (doe ik zelf wel altijd, anders kun je nooit fatsoenlijk de foutcode opschrijven of foto van maken).
(eigenschappen 'deze computer' > 'geadvanceerde systeem instellingen' > 'opstart en herstel instellingen' > en daar een vinkje uitzetten bij 'computer automatisch opnieuw opstarten') <- dit is de locatie bij Windows 7, maar zover ik weet is dit bij de meeste Windows versie dezelfde locatie (bij XP en Vista stond het daar ook, 8 weet ik niet zeker maar denk het wel).
Videokaart eruit halen en je scherm op je onboard chip aansluiten. Is het probleem dan weg , dan is inderdaad je kaart kapot!
Dat is helaas wat kort door de bocht, want een onboard zal ook geen GSoD genereren, want dat is iets wat ik (tot nu toe) alleen bij Radeons gezien heb.
Videochips van andere merken (nVidia, Intel) hebben zo hun eigen manieren van crashen, maar GSoD is echt iets wat ik alleen bij Radeons zie (de kleur kan soms variëren , maar de eerste Radeons die dat deden werd het scherm dus grijs vandaar GSoD).
Bovendien hoeft de kaart niet eens echt kapot te zijn, soms is een andere driver een fix, een andere BIOS versie (voor je videokaart), of handmatig wat instellingen doen voldoende en functioneert een kaart dan weer zoals het moet.

• WillemJWZ
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 05-01 18:37
Nemesizz schreef op zaterdag 04 oktober 2014 @ 11:43:

Bovendien hoeft de kaart niet eens echt kapot te zijn, soms is een andere driver een fix, een andere BIOS versie (voor je videokaart), of handmatig wat instellingen doen voldoende en functioneert een kaart dan weer zoals het moet.
Hmm heb ff andere driver geinstalleerd , nu nog geen last van de strepen gehad , zal jullie nog ff op de hoogte houden.

Hi !!